2016-01-02, 18:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är mycket som är luddigt värre i denna utredning. Jag har själv ställt mig frågande till formuleringen.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Min gissning är att man syftar på fria ändar av snöret.
Vilken konklusion; Det är luddigt ..
Nej- det är svårt att återge med påföljd att ni givetvis inte kan räkna ut skiten..
Ni är inte på plats och kan se snaran - ni har inte ens bilder - detta sammantaget skapar givetvis problematiken. Det som sen finns är följande:

HA via ljudfil i TR:
Citat:
ÅK:Var det två snörbitar så att säga..?
HA:Två ändar.
ÅK:Hur var det med hennes hår?
HA:Ja, håret var också innanför tejpen, det hängde också fram hår i ansiktet som var innanför tejpen.
ÅK:När du lossna den här tejpen, har du uppfattning om det här snöret om det var sträckt i tejpen eller hur det var, int sträckt eller vad kan du säga om det?
HA:Ja, min uppfattning är att den gick rakt upp alltså.
ÅK:Vad drar du för slutsats av detta?
Ja, slutsatsen av det är att den repändan har varit sträckt vid tejpning och att den sticker, att den är rakt upp, gör det också att jag tror den har varit sträckt uppåt linan.
Citat:
Ang obducentens uttalande om hängning vid obduktion:
ÅK: .. När du ser detta och tejpen vad är din uppfattning då så att säga, att hon skulle ha hängts då?
HA Ja, min uppfattning är ju i alla fall att tejpning har skett efter att snaran har anbringats och att den sticker upp på det sättet gör det också troligt att den har varit sträckt.

Citat:
IR: Vad fanns det för andra alternativ i din tankevärld?
HA: Alltså håret kan ju åka fram ändå men det sammantagna då med just det raka repet upp genom tejpen och håret där framme gör att det talas mest för det alternativet.
Citat:
Byssjan
Protokoll Sekretssbehandlat tekniskt protokoll......................................... ......845
Senast redigerad av develi 2016-01-02 kl. 18:52.
2016-01-02, 18:47
Medlem
Citat:
Det är mycket som är luddigt värre i denna utredning. Jag har själv ställt mig frågande till formuleringen.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Ah! Hur kunde jag missa det?! Känns som jag läst varenda inlägg i den här tråden... Förmodar att du inte fick något rimligt svar. Då vet jag att det är fler än jag som undrar över formuleringen, skönt. Fria ändar av snöret känns som en bra gissning, men jag har ändå svårt att föreställa mig hur det skulle se ut - precis som du själv menade. Tänkte också på att antalet är udda... Jag återkommer i frågan om/när jag fått svar!
2016-01-02, 18:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyepiece
Nej, exakt, det går inte att härleda arrangemanget ur texten... Jag har svårt att föreställa mig det som beskrivs. Även i p. 18 står om skänklarna, hur snöfåran delar upp sig i två skänklar i en skarp vinkel etc. Hmm...

Ja, ska man lyssna på Jan Olsson så verkar det ju inte som att någon rekonstruktion och analys av snöranordningen gjorts öht, eftersom FUP ej tar upp eventuellt damm och smuts på snöret/snaran m.m. Så kanske bedömdes det som onödigt för målet som du säger. Med tanke på att utredningen är så pass detaljerad och noggrant genomförd så skulle det inte skadat med en rekonstruktion, kan tyckas.

Man kan kanske översätta skänkel med fåra i det här fallet?

Jag har noterat någonstans att håret var innanför snaran, så hur det då kunde hänga fram i ansiktet är något jag undrar över?
2016-01-02, 18:52
Medlem
Ydriks avatar
Citat:

Med skänklar menas i detta sammanhang de delar av repet som blir kvar efter att "snaran" klipptes loss. Repet var lindat två och ett halvt varv runt halsen och kvar blir alltså fem skänklar.
Med två "knutar", en framtill och en på sidan kan man undra om den öht fungerat som strypsnara men detta har heller inte undersökts närmare.
Senast redigerad av Ydrik 2016-01-02 kl. 19:06.
2016-01-02, 18:52
Medlem
Snöre i obduktionsprotokollet

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Texten är skriven av en obducent, inte av en kriminaltekniker, definitivt inte av en knopexpert och säkert inte av en språkexpert heller. Skänkel betecknar (del av) ben i en eller annan form. Ersätt med part, ända, stump, tamp – beroende på placeringen och positionen i arrangemanget. Det går inte att ur texten härleda det exakta arrangemanget. Det står dock:
Undersökningen av snaran är ytterst översiktlig och starkt begränsad för att inte förstöra eventuella spår på snaran och snaran i sin helhet har tillvaratagits för fortsatta kriminaltekniska undersökningar.

Antingen försökte man sedan göra en rekonstruktion och analys av snöranordningen och gick bet eller bedömdes den exakta kännedomen om denna onödig för målet. Jag kan inte säga mera än att jag skulle varit intresserad av att se ett resultat.

Man kanske inte ska ta begreppet snara i texten alltför bokstavligt heller. I sammanhanget kanske det bara betyder ett arrangemang av snöre runt halsen som förmodas ha förorsakat dödligt trauma. Om detta sedan var en hängsnara, löpsnara eller en fast ögla i en eller annan form, det vågar man som läsare inte ha någon uppfattning om.
2016-01-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilken konklusion; Det är luddigt ..
Nej- det är svårt att återge med påföljd att ni givetvis inte kan räkna ut skiten..
Ni är inte på plats och kan se snaran - ni har inte ens bilder - detta sammantaget skapar givetvis problematiken. Det som sen finns är följande:

HA via ljudfil i TR:

Vanligtvis går det mesta som finns beskrivet att föreställa sig även när man inte har konkreta bilder att gå på, men du har rätt i att det är problematiskt i detta fall. Tack för övrig input, nu kan vi utesluta att det skulle ha att göra med fria ändar av snöret! Har du själv någon fundering kring vad som kan menas med skänklar så får du gärna upplysa mig!
2016-01-02, 19:00
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Snöre i obduktionsprotokollet

Man kanske inte ska ta begreppet snara i texten alltför bokstavligt heller. I sammanhanget kanske det bara betyder ett arrangemang av snöre runt halsen som förmodas ha förorsakat dödligt trauma. Om detta sedan var en hängsnara, löpsnara eller en fast ögla i en eller annan form, det vågar man som läsare inte ha någon uppfattning om.

Helt rätt. Ingen vet ju annat än att hon dog pga syrebrist så egentlig orsak kan bara "förmodas".
Senast redigerad av Ydrik 2016-01-02 kl. 19:11.
2016-01-02, 19:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo de ser honom. Det är i stort sett på samma ställe. Lars o Malin ser när NB åker till Martorp, Thomas o Annika ser NB på väg hem efter Martorp. Från L o Ms position in på grusvägen vid Skogen där T o As position är det några 100-tal meter. Det är till NBs bostad.
Det är inte fyndvägen så som du skriver.
Alltså det är du som skriver att NB åker en väg för att slippa åka vid sitt hus. Sen hänvisar du till vittnen som ser hon utefter den vägen som går just utanför sitt eget hus.
Vet du ens var Martorpfallen ligger?
Jävla korkade pajas. Du behöver läsa FUP! Idiot
.. Nu var inte detta till mig men eftersom jag var med i den långa diskussionen så sammanställde jag inkl. komplement - se spoiler.
Senast redigerad av develi 2016-01-02 kl. 19:15.
2016-01-02, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo de ser honom. Det är i stort sett på samma ställe. Lars o Malin ser när NB åker till Martorp, Thomas o Annika ser NB på väg hem efter Martorp. Från L o Ms position in på grusvägen vid Skogen där T o As position är det några 100-tal meter. Det är till NBs bostad.
Det är inte fyndvägen så som du skriver.

Alltså det är du som skriver att NB åker en väg för att slippa åka vid sitt hus. Sen hänvisar du till vittnen som ser hon utefter den vägen som går just utanför sitt eget hus.

Vet du ens var Martorpfallen ligger?

Jävla korkade pajas. Du behöver läsa FUP! Idiot

Du vet inte vad du pratar om, du läser kanske bakvänt (Pajas)
Fattar du inte att han då troligen gjort sig av med Lisa.
Det finns flera olika vägar han har kunnat åkt till Martorp och fyndvägen leder som en snitslad bana
mot Martorp.
Den väg (fyndvägen) där alla saker hittas är som en målad väg till Martorp.
Kolla karta
Att du sedan sitter och är oförskämd och dum förklarar bara ditt IQ.
2016-01-02, 19:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Nu var inte detta till mig men eftersom jag var med i den långa diskussionen så sammanställde jag inkl. komplement - se spoiler.

Korrekt, som alltid.

Det som jag vänder mig emot är att idioten HYDRA2016 påstår att NB kommer ut vid skogen utan att ha passerat sin bostad.
2016-01-02, 19:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Inte alls...19.00 Vittne Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan)
köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.

LÄS FUP och lyssna på alla ljudfiler så kanske du fattar vad det hela handlar om.
Tiderna är c:a tider.
Jag har själv testat att köra de olika vägarna, och NB har mycket väl hunnit med allt.

Lisa observerades vid cafeet mellan kl 18:30 och 18:40 vid sin moped*.

Så förklara gärna hur det skulle vara möjligt att NB skulle hunnit alt detta på 20-30 minuter;

Överfalla Lisa
Transportera inn Lisa i ladan och mjölkrummet
Binda snara om halsen på Lisa
Tejpa Lisa's huvud
Hänga upp Lisa i röret
Dra ner/upp Lisa's kläder
Utföra sin sexuella handling
Ta ner Lisa från hängningen
Bajsa i ladan pga adrenalinpåslag
Packa in Lisa's kropp i plast eller liknande för att undgå DNA etc i bilen
Bära ut Lisa's kropp ur mjölkrummet/ladan
Lägga ifrån sig Lisa's kropp och öppna bagageluckan på bilen
Lägga in Lisa's kropp i bagageluckan
Köra från Ladan till där vid skogen det påstås att vittnena Lars och Malin ser en ljus Litauenmärkt bil

Helt enkelt OMÖJLIGT !

*
FUP 318
Förhör med Jansson, Magnus; 2015-06-08
Jansso*, MAGNU* mobiltfn 0704031***. Magnu* berättar att han på söndagskvällen vid 18.30—19 tiden åkte från Kullen mot Källby. Vid Blomberg, strax efter Cafét eller rättare sagt "gamla spritfabriken" hinner han upp en bil som han tycker kör i väldigt låg fart. Bilen tror han är en Skoda eller Dacia, modell "mini SUV" och svart till färgen. Han säger att bilen till 99% var svenskreggad, om den vore utländsreggad så skulle han reagerat. Han såg inget av vem eller vilka som fanns i bilen han körde om. Klockan 19.40 ringer Magnus igen och vill förtydliga mer av hans iakttagelser. Han har hört att flickan jobbade på Cafét, han såg troligtvis denna flicka, hon stod då vid sin moped vid gaveln av Cafét som vetter mot Kullen. Magnus upplevde att flickan höll på att åka från platsen, "höll på att kliva på mopeden". Magnus hade även tänkt tanken "nu har de stängt Cafét". Klockan var 18.30--18.40. Vad gäller bilen han körde om har tanken uppkommit, "höll den på att vända på vägen"
2016-01-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Med skänklar menas i detta sammanhang de delar av repet som blir kvar efter att "snaran" klipptes loss. Repet var lindat två och ett halvt varv runt halsen och kvar blir alltså fem skänklar.
Med två "knutar", en framtill och en på sidan kan man undra om den öht fungerat som strypsnara men detta har heller inte undersökts närmare.

Du verkar säker på din sak! Kan dessvärre inte sätta in det i sammanhanget, sett till övrig beskrivning i texten... men det kan ju ha att göra med okunskap från min sida!

Intressanta resonemang och funderingar från dig i alla fall!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in