2015-12-25, 17:12
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu säger jag ju bara att mängden besudlingar inte är något belägg för att han skulle ha runkat där mer än någon enstaka gång. Det är min egen erfarenhet, att en enda ejakulation kan åstadkomma många spermafläckar.
Jag har ingen aning om hur vanligt det är att runka på arbetsplatsen, själv har jag aldrig gjort det men jag jobbar i kontorsmiljö. Kan dock tycka att det är mindre märkligt, om det sker i en skitig lada på landet och dessutom i kaklade rum.

Varför skulle det vara mindre märkligt????
Det är lika jävligt konstigt att dra en tarzan och stänka hej vilt oavsett var det är, nästan.
Är det i en sjö eller mitt i skogen visst men i hus där andra vistas så är det enlig mig bara sjuka människor som beter sig så....

Och visst är det en konstig slump att denne runknisse, har vart på samma ställe som Adriana, släppt DNA på LHs kläder somen tok och dessutom klubbat i ladan... rubbade hjärnor är svåra att förstå, om man inte har en fördel framför normalt funtade människor, då kan det naturligtvis vara lättare....en måttstock kan vara, om det är mer än 5 dagar sedan någon duscha, då har hen ett försprång i att förstå denna man ...

Hata slumpen.....
Senast redigerad av Snowsmile 2015-12-25 kl. 17:27.
2015-12-25, 17:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Problemet med DNA-bevisning är att det ställer krav på kunskap hos både åklagare, advokater, domare och nämndemän. Kunskaper som inte alltid finns.

Rättssäkerheten är alltid värd att värna.

Samtliga uppräknade är överens om något grundläggande och det är att de tekniska analysresultaten är en viktig del. Rättssäkerheten har på senare tid ökat tack vare en utveckling av DNA-tekniken.

Att kunskapsdjupet sedan varierar hos nämnda får ses som något naturligt.
Senast redigerad av Reviews 2015-12-25 kl. 17:29.
2015-12-25, 17:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Samtliga uppräknade är överens om något grundläggande och det är att de tekniska analysresultaten är en viktig del. Rättssäkerheten har på senare tid ökat tack vare en utveckling av DNA-tekniken.

Att kunskapsdjupet sedan varierar hos nämnda får ses som något naturligt.

Generellt sett är det säkert så som du beskriver det och det är inte så att jag är negativ till tekniken, tvärt om.

Men det ger också den lite mer drivne brottslingen unika möjligheter att enkelt att placera ut falska bevis i form av DNA-spår - mycket lättare än att placera ut falska fingeravtryck.
2015-12-25, 18:02
Medlem
Citat:
Problemet med DNA-bevisning är att det ställer krav på kunskap hos både åklagare, advokater, domare och nämndemän. Kunskaper som inte alltid finns.

Rättssäkerheten är alltid värd att värna.

TR verkar besitta kunskaperna om DNAs vikt. Att kunskaperna hos HR skulle vara sämre betvivlar jag.

Okunskapen om styrkan i 10 DNA bevis som entydigt utpekar NB som ägaren tycks snarast florera här hos vissa postare.

Det är ju förvisso bättre.
2015-12-25, 18:20
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Men det ger också den lite mer drivne brottslingen unika möjligheter att enkelt att placera ut falska bevis i form av DNA-spår - mycket lättare än att placera ut falska fingeravtryck.
Men det är ju inget vi behöver bekymra oss om i detta fall, där den dömde försökt få falskt alibi, pekat ut mordplatsen etc etc.
Senast redigerad av KeithRichards 2015-12-25 kl. 18:32.
2015-12-25, 18:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TR verkar besitta kunskaperna om DNAs vikt. Att kunskaperna hos HR skulle vara sämre betvivlar jag.

Okunskapen om styrkan i 10 DNA bevis som entydigt utpekar NB som ägaren tycks snarast florera här hos vissa postare.

Det är ju förvisso bättre.

Antalet DNA-bevis säger mindre än i vilken form de levererats, men framförallt hur och när det avsatts är förstås avgörande. DNA kan likt blod kan inte åldersbestämmas. Nu finns här utöver DNA-bevisning en hel del stödbevisning så det är nog lugnt att rätt man sitter.
2015-12-25, 18:55
Medlem
Citat:
Antalet DNA-bevis säger mindre än i vilken form de levererats, men framförallt hur och när det avsatts är förstås avgörande. DNA kan likt blod kan inte åldersbestämmas. Nu finns här utöver DNA-bevisning en hel del stödbevisning så det är nog lugnt att rätt man sitter.

Korrekt, men vi vet ju Var DNA och blod DNA hittats som binder NB till Lisas kropp/gärningen samt har åklagaren levererat en indiciekedja som är mycket stark.
2015-12-25, 19:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Korrekt, men vi vet ju Var DNA och blod DNA hittats som binder NB till Lisas kropp/gärningen samt har åklagaren levererat en indiciekedja som är mycket stark.

Jaa, om inget radikalt tillkommer i bevisläget så utgör HR bara transportsträcka.
2015-12-25, 19:08
Medlem
develis avatar
Citat:
NB är troligen inte sexualsadist, hur mycket du och andra här i tråden än önskar att det vore så.
"Önskar" att han vore en sexualsadist? Inbillar du det att det är nåt vi vill?
Ena stunden är vi sexualsadister och i nästa stund vill vi att NB ska vara en sådan.
Förmågan till konklusioner hos NBs försvarare är uppenbart inte den bästa.

Det är snarare nåt man önskar han inte vore för då hade Lisa levt och anledningen till att han tolkas som sexualsadist beror på följande:

All denna jävla sjuka silvertejp runt hela huvudet och snaran runt halsen talar för att han är en sån. Hon är samtidigt halvt naken med blottat kön och bröst och är strypt och hängd.
Det är nämligen vad som är vanligt förekommande vid sexualsadistiska mord.

Frågan börjar luta mot hur det är ställt med dig som dag ut och försvarar en mans sperma och hans skitlortar? Det här borde du snarare fördjupa dig i och fokusera på:
Citat:
Citat:
Lisa Holm blev 17 år gammal. Hon var en ung flicka, fysiskt underlägsen 35-åringen. Helt skyddslös.
Citat:
Lisa Holm har känt en oerhörd fruktan, rädsla och dödsångest.
Eller som Brandtler säger i sin slutplädering:
Citat:
Här kan man bara ta in det som har hänt och ställa sig frågan, är det inte livstid nu? När är det då livstid?
Citat:
Det finns inget belägg för att han skulle ha ägnat sig åt tvångsmässigt onanerande; att han runkat i personalutrymmet någon enstaka gång är allt vi vet. Det säger ingenting.
Citat:
Därför att det annars riskerar att bli en trådsanning, att NB skulle ha runkat i ladan mer än någon enstaka gång.
Tvångsmässigt onanerande har ingen diskuterat på det sätt du anser dvs i relation till frekvens - snarare hypersexualitet som innebär översexualitet, att runka på korkade ställen och troligen glo på tjejer samtidigt, att möjligen runka för att dämpa ångest snarare än att ha normalt, njutningsfullt sexliv. Att därmed ha ett riskbeteende.
Det är förklarat flera ggr så lägg ner ditt felaktiga papegojande.

Runkat "nån enstaka gång" är nåt du försöker göra till en trådsanning - du har ingen aning hur mycket det kommer ur den skitstöveln per runkomgång (oavsett om du sprutar en hink full vid alla dina personliga upplevelser du delger..) och det är mycket sperma på de tre väggarna inklusive golv i rummet med fönster. Förutom i två rum till.
Runkandet är inte normalt, det är äckligt ur en etisk aspekt mot andra personer likaväl som ohygienskt. När det samtidigt sker på en plats för ett sexualsadistisk mord, i ladan, kan man verkligen fundera kring hur sjuk denna man är (hypersexualitet)
Syvende och sist: Det är ointressant hur många ggr han runkat - det handlar om ATT han gjort det.
Senast redigerad av develi 2015-12-25 kl. 19:39.
2015-12-25, 20:15
Medlem
Jag tror inte Pål Johansson (som advokaten inkallat) kommer förändra domen mot NB, men jag har fått uppfattningen att han är en skicklig utredare med en 40-årig erfarenhet i bagaget. Arbetat med Palme-mordet, Gärningsmannaprofilgruppen och våldsroteln i Stockholm.

Han kommer nog vara väl påläst och det skall bli intressant att höra honom.

Tror inte han kommer framkalla någon gäspning. Vilket bara det i sig blir ett lyft med tanke på alla ständiga upprapningar från TR.

Dock kommer HR fastställa TR dom.
Senast redigerad av Remark 2015-12-25 kl. 20:17.
2015-12-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Har grunnat länge på detta om hundsökningarna. Vad som framgår i FUP är att en polishund sökte igenom bl.a. ladan under kvällen den 7/6.
Ifall detta var en kriminalsökhund framgår ej (troligen inte). Hunden sökte noga kring mopeden, utan att markera intresse. Oklart vad hunden letar efter.
Detsamma gäller ladan ink. mjölkrummet. Man undrar vad hunden trodde den sökte efter? Inte efter LH i alla fall. Om en tränad spårhund skulle ha fått kommando att spåra Lisa (det fanns ju tillgängligt många bra tillhörigheter i form av arbetskläder och innehållet i kassen på moppen att sniffa), skulle hunden knappast missa att markera en plats där LH bara timmarna innan mördats. Försöker inte svartmåla varken hund eller förare, men kanske sökkommandot till hunden inte var att specifikt söka efter Lisa? Eller var hunden bara dålig/hade en dålig förare?
Under natten rekvirerar LJ både spermahund och likhund. Jag vet inte när dessa anslöt, men uppenbarligen har även de missat i söken.
En spermahund borde ha markerat i ladan, men inte en likhund, då Lisa försvann från platsen direkt efter mordet. Senare så har hundsökning skett i Martorp (förmodligen med likhund), även nära där Lisas kropp var utan resultat vilket är besynnerligt.
Min tanke är just att spårhundar tränade efter det gamla kanske förlegade(?) sättet - inte ens tillämpats. Fick den första hunden sniffa på Lisas tillhörigheter och sedan kommandot att söka Lisa? Alltså inte söka efter lik eller sperma?

Hur många gånger ska detta avhandlas? Hundar söker inte efter att de fått "lukta" på ett föremål. Varför upprepa dessa felaktigheter? Hundar söker och spårar och letar.
I det här fallet var hund och förare runt mopeden och sökte efter spårupptag och i ladan 5 timmar efter att Lisa påstås ha varit där. Inga spårupptag eller hittande av föremål skedde. Ingen tjänstehund missar doftspår av det här slaget. Det är uteslutet.
Senast redigerad av nopomil 2015-12-25 kl. 20:46.
2015-12-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
Och lisas pappa som var så rädd och mån om sin dotter att hon inte fick ha Facebook men köra moped och lyssna på musik samtidigt gick bra..lägger absolut ingen skuld på någon angående detta,men kriminella har ökat och man måste verkligen tänka på alla små saker för att undvika hamna i händerna på mördare...

Hur menar du att pappan skulle har förhindrat att Lisa lyssnade på musik som alla ungdomar gör?
De övervägande som lyssnar på radio eller musik mördas inte. Människor mördas trots att de inte lyssnar på musik. Det där sättet att resonera är ointressant särskilt i detta fallet.

Såvitt jag vet lyssnade inte Helena Andersson på musik. Hon gick bara hem. Eller fick skjuts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in