Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-03-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
60 kvadratmeter etagelägenhet på Söder i Stockholm, i en gammal skola. Fruktansvärd planlösning dock. 4 150 000 kr. OVÄRT, som någon sa.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...ata-10-6082983

Hur har de mätt det där? Kändes som absolut max 40 kvadratmeter, och nedervåningen kändes mindre än min gamla studentlägenhet på 22 kvadrat. Antar att badrummet snor åt sig lite mer yta än man önskat, men 60 kvadrat känns ändå helt tokigt... Jag bor idag på 62 kvadratmeter och då är ändå det här två sammanslagna ettor där varje rum känns större än hela den där lägenheten...
Citera
2014-03-29, 12:29
Medlem
Skidaddles avatar
Härlig utsikt från badplatsen:

http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...det-43-6090313
Citera
2014-03-29, 16:23
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Hur har de mätt det där? Kändes som absolut max 40 kvadratmeter, och nedervåningen kändes mindre än min gamla studentlägenhet på 22 kvadrat. Antar att badrummet snor åt sig lite mer yta än man önskat, men 60 kvadrat känns ändå helt tokigt... Jag bor idag på 62 kvadratmeter och då är ändå det här två sammanslagna ettor där varje rum känns större än hela den där lägenheten...
Lite överslagsräkning. En soffa är runt 2 meter bred, en enkelsäng cirka 1 meter bred. bredden på lägenheten är 4-5 meter, säg 2,5 m för vardagsrumsdelen (som är djupare) och 2,5 m för övervåning och badrumsdelen. Planritningar stämmer aldrig exakt men med de måtten som bas (soffa och säng) så uppskattar jag lägenhetens djup till cirka 6 meter som mest och 4 som minst (övervåning och badrum). Ger mått på cirka 2*(4*2,5)+6*2,5=34,5 kvm. Eller enkelt uttryckt. Loftet 10 kvm, badrummet och hallen 10 kvm och vardagsrummet 14,5 kvm. En planritning kan ljuga lite, men knappast så mycket.
Citera
2014-03-29, 16:31
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Lite överslagsräkning. En soffa är runt 2 meter bred, en enkelsäng cirka 1 meter bred. bredden på lägenheten är 4-5 meter, säg 2,5 m för vardagsrumsdelen (som är djupare) och 2,5 m för övervåning och badrumsdelen. Planritningar stämmer aldrig exakt men med de måtten som bas (soffa och säng) så uppskattar jag lägenhetens djup till cirka 6 meter som mest och 4 som minst (övervåning och badrum). Ger mått på cirka 2*(4*2,5)+6*2,5=34,5 kvm. Eller enkelt uttryckt. Loftet 10 kvm, badrummet och hallen 10 kvm och vardagsrummet 14,5 kvm. En planritning kan ljuga lite, men knappast så mycket.

Fast rummet är längre än 6 meter. Jag fick bredden där soffan är till 2.6 meter. Med utgångspunkt från bredden på köksinredningen. Och du ser att rummet är mycket längre från soffan ända bort till trappan. Jag fick det till 10.8 meter. Så, vardagsrummet är inte 14.5, utan nästan dubbelt så mycket, runt 28 kvadratmeter. Plus lite till där köksinredningen kommer in. Så, det är nog drygt trettio kvadratmeter. Och sen badrum, hall, sovloft. Det blir nog runt 60 kvadratmeter. Som sagt, rummet luras, eftersom det är så skeva rumsvolymer. Det spelar ingen roll hur stort det är, för det känns väldigt litet, högt, trångt och smalt hur man än tittar på det.
Citera
2014-03-29, 17:40
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Fast rummet är längre än 6 meter. Jag fick bredden där soffan är till 2.6 meter. Med utgångspunkt från bredden på köksinredningen. Och du ser att rummet är mycket längre från soffan ända bort till trappan. Jag fick det till 10.8 meter. Så, vardagsrummet är inte 14.5, utan nästan dubbelt så mycket, runt 28 kvadratmeter. Plus lite till där köksinredningen kommer in.

Jo, jag räknade på tre rektanglar med 2,5 meters bredd, köksinredningen hamnar på badrums/halls-rektangeln. Längden har jag skattat från planritningen. Men visst om längden i vardagsrummet är så mycket som 11 meter så börjar vi närma oss 60 kvm. Men jag ställer mig tveksam, på dessa 11 meter får de in djupet på en bokhylla, djupet på en soffa, bredden på en matta, bredden på ett litet köksbord, bredden på en annan matta och en smal trappa plus lite marginal. Uppskattar det till 0,5+1+1+1+1+1=5,5 säg 6 meter. Det kan liksom inte bli 11 meter. Kollar man sovloftet så täcker sängen (2 m x0,9 m) ungefär 1/4 av golvytan, garderobsavsatsen oräknad. Eller längden utom garderobsavsatsen är sängens längd (2m), bredden av en matta (<1m) och en karmstol (<1m). Säg att avsatsen utanför sovloftet är 2 meter så blir det ändå högt räknat under 6 meter. Vardagsrummet är lika långt som sovloftet plus en alkov. Och i den alkoven bara in en bokhylla på djupet, en soffa på djupet och inte ens bredden av en matta, säg 2 meter totalt. Har du något lite mer handfast mått för längden av vardagsrummet?
Citera
2014-03-29, 17:58
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Har du något lite mer handfast mått för längden av vardagsrummet?

Ett optimalt klassrum är ungefär 60 kvadratmeter med måtten 10 x 6 meter. Det är en väldigt bra yta för just den typen av verksamhet, så dom måtten återkommer med lite större eller mindre variationer genom hela skolsystemet. Om man tittar på äldre skolor har dom oftast högre i tak, vilket ger en bättre volym. Det här ombyggda klassrummet är till exempel hela 4.7 meter högt. Vilket gör att änden där soffan står är nästan dubbelt så hög som den är bred.

Jag tror rummet är lite smalare och längre, drygt tio meter, kanske uppåt elva meter, gånger lite drygt fem meter, kanske fem och en halv. Så, istället för 10 x 6 blir det 11 x 5.5. Men sen har dom dessutom skurit bort ett hörn av ytan, jag skulle tro att dom har sprängt in ett hisschackt eller dylikt där. Så, det blir lite svårt att beräkna just det där rummet.

När jag skrev högskoleprov en gång satt jag i ett fantastiskt vackert klassrum. Det var faktiskt så pass vackert att jag tänkte att jag skulle försöka ta reda på vad det hade för proportioner, så att jag skulle kunna bygga nåt liknande nån gång i framtiden. Och jag gjorde faktiskt det, jag tog kontakt med skolan och vaktmästaren och fick lov att mäta upp rummet. Nu har jag inte dom exakta måtten i huvudet, men jag gjorde en 3D modell av rummet i sketchup som jag har sparat på nån gammal hårddisk. Jag har för mig att rummen var på ett ungefär 5 x 9 meter, vilket ger 54 kvadratmeter, samt 4.5 meter högt. Tre höga fönster på långsidan, två höga fönster på kortsidan. Det var ett fantastiskt vackert rum med det ljusinsläppet.

Jag försökte googla lite på klassrum och mått, och hittade den här pdf:en:

http://www.abnovum.se/narvaro/pdf/kl...pd4mduodim.pdf

Och jag antar att om man söker lite mer så hittar man liknande uppgifter, med vissa variationer.
Citera
2014-03-29, 18:10
Medlem
Skidaddles avatar
Nej, du har nog rätt, det är nog inte så långt som elva meter. Om man utgår från köksinredningen så är det sju moduler om sextio centimeter, vilket ger 4.2 meter. Passagen till hallen ser ut som 1.2 meter, vilket jag har för mig är minimått för rullstolar. Trappan är nog lika bred. Så, det är 4.2 plus 2.4 plus hörnet där soffan är, vilket nog är drygt 2.5. Så, det blir ungefär nio meter långt.
Citera
2014-03-30, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
http://bostad.lansfast.se/bilder.asp...gh&from=Hemnet
Citat:
Vad i hela friden är det som pågår, liksom?
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Hippies?
Citat:
Och jag skulle tro att hela lägenheten är ett ironiskt statement.

Det här är väl personer som gör en hyllning till Verner Panton, men inte har råd att köpa hans möbler? Så de kör på färgskalan och olika egna "möbelfynd".

http://www.stardustmoderndesign.com/...on-design.html
http://www.pantonworld.com/blog/1403...anton-himself/
Citera
2014-03-30, 09:27
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandoval
Det här är väl personer som gör en hyllning till Verner Panton, men inte har råd att köpa hans möbler? Så de kör på färgskalan och olika egna "möbelfynd".

http://www.stardustmoderndesign.com/...on-design.html
http://www.pantonworld.com/blog/1403...panton-himself
Helt klart är det så - de har t o m tagit den där auberginefärgen i vissa rum.
Pantoneworld.com måste vara den familj som var med i TV-programmet Hustoppen. En imponerande dedikation av samlaren/bloggare, men jag tycker synd om familjen! Det var absolut inget hem jag blev sugen att flytta in i.

Hör till dem i tråden som klagar på för mycket "ljust och fräscht"... men sitter man på en Pantonesamling så är nog vita väggar och tak en väldigt bra idé.
Senast redigerad av TigerKid 2014-03-30 kl. 09:43.
Citera
2014-03-30, 09:31
Medlem
Brutes avatar
Skumraskverksamhet i Sjöstan?

En "bokal" i Sjöstan till salu.

www.pm.se/4412

Det ser ut som om det brygga en hel del kaffe, men angiven elförbrukning på 900 kr/år är ju tveksamt.

Två arbetsbord med genomlyst skiva och lampa under.
Kompletterat med ett basebollträ stående inom armlängds avstånd.

Halva lägenheten är censurerad från foton.

Någon som känner till vilken verksamhet det varit där?

//Brute
Citera
2014-03-30, 09:40
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag har inte hittat denna i tråden:
http://bostad.lansfast.se/bilder.asp...gh&from=Hemnet

Osammanhängande färgsättning tycker jag. Inte helt lättsålt verkar det som.

Helheten är överväldigande och jobbigt. Men exempelvis vardagsrumsmöblerna - den knalrosa soffan med matchande flerfärgad matta och glasbordet gillade jag, men det skulle varit lugnare väggar och andra gardiner. Sovrummet med aubergine tak, väggar och heltäckningssmatta till knallröda möbler ger huvudverk.

Köket med knallblått och rött blir också jobbigt. Det måste inte vara fult med lite kontrast men det blir för mycket, för tätt ihop och för mycket tävling. Kan vara kul i ett lekrum men i ett hem vill man vanligen ha lite harmoni. Det går att skapa harmoni även med mycket starka kulörer men det krävs nog mer skicklighet.
Citera
2014-03-30, 10:00
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Skumraskverksamhet i Sjöstan?

En "bokal" i Sjöstan till salu.

www.pm.se/4412

Det ser ut som om det brygga en hel del kaffe, men angiven elförbrukning på 900 kr/år är ju tveksamt.

Två arbetsbord med genomlyst skiva och lampa under.
Kompletterat med ett basebollträ stående inom armlängds avstånd.

Halva lägenheten är censurerad från foton.

Någon som känner till vilken verksamhet det varit där?

//Brute
Konstigt... Ser ut som de slängt in lite IKEA-grejer för försäljningen. Ser oanvänt och man får hoppas ingen behövt använda de där små borden och plaststolarna som arbetsplats... Och tavelramarna är emballerade för retur?

För gammaldags foto-negativ använde(r) man ljusbord. Men med den placeringen tänker jag det skulle bli dammigt att lägga negativ där, om man använder det som skrivbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in