Citat:
Ursprungligen postat av
Kvackelikvack
Har du något lite mer handfast mått för längden av vardagsrummet?
Ett optimalt klassrum är ungefär 60 kvadratmeter med måtten 10 x 6 meter. Det är en väldigt bra yta för just den typen av verksamhet, så dom måtten återkommer med lite större eller mindre variationer genom hela skolsystemet. Om man tittar på äldre skolor har dom oftast högre i tak, vilket ger en bättre volym. Det här ombyggda klassrummet är till exempel hela 4.7 meter högt. Vilket gör att änden där soffan står är nästan dubbelt så hög som den är bred.
Jag tror rummet är lite smalare och längre, drygt tio meter, kanske uppåt elva meter, gånger lite drygt fem meter, kanske fem och en halv. Så, istället för 10 x 6 blir det 11 x 5.5. Men sen har dom dessutom skurit bort ett hörn av ytan, jag skulle tro att dom har sprängt in ett hisschackt eller dylikt där. Så, det blir lite svårt att beräkna just det där rummet.
När jag skrev högskoleprov en gång satt jag i ett fantastiskt vackert klassrum. Det var faktiskt så pass vackert att jag tänkte att jag skulle försöka ta reda på vad det hade för proportioner, så att jag skulle kunna bygga nåt liknande nån gång i framtiden. Och jag gjorde faktiskt det, jag tog kontakt med skolan och vaktmästaren och fick lov att mäta upp rummet. Nu har jag inte dom exakta måtten i huvudet, men jag gjorde en 3D modell av rummet i sketchup som jag har sparat på nån gammal hårddisk. Jag har för mig att rummen var på ett ungefär 5 x 9 meter, vilket ger 54 kvadratmeter, samt 4.5 meter högt. Tre höga fönster på långsidan, två höga fönster på kortsidan. Det var ett fantastiskt vackert rum med det ljusinsläppet.
Jag försökte googla lite på klassrum och mått, och hittade den här pdf:en:
http://www.abnovum.se/narvaro/pdf/kl...pd4mduodim.pdf
Och jag antar att om man söker lite mer så hittar man liknande uppgifter, med vissa variationer.