2015-11-15, 18:27
Medlem
Är det någon som vet något mer om det här? Levde NB dubbelliv med falsk identitet när han bodde i England 2005-2009?

Mysterium kring Bilevicius fingeravtryck
http://omni.se/60b2e3b1-d557-4f75-8310-60532d32974b
2015-11-15, 18:28
Avstängd
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Högst troligt är det kollegorna hon pratar med.
högst troligt var det gärningsmannen hon talade med.
2015-11-15, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Synd att inte landsortsadvokaten Rönnbäckskan, som kräver över 900000 kronor, kunde redogöra för dessa "uppgifter" då.

Jaha, så du vet att dessa uppgifter finns i slasken då?
2015-11-15, 18:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
högst troligt var det gärningsmannen hon talade med.

Högst troligt är det kollegorna hon pratar med.
2015-11-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det står inte så. Lowa skulle få skjuts till bussen, men det står inte när de åkte, eller när bussen åkte.
Just de uppgifterna kanske inte står i FUP (jag syftade på larmandet), men tiderna angående bussen har kommit fram i tråden, kanske med hjälp av tidningsartiklar. Det finns även andra vittnesmål som visar att kollegorna satt i bilen ca 18:15
Caféets dörr kan inte ha stängts så pass sent som runt 18:27.

Nerijus pratar faktiskt även lite svenska.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-11-15 kl. 18:35.
2015-11-15, 18:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Man kan ha en sak till i åtanke...
Fup sidan 987
Adriana uppgav att det var bara en man hon såg vid tillfället då hon var ute och joggade på lördagen vid 19.30-tiden och som tilltalade henne.

Från fup sidan 994
Det är även utmärkt att löprundan startade ca 18.00 och avslutades ca kl. 19.40. Utöver detta är det utmärkt var någonstans Adriana stannades av en utländsk man. Adriana uppskattar löpsträckan till ca 1,3 mil.

Adriana har sprungit i ca 1,5 timme och över 1 mil när hon blir stoppad av Nerijus.
Jag vet inte hur det är med er andra men inte skulle jag svettig och trött fästa någon större uppmärksamhet vid en bil som står inkörd så jag bara ser baken på den.
Jag skulle vara koncentrerad på kartan och bara se bilen i förbifarten så därför skulle jag troligen inte heller kunnat ha beskrivit den bättre.
Visst är det så - fokus på kartan, kanske ett totalt ointresse av bilar (likt mig), fokus på hans dåliga engelska för att öht höra vad fanskapet vill - och slutligen fokus på att nåt inte känns rätt och vill lämna platsen. Kollar man bilar som bara har bakänden synlig?
Högst troligt inte.
2015-11-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ett typiskt exempel på alternativteoretikernas oförmåga att sätta saker in i ett större sammanhang och förstå vad som är relevant i förhållande till vad.

Först ett litet tankeexperiment: Vi antar att bensindunken och kläderna testas och att DNA och/eller fingeravtryck från Nerijus hittas på dem. Vad skulle theForeigner m fl i tråden ha att säga om detta? Skulle de säga "Oj - nu inser vi att balten verkligen är mördaren. Förlåt för att vi varit så kritiska. Vi lägger ner vårt ältande i tråden. Med omedelbar verkan"

Nej, naturligtvis skulle det inte bli så. Vi skulle bara få nya bortförklaringar om att det ju kunde vara en bensindunk som Nerijus använt i arbetet eller att mördaren planterat hans DNA även på kläderna i skåpet.

Så om dessa saker inte skulle ha något värde i bevishänseende mot Nerijus - varför skulle de då ha det mot någon annan person? Varför skulle ett fingeravtryck från personen X på dunken bevisa någonting?

Nu är det ju tack och lov så att svensk polis och rättsväsende har en högre mental kapacitet än stollarna här som tror de begriper saken bättre än hela den samlade rättsapparaten.

Var någonstans drar man gränsen för en utredning? Det är en fråga som varje utredare - liten som stor utredning - måste ställa sig. Det finns alltid något mer att undersöka, någon mer att förhöra eller intervjua. Men någonstans måste gränsen dras. Av tidsskäl. Av effektivitetsskäl. Av kostnadsskäl. Och av skälet att lagen om avtagande marginalnytta i högsta grad gäller utredningar. Åtminstone om man är en någorlunda skicklig utredare som vet att göra den viktigaste faktainsamlingen först.

Såvitt jag kan bedöma har man i denna utredning gjort ett ovanligt stort antal tekniska undersökningar - till en ganska dryg kostnad för skattebetalarna. Man börjar då med de ur bevishänseende mest centrala föremålen: Offrets kläder - snaran - de fynd man så småningom gör på det man förstår måste vara mordplatsen. Grejer hemma hos de häktade. Övriga saker låter man vänta i avvaktan på vad de första resultaten ger.

Som alla vet så får man ett ganska stort antal träffar som knyter Nerijus allt närmare brottet. Många föremål ger inga träffar alls. Precis som man kan förvänta sig i vilken utredning som helst (Att alternativteoretikerna inte förstår detta utan tror att det är något mystiskt med att vissa grejer inte har några spår på sig säger något om alternativteoretikerna, inte om bevisningen). Man hittar inga spår som pekar mot någon annan person (undantaget då fruns DNA på trosorna och broderns DNA på en tejpbit).

I det läget blir värdet av att göra en grundlig analys av materialet som tas upp här begränsat. Den misstänkte är redan tillräckligt starkt kopplad till brottsplats och offer. Materialet är mer perifert och därmed är det också lättare för försvaret att ifrågasätta dess bevisvärde. Frånvaro av spår från Nerijus bevisar ingenting (Läxa till alla alternativteoretiker: Upprepa minst 25 gånger för er själva - "Frånvaro av spår/bevis är inte ett bevis") Och eventuella fynd från annan person: Tja - av samma skäl som ovan så säger det inte särskilt mycket. Ingen kan veta om bensindunken har något med brottet att göra eller inte. Vi kan misstänka att Nerijus hade planer på att bränna. Men vi kan inte använda någon annan persons fingeravtryck till att dra in honom i brottet. Än mindre kan vi förstås få för oss att det är ett bevis för att Nerijus är oskyldig.

Man måste förstås också arbeta med sannolikheter när man kommit så här långt i en utredning. Om man inte hittat ett enda litet spår från en annan person som kan peka mot att någon annan var inbladad i brottet - hur stor är då sannolikheten att man skulle göra det på de här sakerna? Om ni släpper era feberfantasier om andra mördare en stund och försöker se nyktert på saken så borde ni kunna inse att den sannolikheten är låg. Mycket låg.

Glöm dessutom inte att polisens egna tekniker inspekterat föremålen för att se om det fanns något på dem som verkade vara av uppenbart intresse att analysera.

Exakt var man ska dra gränsen för vad som ska kollas upp närmare och inte är förstås inte enkel att svara på. Borde man ha testat några saker till? Kanske. Borde man ha låtit bli att testa några saker? Kanske. En sak är dock säker - en utredning på den detaljnivå som vissa i tråden drömmer om och skriver kränkande inlägg mot polisen om att de inte har gjort är en otroligt dyr och tidskrävande utopi som till 99,99% sannolikhet inte givit något som tillfört något av substantiellt värde till utredningen.
Medhåll. Jag har det också enkelt med skuldfrågan och domen på tisdag. Men de flesta verkar vara överens om att det blir omtag i hovrätten. Frågan är vad som kommer att hända där. Ponera att MGM börjar samarbeta med sin advokat, ponera att denne är en ny och riktigt vass sådan. Då undrar jag: Kan det bli en riktig match ? Kommer därvid allvarligare invändningar från försvaret att kunna effektivt framföras ? Kommer i så fall åklagaren att kunna se anledning till ytterligare spårsökning/analys ? M a o: kommer det att finnas stoff för detta forum ?
2015-11-15, 18:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Just de uppgifterna kanske inte står i FUP (jag syftade på larmandet), men tiderna angående bussen har kommit fram i tråden, kanske med hjälp av tidningsartiklar. Det finns även andra vittnesmål som visar att kollegorna satt i bilen ca 18:15
Caféets dörr kan inte ha stängts så pass sent som runt 18:27.
Jag har sagt att bussens avgångstid är 18:45 idag, och att körvägen dit tar 24 minuter. Förlita dig inte på minnet, men du har rätt i att kollegorna kan inte ha varit kvar vid fickringningen 18:26.
2015-11-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
NB skulle faktiskt ha kunnat utfört det "perfekta brottet" om inte "olyckliga omständigheter" satte stopp för vad han mycket väl kan ha haft i åtanke.
Perfekt eller ej, men om han inte gjort sig illa och blött och om pådraget inte hade varit så snabbt och historiskt stort, så hade läget varit mycket annorlunda. Otur ur hans perspektiv.
2015-11-15, 18:38
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jaha, så du vet att dessa uppgifter finns i slasken då?

Citat:
Letar alternativa gärningsmän

Men Inger Rönnbäcks förhoppning är att det visst ska finnas något där av värde – nämligen uppgifter om de okända, alternativa gärningsmän som hon menar ligger bakom mordet.

– Jag ska inte säga en, det kan finnas flera intressanta personer i slasken. Jag skulle kunna tro att det kan vara flera som är inblandade i dådet på något sätt, säger hon.

Slasken fyller åtta pärmar, eller upp mot 5 000 sidor, och är därmed ungefär dubbelt så stor som själva förundersökningen.

Men Inger Rönnbäck ska inte behöva läsa igenom hela – hon vet vilka namn och uppgifter hon letar efter.

Speciellt övertygande var hon inte i tingsrätten direkt, men men, det är inte vi som dömer.
Senast redigerad av katw 2015-11-15 kl. 18:41.
2015-11-15, 18:40
Medlem
Det finns anledning att ifrågasätta att det funnits en "fickringning" över huvud taget. Samtalet varade 15 sekunder.
SH skulle givetvis fått frågan direkt om Lisa brukade "fickringa". Den frågan fick han inte. Nu är det försent.
2015-11-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet
Är det någon som vet något mer om det här? Levde NB dubbelliv med falsk identitet när han bodde i England 2005-2009?

Mysterium kring Bilevicius fingeravtryck
http://omni.se/60b2e3b1-d557-4f75-8310-60532d32974b
Har någon falsk identitet så är det ju för att dölja något annars säger man väl sitt rätta namn?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in