Jag gjorde en omskärelse i fredags förra veckan, full omskärelse där allt togs bort. Här är i korthet min story så här långt den första veckan:
Dag 1 - operationen
Laddade med en löprunda på morgonen, tänkte att det nog lär dröja till nästa gång.
Hos urologen: Var nervös och orolig, men det gick hur bra som helst. Bedövningsspryta med fyra stick i penisroten. Aj! Dock inget att egentligen oroa sig för. Operationen tog väl ungefär en kvart, kanske något mer. Kände ingenting. En lite underlig sak var dock att jag kände muskelsammandragningar i vaderna och fötterna, som att kroppen fattade vad som var på gång men inte jag. Läkaren hade inte hört talas om det förut.
Väl hemma dröjde jag ett par timmar med att kolla. När jag väl gjorde det hade snorren hamnat neråt och det var jävligt och blodigt i bandaget. Bestämde mig för att byta. Bandaget lossnade hyfsat lätt men blodet började rinna… rejält! Efter en stund såg det ut som om hela badrummet var en slaktarstuga. Blod överallt. Misär! Fick dock stopp på flödet genom att hålla en vasselinad kompress mot såret i fem minuter. La på ny kompress men fick inte riktigt till det.
Gick inget vidare att kissa heller. Urin på kompressen, men jag orkade inte göra om allt en gång till.
På kvällen var det dags igen. Ville få undan kompressen när jag skulle kissa, och då kom blodet tillbaka. Slaktarstuga igen! Men fick stopp efter fem minuter och en någorlunda bra förband över natten.
Dag 2. Vaknade med stånd. Men det gjorde inte ont, jag la mig i fosterställning som någon tidigare i tråden tipsade om. Kissa gick bättre idag, men fortfarande urin på kompressen (jag undrar hur illa det är med tanke på infektionsrisken? Och hur tvättar man sig efteråt med ett förband där). Blodigt och eländigt i kalsongerna. Mina kompresser och kalskongskydd som jag fick med mig börjar ta slut så jag köpte nytt på apoteket. Fick inte tag i samma utan körde på en smal gasbinda 4 meter som jag klipper i bitar samt inkontinensskyddd för män. Funkar bra!
Dags för dusch på kvällen. Nojjig. Men det gick fint! Fick loss bandaget relativt enkelt och lyckades få rent runt om och lät vattnet rinna nerför kroppen mot ollonet. Svider lite, men inte alltför mycket (har tagit några alvedon innan). Nu var jag lugnare och det gick bättre att lägga nytt förband. Inget blod alls den här gången.
Men jag undrar lite vad urologen gjorde. Stygnen sitter runt om men också längs strängen på undersidan vilket ser väldigt klumpigt ut. Så ser det inte ut på bilderna här:
http://swedecirc.blogspot.se
Dag 3. Vaknade igen med stånd. Men samma som igår, gjorde inte ont. Såret ser fint ut: inget blod, inget var. Däremot är strängen alldeles köttig. Jag undrar om det kommer bli så eller om det bara är svullet. Har fortfarande vasselin och förband runt ärret och inkontinensskydd i kallingarna. Sticker till när den oskyddade toppen snuddar kalsongerna eller något annat. Undrar hur jag ska kunna gå utan förband, och när jag bör ta bort det? Dusch gick bra.
Dag 4. Det går fortsatt fint huvudsakligen. Bandaget hade fastnat lite i såret när jag skulle duscha och byta, sved som sjutton när jag tillslut fick bort det. Jobbade hemifrån men var iväg på möte på kvällen. Tog en halvtimmes promenad - har inte rört mig sen operationen. Fick gå rätt långsamt. Lite blod i kalsongskyddet men bara ytliga fläckar.
Dag 5–7. Fortsatt bra. Har fortfarande kvar bandaget om den, utom ibland hemma då jag låter den hänga fritt. Det är lite känsligt på vissa ställen, vet inte riktigt var men kanske är det just när något fastnar i stygnen. Men det ser fint ut, fortfarande svullen. Doktorn gjorde ett V-snitt på undersidan och det är det V:et som är som en köttig flärp upp mot strängen/urinröret. Undrar om det är svullet eller om det kommer fortsätta vara så.