2015-10-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Så vitt jag vet så är det inte undersökt var pappan befann sig när hon smsa. Ej heller fickringningen. Däremot är det fastställt att Lisa inte svarade på pappans sms när han frågar om hon kommit fram till Blomberg denna söndags morgon. Kanske blev pappan arg och det var därför han dök upp på kaféet på em.

En person som sägs ha sett en moped färdas söderut är inte hörd. Mobilen färdas söderut enligt polisens första uppgift. Senare blir mobiltrafik ointressant för polis och åklagare.

Det finns en person som troligtvis sett flickan vid sin moped, flickan höll på att kliva på mopeden. Flera andra som passerar har inte sett nån moped vid caféet efter stängningsdags.

Det sker en Location update i nätet kl 18:39 på LH:s mobil.

Inget i FUP redovisar iakttagelser från den hemväg som LH skulle åka. Hon kan ha hunnit en (bra) bit på vägen hem. Detta borde ju uteslutas och styrkas åtminstone. Det kan finnas ytterligare personer som sett LH längre ifrån caféet på väg hem. Utredningen fokuserar ensidigt på att LH ska ha försvunnit vid caféet, det är inte förutsättningslöst. För att passa in i polisens och åklagarens tes?
2015-10-31, 20:54
Medlem
Adrianas utpekande av NB ger jag inte mycket för. Dessutom har dom inte bett henne att peka ut bil eller typ av bil av någon anledning. Något som gjordes i en del andra förhör med vittnen.

Tar man konfrontationsbilderna hon ser och resonerar över, nr:10 och nr:12 så får man en bild av en östeuropeisk man, med smalt ansikte, skäggstubb och mörkt ruffigt hår. NB är mer lik under rättegången med mer hår och smalare ansikte (avmagrad) men inte då.

Förhör med Berglund, Adriana; 2015-06-15
s.1029 (991)
Citat:
Fhl: Utav samtliga tolv så är 10:an mest lik säger du, och12:an sa du också någonting om…
A: Han är som en blandning mellan 10:an och 12:an, han är som en smalare 10:a
Fhl: Okay, nr 10 fast smalare, en blandning av 10:an och 12:an. 12:an är lite smalare menar
du?
A: Ja ungefär så
Sen var det texten eller loggan på skåpbilen hon såg. Det är tydligen kul med uppmärksammhet för henne, att en människa riskerar livstids fängelse är av mindre betydels.

Förhör med Rundqvist, Jan Arvid; 2015-06-12
s.350 (312)
Citat:
...
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

När han passerade Blomberg tar det fem minuter att ta sig ner till pizzerian. Han säger att han kollat kvittot och han betalade den kl 18.31. Han gick sedan ut till bilen och körde mot hemmet samma väg som tidigare. Han borde därför ha passerat Blomberg igen vid 18.37. Han lade inte märke till något/någon där då. Han såg ingen bil eller någon person vid cafét.
...

Signalement på personen om man slår ihop Adrianas och Jannes uppgifter:
Östeuropeisk utseende
25 -40 år gammal
Medellängd mellan 175 – 185
Normalbyggd
Bröt kraftigt på engelska
Raka drag
Ganska blek
Skäggstubb
Mörkt rufsigt hår av medellängd
Blå jeans
Blå jacka av midjemodell

En ljus skåpbil med ev. text eller logga.

Går det att få ett bättre signalement utan bild?
Om NB:s alibi håller så vem är denna man?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gina51
Jag följer lite smått disskutionen här och märker att det har uppstått många intressanta frågor och teorier som är svåra att besvara för det saknas bevismaterial eller inte skett en tillräckligt bra utredning .
Nu sist diskutionen om Lisas pappa...eventuella dejt osv.
Att hitta hennes mobil skulle lösa många av dessa obesvarade frågor och hypoteser om händelseförloppet. Men den är borta....med all information! Lite märkligt tycker jag! Varför inte fortsätta sökandet efter Lisas mobil??
Mobilen är ju både hittad och återskapad!
Medlem
Familjen AJ verkar så förvirrade vad gäller tidsangivelser och
vilka som lämnade middagen och när. Detta finner jag synnerligen
märkligt. Om man har ett uppdukat bord och en stol står tom, borde
man inte uppmärksamma detta? Åt inte hela sällskapet gemensamt?
AJ verkar ju ha minutiös kontroll över allt annat som sker.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Varför tror du bara Lisas DNA finns på serpentinrullen o hur fixade Nero det?

Serpentinrullen ? Nåt jag missat i fup?
2015-10-31, 20:56
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Du vet att pappan är nån typ av mekaniker va ?
Pappan gillar att meka på fritiden. Det är hans fritidsintresse, inte hans yrke.
2015-10-31, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Serpentinrullen ? Nåt jag missat i fup?
Serpentin=Tejp😎
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Ja - men nu sa hon inte det.
Utan hon sa att "Det är MIN pojkvän".

En Stor Stor skillnad, eller hur?

Har denna pojkvän blivit topsad eller utfrågad av polisen ?
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
En person som sägs ha sett en moped färdas söderut är inte hörd. Mobilen färdas söderut enligt polisens första uppgift. Senare blir mobiltrafik ointressant för polis och åklagare.

Det finns en person som troligtvis sett flickan vid sin moped, flickan höll på att kliva på mopeden. Flera andra som passerar har inte sett nån moped vid caféet efter stängningsdags.

Det sker en Location update i nätet kl 18:39 på LH:s mobil.

Inget i FUP redovisar iakttagelser från den hemväg som LH skulle åka. Hon kan ha hunnit en (bra) bit på vägen hem. Detta borde ju uteslutas och styrkas åtminstone. Det kan finnas ytterligare personer som sett LH längre ifrån caféet på väg hem. Utredningen fokuserar ensidigt på att LH ska ha försvunnit vid caféet, det är inte förutsättningslöst. För att passa in i polisens och åklagarens tes?

Man kan utesluta att hon åkt eftersom mopeden står kvar där hon ställde den? Är det svårt att förstå?
2015-10-31, 20:59
Avstängd
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
En normalt funtad människa skulle nog tänka såhär:
Oj, det går rykten att jag, som son till AJ, på vilkas ägor
det skett ett hemskt flickmord, som dessutom varit på
Caféet, i ladan, ute och kört bil aktuella tidpunkt för mordet,
Utan alibi, att jag skulle vara inblandad...
Då skulle man säga till polisen: Topsa mig! Jag vill inte
att det ska florera rykten om att jag skulle kunna vara
inblandad. Tjänstefel av polisen!! Konstigt av HJ.

Polisens jobb består inte av att stoppa ogrundade rykten, men han kan ju göra en anmälan om förtal.

5:e kapitlet 1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter

Om tekniker hittat något främmande DNA så hade nog HJ varit topsad, iallafall om misstankar kunnat riktats åt hans håll. Jag litar på polisen, det gör ett bra jobb oftast, särskilt när det gäller mord som inte är riktat mot vanligt hederligt folk. När det är element ur kriminella kretsar är deras jobb jäkligt svårt dock, främst på grund av att personer i de kretsarna inte är så pigga på att medverka och samarbeta i förhör.
2015-10-31, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Mycket märkligt. En annars robust och gediget presenterad utredning faller mellan stolarna på flera punkter. Blev det inga följdfrågor på skadorna utan man lät pappan vifta bort det? Finns det inga moppekompisar? En 17-åring som går i skolan vurpar inte med sin moppe utan att nån kompis ser det hör det eller får reda på det.

Syftet? Att känna på pappans trovärdighet i övrigt.

Du har rätt! Det finns så mycket som pekar på att pappan haft med detta att göra.
T.ex MGM's dna på Lisa, mordplats samt snara. MGM's brist på alibi ( Frun och brodern vägrar hjälpa honom ens på telefon), samt MGM's försök att leda bort polis från Lisas kropp.

Allt pekar mot pappan, och han allt han säger bör därför kollas och dubbelkollas.
2015-10-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Efter dessa rättegångsdagar och av vad som framkommit i FUPen är det ju solklart att det är rätt GM. Han kommer att dömas till livstid, helt säkert. Case closed. Det intressanta är om han kommer att välja att erkänna när han blir dömd, förmodligen inte.

Mest troligt blir han dömd till livstid och att erkänna tror jag inte kommer att hända.

Han kommer att fortsätta hävda att han inte ens sett LH och därmed kan han inte heller vara skyldig. Detta oavsett denna massiva DNA bevisning. Gissar jag.

När han (inte om) blir dömd tror jag det blir en RPU och kanske då får man ett svar på ett tänkbart varför.

Förhoppningsvis kanske både England och Litauen också kan bidra med vad deras undersökningar kommit fram till.

Det hoppas jag sammantaget kan ge en förklaring.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in