Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-02, 10:36
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Någon som har snappat upp intressanta twitter/facebook reaktioner på uthängningen?

Som flera andra så undrar även jag hur det kan ligga i allmänintresset att outa denna systemkritiker. Kan inte vara fler än typ 0,1% av befolkningen som ens hört talas om JC innan.
Detta kommenteras på Expressen Kulturs Facebooksida.
https://www.facebook.com/ExpressenKultur
Citera
2015-09-02, 10:38
Medlem
http://www.expressen.se/kultur/karin...ournalistiken/

Nej, Karin Olsson. Man kan inte föra en debatt med etablissemanget i dagens Sverige.
I alla fall inte om man vill slippa få en mobb emot sig. Bli uthängd och kanske behålla sitt jobb.
Har precis denna morgon läst om hur utstött Marcus Birro blev sedan han dinerat med en SD-sympasitör.
Och som Marcus själv skriver, jag röstar inte ens på dem. Så Karin, försök att säga det där till Birro!

Likadant är det på Facebook. Lite nu och då ser jag kommentarer i mina vänners inlägg: Nu tar jag bort dig som vän, jag vill inte ha SD-sympatisörer bland mina vänner.

Till sist håller jag med den som skrev här tidigare. Expressen skyddar mördare och annat pack men har man en annan åsikt så hängs man ut.

Demokrati i Sverige?! "Ja, så länge som du tycker som vi!"

Slå gärna upp ordet Demokrati.
Senast redigerad av madjazz 2015-09-02 kl. 10:42.
Citera
2015-09-02, 10:38
Medlem
Blåbärskungens avatar
"En författare har rätt att vara anonym och i ett tryckfrihets- eller yttrandefrihetsmål är det förbjudet att göra efterforskningar om vem som ligger bakom en pseudonym eller signatur. Om författare eller utgivare har angetts på en bok med namn, pseudonym eller signatur, och det är allmänt känt vem som ligger bakom namnet, eller om författaren i något sammanhang gett sig till känna, får dock frågan väckas om vem som ligger bakom ett anonymt namn."
http://www.forfattarforbundet.se/rad...t-vara-anonym/
Citera
2015-09-02, 10:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Nej, det är inget personangrepp att skriva att en person med förvrängd verklighet har en förvrängd verklighet.
Så du tycker att Åsa Linderborg, Hamrud, Orrenius, Woladarski mfl lever i den verkliga verkligheten och miljoner andra har fel och är paranoida?

Uppenbarligen hade hon viss grund för att känna sig paranoid?
Citera
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
Det är Thomas Mattson som släppt fram denna smutskastning, utan hans förmodligen benägna stöd hade den texten aldrig sett dagens ljus.

Nej, låt oss ära den som äras bör. Det är två tidningar som har jagat Julia Caesar - Expressen och DN. Båda ägs av familjen Bonnier, en judisk släkt som invandrade till Sverige på 1800-talet och är landets i särklass största mediaägare. Det är Bonniers som tillsammans med andra invandrade judar har skapat det klimat av förföljelse och hets mot invandringskritiker som vi har idag, inte Thomas Mattsson. Han är bara anställd och verkställer ägarnas direktiv.
Citera
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomHitSkaDuFau
Expressen gör helt rätt, hon har släppt flera böcker och syns med sina artiklar på många ställen, så vill hon inte vara en offentlig person kanske hon inte skulle betett sig som en.
Ja, precis som mina fördomar om henne innan visar hon sig vara en halv foliehatt.

Det är ju inte konstigare än att alla är nyfikna på vem en författare är som skriver under pseudonym. Det finns mängder av sådana trådar på FB, och vem minns inte hela karusellen kring Kepler.

Och det alla verkar glömma bort som gormar om att Expressen har hängt ut henne är att hon i princip outade sig själv. Om hon nu hade velat hålla sig anonym så kanske hon inte ska skriva på sin blogg att hon är en 70-årig kvinna som jobbat ett 20-tal år som journalist på DN men tvingades sluta 1992 p g a kronisk sjukdom. Från de uppgifterna kunde vem som helst ta reda på hennes identitet redan innan Expressen gjorde den offentlig. Det var som att lägga ett barnpussel med 5 bitar.

Vissa jämför med FB-användare och tycker att folk i så fall kan tala om deras riktiga namn. Det är en väldigt haltande jämförelse. Om jag vill vara anonym, så skriver jag helt enkelt inte en massa personliga uppgifter på FB som gör att jag kan identifieras. Det gjorde JC av någon outgrundlig anledning. Dessutom är hon ingen random FB-användare. Hon är en kontroversiell debattör och författare, vilket naturligtvis gör att hennes identitet har ett allmänintresse.
Citera
2015-09-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Underbart Expressen! Såhär ska de tas.

En massa kränkta SD:are blir naturligtvis kränkta av att Expressen har hängt ut henne. Men hon är en hycklare. En riktig hycklare. Som skyller sitt numera ganska värdelösa liv på invandrare genom sin dator trots att hon har någon form av elallergi.

Fantastiskt!

Man märker ju dessutom hyckleriet bland alla antiintellektuella flashbackrasister i den här tråden också, också det ganska fantastiskt!

Vad specifikt har JC hycklat om eller fick du bara lära dig ett nytt ord i skolan idag?
Citera
2015-09-02, 10:40
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
LOL, jo:

http://www.expressen.se/kronikorer/l...kt-experiment/

Men jag tror inte Liza skriver för Expressen längre?

Dessutom tro ju vår "vice statsminister" på elallergi och förmodligen också på chem trails.
Citera
2015-09-02, 10:41
Medlem
Vindpinads avatar
Nu vet inte jag vem som gjort vad, eller vem som har rätt i denna fråga. Har inte följt det så noga.

Men det jag undrar är: Outade denne "Julia Caesar" sig själv på något sätt? Om inte, hur fick Expressen tag på hennes identitet? Kan det vara så att JC redan fanns i Researchgruppens åsiktsregister över oliktänkande? Vi vet ju att Expressen samarbetar flitigt med RG.
Citera
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
"En författare har rätt att vara anonym och i ett tryckfrihets- eller yttrandefrihetsmål är det förbjudet att göra efterforskningar om vem som ligger bakom en pseudonym eller signatur. Om författare eller utgivare har angetts på en bok med namn, pseudonym eller signatur, och det är allmänt känt vem som ligger bakom namnet, eller om författaren i något sammanhang gett sig till känna, får dock frågan väckas om vem som ligger bakom ett anonymt namn."
Detta gäller dock inte om författaren har "fel värdegrund" enligt den härskande PK-eliten...
Citera
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Man kan verkligen fråga sig om det är demokratiskt att avslöja någon som valt att vara anonym? Är det inte en demokratisk rättighet att få vara anonym?

Nej. Varför skulle det vara det? Det kan givetvis vara en fördel att vara anonym men det är knappast en demokratisk rättighet. Om det vore det: ska staten garantera alla denna rättighet genom att förfölja och förtrycka de som, exempelvis, avslöjar en pseudonym?
Citera
2015-09-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen

Nu ska det dock anmärkas att detta handlar om myndigheters agerande.

Nog för att Expressen gärna ser sig själv som första, andra och tredje statsmakten - men likväl är det ingen myndighet.

Men visst, i en värld där privata bolag har allt mer makt så blir det såklart relevant att lyfta upp hur även dessa i praktiken kan inskränka yttrandefriheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in