Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-03, 12:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosses språkkunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Och angående MfS, KGB och GRU: talade Bosse tyska eller ryska?

Intressant detta med Bosse språkkunskaper. Utöver sitt eget modersmål och albanskan, så måste han i a f ha kunnat prata en del tyska. Detta var ju ett språk som han var tvungen att läsa under sin skolgång.

Han hade också studerat rumänska. Hur bra han talade detta språk vet jag inte? Det finns papper på att han hade studerat franska (har för mig att det var just franska) 1968.

Dessutom måste han ha kunnat pratat engelska.
Citera
2014-11-03, 12:58
Medlem
gubbroras avatar
Hoxa som påstår sig varit nära vän med Bosse borde ha koll på språkkunskaperna och kanske även Veriori har det. Veriori borde rimligen ha hyfsad koll på hur många resor Bosse gjorde till Albanien och hur länge han kan ha vistats där
Citera
2014-11-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hoxa som påstår sig varit nära vän med Bosse borde ha koll på språkkunskaperna och kanske även Veriori har det. Veriori borde rimligen ha hyfsad koll på hur många resor Bosse gjorde till Albanien och hur länge han kan ha vistats där
Nära vän har jag aldrig sagt att jag var, bara att jag kände honom. Jag är säker på att han kunde tyska, det läste de flesta i plugget då. Veriori har tidigare sagt att han var där ca 6-7 ggr, det bör ha varit en gång om året i så fall. Minns inte riktigt hur långa gruppresorna var, mellan 1 o 2 veckor.
Citera
2014-11-03, 15:33
Medlem
När det gäller Bosses betyg, finns grundskolebetyg länkade i tråden. Han tog studenten, och kom in på universitetet, men tog aldrig några universitetspoäng.
Citera
2014-11-03, 17:51
Medlem
gubbroras avatar
Jag vet att grundskolebetygen finns i tråden tyvärr med bruten länk. Studentbetyget tror jag däremot inte finns. En reflektion när det gäller Bosses eventuella universitetsstudier; det finns en uppgift om att han fick studiemedel från csn för två terminer HT 68 och vt 70 ( om jag minns rätt). Förhöll det sig inte så på den tiden att man måste vara antagen på någon utbildning eller kurs för att få studiemedel.

Om så var fallet varför framgår det inte i uppgifterna från SU var Bosse var inskriven på för institution eller kurs. Jag har även för mig att det fanns ett tvång att klara ett visst antal poäng per termin eller studieår för att få fortsatt studiemedel. Om Bosse fick studiemedel vt 70 borde han inte i så fall klarat poäng i sina tidigare studier.

Om vi får tro Hoxa så skulle Bosses sammanlagda vistelse i Albanien uppgå till ca två månader utslaget på sex år . Jag tycker det verkar lite snålt för en agent med uppgift att hålla koll på den Albanska ledningen
Citera
2014-11-03, 18:42
Medlem
Citat:
Jag vet att grundskolebetygen finns i tråden tyvärr med bruten länk. Studentbetyget tror jag däremot inte finns. En reflektion när det gäller Bosses eventuella universitetsstudier; det finns en uppgift om att han fick studiemedel från csn för två terminer HT 68 och vt 70 ( om jag minns rätt). Förhöll det sig inte så på den tiden att man måste vara antagen på någon utbildning eller kurs för att få studiemedel.

Om så var fallet varför framgår det inte i uppgifterna från SU var Bosse var inskriven på för institution eller kurs. Jag har även för mig att det fanns ett tvång att klara ett visst antal poäng per termin eller studieår för att få fortsatt studiemedel. Om Bosse fick studiemedel vt 70 borde han inte i så fall klarat poäng i sina tidigare studier.

Om vi får tro Hoxa så skulle Bosses sammanlagda vistelse i Albanien uppgå till ca två månader utslaget på sex år . Jag tycker det verkar lite snålt för en agent med uppgift att hålla koll på den Albanska ledningen

Ja, det stämmer. Vi vet att han skrev in sig på samhällsvetenskapliga fakulteten, alltså inte språk som man hade kunnat tro. Lite underligt om han kunde få studiemedel igen utan att ha tagit betyg.
Om hans uppgift var att vara kurir räckte det med att han var där några dagar för att få med sig vad-det-nu-var tillbaks till Stasi.
Citera
2014-11-03, 20:44
Medlem
Studentbetyg i språk
Citat:
Jag vet att grundskolebetygen finns i tråden tyvärr med bruten länk. Studentbetyget tror jag däremot inte finns.
Jag skrev kort om Bosses studentbetyg redan i mitt första inlägg (#451). Språkbetygen var som följer: Engelska - A, franska - A, tyska - AB, svenska - a. Studentbetyget fick jag från inskrivningshandlingarna till Stockholm universitet. Frågade också om hans fortsatta studier på SU, men de brydde sig inte om att leta reda på mer den gången. Någon av er andra kan gärna göra ett nytt försök.

Hälsar Hoxha välkommen till tråden. Dina inlägg har fått igång en mer läsvärd diskussion igen. Undrar lite om det du skrev: "Jag tycker att detta med hans värnplikt är lite konstigt men vi har ju fått den bekräftad." Exakt vad tycker du är konstigt? Det var alltså jag som blev bekant med Bosse på I5 i Östersund.
Citera
2014-11-03, 20:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den språkbegåvade brevbäraren.

Citat:
Ursprungligen postat av 51Ersa
Studentbetyg i språk

Jag skrev kort om Bosses studentbetyg redan i mitt första inlägg (#451). Språkbetygen var som följer: Engelska - A, franska - A, tyska - AB, svenska - a. Studentbetyget fick jag från inskrivningshandlingarna till Stockholm universitet. Frågade också om hans fortsatta studier på SU, men de brydde sig inte om att leta reda på mer den gången. Någon av er andra kan gärna göra ett nytt försök.

Mycket bra att du tog upp detta igen ang. Bosses betyg i olika språk. Förutom dessa tre främmande språk, så pratade han albanska samt troligtvis även en hel del rumänska. Med andra ord hela fem språk förutom sitt modersmål.

Bosse skall ju ha varit intresserad av språk och helt klart är att han var språkbegåvad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-03 kl. 21:00.
Citera
2014-11-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 51Ersa
Studentbetyg i språk

Hälsar Hoxha välkommen till tråden. Dina inlägg har fått igång en mer läsvärd diskussion igen. Undrar lite om det du skrev: "Jag tycker att detta med hans värnplikt är lite konstigt men vi har ju fått den bekräftad." Exakt vad tycker du är konstigt? Det var alltså jag som blev bekant med Bosse på I5 i Östersund.
Jag tror förstås på dig, tycker bara att man borde kommit ihåg om han var borta ett helt år från föreningsarbetet. Ingen verkar minnas det.
Citera
2014-11-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Jag tror förstås på dig, tycker bara att man borde kommit ihåg om han var borta ett helt år från föreningsarbetet. Ingen verkar minnas det.
Han var nog "bara" borta i 7,5 månader, från mitten av augusti till sista mars. Men jag kan hålla med om att det är lite konstigt att ingen minns att han var borta. Å andra sidan, det är länge sedan, drygt 40 år. Det irriterar mig att jag inte kommer ihåg Bosse från slutet av värnpliktstiden, februari - mars. Under den perioden var vi en liten grupp som var mycket aktiva i "soldatfackligt arbete" och i val till värnpliktsriksdagen. Men Bosse deltog av någon anledning inte i detta såvitt jag minns.
Citera
2014-11-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Tänk er nu in i Bosses situation 1969. Han är en ensam person, lätt socialt handikappad. Så dör hans mamma i en olycka. Hans pappa är kroniskt sjuk. Han måste varit ett lätt byte för Stasi. Almgren skriver om hur många värvare blev fadersfigurer för vilsna ungdomar. Om ni har hennes bok så läs på sid 50, det kunde handla om Bosse. Stasi lockade med resor och utbildningar. Särskilt ungdomar i 68-vänstern var intressanta.

Detta tips har vi redan fått av Hypotesus:

Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
På sidan 49, respektive 197 beskriver Almgren (2011) med gediget underlag hur ensamma personer var strategiska måltavlor för värvning vilket är en tänkvärdhet för de i tråden som hävdat BJ:s ensamhet. Andra etablerade strategier för värvning var - beroende vem man riktade sig till - resmöjligheter, utbildning och studieplatser - alla erbjudanden som sannolikt skulle tilltala BJ. Vidare framkommer att särskilt studenter och unga idealister vid universitet och högskolor var prioriterade måltavlor för värvning från Stasis sida (Almgren, 2011, s. 50).

Förresten...

Det står ju helt klart att de tre debattörerna hoxha, Hypotesus och Typohesus alla har tagit intryck av Almgrens verk, men teorier i all ära, fortfarande är väl vad som egentligen skulle behövas, något konkret belägg som kan förklara Bosses försvinnande.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2014-11-04 kl. 00:42.
Citera
2014-11-04, 15:08
Medlem
Gällande studiemedel, kunde man nog få det för två terminer på raken vid denna tid - tror jag.

I radiodokumentären nämns, om jag inte missminner mig, att Bosse kunde italienska och serbokroatiska (förutom de språk som annars nämnts bland de sista 10-20 inläggen i denna tråd).
Senast redigerad av quality1939 2014-11-04 kl. 15:16. Anledning: skrivfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in