2015-11-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Ställ frågan i ett relevant sammanhang. Du slåss mot väderkvarnarna.

Vad menar du att jag slåss med väderkvarnarna?
Kan du utveckla?
2015-11-06, 19:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vet inte om länken varit uppe i tråden redan..

"Om Lisa Holms misstänkte mördare fälls planerar polisen att leta efter liknande mord utomlands – för att eventuellt kunna knyta 35-åringen till fler dåd.

- Blir det en träff kan vi leta efter andra likheter, och se om den här personen varit där just då, säger kriminalkommissarie Lars Johansson, som är den polis som ansvarar för Lisa Holm-utredningen."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...okas-utomlands

Han kan ha agerat tidigare, men det är inte troligt i och med att han då borde agerat betydligt smartare. Ingen direkt planering var han dumpade kroppen och hans jäkla besudlingar av sperma. Blodet och hans idioti att försöka få brodern och frun att ljuga så han har alibi. Har han agerat förut är han ganska korkad. Möjligen om han då efter några mord börjar bli modigare och gör mer misstag. Men nej jag tror dock han begått sitt första mord. Däremot kan det finnas annat som han kan vara skyldig till. Så den ultimata sexuella kicken han var ute efter handlade om att hänga ett offer.
2015-11-06, 19:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han kan ha agerat tidigare, men det är inte troligt i och med att han då borde agerat betydligt smartare. Ingen direkt planering var han dumpade kroppen och hans jäkla besudlingar av sperma. Blodet och hans idioti att försöka få brodern och frun att ljuga så han har alibi. Har han agerat förut är han ganska korkad. Möjligen om han då efter några mord börjar bli modigare och gör mer misstag. Men nej jag tror dock han begått sitt första mord. Däremot kan det finnas annat som han kan vara skyldig till. Så den ultimata sexuella kicken han var ute efter handlade om att hänga ett offer.
Håller med - men lägger till att det kan finnas annat, dock är han troligen inte högintelligent så han förmådde inte bättre. Så nåt passande kan de nog ändå hitta i de förlorade åren. Sen vore uppväxt intressant att ta del av, speciellt hos morföräldrarna.
2015-11-06, 19:39
Medlem
Citat:
Du fabulerar hej vilt. Stefan Holm är i allra högsta grad en offentlig person. Han har aldrig haft skyddad identitet.
Dessa förbannade trådsanningar som byfånarna spär på.

Nej, men vad säger det?
2015-11-06, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hon svingar hejvilt mot många och börjar med att Tore Brandtler låter tuff. Sen drar hon in Leif GW Persson, massmedia har redan dömt Nerijus, information på Flashback trots yppandeförbud, Missing People och militären får en känga, brodern kan vara inblandad, joggerskan ljuger och ler, NFC är inte rättssäkert.
Frun satt anhållen! Det var då ett jäkla gnäll om detta!
Citat från livechatten, Inger Rönnbäck: - Det är en massiv insats mot 35-åringen. Här sitter åklagare, flera poliser, hela dagarna, stirrar och flinar. Jag tycker det är under all kritik, det är ovärdigt svensk polis, säger Rönnbäck.
Och det där tror jag inte för ett ögonblick på att någon skulle sitta och flina.

Citat:
Men värst av allt är när Inger i början säger...
Det här barnet kan ha varit levande i några dagar, det är något som tingsrätten måste väga in, säger Rönnbäck.
Jag vill bara spy när jag läser den repliken Skulle det ha varit så att Lisa har varit levande i några dagar så vill jag personligen tortera hennes mördare tills han blir ett kolli för resten av livet!!!
Att han får dö är för lättvindigt. Han ska lida det vidriga aset!!!

Ja, man mådde illa över hur Rönnbäck förvanskade situationen och verkligheten. Var inte likt något annat man hört från en rättsal - lät som en mix av flashbacks obstinata rättshaverister, fan vad hon måste ha läst in sig i fallet här i tråden! Saknades dock att hon skulle börjat prata om någon jämnårig, finnig yngling också men det var väl det hon menade när hon rent osmakligt insinuerade saker om Lisa och möjlig "hemlig pojkvän". Rik knös nämndes ej ordagrant men hon tog ju upp "städning" som ett alternativ. Fanns liksom ingen substans i något hon sa, ingen röd tråd, inget som kunde visa på en möjlighet till att det kunde vara någon annan gärningsman.
Hon målade upp en fasansfull verklighet där samtliga inblandade tycktes ha ett ont uppsåt, mot hennes klient; förutom de nämnda i inlägget ovan passade hon också på att prata nedlåtande om sexualbrottsforskaren, ungefär som att han var med på ett hörn för att han tyckte det var spännande och att han kom i fokus.
Var också så hemskt för NB att hans bild publicerats, omaskat, hans bröllopsfoto med Irina.
När hon beskrev just detta med bilderna, med sådan inlevelse - fick man känslan av att hon tyckte att det räckte som straff för honom.
Jag tyckte att hennes inledning var oerhört opassande och osmaklig, när hon säger;
Citat:
Det här barnet kan ha varit levande i några dagar, det är något som tingsrätten måste väga in.
Hon vet ju själv egentligen det orimliga i detta påstående, hon vet vad den riktiga rättsläkaren gett för utlåtande, d.v.s han som undersökt kroppen - inte hennes köpta, avlagda rättsläkarsjuksköterska. Varför ens ta upp denna hypotes, i inledningen - och att benämna Lisa som "barnet", det känns som ett utstuderat och känslokallt utspel - mot Lisas familj.
Även fast de känner sig säkra med de uppgifter de tidigare fått - vilka bilder och tankar kan inte Inger Rönnbäcks psykteorier utan underlag framkalla?

Det mesta i hennes slutplädering gick ut på att media, polisen, åklagaren osv fått ALLA att reagera med känslor istället med förnuft och att de därför dömt hennes stackars klient i förväg.
Detta säger hon samtidigt som hon genom hela pläderingen känslosamt utmålar sin klient som ett oskyldigt offer, ett offer som det är synd om. Hennes "budskap" går liksom inte ihop...
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-06 kl. 19:42.
2015-11-06, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Nej, jag har aldrig någonsin blivit illa behandlad av någon myndighet, tvärtom. Min grundinställning är att man kan lita på alla svenska myndigheter.

Jag har följt denna historia sen den 11 juni eftersom jag var på besök hos vänner vid Kinne-Kulle , någon km från Martorpsgården. Det kändes så nära för mig eftersom jag var där, så nära. Jag blev också så tagen av denna tragiska historia att jag började engagera mig.
Jag såg alla videointervjuer som gjordes under sökveckan, läste artiklar mm. Sen läste jag FUPn i sin helhet när jag fick tillgång till den.
Anledningen till att jag engagerar mig är att jag inte tror på det händelseförlopp som polis och åklagare redovisar.
Jag tycker det verkar orimligt på många sätt.
Jag tror inte att NB är skyldig till detta dåd, eller åtminstone inte initativtagare.
Det är din fulla rätt att ha din uppfattning. Det respekterar jag även om jag inte delar den.
2015-11-06, 19:41
Medlem
Citat:
Är det här med SOG bekräftat eller som så mycket annat enbart en trådsanning? Källhänvisning!

Goonsteady: Du verkar ha väldigt stort intresse av att hävda att SH inte är med i SOG? Känner du till något konkret om detta?
2015-11-06, 19:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Antingen måste man ha blod från den man vill sätta dit i transfererbara mängder (och då behöva vara mycket noggrann med att inte själv sätta några spår någonstans) eller också behöver man färdigamplifierade DNA-profiler från den man behöver sätta dit. Vad transfererbara mängder betyder beror på teknisk utrustning. Jag skulle klara mig med femtio mikroliter för att åstadkomma de signaler som finns i utredningen, men en person som bara har vanlig köksutrustning behöver rimligen någon milliliter, plus att man behöver man tillgång till en teknik för att hämma koagulationen - lite bikarbonat och citronsyra ihop i lämpliga proportioner funkar, men då måste man återigen kunna saker. Att ha sugit upp små mängder blod på en svamp eller ett absorberande papper och sedan överföra detta från svampen är tekniskt besvärligt att göra på ett tillförlitligt sätt, och förutsätter dessutom att överföringen sker mycket snart efter att blodet sugits upp.

Jag kan alltså inte se något sätt som en medicinskt och molekylärbiologiskt outbildad person skulle ha kunnat avsatt de DNA-spår som utredningen har kommit fram till.
Med all respekt för dina, som det tycks mig, gedigna kunskaper men det skulle alltså vara svårt att kladda ner saker med någons blod? Lite svårt för en lekman att förstå.
Senast redigerad av iesho 2015-11-06 kl. 19:55.
2015-11-06, 19:47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
https://www.anony.ws/i/2015/11/02/Ac...8352-60951.jpg
https://www.anony.ws/i/2015/11/02/Ac...0835220046.jpg
Till trådstarten.

/Mod
2015-11-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jo, det var det vi avhandlade, åtminstone jag. Jag kan inte veta hur du tänker.
Lisa sa på cafeet att det gjorde inget att kunden fick en annan soppa än den han beställt för det var hennes pojkvän.

Detta verkar av någon anledning vara ett känsligt område för dig.
Pojkvän eller inte pojkvän, Ängssoppa eller Vårsoppa, har ingen bäring i skuldfrågan. Det man kan tycka är att det verkar vara ett dyrt ställe, 145 kronor för Ängssopa är hutlöst.
2015-11-06, 19:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Pojkvän eller inte pojkvän, Ängssoppa eller Vårsoppa, har ingen bäring i skuldfrågan. Det man kan tycka är att det verkar vara ett dyrt ställe, 145 kronor för Ängssopa är hutlöst.

Jo det har ju bäring för folk som inte verkar läst FUP. Annars hade dessa personer med lätthet insett att Lisa antingen skämtade eller så fattade kollegan som inte kunde svenska fullt ut situationen korrekt.
2015-11-06, 19:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han kan ha agerat tidigare, men det är inte troligt i och med att han då borde agerat betydligt smartare
(...)

Men det mest framträdande är, att de låter väldigt osäkra på om domstolen köper gärningsbeskrivningen:
Citat:
- Vi kommer när domen kommer, och vi vet att han är dömd, höra oss för utifrån tillvägagångssättet i Europa, säger Lars Johansson.

Förfrågan kommer i så fall göras av Nationella operativa avdelningen, tidigare Rikspolisstyrelsen.

- Inledningsvis var vi ju inte säkra på att det var ett sexualbrott, att den kopplingen fanns. Vi har inte tagit ställning till om vi tänker jobba vidare på det eller inte (...)
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...okas-utomlands
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-11-06 kl. 19:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in