Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Ja, den där var ju riktigt snygg. Kul att få reda lite på om henne, för jag har faktiskt aldrig hört talas om henne tidigare. Jag gillar den där stilen stenhårt...
Hon var ny för mig med, men listan över arkitekter som jag känner till börjar och slutar med Alvar Aalto.
Det är nåt avskalat och opretentiöst med hennes arkitektur. Den passar för vilken skala som helst, sommarstuga eller museum. Vid en första anblick kan det se ut som att man bara smällt upp lite brädväggar och stolpar, fyllt mellanrummen med fönster och hängt in lite lampor. Ungefär som ett gäng 10-åringar skulle bygga koja om de fick fri tillgång till material. Men det hela är väl uttänkt, funktionellt, med mänskliga proportioner.
Rätt mycket av arkitekturen, oavsett om den är antik, klassisk eller modernistisk vill göra nåt med vårt psyke. Imponera, skrämma, förundra, dominera, fostra, bilda. Arkitektur med ett ärende. Men dessa hus ritade av Greta verkar inte vilja nåt sånt. Kika in, slappna av, titta ut är mottot, för att parafrasera ett sextiotalsuttryck.