Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 13:27
Medlem
flashbackdasens avatar
http://www.smalanningen.se/article/b...ring-forsvann/

När lokala ljungbybor vill låna boken "Invandring och mörkläggning" så har biblioteket valt att plocka bort den för att just mörklägga om invandringens kostnader. De vägrar även köpa in del 2 trots att kunderna efterfrågar boken.

Vad tycker du om detta?
Är du förvånad?
Styrker det inte bokens tes att invandringen mörkläggs?
Ansvarig för censuren verkar vara bibliotekschefen Lina Holmér samt kultur och fritidsnämndens ordförande Marcus Walldén. Vad vet vi om dessa personer?
Citera
2015-07-10, 13:43
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
http://www.smalanningen.se/article/b...ring-forsvann/

När lokala ljungbybor vill låna boken "Invandring och mörkläggning" så har biblioteket valt att plocka bort den för att just mörklägga om invandringens kostnader. De vägrar även köpa in del 2 trots att kunderna efterfrågar boken.

Vad tycker du om detta?
Är du förvånad?
Styrker det inte bokens tes att invandringen mörkläggs?
Ansvarig för censuren verkar vara bibliotekschefen Lina Holmér samt kultur och fritidsnämndens ordförande Marcus Walldén. Vad vet vi om dessa personer?

Är inte förvånad tyvärr. Detta är nog bara början, detta kommer nog att öka tyvärr. Nu vet jag inte vad Lina Holmer eller Marcus Wallden har för politisk hemvist men dom lär inte rösta på SD. Har hört att är man aktiv Sverigedemokrat så blir det svårigheter att få jobb som bibliotekarie.
Citera
2015-07-10, 13:45
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Är inte förvånad tyvärr. Detta är nog bara början, detta kommer nog att öka tyvärr. Nu vet jag inte vad Lina Holmer eller Marcus Wallden har för politisk hemvist men dom lär inte rösta på SD. Har hört att är man aktiv Sverigedemokrat så blir det svårigheter att få jobb som bibliotekarie.
Instämmer. Sverige har förvandlats till rena DDR när det gäller invandringsfrågan.
Citera
2015-07-10, 14:04
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Instämmer. Sverige har förvandlats till rena DDR när det gäller invandringsfrågan.

Det stannar inte vid invandring.

*CO2
*antirasism
*feminism
*abort
*...
Citera
2015-07-10, 14:09
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Tack TS för en intressant länk.

Bibliotekens innehåll och personalens agerande är mycket intressant i en generell diskussion om den s.k. åsiktskorridoren. Eftersom bibliotek är en offentligt finansierad och driven verksamhet, med tillgängliggörande av kunskap, åsikter och skönlitteratur som uppgift (bl.a.), så blir tillståndet på biblioteken ett mått på graden av intellektuell frihet i landet.

Vi lägger nu bokutrensning till listan av odemokratiskt handlande hos bibliotek. Sedan tidigare finns hindrande av lokalhyrning och oförmåga att upprätthålla ordning på biblioteken.
Citera
2015-07-10, 14:22
Medlem
fendadens avatar
"Vi beslutade oss för att plocka bort del ett från hyllan – vi har annan litteratur på biblioteket som speglar samma problematik som den här boken tar upp. Det handlar inte bara om vad som står i boken utan också vad som inte står".

Bibliotekarier bör inte ha tolkningsföreträde i vad som redan kan anses spegla samma problematik. I ett öppet och demokratiskt land bör biblioteken stå i framkanten vad gäller en mångfald av böcker som speglar inte minst samhällskritiska åsikter, men även extremistiska sådana - just för att alla ska få möjlighet till fri åsiktsbildning.

Det som händer här är att man sätter värdegrunden före demokratin, och inom ramarna för den nuvarande politiskt korrekta värdegrunden inom vilka de förmodat vänsterorienterade bibliotekarierna identifierar sig så passar inte en invandringskritisk bok in. Det bidrar principiellt sett till ett underkuvande av demokratin och den fria tanken.
Citera
2015-07-10, 14:27
Medlem
Salamiss avatar
Självklart skall biblioteken undanhålla pöbeln sådana hälsovådliga böcker...De ger ju en annan bild än den "folkuppfostrande". Ljungby bibliotek passar bra in i mönstret som skildras.

Jag köpte nyligen båda böckerna direkt från Arnstberg & Sandelins förlag på nätet.
Har inte orkat läsa ut första ännu. Boken är bra skriven och faktaunderlaget tvivlar jag inte på, men det är skrämmande läsning även för en som är luttrad. Speciellt vittnesmålen från anonyma Migrationsverkare. Man kan gå i in i en depression för mindre.

Jag mailade Arnstberg för att höra var man får tag på hans äldre bok "Zigenare och Svenskar". Och tro det eller ej, den ska visst finns på vissa bibliotek. Däremot mycket svår att köpa.
Citera
2015-07-10, 14:30
Medlem
StigAllans avatar
Hos biblioteket jag nyttjar har det blivit ett tydligt överskott på PK-skönlitteratur!

Det är läkare utan gränser som räddar illegala invandrare, nazistjakt, och en djävla massa pekpinnar till den som dristar sig till att läsa svenska författare.
Främst är det författare av kvinnlig typ som tycker att läsaren ska uppfostras men det finns även manliga med samma inställning.
Detta har eskalerat det senaste decenniet men har försiggått de senaste tjugo åren om inte längre.

Böckerna är helt oläsbara för en med annan politisk åsikt och borde sorteras ut istället för TS bokval.
När man läser utländsk litteratur så slipper man pekpinnarna som svämmar över i Sverige!

Borde vara obligatorisk märkning på politisk skräplitteratur, ett varningstecken!
Citera
2015-07-10, 14:34
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2015-07-10, 14:43
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden

Bibliotekarier bör inte ha tolkningsföreträde i vad som redan kan anses spegla samma problematik. I ett öppet och demokratiskt land bör biblioteken stå i framkanten vad gäller en mångfald av böcker som speglar inte minst samhällskritiska åsikter, men även extremistiska sådana - just för att alla ska få möjlighet till fri åsiktsbildning.

Så borde det vara ja.

Just därför ska jag leta upp ett bibliotek som har Arnstbergs Zigenare-bok. Jag har redan sett en annan bok om Zigenare, som verkar vara en "Katizi idyllisering ". Vägrar låna denna utan att också kunna ta del av Arnstbergs. Jag vill se båda sidorna, även om jag nog är lite biased på förhand om vilken som är mest vederhäftig...
Citera
2015-07-10, 14:49
Medlem
vescs avatar
Finns det någon på flashback som har tillgång till BibliotekTJänst?

http://www.btj.se/default.aspx?searc...ue&robots=True

Det hade varit intressant att läsa Lektörsomdömet som fick boken att framstå som rörig och rasistisk.
Citera
2015-07-10, 14:50
Medlem
FittJannes avatar
Nyliberalismens så kallade yttrandefrihet i full effekt. Svennebanan har så fullt upp med att utrusta husvagnen och gräla med sin fru om vem som borde gått vidare i Let's Dance att han inte märker vad som händer med landet. Snaran dras åt mer och mer och till sist är han är så inträngd i ett hörn att den enda vägen tillbaka till ett värdigt liv är våld och kaos.
Då känns ett "vad var det vi sa?" Ganska tomt och fattigt.
Historien upprepas och ingen lär sig eller bryr sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in