Citat:
Ursprungligen postat av
CarolSeaver
Epic fail, LGW !! Precis som jag (och en del andra i tråden) så eminent förutspådde! (Lite trist, när han varit så bra tidigare rörande i synnerhet styckmordsrättegången och Quick-ärendet.)
haha ... lite kul att GW hade fel. Det har ju alla någon gång och jag funderar på om inte GW medvetet gissade fel för att råda lite bot för alla sina historiska påhopp på kling och klang
En sak slår mig så här efteråt och det är att poliskvinnan verkar uppenbart alltför uppskruvad innan hon kommer fram till plats den här kvällen incidenten hände. Ett litet systemfel tycker jag mig se. Flera personer kring henne upprepar orden blödande misshandel i kommunikation innan hon kommer fram till GM. Detta innebär att hon redan mentalt passerat stadiet att GM är konfirmerad hotfull farlig och det är detta som gör henne till att tro att hon hade rätt till att använda så här mycket våld. Detta är faktiskt inte helt och hållet hennes eget fel. Hon har bra hjälp här av kollegor och LKC. Just därför anser jag idag
att hon bör INTE få sparken från sitt jobb. Det är aningen för tufft. En del av denna felinsats bör polisledningen ta på sig och det är så de skall skydda sin anställde. Inte kämpa för ett fullt frikännande utan istället ta ett delat ansvar för den felaktiga insatsen.
Bara det faktum att LKC skickar fram henne ensam är ett fel som polisledningen gör och inte hon själv. Detta skapar situationen som poliskvinnan sen inte kan hantera korrekt. Busenkel punkt där polisledningen kan kliva fram och säga. Här gjorde vi fel. Skall poliskvinnan sparkas får ni sparka oss också. Polisledningen -"Men vänta. Vi behöver mer pengar för att inte göra om det här felet igen." Vips så har polisledningen vänt en svidande förlust till en liten "vinst" och de får mera resurser ...
Det är ett återkommande problem det här som leder till dåliga polisinsatser att poliserna redan innan de kommer till plats är fullt inställda på att GM är mycket farligare än vad han är. Speciellt insatser i förorten blir ofta fel och för klumpigt utförda pga stressade och nervösa poliser.
Observera att jag inte tycker om att poliskvinnan hanterade det här bra/rätt ... det är bara det att hon faktiskt inte är ensam skyldig. Jag har själv hanterat lika situationer ensam på plats på ett helt annat sätt och det är fullt görbart för en socialt kompetent polis med inre lugn och starkt självförtroende. Dock är det starkt rekommenderat att poliser skall jobba 2 och 2 just för att alla skall känna stöd av en kollega när det brinner till.