Citat:
Ursprungligen postat av
lillskrot
Vilka förväntningar, från vem? Varför låter du en korkad enskild idiot få makt över dina livs beslut? Har det med samhället att göra?
Alla lögner om att tjejer har det svårt på utbildningar eller i skolan faller platt då vi helt enkelt konstaterar att pojkar betygsdiskrimineras genom grundskolan och vi har 70% kvinnor på våra högskoleutbildningar.
Sa jag att det var många?
Som det sas i debatten kan det ha något att göra med att tjejer lär sig mer språk. Man pratar mer med tjejer, vi ska lära oss ta ansvar och tyvärr även ta ansvar för mäns våld ibland. Medan till män säger man bara kanske uppmaningar och enkla ord.
Bland det bästa i debatten var att han som hade 2 döttrar pratade om att danskar borde ta ut mer föräldraledighet för jag tror det är jättebra för barn att kunna få ha både pappan och mamman. Och män ska inte vara så slarviga och dåliga föräldrar bara skita i barnen.
Då får också kvinnor mer chans på arbetsmarknaden.
För en av anledningarna till att man vill ge kvinnor lägre lön är ju att det förväntas att de ska vara hemma med barn! Och då vågar man inte lita på att en kvinna kan jobba lika mkt i längden eller under en viss period och det ses som grund till att berättiga mindre lön.
Men då om män också ska vara lediga blir det mer jämt...
Jag tror många kvinnor som är hemma idag inte gör det för att de helt och hållet vill utan det är lagstadgat att kvinnor tar ut det och det är bara så man gör att kvinnor tar hand om barnen.
De flesta kvinnorna som har barn känner ofta starka förväntningar på att de ska vara en kärleksfull moder och känner ofta iaf i perioder att det blir överväldigande och att det blir för mkt ansvar.
Själv har jag varit öppen med att inte vilja ha barn tidigare och det var en MASSA påtryckningar om att jag borde det.
Aldrig sett samma förväntningar till män. Många män verkar vara barnlösa frivilligt utan att någon pressar dem till något annat.