2014-02-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
På en bild ligger en tygmatta framför eldstaden och på en annan bild är tygmattan borta och en bit därifrån syns en konstig fläck i mosaiken, troligen en nött plastmatta?

Det som talar emot att det är en plastmatta är ju då eldstaden (som verkar ha använts) som skulle sprättat glöd ut på golvet åtminstone så pass många ggr. att det borde synas några små mörka märken i golvet.

Skarven under bordet är mer obegriplig, om det är mosaik så kan det vara dåligt hantverk eller varför inte en spricka i fundamentet som gör att den fina mosaiken brutits i rak linje efter fogen?

Edit. I pdf,en står det att det är mosaikgolv.
Citat:
Vardagsrummets öppna eld
lyser upp det blå glasmosaikgolvet som en solnedgång vid Santa Monica Beach.
Slut citat.

Fläcken i golvet är antagligen en skada där mosaik fattas?!

Edit igen......sorry jag råkade citera mig själv.
Citera
2014-02-20, 23:37
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag har läst beskrivningen, där står inget om det. Jag bara tror, utifrån att det ser ut som en skarv under bordet.

Från objektbeskrivningen "Vardagsrummets öppna eld lyser upp det blå glasmosaikgolvet som en solnedgång vid Santa Monica Beach."

Det var då för väl.

Edit: Såg att någon annan redan konstaterat det.

Edit 2: Kan inte en del av det som ser ut som skarvar också vara skuggor?
Citera
2014-02-20, 23:44
Medlem
Jumalautas avatar
Grossman-villa som var till salu 2011. Inte särskilt aktuellt visserligen men värd att titta på.

http://www.homedsgn.com/2011/02/16/g...beverly-hills/
Citera
2014-02-20, 23:55
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Grossman-villa som var till salu 2011. Inte särskilt aktuellt visserligen men värd att titta på.

http://www.homedsgn.com/2011/02/16/g...beverly-hills/

Ja, den där var ju riktigt snygg. Kul att få reda lite på om henne, för jag har faktiskt aldrig hört talas om henne tidigare. Jag gillar den där stilen stenhårt...
Citera
2014-02-21, 08:10
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Edit. I pdf,en står det att det är mosaikgolv.
Citat:
Vardagsrummets öppna eld
lyser upp det blå glasmosaikgolvet som en solnedgång vid Santa Monica Beach.
Slut citat.

Fläcken i golvet är antagligen en skada där mosaik fattas?!

Edit igen......sorry jag råkade citera mig själv.
Aha, det fanns en pdf och det var där det stod. Där ser man. Snyggt är det i vilket fall.
Citera
2014-02-21, 08:35
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
http://www.hemnet.se/bostad/villa-3r...atan-4-5103211

Erm.... Ja.

Jag älskar soffan!

Men förstår inte de där plattorna i taket där spottarna sitter? Förutom att det ser dumt ut och sänker taket så borde det bli så fruktansvärt med damm där uppe som är jobbigt att städa bort.

Kan väl inte säga att jag hade valt snorgrönt som färg i köket men men..
Citera
2014-02-21, 08:47
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, den där var ju riktigt snygg. Kul att få reda lite på om henne, för jag har faktiskt aldrig hört talas om henne tidigare. Jag gillar den där stilen stenhårt...
Hon var ny för mig med, men listan över arkitekter som jag känner till börjar och slutar med Alvar Aalto.

Det är nåt avskalat och opretentiöst med hennes arkitektur. Den passar för vilken skala som helst, sommarstuga eller museum. Vid en första anblick kan det se ut som att man bara smällt upp lite brädväggar och stolpar, fyllt mellanrummen med fönster och hängt in lite lampor. Ungefär som ett gäng 10-åringar skulle bygga koja om de fick fri tillgång till material. Men det hela är väl uttänkt, funktionellt, med mänskliga proportioner.

Rätt mycket av arkitekturen, oavsett om den är antik, klassisk eller modernistisk vill göra nåt med vårt psyke. Imponera, skrämma, förundra, dominera, fostra, bilda. Arkitektur med ett ärende. Men dessa hus ritade av Greta verkar inte vilja nåt sånt. Kika in, slappna av, titta ut är mottot, för att parafrasera ett sextiotalsuttryck.
Citera
2014-02-21, 09:06
Medlem
Citat:

Erm.... Ja.

http://static.maklarhuset.se/Images/...RC66BPPSPE.jpg

Vad är eg. poängen med en sån duschkabin? Jag förstår sittbadkar men här är det väl för trångt för att sitta tom. Blir ju bara jobbigt att stiga in och ut.

I övrigt: har de låtit barnen välja färger till alla rum? :P
Citera
2014-02-21, 09:48
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:

Erm.... Ja.

Någon gillar att måla enfärgat. Ser inte ut som det är något fel på själva huset. Kan det vara en gammal 50/60/70-tals tidskapsel som fått en kvick-fix med några lager färg och nytt badrum?

Tapetsera alla fula enfärgade väggar, byt golv i några rum eller täck med matta, måla om köket i normal färg, sätt upp gardiner. Och då borde huset se bättre ut och vara mer värt.
Senast redigerad av Kvackelikvack 2014-02-21 kl. 09:50.
Citera
2014-02-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Vissa här blir tydligen arga över utblåst 40-60 tals inredning i hus.

Sånt här blir jag arg över. Hur i helvette kunde detta spektakel tillåtas? En mycket välbevarad gammal gata som är minst tillbaka till 1700 tal och troligen längre, namnet gamla kyrkogatan indikerar att den har en lång och intressant historia. Mycket vacker, säkert ett bra dragplåster för den lokala turismen. . Ja, inte nu längre för nu är den ju TOTALFÖRSTÖRD.

Dom grannarna, ifall de nu hade en uppfattning om vilken skatt de bebodde, måste gråta tårar av blod varje gång de ser skiten.

http://hd.se/multimedia/dynamic/0050...59v530x800.jpg

Det är ett positivt tillskott. Kontrasten mellan gammalt och nytt gör staden, till viss del. Ditt argument att gatan har en lång historia, förresten, borde väl innebära att den också måste kunna moderniseras till viss del. När är det lämpligt att stoppa förändringsprocessen som förmodligen pågått på gamla kyrkogatan i flera hundra år? Och " dragplåster för den lokala turismen"? Pft. Bygg för invånarna, sen för turismen.
Citera
2014-02-21, 10:55
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
http://hd.se/multimedia/dynamic/0050...59v530x800.jpg

Det är ett positivt tillskott. Kontrasten mellan gammalt och nytt gör staden, till viss del. Ditt argument att gatan har en lång historia, förresten, borde väl innebära att den också måste kunna moderniseras till viss del. När är det lämpligt att stoppa förändringsprocessen som förmodligen pågått på gamla kyrkogatan i flera hundra år? Och " dragplåster för den lokala turismen"? Pft. Bygg för invånarna, sen för turismen.

Man hade kunnat modernisera med ett modernt hus som ändå smälte in i gatubilden, med samma höjd och färgskala som de andra husen om än med en modern arkitektur. Truth to be told hade jag inte gillat det heller, men det hade varit betydligt bättre. Nu ser man ju inte den vackra gamla gatan alls, man ser BARA det där huset och hur mycket det avviker från resten.

Vi har få miljöer som är så pass välbevarade som den där gatan troligtvis var innan det du ser som ett positivt tillskott dök upp, varför kan inte detta fåtal platser få bevaras så att människor kan få en känsla för hur den äldre staden såg ut? Jag tror INTE att innevånarna överlag är ett dugg glada över det där, och inte heller över att få turismen som många försörjer sig på saboterad.
Citera
2014-02-21, 12:26
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Någon gillar att måla enfärgat. Ser inte ut som det är något fel på själva huset.
... förutom lite svank på taknocken. Har man kapat takstolar när vinden inreddes, kan man undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in