2015-07-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Det gr bra att slja sina aktier , ingen hindrar dig 😄
Aldrig med frlust
Citera
2015-07-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Lt oss gra detta intressant och mjligt att flja upp.

Jag stter en riktkurs fr Hybricon p 25 kr inom 3 mnader. Ange en riktkurs s fr vi se vem som kommer nrmast!

Sger 26,10.... helt taget ur luften men kul med gissningar.
Citera
2015-07-28, 17:30
Medlem
Lyckas dem med 2-3 kontrakt, definitivt ver 22kr.
Lyckas dem inte s tror jag det blir nedgng, fr o va smart br man nog kpa nu om dem lyckas, men det r givetvis gambling...
dock s br ngon utav dessa kpare sl till, ngot fretag/kommun borde tnka Sverige-vnligt, samt s verkar bussarna vad jag lst vldigt vettiga, sen hur mycket som stmmer vet jag inte, men man borde vl lita p vad dem skriver om sitt varumrke, annars kan ju alla fretag bluffa.
Men att ladda ett batteri spass fort knns makalst! haha
Citera
2015-07-28, 17:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
r du sker p att det r kparna som begrt offert? S det inte r hybricon sjlva som tagit kontakt med kommuner/fretag?
Om nu s r fallet och ingen av dessa 25 kpare beslutar sig fr affr s lr aktien sjunka kraftigt.
Jag kpte in mig idag p ca 600(10.000SEK) i hopp om en eventuell affr. Jag brjar dock tvivla nr jag ser hur pass stor konkurrensen r samt huruvida Sveriges kommuner vljer att agera.
Frr i vrlden vrnade man om sitt eget folk, man vrnade om svenska fretag. Den tiden r tyvrr gngen, i synnerhet hos fretag.
Jag har en vldigt skeptisk syn p hybricon, trodde frst detta var jordens vinst som skjulle skjuta kursen upp till mnen.

Hur kan du dra sna slutsatser utifrn en enskild brsdag??? De fundamentala slutsatser du hvdade vid tidpunkten fr ditt kp tidigare idag borde vl rimligtvis vara desamma nu nr brsen stngt fr dagen, de fundamentala frutsttningarna kan knappast ha frndrats p en enda brsdag.

Citat:
Aldrig med frlust

Det r ju aktier som utvecklas t fel hll som man br slja, de som utvecklas t rtt hll br man givetvis rulla vidare samtidigt som man flyttar upp stop-loss. Med ditt resonemang behller man ju aktier som utvecklas fel och drar p sig strre och strre frluster.
Citera
2015-07-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur kan du dra sna slutsatser utifrn en enskild brsdag??? De fundamentala slutsatser du hvdade vid tidpunkten fr ditt kp tidigare idag borde vl rimligtvis vara desamma nu nr brsen stngt fr dagen, de fundamentala frutsttningarna kan knappast ha frndrats p en enda brsdag.

Det r ju aktier som utvecklas t fel hll som man br slja, de som utvecklas t rtt hll br man givetvis rulla vidare samtidigt som man flyttar upp stop-loss. Med ditt resonemang behller man ju aktier som utvecklas fel och drar p sig strre och strre frluster.
Ass, jag tvivlar starkt p fretaget, men har fortfarande en frhoppning, och tror att aktiekursen kommer g uppt ett tag till.
Gjorde ett nybrjarfel nr jag kpte aktien, och den var att jag fr det frsta inte ens lste p om fretaget ur alla synvinklar.

Om du frstr mig rtt om min slutsats s beskriver ja den som s: Jag tror inte att fretaget kommer att lyckas.
Dremot s tror jag att kursen kommer att stiga mer, drav har jag mina aktier kvar.
Dremot om oddsen r med dem och dem fr ett lite strre kontrakt kommer kursen stiga nd mer. men i slutndan nr hysterin lagt sig s kommer den sjunka oavsett.

Dr har du min slutsats
Citera
2015-07-28, 19:40
Medlem
Citat:
L
dock s br ngon utav dessa kpare sl till
Som tnker sverigevnligt skall det st efter detta.
Citera
2015-07-28, 20:18
Medlem
P.Gs avatar
Det r vl inte ens lagligt att frfrdela vissa nationaliteter vid upphandlingar.
Citera
2015-07-28, 23:10
Medlem
massepojkens avatar
Fick ett vldigt intressant PM under kvllen frn en helt ny anvndare hr p flashback. Personen har definitivt stora kunskaper om elbussbranschen hr i Sverige. Det kan jag utlsa av det personen skrev.

Sanningshalten i pmet kan jag inte bedma men infallsvinkeln r intressant.

Denne pstr sig bla ha koll p "ngelholmsaffren" som enligt uppgift kommer att g till BYD, vilket ven bekrftas av UL.
Vi pratar allts 5 st elbussar till ngelholm. ngelholm r testomrde gllande elbussar fr Sknetrafik.

Detta r givetvis en enorm viktig affr fr alla elbussfretag d det p sikt kan leda till frsljning p flera hundra bussar.

-Uppgiftslmnaren pstr att BYD prisdumpat bussarna fullstndigt fr att f detta avtal.
Nr man tnker p saken frstr man att det mkt vl kan vara s.

Ponera att det stmmer och BYD faktiskt har prisdumpat, lt oss sga 5 bussar med totalen 10 miljoner kr.

Vad fr dom d fr dessa pengar.

1. En viktig referens i form av ngelholms Kommun.
2. Funkar allt som det ska ligger BYD mycket bra till hos Sknetrafik fr en frsljning p kanske ytterligare 100-300 bussar de kommande 5-7 ren.

Man fr med andra ord vldigt mycket fr dessa 10 miljoner.

Det som verkligen oroar mig r att alla Hybricons konkurrenter r extremt kapitalstarka. Dom kan definitivt prisdumpa sm orders p kanske 5 bussar fr att dels f referenser, samt stora bestllningar/marknadsandelar p sikt.

Ett bolag som kan tnkas jobba s r tex Scania. Dom ligger ett snpp efter de andra och knner sig nog stressade.

Elbussar r globalt en kommande mngmiljardmarknad. Det vet givetvis dessa storfretag om. Det kommer vara oerhrt viktigt med referensprojekt fr att kunna pvisa att ens elbussar funkar enligt plan d marknaden verkligen exploderar om 2-4 r.

Detta kan komma att bli ett gigantiskt problem fr det lilla och frhllandevis kapitalsvaga bolaget Hydricon, tminstone kapitalsvagt i frhllande till Scania, Volvo, BYD, osv.

-Jag har mycket svrt att se Hydricon komma helskinnat ur ett priskrig med dessa giganter.

Vad tror ni andra om denna prisdumpning?
Senast redigerad av massepojken 2015-07-29 kl. 00:04.
Citera
2015-07-28, 23:36
Medlem
legendaryjls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Fick ett vldigt intressant PM under kvllen frn en helt ny anvndare hr p flashback. Personen har definitivt stora kunskaper om elbussbranschen hr i Sverige. Det kan jag utlsa av det personen skrev.

Sanningshalten i pmet kan jag inte bedma men infallsvinkeln r intressant.

Denne pstr sig ha insyn i "ngelholmsaffren" som enligt uppgift kommer att g till BYD, vilket ven bekrftas av UL.
Vi pratar allts 5 st elbussar till ngelholm. ngelholm r testomrde gllande elbussar fr Sknetrafik.

Detta r givetvis en enorm viktig affr fr alla elbussfretag d det p sikt kan leda till frsljning p flera hundra bussar.

Uppgiftslmnaren pstr att BYD prisdumpat bussarna fullstndigt fr att f detta avtal.
Nr man tnker p saken frstr man att det mkt vl kan vara s.

Ponera att det stmmer och BYD faktiskt har prisdumpat, lt oss sga 5 bussar med totalen 10 miljoner kr.

Vad fr dom d fr dessa pengar.

1. En viktig referens i form av ngelholms Kommun.
2. Funkar allt som det ska ligger BYD mycket bra till hos Sknetrafik fr en frsljning p kanske ytterligare 100-300 bussar de kommande 5-7 ren.

Man fr med andra ord vldigt mycket fr dessa 10 miljoner.

Det som verkligen oroar mig r att alla Hybricons konkurrenter r extremt kapitalstarka. Dom kan definitivt prisdumpa sm orders p kanske 5 bussar fr att dels f referenser, samt stora bestllningar/marknadsandelar p sikt.

Ett bolag som kan tnkas jobba s r tex Scania. Dom ligger ett snpp efter de andra och knner sig nog stressade.

Elbussar r globalt en kommande mngmiljardmarknad. Det vet givetvis dessa storfretag om. Det kommer vara oerhrt viktigt med referensprojekt fr att kunna pvisa att ens elbussar funkar enligt plan d marknaden exploderar om 2-4 r

Detta kan komma att bli ett gigantiskt problem fr det lilla och frhllandevis kapitalsvaga bolaget Hydricon, tminstone kapitalsvagt i frhllande till Scania, Volvo, BYD, osv.
-Jag har mycket svrt att se Hydricon komma helskinnat ur ett priskrig med dessa giganter.

Vad tror ni andra om denna prisdumpning?

Ja, nr du sger det s kan det mycket vl vara fallet. Som du sger s r vl BYD strst i Kina nr det gller distribution av elbussar, och kan mycket vl vara s att man anvnder kapitalet fr att ta sig in p marknaden hr.

Pminner mig om en liknande sak som hnde i mjlkindustrin fr ett gng r sen. Milko var dominant i centrala samt norra Sverige med andelar i sder med. Sen glider Arla in som har totalt monopol i Danmark och anvnder sina vinster dr fr att dumpa priserna. Slutade med att Milko blev uppkpta och sen tog Arla ver marknaden mer eller mindre.

Om detta r fallet s kommer det bli tufft fr Hybricon.
Citera
2015-07-28, 23:58
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendaryjl
Ja, nr du sger det s kan det mycket vl vara fallet. Som du sger s r vl BYD strst i Kina nr det gller distribution av elbussar, och kan mycket vl vara s att man anvnder kapitalet fr att ta sig in p marknaden hr.

Pminner mig om en liknande sak som hnde i mjlkindustrin fr ett gng r sen. Milko var dominant i centrala samt norra Sverige med andelar i sder med. Sen glider Arla in som har totalt monopol i Danmark och anvnder sina vinster dr fr att dumpa priserna. Slutade med att Milko blev uppkpta och sen tog Arla ver marknaden mer eller mindre.

Om detta r fallet s kommer det bli tufft fr Hybricon.

Jkligt bra jmfrelse och information.

Hittade detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13556835.ab

http://www.svd.se/arla-bemoter-kritik-om-prisdumpning
Citera
2015-07-29, 00:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jkligt bra jmfrelse och information.

Hittade detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13556835.ab

http://www.svd.se/arla-bemoter-kritik-om-prisdumpning

Gr ju gna sig t alla mjliga spekulationer. Bolaget kan konka p egna misstag eller p grund av konkurrens frn strre spelare. Dom kan ven bli uppkpta. Det kan ven ske snabba frndringar i s "hypade" branscher som denna, som det t.ex. gjorde fr etanolfordon eller tillverkare av vindsnurror (Morphic r ett gott exempel). ven oljeprisraset r ett exempel p en omvlvande ovntad gamechanger. Vi vet helt enkelt inte mycket om vad som hnder ens p ett enda rs sikt.
Citera
2015-07-29, 07:09
Medlem
Valfrids avatar
Aktien vnde upp starkt igr efter den initiala rekylen. Stngde nra +- 0 p 16,20! Nu siktar jag p 20 kr.

Nr det gller Kineserna s har dom inte snabbladdade bussar? Vd pratar hos aktiespararna om konkurrenter som lngladdar under natten och som krver 2 bussar fr att kunna g vissa strckor.

Sedan glmmer ni ytterligare en enorm frdel nmligen att Hybricons bussar klarar kyla och nordiskt klimat. ver 30- grader har jag hrt att dom ska tla medan dom strre konkurrenterna bygger standardbussar som skall levereras ver hela vrlden.

Dessa lr st still nr det blir kallt. Just Hybricon r nischade fr den nordiska marknaden och vd pratar om detta i videopresentationen.

Sen krvs det s oerhrt lite fr att Hybricon skall kunna frsvara dagens vrdering och ven en betydligt hgre sdan.

Vrldsledande produkter har sannolikt attraherat den PPM-fonden som kpt ca 9% av bolaget.

Ume Kommun planerar vll att utka sin satsning med 24 bussar? Bara det skulle ka omsttningen till ca 260 miljoner .

D lr aktien handlas kring 40-50 kr skulle jag tro.

Och som sagt, finns intresset fr strre ordrar och Hybricon behve bygga ut fabriken kommer risskapitalet st i k fr att investera! S kapitaliseringen lr inte bli ett problem om det skulle behvas . Sedan har man ju precis fyllt p kassan med ca 38 miljoner.
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-29 kl. 07:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in