2014-02-11, 21:29
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Nej, det står ingenting om "Inga spår av narkotika" det står

Amfetaminer Negativt
Cannabis Negativt
Opiater Negativt
Kokainmetboliter Negativt
Bensodiazepiner Negativt

Med andra ord testades han för ovanstående preparat. Inte för Knark. Det står dock tydligt att han visade tydliga tecken på narkotikapåverkan.

Han genomgick INTE regelbundna tester för alkohol och droger på jobbet. Det genomfördes SLUMPVISA kontroller. Jag har också varit på företag som genomför slumpvisa kontroller.
Det sker dock inte i praktiken.

Men du är ju dum i röven. Skärp dig.
Både poliser och vittnen ansåg att han var påverkad av någon typ av preparat. Han testade negativt för de ovanstående som de testade för. Detta betyder ju inte att han inte blandat någonting. Testade de för sådana enkla saker som Spice tex?

Skärp dig, pajas.
Hon kunde löst det på ett bättre sätt - ja - men hon gjorde inte fel. Fel vore att skjuta han i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Juridiskt, vilken skillnad är det?

Juridisk skillnad? Jag har inga rättsfall att hänvisa till - men det fattar väll du också att det är annorlunda mot en levande varelse jämfört med ett ting.
Citera
2014-02-11, 21:34
Medlem
Folk som anser att polisen gör rätt måste ha något fel i huvudet haha, så fel som det kan bli.

Bussar hunden på en redlöst full man (hon kunde löst det på annat sätt).

Tror seriöst att dem som argumenterar positivt för polisen antingen bor i någon liten håla någonstans och blotta tanken av denna mannen får dem att skita ner sig, alternativt att dem aldrig går utanför dörren själva.
Citera
2014-02-11, 21:38
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Det vet vi ju inte. Det vi vet är att hans testresultat visade negativt på fem olika saker.
Det är inte normalt beteende, han visade ju narkotikatecken, så det var nog någon nätdrog han tagit.

Skillnad. En hund lever. En vas gör det inte. Det går inte att jämföra.

När jag tänker efter på är nog polisen påtänd. I varje fall ser hon så ut. Och precis som busen så finns inget som friar henne.

En hund är för övrigt en tingest i juridiskt hänseende.
Citera
2014-02-11, 21:57
Medlem
pederastens avatar
Citat:

Men du är ju dum i röven. Skärp dig.
Både poliser och vittnen ansåg att han var påverkad av någon typ av preparat. Han testade negativt för de ovanstående som de testade för. Detta betyder ju inte att han inte blandat någonting. Testade de för sådana enkla saker som Spice tex?

men herregud, det är ingen mening att diskutera med någon med din värdelösa syn på rättssäkerhet.
Citera
2014-02-11, 22:04
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Ska bli spännade se ikväll vad GW skrev i sitt kuvert, jag tror han för en gångs skull har fel och att han skrev att hon kommer bli frikänd..
Haha, karldjäveln har ju fel jätteofta!
Citera
2014-02-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Jag vet inte exakt vad polisen betalar till försvarsmakten för en outbildad valp/unghund på 16 månader men vet att det handlar om 6-siffriga belopp. Alltså över 100.000 tkr.

Ta du bort en nolla så kommer du närmare sanningen.
Citera
2014-02-11, 22:40
Medlem
Optirocs avatar
http://www.svt.se/veckans-brott/leif-gw-oppnar-kuvert

Leifs resonemang kring domen. Känner igen mig i tänket...
Citera
2014-02-11, 22:54
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Haha, karldjäveln har ju fel jätteofta!

Han är jävligt svamlig. Han har ju varit på rättegången och är väl insatt i det här målet så därför blir man lite besviken på hans motivering till att polisen skulle frikännas.

Hela hans resonemang är ganska virrigt och osammanhängande även om det fanns en liten poäng kring polisens uppsåt vad gäller misshandel.
Citera
2014-02-11, 22:58
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
http://www.svt.se/veckans-brott/leif-gw-oppnar-kuvert

Leifs resonemang kring domen. Känner igen mig i tänket...

Håller med dig!
Men det blir friande i hovet.

Speciellt det konstiga med att väljer att döma för misshandel, ett brott som kräver uppsåt samt att man nekar offret skadestånd då man tycker att han försatt sig i situationen själv.

Känns lite som man inte vet vilken fot man skall stå på, å ena sidan döma för misshandel å andra sidan neka skadestånd. Vi har alltså en gärningsman som döms men ett offer som får skylla sig självt?
Citera
2014-02-11, 23:09
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
När jag tänker efter på är nog polisen påtänd. I varje fall ser hon så ut. Och precis som busen så finns inget som friar henne.

En hund är för övrigt en tingest i juridiskt hänseende.

Fast om du frågar någon i en rättssal så kommer de anse att det är skillnad på en bil och en hund.

Hon 'ser' inte ut att vara påverkad. Det gör mannen. Det finns vad är det, tre eller fem poliser som anser likaså x antal vittnen som också uppger att mannen gör typiska knarkartecken. En av vittnena påstod sig ha gått x antal utbildningar för detta, och typiska tecken är just tuggandet, fradgman i mungipan och det osammanhängande talet. Det är skillnad på en alkoholfylla och en narkotika (eller annat) fylla.

Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
men herregud, det är ingen mening att diskutera med någon med din värdelösa syn på rättssäkerhet.

Men gör inte det då, jag skiter väll i vad du tycker, jag har min åsikt och jag anser ha mer rätt än dig.

Exempelvis.
Om man inte sätter sig i en situation där man inte har kontroll, tex, redlöshet, så slipper man sån skit.
Av alla mina vänner och bekanta så är det två som blivit utkastade från krogen, och en som blivit LoBad. Dessa tre personer har alla tre en hetsattityd när det gäller alkohol.
Ingen annan, varken jag, min sambo eller närmare vänner har blivit utkastade, lobbade eller hamnat i onödigt tjafs på grund av dem själva. Detta för att de sköter sig. DÄR är den stora skillnaden. Jag kommer aldrig tro på att oskyldiga människor hamnar i värre trubbel än en p-bot eller en hastighetsbot. Kanske en piss-bot. Skötsamma människor hamnar inte i sådana situationer.
Citera
2014-02-11, 23:16
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:

S**iks beteende är väl högst förenligt med grav alkoholpåverkan? Hans kompanjoner säger ju också typ att "spriten flödade". Nu har det nog i och för sig ingen direkt påverkan (no pun intended) på själva skuldfrågan i just detta mål.

Specifikt nämndes väl för övrigt amfetamin eller kokain som mer troliga droger? Löjeväckande okulärt sett – och bevisat fel i testet! Vad gäller Spice och andra substanser med cannabinoider -- syns de alltså inte om man testar för cannabis?

Om nu poliser och vittnen ansåg att han var påverkad av "någon typ av preparat": har det slagit dig att de kan ha fel (allmänheten) och/eller ha ett intresse av att hävda just detta (polis och övrig blåljuspersonal)? Vad jag vet, gjordes för övrigt drogtestet på uppmaning av S**ik. Han kunde rimligen inte veta i förväg exakt vad de skulle testa för!
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-02-11 kl. 23:23.
Citera
2014-02-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag är säker på att Batongjörgen inte undervisar den här typen av misshandel i sin sk batongutbildning.
Skitsnack helt enkelt. Så kan det innebära att polisen får se över sin batongutbildning?

Jag har sett ingripande med batong av polis, och det ger effekt omedelbart kan jag säga.
Den här apan måste vara totalt omdömeslös och totalt inkompetent att avgöra situationer. En så här typ av polis är en fara helt klart. Det håller hela vägen även i Hovrätten det är min tanke.
Och då man filmar kan man inte komma undan med juridiska yttrande som skulle kunna lindra ett domslut. Den tiden är över och det kommer säkerligen finnas fler poliser som åker för liknande tilltag innan dom fattar att misshandel inte är något dom har rätt till.

1. Det ser väl mest ut som att man får kasta mynt om ett utlåtande ifall polishonan helt enkelt inte har övat alls, eller ifall hon försökte maximera skadan. Det som talar för första fallet är att hon likt conan barbaren går till anfall med expanderbatongen som ett slagträ modell större och lägger sin större delen av sin tyngd bakom slagen. Expanderbatongtekniken går däremot ut på att vara snabb och kvick samt få hastighet i slagen och rikta batongens träffyta mot vissa delar på kroppen där batongen är designad för att ge rejäl effekt. Det som talar för det andra är förstås att hunden helt klart dresserats till att hugga i penisen samt gör några utfall mot halsen på personen. Sanningen kan ju ligga i att båda delarna är sanna.

2. Som framgår av den tidigare filmen om expanderbatonger, så brukar ett bra slag mot ett lår få muskelspänningen och kontrollen tillfälligt att släppa varvid även de större figurerna antingen står på ett ben, eller ligger på marken.

Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Nej. Eftersom polishundarna tränas och blir bättre och bättre ju längre tiden går så är det snarare tvärtom att värdet ökar sålänge hunden är i tjänst. En polishund på två år som bara är utbildad i skydd är mindre värd än en 3-årig som är tränad i skydd, spår och narkotikasök.

Jag vet inte exakt vad polisen betalar till försvarsmakten för en outbildad valp/unghund på 16 månader men vet att det handlar om 6-siffriga belopp. Alltså över 100.000 tkr.

1. Du måste skilja på ekonomiska värden och fiktiva värden. De flesta tycker att deras egen hund är värd 100 miljoner, minst. Men domstolen måste förhålla sig till sakvärdet. Du är förövrigt värd två basbelopp, du kan kolla med staten för att få reda på värdet av ett basbelopp.

2. Polismyndigheten brukar betala 5-20 tusen för valpar beroende på tillgång och efterfrågan, önskad grad av renrasighet, stamtavla och förfädernas förmåga. Rent generellt så sätter hundförarna högt värde vid stamtavla, men de som pysslat med dressyr vet att hunden oftast beter sig som husse, eller som husse vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan så vara. Men värdet på en tillgång bestäms inte bara av avkastningen på tillgången just nu, utan av den förväntade avkastningen på tillgången i framtiden. Om man bokför en 8-årig polishund till fullt anskaffningsvärde ljuger man, oavsett hur bra den är just då - hunden kan ju förväntas vara pensionerad, och därmed värdelös, inom ett år. Det skulle ju vara som att att köpa en femton är gammal Volvo V70 till nypris bara för att den är i tiptop skick vid inköpstillfället.

1. Hunden är som värdefullast när polisen köper den.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Håller med dig!
Men det blir friande i hovet.

Speciellt det konstiga med att väljer att döma för misshandel, ett brott som kräver uppsåt samt att man nekar offret skadestånd då man tycker att han försatt sig i situationen själv.

Känns lite som man inte vet vilken fot man skall stå på, å ena sidan döma för misshandel å andra sidan neka skadestånd. Vi har alltså en gärningsman som döms men ett offer som får skylla sig självt?

1. Det är nog mer sannolikt med ett fällande i hovrätten och ett friande i tingsrätten. Advokaten och polishonan får nog jobba hårt för en ny förklaring. Men det är ju klart det kanske blir lite hovrättsrabatt ifall åklagaren inte överklagar, även om jag tror att denne är glad men inte helt nöjd.

2. Uppsåtsdelen i misshandelsbrottet förutsätter väl som lägst smärta eller en vilja att åstadkomma smärta.... Det fodras inte att en person ska ha skrivit en skriftlig plan för att uppfylla det uppsåtet.

3. Målsägaren har väl bara blivit nekad Tingsrättens välsignelse i att skicka kronofogden efter poliskvinnan? , rätta mig ifall jag har fel.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in