2015-11-17, 14:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Då skulle han väl rimligen också ha avsatt sitt eget flänsost-DNA på offrets trosor?
Det är uppenbarligen ingen naturlag att spårbart DNA avsätts vid kontakt mellan människa och valfritt föremål. Om du läser FUP så ser du att ett stort antal av LHs egna ägodelar: kvitton, kort, etc., saknade användbara DNA-spår trots att hon måste rört dem många gånger. Mobiltelefonen had DNA -spår och jag tolkar det som att hud/svett fastnat i skarven mellan glas och chassi..

Vidare hade NB även vid gripandet 5 dagar senare spår av IB (och sig själv) innanför kalsongerna, så detta kan antas vara ett normalstillstånd för honom. Om han då för ner handen innanför kalsongerna för att onanera eller bara rätta till saker och ting så kan han få med sig IBs DNA från en fläck.

Men som sagt, DNA kan avsättas eller inte vid kontakt, det finns inget 1-till-1-samband där.
2015-11-17, 14:32
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, jag tänkte faktiskt på det, att du gett ungefär samma bild av NB:s personlighetskaraktär och beteende, som Kwarnmark nu gav.
Håller med om att detta nog är en mycket dysfunktionell familj. NB var ju också den som "bestämde" hemma, likt sin far, vilket framkom i förhören med AB och Irina. Säkert en ganska dominerande far då och en undergiven mor, som försökt hålla fasaden utåt.
Kanske också pappan gav barnen stryk när de var små och mamman har ej kunnat "rädda" dem från det, vem vet?
Att mamman så totalt förnekar det som hänt, är väl kanske inte konstigt - måste vara det ultimata skambrottet han nu är dömd för.
Men, hennes teorier om konspirationer och att någon velat sätta dit honom - då tänker man, herregud, är det Inger Rönnbäck som "förklarat" situationen för henne?
Jag hoppas att mamman får förklarat för sig och översatt exakt vad som står i domslutet, men förmodar ändå att hennes förnekelsefas blir lång.
Det enda som kanske, kanske skulle få honom att erkänna det är om mamman skulle säga, som du skrev, att han "är hennes älskade son och att hon kommer alltid att finnas för honom."
Om det är så att mamman vet om att det hänt hemska saker under deras uppväxt, som skulle ha kunnat påverka honom till den han är, så tycker jag att hon nu bör fundera på det, vilket hon med största sannolikhet gör. Lär finnas ett mörker där någonstans, i uppväxten.
Det är vad jag tror.

Det du skriver är absolut tänkbart men jag har för mig att modern var den som förde talan vid en tidningsintervju i hemmet medan hustrun och fadern var helt tysta i bakgrunden. Fadern kanske är numera märkt av alkoholmissbruk men det är bara en försiktig gissning. Att det förekommit inslag av dominans är nog ganska uppenbart. I vilket fall befinner vi oss på samma spår. Förr eller senare kommer både den ena och andra sanningen läcka ut om familjen.
2015-11-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kommer NB inte infinna sig i fängelse och börja avtjäna straffet innan hovrätten kommit fram till samma sak? Blir det Högsta domstolen efter det också eller?
Nej han kommer befinna sig i häkte tills allt är klart.
2015-11-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Har brodern uttalat sig än?
Att både modern och frun hävdar att gulleplutten är oskyldig är föga förvånande,mer intressant vad lillebror tycker...

Brodern sa ju i förhör att "om han är skyldig så är han inte min bror längre". Kanske därför han håller tyst...
2015-11-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fru IBs vittnesmål om alibi:
När jag läaser domen ser jag inget alls om det falska alibit som NB bad IB om, enligt IBs uppgifter i förhör.
Betyder det att detta inte kan åberopas eftersom hon inte dök upp, eller ansågs det oväsentligt?
(LGWP lade ganska stor vikt vid att NB bad om falskrt alibi innan LH ens var funnen död)

Sid 26-30 finns NB's förehavanden och tingsrättens bedömning.
2015-11-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Tror att I.Rönnbäck är lite av schackspelare och tänker 3-4 drag framåt.Jag tror att hon har bevis som hon inte lagt fram till tingsrätten för hon visste att han skulle bli fälld där och tingsrättens dom är värd snäppet över slasktidningarnas dom.Hade hon lagt fram all bevisning nu så hade hon inte kunna åberopa ny bevisning om hon söker prövning i HD Hon kommer att sikta in sig på HD och för att HD ska ta upp ett fall så måste det framkommit ny avgörande bevisning i fallet och DÅ kommer Rönnbäck att lägga fram bevisning för NB:s oskuld.

Om man sitter och tjuvhåller på bevis, inte ens visar korten i HR, så kan den väl inte räknas som ny bevisning i HD? #Tingsnotarien?
2015-11-17, 14:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kommer NB inte infinna sig i fängelse och börja avtjäna straffet innan hovrätten kommit fram till samma sak? Blir det Högsta domstolen efter det också eller?
Nej, han får inte föras över till anstalt förrän det finns en laga kraft vunnen dom utan sitter kvar i häktet.
Däremot räknas sedan häktes och anhållandetid in i verkställigheten .. så sitter han ett år i häkte innan domen vinner laga kraft så har han avtjänat ett år av straffet på häktet...
2015-11-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Då skulle han väl rimligen också ha avsatt sitt eget flänsost-DNA på offrets trosor?

Antagligen men dom sa ju att hennes DNA kommit dit för att dom hade haft sex dagen innan/samma dag. Så då antar jag att DNA-t kommer från penisen
2015-11-17, 14:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Men då måste ju Rönnbäck komma med något som inte framkommit förut?

Nej, du förstår inte hur det fungerar.

Till hovrätten får man automatiskt prövningstillstånd - PT - i brottmål av den här allvarlighetsgraden (För enklare trafikbrott och likande måste man däremot få PT)

Man behöver inte åberopa ny bevisning - hovrätten gör då en ny juridisk prövning av bevisningen i målet. Normalt består den rent praktiskt i att olika förhör från tingsrätten spelas upp på banden. Hela rättegången tas alltså inte om i praktisk mening.

Man KAN dock åberopa ny bevisning vid hovrättsförhandlingen. Hovrätten tar då ställning till om man godtar att ta med den eller inte.

Till Högsta Domstolen behövs däremot prövningstillstånd för överklagande. HD tar dock inte upp mål enbart för att pröva bevisen en gång till. De tar bara upp mål som kan användas för att få prejudikat - dvs vägledning i rättstillämpningen. Dessutom kan de ta upp mål om grova rättegångsfel begåtts i hovrätten - då för att besluta om att återförvisa målet dit för ny rättegång.

När domen vunnit laga kraft så gäller den för all framtid. Enda sättet att få den upphävd är att ansöka om RESNING. Det kan både åklagaren göra vid friande dom (som i Marina-fallet) och den dömde. Men man kan inte ansöka om resning förrän den ordinarie processen är klar.

Det som Hamilkar försökte förklara för dig (och som jag inte vet om du förstod) är att det är mycket stränga krav vid resning. Dels rent allmänt att få det (det rör sig knappast om en handfull om året och när det gäller mord finns det förutom Thomas Quick bara ett par, tre stycken i modern tid) och dels vilken bevisning man i så fall kan ta upp. Huvudregeln är att man BARA får ta upp bevisning som inte var känd vid ordinarie rättegångstillfälle eller hade kunnat göras känd.

Det är alltså helt uteslutet att advokaten skulle kunna "tjuvhålla" på bevis för att hon tror att det skulle gynna hennes klient (varför skulle det göra det förresten???)
2015-11-17, 14:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Om man sitter och tjuvhåller på bevis, inte ens visar korten i HR, så kan den väl inte räknas som ny bevisning i HD? #Tingsnotarien?
Jo, med ny bevisning avses sådant som rätten inte tidigare tagit ställning till.
2015-11-17, 14:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du måste ju vara dummare än dina fula profilbild. Det är väl klart att hon "gallrar" bort personer som inte ser baltiska ut när hon i det första förhöret uppger att personen ser polsk ut.

Moretex skriver:
Citat:
Du förstår inte vad #PeterNoster menar och jag vet inte om det gör dig dummare än genomsnittet och tydligen tycker du din profilbild är vacker.

NB är helt klart olik sig vid rättegången och skulle det tas ett kort av honom nu så skulle han se annorlunda ut, magrare, sliten och längre hår (nr12).

Adriana pekade ut nr10 och nr12, NB och en man med magert ansikte och ruffsigt hår. Vem av dessa ser mest baltisk ut vid denna fotokonfrontationen och skulle det vara svårt för dig att peka ut en balt?

Hon är osäker på människa och bil så hon är inte ett trovärdigt vittne. Sen är det väl helt otroligt att Adriana inte kände igen NB vid bilen då dom hade träffats tidigare men att hon kan peka ut honom på ett foto senare? Lika otroligt att NB skulle välja Adrina till offer som han nyligen blivit presenterad för av Arne. Alla som förstår detta är tydligen dumma?

Oj, vilken rättskänsla jag har. Den där händelsen har nog aldrig hänt.

Citat:
Vad gäller händelsen vid kopplingsstationen får denna bedömas med stor
försiktighet. Adriana Berglund var vid fotokonfrontation osäker på mannens
utseende. Hon har beskrivit en bil som inte stämmer helt överens med utseendet på
Nerijus Belivicius bil. Dessutom ska beaktas att bilder på Nerijus Belivicius funnits
i media varför Adriana Berglund kan ha påverkats. Det finns således ett utrymme
för att Adriana Berglund fyra månader senare kan ha tagit fel på person då hon
pekat ut Nerijus Belivicius som den man hon talade med vid kopplingsstationen.
Händelsen ger därför inget stöd till påståendet att det varit Nerijus Belivicius som
sökt kontakt med en kvinna, eventuellt med brottsligt syfte.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-11-17 kl. 15:03.
2015-11-17, 14:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert

Så här ligger det till.

I tvistemål får du inte åberopa ny bevisning i högre rätt om du inte gör det sannolikt att du inte kunnat åberopa den tidigare. I brottmål finns det dock inget hinder mot att åberopa ny bevisning, varför man inte talar om "ny bevisning" i övre rätt, all bevisning får läggas fram oavsett om man hållit på den eller inte. I teorin innebär det att hon kan "hålla" på bevisningen till HD för att sedan kallt räkna med att det skulle utgöra grund för resning (vilket är ett skäl som kan ge PT i HD), men det vore väl kallt att göra det, i synnerhet då klienten under tiden får spendera tid i häktet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in