2015-11-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Han måste bytt till andra handskar efter mecket med trosorna då, annars skulle ju frugans DNA finnas över hela lokalen?

Han kanske kliade sig på ballen eller drog en runk alldeles innan han rörde vid hennes trosor och att det bara är ren tur, eller otur beroende på hur man ser det att endast fruns DNA avsattes just där.
2015-11-17, 14:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Fru IBs vittnesmål om alibi:
När jag läaser domen ser jag inget alls om det falska alibit som NB bad IB om, enligt IBs uppgifter i förhör.
Betyder det att detta inte kan åberopas eftersom hon inte dök upp, eller ansågs det oväsentligt?
(LGWP lade ganska stor vikt vid att NB bad om falskrt alibi innan LH ens var funnen död)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Exakt vad han sysslat med är det ju ingen mer än han själv som vet. Det viktiga i det hela är att det finns där, inte vad han gjort för att det skall hamna där.

Han kanske drog sin lilla snopp på hennes trosor
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast normalt skriks det om tvärtom -- anhöriga skall sky misstänkta som pesten och vända ryggen till dem redan långt innan åtal väckts ..

Och givetvis ligger det inte i en mors intresse att agera för att snärja sin son .. Hon agerar känslomässigt utifrån från sin tro och kunskap om sonen -- hon kan inte tänka sig att han kan mörda/skada, och reagerar därför med bestörtning. Inte ett skit konstigt.

Jag tycker tvärtom. Hennes förhållningssätt och det lilla vi vet om Neros bakgrund, börjar ge ledtrådar att det är problem i den familjen som går långt tillbaka i tidig barndom. Och härrör från anknytningsstadiet där något gick fruktansvärt fel, och omöjliggjorde en uppfostran med gränsdragningar i det hemmet.

Hennes olika uttalanden visar att Nero kommer från en dysfunktionell bakgrund. Hade det varit äkta moderskänslor hade hon pallrat sig hit och varit ett stöd för sin son. Oavsett vilka gärningar han var åtalad för, och oavsett om han är skyldig eller ej. Men mamman och advokaten har en sak gemensamt; de förmedlar sin omsorg för Nero i media, och inte i verkligheten.
2015-11-17, 14:14
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast normalt skriks det om tvärtom -- anhöriga skall sky misstänkta som pesten och vända ryggen till dem redan långt innan åtal väckts ..

Och givetvis ligger det inte i en mors intresse att agera för att snärja sin son .. Hon agerar känslomässigt utifrån från sin tro och kunskap om sonen -- hon kan inte tänka sig att han kan mörda/skada, och reagerar därför med bestörtning. Inte ett skit konstigt.

Konstigt eller inte. Visst kan domen ha kommit som en överraskning för modern. Domen var förutsägbar annars hade man inte behållt NB i häktet.
Ditt resonemang är iofs logiskt men strider mot vad vi vet om familjen; så jag tillåter mig i alla fall att tvivla.
2015-11-17, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Tack för länken. Personligen har jag i tråden gett en bild som svarar mot Elisabeth Kwarnmarks beskrivning av NBs personlighetskaraktär och beteende.
Några har även satt fingret på moderns betydelse för NB.
Hennes reaktion enligt Expressen:
"De fick vad de ville. De ville få honom dömd. Men de har ju inte kunnat bevisa hur den stackars flickan flyttats från plats till plats. Inga fingeravtryck finns" gör inte en bekännelse det enklare för NB.

Förnekelsen har jag beskrivit som inbyggd i denna gissningsvis mycket dysfunktionella familj. Det allra bästa vore om modern säger "han är min älskade son och jag kommer alltid att finnas för honom.

Det är inte osannolikt att hovrätten begär en rättspsykiatrisk undersökning men den kommer i så fall förklara honom skyldig vilket också Kwarnmark hintar.

Ja, jag tänkte faktiskt på det, att du gett ungefär samma bild av NB:s personlighetskaraktär och beteende, som Kwarnmark nu gav.
Håller med om att detta nog är en mycket dysfunktionell familj. NB var ju också den som "bestämde" hemma, likt sin far, vilket framkom i förhören med AB och Irina. Säkert en ganska dominerande far då och en undergiven mor, som försökt hålla fasaden utåt.
Kanske också pappan gav barnen stryk när de var små och mamman har ej kunnat "rädda" dem från det, vem vet?
Att mamman så totalt förnekar det som hänt, är väl kanske inte konstigt - måste vara det ultimata skambrottet han nu är dömd för.
Men, hennes teorier om konspirationer och att någon velat sätta dit honom - då tänker man, herregud, är det Inger Rönnbäck som "förklarat" situationen för henne?
Jag hoppas att mamman får förklarat för sig och översatt exakt vad som står i domslutet, men förmodar ändå att hennes förnekelsefas blir lång.
Det enda som kanske, kanske skulle få honom att erkänna det är om mamman skulle säga, som du skrev, att han "är hennes älskade son och att hon kommer alltid att finnas för honom."
Om det är så att mamman vet om att det hänt hemska saker under deras uppväxt, som skulle ha kunnat påverka honom till den han är, så tycker jag att hon nu bör fundera på det, vilket hon med största sannolikhet gör. Lär finnas ett mörker där någonstans, i uppväxten.
Det är vad jag tror.
2015-11-17, 14:15
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Inget hade hindrat henne från att lägga fram samma bevisning i Tingsrätten som i Hovrätten. Det behövs ingen ny bevisning för att kunna ansökan om prövningstillstånd i Högsta Domstolen. Det är när resning ska beviljas som ny bevisning behövs.

Men då måste ju Rönnbäck komma med något som inte framkommit förut?
2015-11-17, 14:15
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även om det känns bra att NB nu har erhållit livstid så känner jag också en mycket stor storg.

Ja nu skall det harvas i HR och sedan kommer det att begäras prövningstillstånd i HD. Därefter kommer vi att ha en laga-kraft-vunnen dom.

Lisa var i början av sitt liv och hon hade så mycket kvar att upptäcka. Detta blev tyvärr henne inte förunnat.

Mycket bra att du sätter in en slant på Lisas minnesfond vilket jag också gjorde när denna startades.

Vad har känslopjunkande runt Lisa med fallet att göra? Vad går minnesfondens pengar till förresten?
2015-11-17, 14:18
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Han kanske drog sin lilla snopp på hennes trosor
Då skulle han väl rimligen också ha avsatt sitt eget flänsost-DNA på offrets trosor?
2015-11-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Aftonbladet, Oisín Cantwell: Utgången hade möjligen kunnat bli annorlunda

Det finns en chans att NB har gjort sig skyldig till ett mildare brott än det han är dömd för. Men han är klart bunden till att ha med dödandet att göra, så om han har något att förklara är det verkligen hög tid att göra det. Domen borde få honom att inse att det finns inget hopp om mildare dom i HR om han fortsätter att blåneka.
Så du vidhåller inte dina tidigare hypoteser? Griftefridsbrott....
2015-11-17, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Men då måste ju Rönnbäck komma med något som inte framkommit förut?

Det finns säkert saker som inte framkommit, men det ändrar inget om inte Inger Rönnbäck kan visa hur detta något skulle omkullkasta alla de bevis som har framkommit i tingrätten.

Skulle hon hitta ett guldkorn som liknar bevis, så är jag av uppfattningen att hon inte har förmågan att formulera en överklagan där hon pekar på hur tingsrätten dömde fel, och hur hon vill att hovrätten ändrar på domen.

Det är kört för litauern. Varför griper du efter halmstrån? Vill du ha denne mördare lös?
2015-11-17, 14:29
Medlem
NirvanAs avatar
Kommer NB inte infinna sig i fängelse och börja avtjäna straffet innan hovrätten kommit fram till samma sak? Blir det Högsta domstolen efter det också eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in