Citat:
Om jag skulle bli kidnappad och medvetslös så ingen märkte det och sedan vakna upp bredvid en mördad person med kniven i min hand, och kroppen full av spår från mig. Ja då skulle ju förmodligen bevisen tala emot mig. Ett skickligt utfört planterat mord kan fälla en person.
Fallet med Lisa Holm är liknande. Det kan mycket väl vara så att någon planterat ut gärningsmannens DNA på Lisa, så att det skall se ut som han mördat henne. Någon som dessutom vet att Nb brukar onanera i ladan. Någon som dessutom har stor kännedom om trakten, vet hur man skall gömma sig, vet vad platser finns osv.
Men det är också ett problematiskt antagande, betänkt alla risker det medför, eventuella vittnen som råkar se det hela. Det finns många aspekter där ett eventuellt planterat mord kan skita sig. Förmodligen måste de som isf utförde det maskera sig för att inte bli upptäckta, (om de blir upptäckta kan NB gå fri) Tänk om vittnen ser en svart maskerad person vid den aktuella tiden för mordet och samtidigt NB är hemma hos sin fru och bror. Mördaren kan ju inte på förhand veta att frun och brodern skall lämna tvivelaktiga uppgifter. Mördaren kan heller inte förutspå exakt hur NBs arbetsdag skall se ut, när han slutar arbeta, när han kommer hem etc.
Då är ju frågan om det är värt att utsätta sig för denna risk att själv begå ett mord, vars syfte att sätta dit någon annan? Det är så många led där det kan skita sig.
Alibit måste också skita sig för NB,, Hur visste mördaren att NBs alibi skulle vara luddigt? Hur visste mördaren att alla tre i familjen skulle gripas? Var mördarens hemliga plan att även sno en trosa av frun och kleta in på Lisas trosor så även hon skulle bli misstänkt, vilken i sin tur skulle leda till att hennes alibi skulle vackla?
Om nu någon hatar NB så mycket att denne är beredd att döda någon för att sätta dit NB, som dessutom har slags hemlig agent förmåga att agera i det "osynliga". Det skapar ju fler frågor. Om nu en person har en sådan kapacitet att mörda "osynligt" för sitt hat mot NB. Varför inte bara döda NB istället då? Varför lägga så mycket kraft och energi på att mörda en ung flicka för att sätta dit NB, när det dessutom kan fallera på så många olika sätt.
Den teorin måste ju ställas i proportion till de fakta som ligger framme på bordet. NBs alibi är luddigt och ohållbart. NB har lämnat spår på brottsplatsen.
Då måste vi ju förhålla oss till det mest enkla alternativet här. Det är förmodligen NB som mördat flickan. Alternativt burit flickan, för att hjälpa någon annan som mördat henne.