Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felix_10
Tunnelbanan r delat p tv block numera. CSG har norra delen och Rapid sdra. Man delar ansvaret fr citykrnan.

Taget, tack!

Delar p citykrnan sger du? Delar man upp ven dessa stationer eller freebasar alla patruller runt p dessa stationer hejvilt menar du?
Citera
2014-02-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Taget, tack!

Delar p citykrnan sger du? Delar man upp ven dessa stationer eller freebasar alla patruller runt p dessa stationer hejvilt menar du?

T-centralen har man patruller frn bda bolagen. Ja drefter delar man upp stationerna p alla linjer norr respektive sderut.
Senast redigerad av felix_10 2014-02-28 kl. 00:04.
Citera
2014-02-28, 00:01
Medlem
Citat:
T-centralen har man patruller frn bda bolagen. Ja drefter norr/sder.

Ok, tack. Rent allmnt d..vilken sida r "bst" eller "sknast" att jobba p? Hur man nu bedmer det r vl upp till var och en men sjlv skulle jag nog tycka att city eller norr vore att fredra. S jvla mkt ghetton i sderort.
Citera
2014-02-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ok, tack. Rent allmnt d..vilken sida r "bst" eller "sknast" att jobba p? Hur man nu bedmer det r vl upp till var och en men sjlv skulle jag nog tycka att city eller norr vore att fredra. S jvla mkt ghetton i sderort.

Beror p individen, vart man r uppvxt (lokalknnedom etc.). Bda "sidorna" har sina problemomrden. Inne i city fr man ofta ka p "never ending" uppdrag, som tiggare, musikanter, pverkade mnniskor.

Ute i frorterna kan man inte ha samma taktik som inne i city. Man fr jobba smartare, ha ett kat skerhetstnk m.m. Tror detta r vldigt bra fr att skapa en mer samlad och diplomatisk ordningsvakt. Det r ven sknt att slippa cityhetsen och rent generellt mindre arbetsbelastning under helger.

Man har rotation p patrullerna s alla fr lite omvxling. Om du frgar mig s r arbetstiderna och den fasta kollegan viktigare n strckan man arbetar p. Det tror jag de flesta vakterna hller med om.
Senast redigerad av felix_10 2014-02-28 kl. 00:25.
Citera
2014-02-28, 00:30
Medlem
Citat:
Beror p individen, vart man r uppvxt (lokalknnedom etc.). Bda "sidorna" har sina problemomrden. Inne i city fr man ofta ka p "never ending" uppdrag, som tiggare, musikanter, pverkade mnniskor.

Ute i frorterna kan man inte ha samma taktik som inne i city. Man fr jobba smartare, ha ett kat skerhetstnk m.m. Tror detta r vldigt bra fr att skapa en mer samlad och diplomatisk ordningsvakt. Det r ven sknt att slippa cityhetsen och rent generellt mindre arbetsbelastning under helger.

Man har rotation p patrullerna s alla fr lite omvxling. Om du frgar mig s r arbetstiderna och den fasta kollegan viktigare n strckan man arbetar p. Det tror jag de flesta vakterna hller med om.

Makes sense. Hur bestmmer man kollegor? Danne och Amin verkar ju sitta ihop med klister och inget fel med det. Andra verkar byta hejvilt. En viss ldre kvinna byter kollega varje pass som det verkar. Om tv OV "klickar" med varandra framfr dom det till sin planerare d som alltid stter dom tillsammans?

Sen undrar jag varfr mnga OV verkar kra utan sposncka i rat. Innebr inte detta att all utgende trafik frn TryggC. dundrar ut i komradion fr t.ex. en hel vagn att medlyssna till. r det alltid s lmpligt?
Citera
2014-02-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Vad jobbade du med d? Som OV? Eller var du ngot annat. Hur lng tid arbetade du? Vilka strckor?
Fr det dr att det inte hnder ngot r skitsnack, hnder massor med skit ven skit som aldrig rapporteras ver ngon radio eller rings in av ngon.
Han och hans polare har rtt.

Och om man inte har ngot att gra d hittar man sig ngot att gra.

Tnker inte g in fr djupt i det, jag jobbade som OV och krde i ca 4 r innan jag bytte jobb. Visst hnder det saker men det var sllan jag eller mina kollegor behvde bruka vld. Men visst det hnde d och d men lngt ifrn varje helg.
Du har rtt i att de flesta "problemen" hittar man sjlv utan att TC ropar ut larmen.
Citera
2014-02-28, 00:47
Medlem
Citat:
Makes sense. Hur bestmmer man kollegor? Danne och Amin verkar ju sitta ihop med klister och inget fel med det. Andra verkar byta hejvilt. En viss ldre kvinna byter kollega varje pass som det verkar. Om tv OV "klickar" med varandra framfr dom det till sin planerare d som alltid stter dom tillsammans?

Sen undrar jag varfr mnga OV verkar kra utan sposncka i rat. Innebr inte detta att all utgende trafik frn TryggC. dundrar ut i komradion fr t.ex. en hel vagn att medlyssna till. r det alltid s lmpligt?

Beror p anstllningsform. Jobbar man heltid fr man en fast kollega av praktiska skl. Nrmsta chef i samrd med arbetsledning bestmmer i slutndan.

Jobbar man p timme s skall man kunna arbeta med samtlig personal. Man kan framfra nskeml till planeringen men det r som sagt ett nskeml. Du har rtt att tacka nej till pass om du r behovsanstlld. Planeringen stter dig p passet men arbetsledaren har sista ordet om patrullerna.

I denna "ldre" kvinnans fall kan det vara s enkelt att man har filmat programmet under semesterperioder och hennes ordinarie arbetskollega r p semester.

De som har infrskaffat sncka gr det p egen hand och det r ingenting som arbetsgivaren eller kunden tillhandahller. Man kan snka radion. Detta r anledning till radiodisciplin.
Citera
2014-02-28, 01:02
Medlem
Citat:
Beror p anstllningsform. Jobbar man heltid fr man en fast kollega av praktiska skl. Nrmsta chef i samrd med arbetsledning bestmmer i slutndan.

Jobbar man p timme s skall man kunna arbeta med samtlig personal. Man kan framfra nskeml till planeringen men det r som sagt ett nskeml. Du har rtt att tacka nej till pass om du r behovsanstlld. Planeringen stter dig p passet men arbetsledaren har sista ordet om patrullerna.

I denna "ldre" kvinnans fall kan det vara s enkelt att man har filmat programmet under semesterperioder och hennes ordinarie arbetskollega r p semester.

De som har infrskaffat sncka gr det p egen hand och det r ingenting som arbetsgivaren eller kunden tillhandahller. Man kan snka radion. Detta r anledning till radiodisciplin.

Utfrligt bra svar, man tackar.

Kan tycka att ronsncka vore nt alla skulle ha, ven om den enligt egen erfarenhet inte r s jkla skn att g omkring med i rat.
Citera
2014-02-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Hur VET du att det inte r det?
Knner mnga OV som jobbar i tunnelbanan och jobbar sjlv nra dom ibland.
S lgg ner du gjorde bort dig.
Citera
2014-02-28, 03:37
Bannlyst
r stockholms tunnelbana en av vrldens tyngsta nr det kommer till brott och liknande?
Citera
2014-02-28, 07:00
Medlem
Jsmackos avatar
Citat:
Hller med dig angende att baserat p det man sg p programmet s hade det varit bttre om de fick lmna platsen, de var ju redan p vg drifrn.

Men nu mste man komma ihg att arbetsledaren r en gammal csg vktare i grunden. Han har mjligen misstnkt att personerna har klottrat nere i spromrdet eller dylikt.

Detta utspelar sig i Alvik, dr man mste korsa tvrbanan (spromrde). S de var i nra anslutning till SL:s omrde.

Frvisso s finns det std i FAP:en fr en ordningsvakt att ingripa utanfr frordnande omrdet. (Rikspolisstyrelsens freskrifter och allmnna rd
om ordningsvakter, 6 kap) "En ordningsvakt kan ocks ingripa mot ordningsstrningar som hrrr frn bevakningsobjektet och som sker i dess omedelbara nrhet".

Men d gller det att personerna r fortsatt ordningsstrande, vilket inte visade sig vara i det hr fallet. Att anvnda L.O.B. som r en vrdlag fr att omhnderta ngon fr att ha betrtt spromrdet r grzon. Det kan diskuteras, men jag tror knappast personerna i frga hade utgjort ngon fara fr sig sjlva eller andra p vgen hem. Nu handlade det vl mer om att man ville kvarhlla de fr att ta reda p vad de gjort nere p spret/straffa de fr att de betett sig illa mot personalen p plats som larmade dit ordningsvakterna.

Man verkligen ser ju hur han skne fr ribba s fort han tror, eller att det handlar om klotter.

Tycker dom flesta av OV ger ett ganska sympatisk intryck, frutom just skne!
Han r riktigt cklig mot folk som dom plockar, och kan tnka mig att han r vrre utan kameror i nrheten!
Citera
2014-02-28, 09:01
Medlem
Bk9s avatar
Fr verkligen Ordningsvakter/arbetsledare verstiga den lagliga hastigheten, blinka med helljus mot andra bilister och kra om p bilister p heldragen linje allts mot motsatt riktning? Man fr se "Reine Arbetsledaren gra dessa manvrar.
Vad jag har hrt s har dom inga rttigheter att bryta lagarna. Dom mste kra lagligt annars frlorar dom krkortet. Eller har jag fel?

Sen undrar jag kan man p ngot stt identifiera denna Afrikan som antastar den berusade kvinnan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in