2015-01-27, 20:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Fint startfält det där! En bra blandning mellan olika stilar. Det enda som saknas är bara något sherrymonster.
Vill inte skriva upp min lista.. får bara ångest, vill inte veta hur mycket jag förköpt mig den senaste tiden!

Jag tycker att varje whiskysamling kräver åtminstone någon CS. Aberlour a bunadh fyller båda funktionerna.
Citera
2015-01-27, 21:16
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojo88
Jag tycker att Mackmyra rök är deras bästa. Har iof inte smakat alla varianter.

Då kan jag verkligen tipsa dig om Mackmyra Iskristall himmelskt god :P

Jag provade iskristall på en mässa i höstas och jag gillade den inte, det var någon i mitt tycke obehaglig sötma som stack iväg i finishen. Visserligen hade jag smakat några andra sorter innan men jag provade även deras bourbonlagrade elegant och den var mycket bättre tyckte jag. Vill man ha lite sötma i finishen så kolla på Bowmore Darkest som levererar sötman bättre i mina ögon.

Och tekniskt sett är inte Jack Daniels en bourbon för det är någon regel om filtrering den inte uppfyller även om det i stort sett är samma recept och tillverkningsteknik som bourbon. Den brukar kallas "Tennesse Whiskey" har jag för mig. Slå till på en flaska Wild turkey 101 så får du en riktig bourbon som inte är så dyr heller, 372kr i beställningssortimentet men då är den på 50,5% också.
Citera
2015-01-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Haha! Kom igen nu. Kanske kan lindra mitt eget dåliga samvete

Oj... råkade köpa en A.H. Hirsch 16 idag också... det blir till att leva på hårdbröd och vatten ett tag!

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag dricker mig helst inte full på enbart whisky. Tycker att jag blir tung i huvudet då. Whisky är bäst i små portioner.
Vill jag dricka mycket whisky så blir det troligen någon blended. Nästan vilken som helst men t.ex. ovan nämnda Islay mist. Ganska smaklös i mitt tycke jämfört med malt men en fin blended.

Har svårt att inte bli full när man sätter sig ner och provsmakar några glas.
Citera
2015-01-27, 21:24
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Oj... råkade köpa en A.H. Hirsch 16 idag också... det blir till att leva på hårdbröd och vatten ett tag!

Har svårt att inte bli full när man sätter sig ner och provsmakar några glas.

Råkade... Har stora funderingar på att dra iväg en beställning på massa olika bourbons från The Whisky Exchange, systembolaget har alldeles för litet standardsortiment av bourbon.
Citera
2015-01-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag tycker att varje whiskysamling kräver åtminstone någon CS. Aberlour a bunadh fyller båda funktionerna.

Får inskaffa de i framtiden , har som sagt bara samlat sen november :P
Citera
2015-01-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

CS är ett steg man bör ta om man vill utveckla sig lite. Det är kul att se vad lite eller mycket extra alkohol gör för smakerna.

Tror att man klarar sig ganska bra i något av standardsortimenten hos Aberlour, Glendronach Glenfarclas, Bunnahabhain, mfl. Abelour tycker jag kan vara lite i mildaste laget för en sherrybomb om man inte går på just a'bunadh. Även Glengoyne CS och Glenfarclas 105 skulle jag kunna rekommendera som fatstarka sherrybomber. Glendronach SC har jag inte provat.

Bästa sortimentet av sherrybomber verkar man kunna hitta i norden samt Tyskland och Holland. Resten av världen verkar inte vara riktigt lika förtjusta i sherrymonster.
Citera
2015-01-28, 13:49
Medlem
Blev nyfiken och läste lite om Glenfiddich Rich Oak 14 Years , om någon vet något om den får ni gärna kommentera
Citera
2015-01-28, 19:13
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Blev nyfiken och läste lite om Glenfiddich Rich Oak 14 Years , om någon vet något om den får ni gärna kommentera

Jag köpte mig en liten flaska av den för ett par år sedan, och det var ingenting som föll mig i smaken. Jag tyckte att den var lite väl blaskig med en påtaglig smak av trä, så den gjorde i alla fall skäl för sitt namn.
Citera
2015-01-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jag köpte mig en liten flaska av den för ett par år sedan, och det var ingenting som föll mig i smaken. Jag tyckte att den var lite väl blaskig med en påtaglig smak av trä, så den gjorde i alla fall skäl för sitt namn.

Hehe okej, köpte faktiskt den idag , 20cl flaska, tyckte den var god men ingen jätte höjdare heller :P men är som sagt nybörjare av whisky. Någon som vet nån bra whiskybok?
Citera
2015-01-28, 19:26
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Hehe okej, köpte faktiskt den idag , 20cl flaska, tyckte den var god men ingen jätte höjdare heller :P men är som sagt nybörjare av whisky. Någon som vet nån bra whiskybok?

Tråkigt att du inte gillade den heller.

Här har du förslag på lektyr: http://www.adlibris.com/se/bok/jacks...-9789174242119

Ett tips är att vänta med att köpa whiskyböcker tills bokrean drar igång i februari, brukar nämligen finnas en del att köpa billigt om ämnet då.
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2015-01-28 kl. 19:29.
Citera
2015-01-28, 20:39
Medlem
hesons avatar
Citat:
Jag gillar den, köper alltid en som hotellwhisky (magmedicin på resa), om jag hittar den i taxfree. Det är ingen häftig sak, men har nog karaktär för att man skall kunna kontemplera den en stund. Den funkar alltid, både i stora och små glas. Priset gör att man slipper ångest om man råkar ut för extra bacillskräck en kväll och den råkar ta slut.
Citera
2015-01-28, 20:48
Medlem
-=Damian=-s avatar
läste nyss om hotellwhisky här, och blev faktiskt nyfiken. i min bekantskapskrets är det inte många som kör med det tricket, vi är en 3-4 st som alltid kniper en 6:a direkt efter man hoppat ur sängen och ska bege sig mot frukost.

hur vanligt är det i denna tråden att ni dricker ett glas på morgonen?
och gärna vad för whisky och hur mycket ungefär?

själv kör jag gärna en Jura superstition eller en Chivas regal 12 årig
ca 6 cl är väl normalbasis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in