2015-11-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren hade ingen förklaring till det; "han har lockat över Lisa på något sätt" (NLT).

Det går i inte att förklara varenda steg som tagits , har hon gått över själv eller har han hotat henne, ingen vet men man vet att båda varit där och att hand DNA finns i princip på allt som LH hade på sig förutom på kroppen och man vet att N DNA finns på fyndplatsen . Hur har hon kommit till Martorp? Med N bil, med traktor ? Eller vad? Ingen vet men man vet att både LH och N varit på fyndplatsen och det finns inget annat DNA än deras . Så det gör inget om två pusselbitar saknas om de andra 98 bitarna passar , han är rökt för all framtid och jag kan knappt vänta tills han får träffa sina nya polare på kåken!
Och jag tror att hans fru vet att han ljuger men hon vet också att pengarna börjar ta slut på kortet och då kan hon tänka sig att blunda för den här händelsen. N själv har distanserat sig till det hela och övertalat sig själv om att det aldrig har hänt på riktigt
2015-11-18, 22:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utan DNA-bevisning hur hade det då gått?

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag kan inte låta bli att fundera över vad som hade hänt om detta brott hade inträffat för några decennier sedan, innan DNA-analyser kunde göras.
Hade han kunna övertyga omgivningen genom sitt skådespel? Personer med bedrägligt beteende kör ju med den metoden så länge det går.

Ja du det har jag också funderat en hel del över efter att FUP kom.

Svårt att säga men utan denna DNA-bevisning hade det nog blivit ganska svårt att sätta dit honom.

Dessutom för 20-25 år sedan fanns inte heller MPS.
2015-11-18, 22:54
Medlem
Jag spekulerar nu om framtiden med 5 års löptid.

NB Erkänner inte i HR, han kommer heller inte med några förklaringar om olyckhändelse. Han tänker på sin fru, bror, sin dotter, hennes mamma och inte minst sin mor. Han sitter där han sitter men har räddat ansiktet för de ovan nämnda.

Det gör förstås att han aldrig kommer få ett tidsbestämt straff, inte om 10 år, inte om 20 heller.

Inom 5 år har han sannolikt gjort en Ulf Olsson. Han kommer sannolikt inte bli 45 år gammal. Han ska in på riksintaget på Kumla nu i 4 år, kanske mer. Där är det kanske inte lätt att hänga sig. Men sen är han inte lika rymningsbenägen och har sannolikt mjuknat.

Det är då han gör det. På en mindre bevakad anstalt.
Senast redigerad av Kris00tian 2015-11-18 kl. 22:57.
2015-11-18, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, han är medveten om vad han gjort men förtränger nog sina skuldkänslor, känner inte skuld - än - känner bara en förtvivlan över att han är fast nu. Så länge han förnekar vad han gjort, så länge han inte erkänner, så har han det sista kvar - sin familj - och så fortsätter lögnen, han och familjen säger att han är oskyldig, att han är ett offer. Mamman tycker riktigt, riktigt synd om honom (officiellt). Det han gjort är det ultimata skambrottet, att erkänna det drar den mörka skammen över hans familj, för alltid. Så, man fortsätter att låtsas, det är bäst för de inblandade, d.v.s Nerijus och hans familj.

Din beskrivning tror jag stämmer mycket bra med verkligheten.
Han hade inte räknat med att det skulle bli ett så stort pådrag.
Han trodde han kunde gömma undan allt utan att behöva oroa sig.
Han blev tagen på bar gärning, och inträng i ett hörn som han inte vet hur han ska ta sig ur.
Därför blånekar han, för han vill inte att sanningen skall komma fram.
Men...hans bror har redan tagit avstånd, han har inte någon bror längre.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Ja, det är en grov förenkling att kalla en lustmördare för kvinnohatare . Men på så förnedrande sätt som han mördat den unga tjejen, borde han vara med största sannolikhet en kvinnohatare också!
Ingen kan väl veta exakt vad som rört sig i roten på denne galning. Jag tror inte heller på hat som motiv. Jag skulle hellre spekulera i besatthet av kroppen kombinerat med likgiltighet för personen, inte osannolikt rädsla för kvinnan som komplett varelse. I normaltillståndet upplever han maktlöshet - gentemot kvinnor, gentemot sina demoner. I den iscensatta akten kulminerar allt i ett rus av allsmakt. Könsdriften finns som pådrivande faktor och kroppen reagerar väl reflexmässigt, men maktberusningen är den största upplevelsen. Enligt de här funderingarna skulle han inte njuta av offrets lidande utan av makten att kunna tillfoga henne obegränsat lidande och t o m råda över liv och död. Mina funderingar, som jag inte är beredd att slåss för en minut. Sanningen, om han någonsin kommer till insikt om den själv, kan ta tio år att få fram, förutsatt en verklig vilja till bot och gottgörelse.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tack för svar, det var så jag tänkte. Måste väl vara det grundläggande - att advokaten gör som klienten vill, att advokaten inte kör egna, påhittade varianter. Då för ju advokaten inte längre sin klients talan.
Klienten och advokaten sa inte samma sak. NB skyllde inte på brorsan, det gjorde advokaten, så advokaten förde inte sin klients talan.
2015-11-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som jag ser det kommer det förslaget från NB. Två som skyller på varandra och går fria kanske?

På det valde AB att sjappa
istället för att nappa!

Och där står advokaten och framför en teori som NB vill glömma.

Och både IR och NB stod där som klara Förlorare.
2015-11-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ja, han är medveten om vad han gjort men förtränger nog sina skuldkänslor, känner inte skuld - än - känner bara en förtvivlan över att han är fast nu. Så länge han förnekar vad han gjort, så länge han inte erkänner, så har han det sista kvar - sin familj - och så fortsätter lögnen, han och familjen säger att han är oskyldig, att han är ett offer. Mamman tycker riktigt, riktigt synd om honom (officiellt). Det han gjort är det ultimata skambrottet, att erkänna det drar den mörka skammen över hans familj, för alltid. Så, man fortsätter att låtsas, det är bäst för de inblandade, d.v.s Nerijus och hans familj.

Precis, Helen i Hörby blev ju mördad av Jan Olsson som nekade in i det sista, hade ingen förklaring till hur hans sperma hamnat i flickan, total förnekelse även för sitt andra kända mord, till slut glömde någon schysst människa ett rep så fanskapet kunde hänga sig och befria världen från en idiot
2015-11-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför för i så fall IR fram AB som tänkbar alternativ GM? Och NB säger att han inte tror på det?

Hon vill bara vinna målet, han fick århundradets sämsta advokat, jag hade hållet en bättre slutplädering själv fast jag vet att han är skyldig, hon verkar drogad och pratar osammanhängande och verkar helt väck i roten
2015-11-18, 23:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Martyren" Nerijus Bilevicius.

Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jag spekulerar nu om framtiden med 5 års löptid.

NB Erkänner inte i HR, han kommer heller inte med några förklaringar om olyckhändelse. Han tänker på sin fru, bror, sin dotter, hennes mamma och inte minst sin mor. Han sitter där han sitter men har räddat ansiktet för de ovan nämnda.

Det gör förstås att han aldrig kommer få ett tidsbestämt straff, inte om 10 år, inte om 20 heller.

Inom 5 år har han sannolikt gjort en Ulf Ulsson.

Ja han sitter där han sitter, och som du så riktigt skrev så har han räddat ansiktet för sin släkt. Jag tror att han anser sin mor som den mest viktigaste personen att göra detta för.

Vi får verkligen hoppas att han aldrig kommer att få ett tidsbestämt straff. En sådan person har förverkat rätten att vistas ute i samhället.

Det är mycket möjligt att ha kommer att göra en "Olssonare" framöver. Han har då blivit någon slags "martyr" för sina närmaste. "Han blev oskyldigt dömd av svenskt rättsväsende och därför begick han självmord till sist" kommer dessa att tänka.
2015-11-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag får en känsla av att NB tar till total förnekelse var en "ryggmärgsreflex". Möjligen har det fungerat tidigare i hans liv som gjort att han undgått bestraffning.

Ytterst svårt, för att inte säga omöjligt, att ta sig ur. Han är så inmålad i hörnet som man bara kan bli.
Den enda teoretiska möjligheten för honom tycker jag är att påverka påföljden. För att kunna ha någon som helst chans till detta måste han komma med en ny berättelse och den måste dels vara helt sann, dels kunna styrkas (ev med kompletterande utredning). Om ens detta skulle innebära en påtaglig chans, vet jag inte, men detta tycker jag är nödvändiga men eventuellt inte tillräckliga villkor.
2015-11-18, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Klienten och advokaten sa inte samma sak. NB skyllde inte på brorsan, det gjorde advokaten, så advokaten förde inte sin klients talan.

Du diskuterar helt bakvänt?!
Vad du än påstår så är det så att advokaten för sin klients talan - det är grundläggande.
Så, advokaten är klientens röst - det hon säger kommer alltså från klienten.
Spelar ingen roll vad du tror. Systemet fungerar så, är bara att ta till sig fakta. Punkt.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-18 kl. 23:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in