Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-13, 10:56
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
..... Varfr har Josefsson Lindholm och avlidna Norell som mltavlor nr hans eget material (och Rstams, och Dan Larssons) frmst pekar ut Lngbergs Persson, G Fransson och Kwast som de stora arslena? Det sger ngot om Josefssons drivkrafter. Exakt vad r oklart fr mig. Josefssons agerande de nrmsta ren kommer nog sprida mer ljus ver det.
Fr mig r det ganska sjlvklart att Josefsson precis som jag vill pvisa det allmnna rttsmissbruket med detta fall som skolexempel medan Rstam och Larsson exv. frmst velat ge SB upprttelse ssom ett frhoppningsvis isolerat fall. Skert kan ocks ekonomiska motiv ligga bakom och taktiskt styra allt i omvnd ordning men i det spelet tror jag SB sjlv har minst intresse.
Citera
2014-06-13, 11:30
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifvur
....Att anta att SB har mrdat r varken luddigt eller srskilt kontroversiellt med tanke p att han vidhllit sina morderknnanden i 15 r och det fanns stdbevisning som backade upp hans erknnande. Samt att det handlar om en blandmissbrukande, kriminell pedofil som ven har drpfrsk i bagaget.....
Ngon stdbevisning annat n expertutltanden p falsk grund finns inte. Allt brjar med ett socialfascistiskt mantra frn den tid d bgar med automatik jmstlldes med pedofiler och nr expertisen samtidigt frskte faststlla ett medftt obotligt kriminellt anlag.
Till skillnad mot mest vanliga kvinnliga pedofiler som grna utvar psykologiska vergrepp bedms bara mns fysiska mjligheter vara kriminella och sadistiska.
Utomstende kan sjlvklart inte dma ver orsaksfrhllandena inom familjen men tminstone terapeuter borde kunna besinna sig i sin egna bedmning och inte ge rd t juridiken.
Citera
2014-06-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det kan ju vara bra om man hller sig till det aktuella fallet i stllet fr att komma med luddiga frslag. Har du fortfarande inte fattat? Det var sjukhusets ledning som tog beslutet att gra anmlan. Tror du verkligen inte att det frekommit en dialog mellan psykolog och vrdansvariga lkare? Varifrn har du ftt att det var psykologen som rekommenderade att sjukhusets ledning skulle kontakta polisen? Det som psykologen gjorde, enligt journalerna, var att rda pedofilen att ta kontakt med polisen sjlv.

Det r verkligen helt meningslst med alla
Och medvetna missfrstnd. Tvrskerhet. OK du vet hur det ligger till, t.ex att det var bra av psykologen att rda Bergwall att ta kontakt med polisen. Och du r inte ute efter ngon diskussion, utan efter
Plus att upprepa "den kriminella pedofilen" sjuttitusen gnger.
Trist.
Citera
2014-06-13, 11:49
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
....Janne Mattsson var vertygat om att pedofilen talade sanning och det var ocks hans bror Sten-Ove.....
Nr jag trffade Sten-Ove i samband med att han berttade om sin bok p tv4 fick jag spontan knsla av att han verdrev och ljg om sin bror. Hur hela familjen hade blivit utdmd s att ven ldste sonen mste tillgripa lgnen som vapen precis som den vermktige anonyma fienden i samhllet var nnu fullkomligt ofattbart.
Citera
2014-06-13, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Fr mig r det ganska sjlvklart att Josefsson precis som jag vill pvisa det allmnna rttsmissbruket med detta fall som skolexempel medan Rstam och Larsson exv. frmst velat ge SB upprttelse ssom ett frhoppningsvis isolerat fall. Skert kan ocks ekonomiska motiv ligga bakom och taktiskt styra allt i omvnd ordning men i det spelet tror jag SB sjlv har minst intresse.

Ja det tror jag ocks, han vill pvisa ett systemfel som hnger ihop med tron p minnen som varit borttrngda men senare framkallats i terapi. Och visa att det r Norell som r portalgestalten fr de iderna i Sverige, och visa hennes inflytande nr det gller t.ex utgngen av fallet Catrine da Costa. Och s vill han stda upp i terapibranschen, han vill att folk ska frntas sina legitimationer, f sparken frn universitet osv. Han r en slugger, en hxjgare, men rtt mycket hakar han p en debatt som redan frts ett bra tag. Eftersom han har sin egen gren av psykoanalysen som han tror p, kan man sga att han r ute i eget rende ocks. Som jag redan sagt tycker inte jag att fallet Quick fungerar srskilt bra som skolexempel. Men ekonomiska intressen finns frsts p alla hll, allra mest kanske frn tidningarna som sljer lsnummer med hjlp av spektakulra mord och monster. Frn Bergwalls hll tror jag inte pengarna var det viktigaste utan uppmrksamheten.
Senast redigerad av Butter200 2014-06-13 kl. 12:38.
Citera
2014-06-13, 14:42
Medlem
Knifvurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jod jag svamlar en del men om du lst vad jag skrivit frut i trden s menar jag att terapin fr bra fr mycket hundhuvud. Och det r ltt att sitta med facit i hand, men man fr inte glmma hur mycket Bergwall/Quick pluggade p, och att han r en skdespelare. Jag har skrivit tidigare att jag tycker att han var vertygande, synnerligen vertygande, och egentligen skulle jag nog vilja fria terapibiten helt och hllet. Nr man lser om hur Bergwall sjlv beskrev terapin, (innan han vnde p klacken och brjade beskriva Norell som en dominant och manipulativ kvinna som stllde ledande frgor), s finns det vl inget som tyder p att de inplanterade ngot. Och nej det r inte ltt att skilja fantasier frn minnen alltid.
fetningar:
Javisst, och det var inte detta jag invnde mot.

Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Men Simonhndelsen borde de inte ha gtt p, det uppfattar jag som oproffsigt.
Men ok en upprepning d: jag tycker inte att det var terapeuternas ansvar att stta stopp utan klagarens faktiskt. Jag menar inte ens att Christiansen r en sn storskurk som Josefsson vill ha honom till. Sen r det tyvrr s att de klafsar runt i ren panik, tillsammans med Lambert, och vidhller att bevisningen rcker.
Det ska bli intressant att se vad den stora utredningen kommer fram till. Det kan inte bli helt ltt: de fr ju inte ta intryck av ngon av alla bckerna.
Nog flummat. Godnatt.
min fetning:
Men dr var det dags igen om "oproffsigt" s jag stller nya frgor till dig:

1: "Gtt p"? Hvdar du att terapeuterna betraktade SBs hiskliga pstenden om sin tidiga barndom fyrtio r tillbaka som absolut sanning?

2: Hur ska en terapeut agera nr en tvngsintagen psykpatient berttar och vidhller hiskliga saker om en svr barndom?
Senast redigerad av Knifvur 2014-06-13 kl. 14:44.
Citera
2014-06-13, 14:50
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
fetningar:

min fetning:

1: "Gtt p"? Hvdar du att terapeuterna betraktade SBs hiskliga pstenden om sin tidiga barndom fyrtio r tillbaka som absolut sanning?

2: Hur ska en terapeut agera nr en tvngsintagen psykpatient berttar och vidhller hiskliga saker om en svr barndom?

Jag lste s sent som igr att SB sjlv tvivlade p vad han sagt till att brja med i alla fall vad gllde sitt berttande om morden,medan GF var vertygad om att det mste vara sant.Jag antar att det gller ocks hans barndom? Det r mer en frga n ett pstende
Citera
2014-06-13, 16:10
Medlem
Citat:
fetningar:

min fetning:

1. Touch! Det dr kan jag faktiskt inte svara p. Och det r ju en intressant och viktig frga, hur mycket de sjlva trodde p Bergwalls berttelser. Nr och i s fall hur terapeuterna borde ha sagt stopp. Om det verhuvudtaget var deras sak att stta stopp. Om det inte snarare var polisens/klagarens sak att gra den bedmningen. Men de gav rdet (tvingade, enligt en del...) att han skulle gra en polisanmlan. Jag tror inte att det var alldeles ltt att avgra, i det skedet, om det var en fantasi eller ej. Som sagt var, drar tar p sig brott de inte begtt hela tiden. Hur mnga r det inte som tagit p sig mordet p Olof Palme, Anna Lindh, osv osv. Men Bergwall var ju flitig p att lsa p om brottsfall och att plugga psykologi, och (urskta upprepningen) mer noggrann med researchen n flertalet tokar, som jag ser det...

Det var Bergwalls pstenden, terapeuterna kunde inte grna frbjuda honom att framfra dem. De kunde knappast heller stoppa polisutredningen nr den vl var i gng. Christiansen spelade en roll fr att frklara varfr Quicks angivelser uppgifter om plats osv, var s vaga eller motsgelsefulla, och att det kunde bero p borttrngning. Ja, men det var utredarnas och klagarens sak, inte psykologernas och terapeuternas, att hlla reda p att han inte hade krkort, inte grna kunde vara p en viss plats vid en viss tidpunkt, allt det tekniska och konkreta. Och som sagt manipulationen av filmen, som i Rstams dokumentr, var ju medvetet gjord som han beskriver det.

2. Det hr r en svr frga. Det skulle vara oproffsigt av terapeuten att sga: du ljuger. S jag vet inte riktigt.
Citera
2014-06-13, 16:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Det r verkligen helt meningslst med alla
Och medvetna missfrstnd. Tvrskerhet. OK du vet hur det ligger till, t.ex att det var bra av psykologen att rda Bergwall att ta kontakt med polisen. Och du r inte ute efter ngon diskussion, utan efter
Plus att upprepa "den kriminella pedofilen" sjuttitusen gnger.
Trist.

Jaha?

Var ngonstans har jag psttt att: "t.ex att det var bra av psykologen att rda Bergwall att ta kontakt med polisen."? Varfr hittar du p saker hela tiden?

Kan du svara p min tidigare frga nu? Varifrn har du ftt att det var psykologen som rekommenderade att sjukhusets ledning skulle kontakta polisen?

Varfr frsker du att g i Josefssons fotspr och lgga skulden p terapeuterna?
Citera
2014-06-13, 16:53
Medlem
Citat:
Jaha?
Varfr frsker du att g i Josefssons fotspr och lgga skulden p terapeuterna?

Jag knner mig missfrstdd. r det fler n Merckx som uppfattar det som att jag lgger skulden p terapeuterna?
Citera
2014-06-13, 17:14
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Jag knner mig missfrstdd. r det fler n Merckx som uppfattar det som att jag lgger skulden p terapeuterna?

Ok, jag tar tillbaka det med Josefsson.

Det du skriver ursprungligen:

"Jo jag tycker ocks att det var oproffsigt att inte genomskda det hela, och det var ju frn brjan inte en terapeut utan en lkarvikarie, utan terapeutisk utbildning, som gjorde ngot s galet som att brja valla patienten. Om jag inte minns fel nu. Nr terapeuten kom tillbaks efter semestern, eller hur det nu var, borde hon ha satt stopp. Det hade varit det enda professionella."

"P ett tidigt stadium borde alla inblandade terapeuterna ha betraktat Quicks berttelser som fantasier."

Kan du svara p dom andra frgorna jag stllde ocks nu?
Citera
2014-06-13, 17:15
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Det r ju s sjukt, och nu nr han tog tillbaka sina tidigare erknnande var alla tysta som tidigare kallade honom fr mytoman.....
Vi som p ett alltfr tidigt stadium kunde frklara generella samband med rttsmissbruk p hgsta niv valde fel taktik. Mina naivt spontana invndningar var redan nertystade och idiotifrklarade nr ntligen de verkliga frhllandena som ingen velat tro p inte lngre gick att bortfrklara. F orkar med och vill riskera liv och hlsa s som Rstam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in