2014-02-10, 22:34
Medlem
CarolSeavers avatar
Den här domen gör att jag blir sugen på att festa. Nu vill jag att LGW sprättar upp sitt andra kuvert imorgon. Jag är ganska så säker på att han lyckligtvis gissat fel. Poliser som "Kattis" ska vi inte ha i yttre tjänst.
Senast redigerad av CarolSeaver 2014-02-10 kl. 22:47.
Citera
2014-02-10, 22:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenouz
Jag börjar bakifrån. På s. 19 under rubriken "K.E hade inte laga befogenhet" konstaterar rätten, om jag inte läser helt galet, att det inte fanns något stöd för laga befogenhet. I stycket efter (som fortsätter in på s.20) börjar rätten presentera alternativa scenarion, vilket är riktigt om man har att göra en nödvändighetsbedömning. Det lustiga, som jag ser det, är att om det inte finns laga stöd för våldsanvändningen är det syfteslöst att diskutera nödvändighet och proportionalitet (se "De har varken ..." och framåt på s. 20).

Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Ja, fast jag anser om man nu skall vara petig att det är felaktigt även om slutet blir korrekt.

Saknas laga befogenhet för våldsanvändning/tvång behöver man nämligen inte pröva om våldsanvändningen var försvarlig.

Man skall alltså först pröva om det fanns laga befogenhet och om så är fallet så övergår man till att pröva om våldsanvändningen var försvarlig.

Eftersom försvaret vad jag kan se helt riktat in sig på laga befogenhet på grund av nödvärn - väl medvetna om att våldsanvändningen inte skulle kunna anses som försvarlig - är det möjligt att det har smittats in på domskrivningen.
Jag förstår vad ni menar. Som domstolen har uttryckt sig, är det rimliga att den med laga befogenhet saknas menar att det inte fanns laga befogenhet för den våldsgraden - eller med andra ord att våldet inte var försvarligt.

Men jag håller med om att det är ostringent skrivet. Rätten borde ha konstaterat att laga befogenhet iofs fanns, men att det använda våldet inte var försvarligt. Men eftersom det är uppenbart vad de menar, är detta knappast något som ökar sannolikheten för ändring av domen i hovrätten
Citera
2014-02-10, 22:54
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Dvs han försöker fortfarande hindra hunden från att bita honom. Skitkonstigt, va?

Vad jag förstår av ambulansförarens vittnesmål som det återges i domen har de som praxis att inte gå ur bilen så länge gärningsmannen är kvar på platsen. Lite tunn praxis, kan man tycka, men det anger alltså inte nödvändigtvis att ambulanspersonalen bedömde RS som farligare än nån annan.

Tingsrätten anser ju inte att det fanns någon nöd som krävde något våld alls.

Läkarundersökningen visa ett större antal rätt rejäla kontusioner och blåmärken. Vad som tillkommit när är inte lätt att säga.

De i T.R har aldrig varit i en hotfull situation tror jag. Håller på och läser F.U just nu.

Polisen hävdar att han, Tor* (*D) ska ha slagit hunden flera gånger och rykt loss päls från hunden blandannat.

Han hade även en påse Kokain och en påse Amfetamin (Metaamfetamin) på sig.

Men jag hävdar ändå att hon gjorde rätt. T.R gjorde fel.

Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Ja, vafan trodde du? Att han skulle låta hundjäveln slafsa sönder ansiktet eller kroppen på honom?

Vilken normalfuntad människa som helst skulle reagera instinktivt med en sådan beast på fyra ben som springer rakt in i skrevet på en och försöker bita loss ett stycke. Batongslag kan man tåla men ett lyckat bett kan förstöra ens liv riktigt rejält.

Ja, Besten Chili biter honom två gånger verkar det som, samtidigt som han slår hunden i ansiktet och sliter loss päls från hunden. Det är ju normalt beteende.

Jag tror snarare att man hade försökt springa därifrån, snarare än att slå hunden, om man faktiskt var rädd.
Hunden bet honom i ena armen och innanlåret. Inte ens nära ansiktet.
Citera
2014-02-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag förstår vad ni menar. Som domstolen har uttryckt sig, är det rimliga att den med laga befogenhet saknas menar att det inte fanns laga befogenhet för den våldsgraden - eller med andra ord att våldet inte var försvarligt.

Men jag håller med om att det är ostringent skrivet. Rätten borde ha konstaterat att laga befogenhet iofs fanns, men att det använda våldet inte var försvarligt. Men eftersom det är uppenbart vad de menar, är detta knappast något som ökar sannolikheten för ändring av domen i hovrätten

1. TR har skrivit väldigt väl, till poliskvinnans fördel i det sammanhanget, för att ifall TR:n skulle göra Mihailovics tolkning av det hela och åklagaren skulle förändra åtalsrubriceringen så kan man med videofilmens senare delar (dvs. efterspelet och kommunikationen efter våldet) se att lagbrottet olaga frihetsberövande kan vara aktuellt pga. att poliskvinnan anger fyllesnacket som gripandepunkt i radion, samtidigt som hon även genom sitt tonläge anger att hon inte tror på fyllesnacket - vilket gör gripet olagligt sett till lagstiftningen på det området. Så vad rätten egentligen gjort är den skrivet att "det kan bli mycket värre" till den tilltalade. Juridiskt spökskrift helt enkelt.
Citera
2014-02-10, 23:06
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

1. Målsägaren kan överklaga delen avseende resonemanget där TR kommit fram till att grov oaktsamhet inte skulle föreligga, utan enbart oaktsamhet. Rent generellt torde saken vara intressant ur juridisk och arbetsgivaresynpunkt att pröva. Ifall en arbetsgivare ger en anställd en bil, och den anställde bestämmer sig för att försöka mörda eller skada någon genom att köra över denne med bilen alternativt uppsåtligen kör in i en porslinsbutik, ska då principalansvaret gälla eller kan skadeståndskravet riktas mot utföraren av skadorna. Fallet befinner sig uppenbarligen i gråzonen mellan vad som är uppsåtliga skador gentemot olycksfall i arbetet.

2. De flesta torde hålla med om att den ur allmänhetens synvinkel korrekta bedömningen är att skadeståndsansvaret i sådana fall ska gälla dubbelt, för att försäkra den skadelidande om att få ersättning. Dvs. att både arbetsgivaren och utföraren ska vara solidariskt betalningsansvariga på ett sådant vis att arbetsgivaren kan återkräva skadeståndet av den anställde.

3. Sedan finns ju även den skadelidandes perspektiv och ifall arbetsgivaren betalar så finns ju bara "hämnd" delen kvar i att söka skadeståndet personligen från den anställde, då tex. myndigheternas regler förhindrar att de frivilligt betalar skadeståndet ifall tex. den skadelidande vänder sig mot skadeförorsakaren som privatperson (vilket även är dennes rätt).

För det första handlar det om skada som orsakats uppsåtligen.

Vid närmare eftertanke var det korrekt av tingsrätten att göra prövningen enligt 4 kap 1 § SkL.

Normalt tillämpas lagrummet vanligen mellan arbetsgivare och arbetstagare men gäller även gentemot den skadelidande.

Därför har tingsrätten gjort rätt och eftersom det skall göras en samlad bedömning av samtliga omständigheter (bl.a möjligheterna att få ut skadestånd från staten som kan betala) var det även korrekt att komma fram till att det inte fanns synnerliga skäl till att ålägga poliskvinnan skadeståndsansvar.
Citera
2014-02-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyanooben
Såg videon idag, hon flippade ur rejält där tycker jag. Vore det inte bättre att ha haft mannen under uppsikt till förstärkning kom. Han utgjorde ju trots allt inga speciella närmanden mot henne.
Han sa att han skulle "spränga hela gatan" och i det läget så förvandlas hela situationen ganska snabbt.
Hade dåren hävt ur sig någonting liknande på andra sidan Atlanten hade han förmodligen blivit skjuten snabbare än kvickt.
Hon blir troligen fälld även i en högre instans men domen kommer att vara betydligt mildare, kanske tom så pass mild att hon får behålla jobbet.
Citera
2014-02-10, 23:19
Medlem
MrsMagoos avatar
Tingsrättens dom
Även om hon har använt en slagteknik på ett sätt som hon är upplärd, vilket Jöran Stålhane Tell
bekräftat, nämligen att utdela slag i serier, kan slagen inte betecknas som lindriga.
Det är inte antalet slag som ensamt är det avgörande utan hennes sammanlagda
våldsanvändning i denna situation. Det sammanlagda våldet har varit sådant att hon
ska dömas för misshandel av normalgraden.

Det här är ju jävligt märkligt eftersom hon slår honom i korsryggen över njurarna bland annat.
Verkar som om piketens utbildningschef BatongJöran får se över sin utbildning anser jag eller så ljuger Batongutbildaren. Batongen ska väl användas för att ge omedelbar effekt och då överarmar och ben?
Inte en rabiat häxa som vevar blint för att hon kan eller tror hon får lov.

Så¨när mobilfilmerna finns tillgängliga flyger Batongsadisterna åt helvete. Så kan det gå och det ska inte behövas slås på detta viset. Subban ska bort från polisyrket.
Citera
2014-02-10, 23:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Han sa att han skulle "spränga hela gatan" och i det läget så förvandlas hela situationen ganska snabbt.
Det har man hävdat länge här i tråden, men det hävdar alltså inte den dömda hundföraren. Hon fokuserar på att han skulle ha betett sig aggressivt genom spänna nackmusklerna. Gatusprängningen är inget hot som hon åberopar - inte i rätten i alla fall.
Citera
2014-02-10, 23:31
Medlem
Fernets avatar
Hur kan någon ta detta på allvar?
Fallet kommer att överklagas och i hovrätten kommer fittan att frikännas.

Att en polis skulle hållas ansvarig för sina handlingar är lika otänkbart som att en bank skulle hållas ansvarig för sina dårliga affärer.
Citera
2014-02-10, 23:45
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Ambulanspersonalen vågar ju inte ens gå ut ur bilen, men TR anser att det är fel för en ensam kvinna att använda så mycket våld som nöden krävde. Meh.

Ambulanspersonalen följde nog rutiner. (Hört talas om begreppet "brytpunkt"?)

"Ensam kvinna"? Det är ju för sjutton en erfaren polis med bl.a. batong och polishund till sitt förfogande (visserligen hade hon tydligen lyckats slarva bort handfängslet tidigare under kvällen! ) -- med förstärkning på ingående. Motparten är ett lallande lantisfyllo på tillfälligt besök i storstan.

Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Jag har inte läst Förundersökningen, finns den här?
Citera
2014-02-10, 23:47
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori

Det där argumentet har vi ju hört nu om och om igen. Det är lika absurt fortfarande, och nu har ju även domstolen sagt sitt.
Citera
2014-02-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Den här domen gör att jag blir sugen på att festa. Nu vill jag att LGW sprättar upp sitt andra kuvert imorgon. Jag är ganska så säker på att han lyckligtvis gissat fel. Poliser som "Kattis" ska vi inte ha i yttre tjänst.

Jag misstänker också att LGW gissat fel. Blir intressant imorgon. Domen är helt rätt. Det jag tänker på efter att ha läst fupen är hur uppskruvad hon var innan hon kommit på plats över att den här GM är mycket farlig. Jag kan tänka mig att denna verbala information kan ha betydande fel i sig. Den kommer ju från flera vittnen som inte alltid är 100% korrekta. Att ta den viktiga stunden på sig att verifiera att GM verkligen kan tänka sig utfall mot henne genom att röra sig runt honom skulle göra henne till en bra polis. Ta ett snack med ambulanspersonalen. Bara för att få en bättre överensstämmande bild över situationen. Dessa få sekunder det tar att först snacka med (trovärdiga) vittnes uppgifter som en ambulanspersonal är hade räddat henne från att sitta i rätten som anklagad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in