2016-01-03, 20:48
Medlem
...men jag undrar fortfarande var NB höll hus mellan 18-19.30?
Och till vem hade han lånat ut sin bil den aktuella tiden?

Det kanske är dessa frågor han äntligen kommer att svara på i HR 😈
2016-01-03, 20:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Kan du inte hålla med om att detta låter väldigt långsökt?

Detta resonemang innebär ju att NB skulle ha valt ut Lisa och att han dessutom vet att hon ska åka moped för första gången just denna söndag. Han är överlycklig och full av adrenalin för på kvällen ska Lisa bli kvar själv sist utanför cafét vid sin moped. Hur har han fått reda på detta?

Resonemanget kring Adriana är väl att han tog vem som helst bara han fick leva ut sina fantasier? På en sisådär 10 - 20 minuter. Hänga någon som blottats samtidigt som han tittar och njuter?

Detta rovdjursaktiga ("predatory") beteende du beskriver borde väl ha visat sig långt tidigare? Till och med i rätten säger ju tex GJ att de inte alls kan förstå att NB skulle vara skyldig till detta. Ingen tycks ha märkt av detta beteende tidigare.

Den tekniska bevisningen finns men iaktagelser, förutom Adrianas ganska osäkra vittnesmål om dagen innan, lyser med sin frånvaro. Borde det inte finnas fler iaktagelser som tyder på detta beteende? Det är AB som pekats ut som den som en mentalt handikappad flicka tycker förföljer henne och där med känner obehag.

Jag tycker varken synd om NB eller vill att han skall bli fri men jag får fortfarande inte ihop allt med alla vittnesmål och de bevis som finns och det föreslagna händelseförloppet. Det föreslagna förloppet känns mer som något spekulativt filmmanus.

Bara en sån här detalj i det tidsschema som förespråkas av en del här:

18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta

NB är alltså så iskall att han väljer framsidan av ladan till att parkera för att lasta in en plastinsvept Lisa. Han måste dessutom ha hämtat bilen från något gömt ställe för detta ändamål då det ju finns andra vittnen som kört förbi tidigare och då har den inte stått där. Ca 18:40 åker tex "pizza-Janne" (som såg "killen" med ruffsigt hår och skäggstubb komma ut ur ladan Ca 18:20) förbi på vägen tillbaka hem utan att notera någon bil.

Om det gått till enligt den tidtabellen så måste NB haft en ofantlig tur att inte bli "tagen på bar gärning" vid ett flertal tillfällen.

Det finns dessutom två vittnen som hävdar att de sett Lisa vid mopeden. Det ena Kl. 18:20 (Fallgern Vargas) och det andra mellan 18:30 - 18:40 (M. Jansson). Det betyder ju att Lisas fickringning borde skett vid mopeden.

NB påstår att han har varit och satt upp ett fönsterbleck, eventuellt också hämtat verktyg i den gamla spritfabriken om jag inte minns fel. Han såg kanske offrets moped samt en bil och förstod att en moped betyder en tjej, som vid ett visst givet tillfälle kommer att vara själv vid mopeden. Kanske har han sett tjejernas stängningsrutin vid ett tidigare tillfälle.
2016-01-03, 20:52
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är väl det som är objektivitet, att man tar man tar med utesluter artiklar som gynnar båda parternas intressen.
Självförtroende kallas det.

Det var ju inget svar på frågan. Du har alltså fortfarande fler artiklar som gynnar NB?

Bra med självförtroende absolut men totalt ointressant för den stora massan.
2016-01-03, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...men jag undrar fortfarande var NB höll hus mellan 18-19.30?
Och till vem hade han lånat ut sin bil den aktuella tiden?

Det kanske är dessa frågor han äntligen kommer att svara på i HR 😈

Kan du ange källa till det kursiverade, jag förmodar att det är ett citat? FUP, sidhänvisning, någon?
2016-01-03, 21:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Kan du inte hålla med om att detta låter väldigt långsökt?
Nej.
Citat:
NB är alltså så iskall att han väljer framsidan av ladan till att parkera för att lasta in en plastinsvept Lisa. Han måste dessutom ha hämtat bilen från något gömt ställe
Nej. Han angriper henne på framsida där bilen iakttas, utför sin makabra handling och kör sen runt till baksidan och lastar in.
Citat:
Detta resonemang innebär ju att NB skulle ha valt ut Lisa och att han dessutom vet att hon ska åka moped för första gången just denna söndag. Han är överlycklig och full av adrenalin för på kvällen ska Lisa bli kvar själv sist utanför cafét vid sin moped. Hur har han fått reda på detta?
Nej. Han förbereder och hoppas att planen ska lyckas. Det sket sig dagen innan, men han lyckades tyvärr på söndag. Hon kan vara iakttagen, dvs ett lämpligt offer - men inte speciellt utvald som person. Sårbarhet och tillgänglighet är kombinationsfaktorer jag nämnt tidigare för urval offer. Han kan ha sett henne på morgonen då hon passerar hans hus, han kan ha åkt mot cafét och sett mopeden. Han kan på samma sätt ha sett Adriana jogga dagen innan. Öppettider inkl tid för stängning har han koll på.
Citat:
Detta rovdjursaktiga ("predatory") beteende du beskriver borde väl ha visat sig långt tidigare? Till och med i rätten säger ju tex GJ att de inte alls kan förstå att NB skulle vara skyldig till detta. Ingen tycks ha märkt av detta beteende tidigare.
Nej. Det kallas att leva dubbelliv och är inte alls ovanligt (Hagamannen, Rader, Williams, Ledzion är några exempel som nämnts)
Citat:
Den tekniska bevisningen finns men iaktagelser, förutom Adrianas ganska osäkra vittnesmål om dagen innan, lyser med sin frånvaro. Borde det inte finnas fler iaktagelser som tyder på detta beteende?
Nej. Även om hans fantasier funnits länge så har han tydligen och slutligen bestämt sig att iscensätta detta IRL i Blomberg efter ett par år. Har det hänt nåt angrepp innan? Ingen aning. Har han mördat innan? Ingen aning men då kallas det cooling-off period om så skett.
Citat:
Jag tycker varken synd om NB eller vill att han skall bli fri men jag får fortfarande inte ihop allt med alla vittnesmål och de bevis som finns och det föreslagna händelseförloppet. Det föreslagna förloppet känns mer som något spekulativt filmmanus.
Ja, i din värld. Jag och den eniga Tingsrätten anser nåt annat.
Citat:
Om det gått till enligt den tidtabellen så måste NB haft en ofantlig tur att inte bli "tagen på bar gärning" vid ett flertal tillfällen.
Tur inledningsvis måhända. Men tack och lov avsatte han flertal DNA.
2016-01-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Jag har kollat så det räcker. Du glömde svara på mina andra frågor.

Vem är då den andre dräparen som går lös därute? Är det inte dags att du avslöjar vem som egentligen är den skyldige? Och när du ändå är igång kan du väl redogöra för hur det gick till också. Har du inga ideér om detta? Bara att balten är oskyldig? Ja, då förstår jag att det är svårt att svara. Du kan ju också skylla på att du inte vill tala om detta innan rättegången i hovrätten som vissa andra gör förstås. Sätten att slingra sig är oändliga för att slippa redogöra för det man inte har en aning om.

Jag är också intresserad av vem det kan vara. OK, plocka bort NB ur händelseförloppet. Vilket uppenbarligen är den bärande tanken.

Vem har då gjort detta? Och hur gick det till?

Ett tips. Finns inget så praktiskt som en god teori.
2016-01-03, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag svarade på #Ruggedo. Du får kolla bättre nästa gång.

Ang din fråga om min "teori" så är det ingen teori. Det står i fupen. Svart på vitt.

Förhör 22 juni
säga vi har inga såna svar just nu men vi, men vi kommer få

vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar
,

"vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar" - den meningen verkar inte finnas med, har du kommit på den själv eller har jag missat?

Du klipper ur saker som sagts och sammanställer det så det passar dina syften och utelämnar då viktiga detaljer.

Det visar på desperation samt försök till skönmålning av NB och försök till svartmålning av polisen.

Så här ser delen i förhöret ut i helhet, där du klippt ut det som passade dig (s.1520-1521 FUP)
Blir liksom en annan innebörd, han förklarar vilka möjligheter de har till spårsäkring, att säkra bevisen, förklarar lite om DNA.
Det polisen vill komma fram till är
Citat:
vi kommer kunna få fram dna av den som hanterat kroppen.
Det du klippt ut är understruket.
Citat:
Ja, och äh, vi vet ju, vi ser ju hur man har hanterat kroppen och också tillhörigheter och vi har alla möjligheter att säkra spår i form av fingeravtryck och dna, och då kan jag berätta om att äh, om jag tar hårt på din tröja med min hand, så räcker det för och avsätta dna på din tröja som går och spåra, och så, och så som den kroppen är hanterad och andra tillhörigheter, så är det ju min fulla övertygelse om att vi kommer kunna få fram dna av den som hanterat kroppen. Det, det är en kostsam metod och göra detta men i det här sammanhanget så får saker och ting i princip kosta vad det vill, och vi har möjlighet och göra dom här analyserna och det pågår, men det tar tid och jag kan va ärlig mot dig och säga vi har inga såna svar just nu men vi, men vi kommer få.
NB- (suckar)
Förstår du hur vi kan säkra bevisning?
NB- Nej, det förstod jag inte
För, förstår du hur vi kan säkra bevisning i form av dna till exempel?
NB- Ja, ja, ja, ja
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-03 kl. 22:06.
2016-01-03, 21:17
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det var ju inget svar på frågan. Du har alltså fortfarande fler artiklar som gynnar NB?
Fler? Jag har inte räknat dem. Jag har överhuvudtaget inte gjort några prioriteringar huruvida artiklarna gynnar åklagaren eller försvaret. Jag har helt enkelt plockat in artiklar som verkade vara intressanta för fallet.
2016-01-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Fler? Jag har inte räknat dem. Jag har överhuvudtaget inte gjort några prioriteringar huruvida artiklarna gynnar åklagaren eller försvaret. Jag har helt enkelt plockat in artiklar som verkade vara intressanta för fallet.
Jassådu. Och vilken artikel av intresse kommer teorin om midsommarblomstret ifrån då?
2016-01-03, 21:33
Medlem
klurigklurings avatar
Nu har jag hottat upp tingsrättsfliken på infosidan. Har sparat ner alla ljudfilerna till servern. Det går mycket snabbare och är betydligt enklare att öppna dem om ni slipper trassla med nedladdningar. Länken till DOMEN ligger nu överst ovan "Sparade ljudfiler", ca 35 filer.

Länk till tingsrättsfliken
2016-01-03, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag la ju till det här (det fetade) så det kan väl inte vara så svårt för dig att räkna ut vem jag misstänker kan ha planterat NBs blod/DNA:

det kom dit/planterades EFTER Lisa hittades präcis som blodet på hennes jacka och jeans och du kan ju själv räkna ut vem som i så fall planterat det(för att styrka misstankarna mot den som häktats iom man inte hittat tillräckligt med bevis mot honom)

Tror du att polisen, NFC, åklagaren m.fl hellre sätter dit en oskyldig hantverkare än att det skulle ha visat sig de haft "fel" misstankar?

Alla verksamma i utredningen/konspirationen riskerar;

1.Sitt arbete såklart, sen att alla medverkande riskerar straff då detta är ett brottsligt agerande.

2.Att den "verklige" mördaren går fri och mördar fler?

3.Att det framkommer att den "verklige" mördaren då också mördat Lisa vilket gör att all personal i utredningen/konspirationen har sitt ansvar i att man låtit den "verklige" mördaren gå fri för att de inte tyckte det var så kul att ha "fel" så de "planterade" lite DNA-spår?

Seriöst?
2016-01-03, 21:56
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Jassådu. Och vilken artikel av intresse kommer teorin om midsommarblomstret ifrån då?
Det var ingen artikel utan de få egna kommentarerna som jag har tillåtit mig att göre på sidan. Var tydlig med att det var egena reflektion skrivet med röd text. Text som på sin höjd utgör 1 % av den totala textmassan.

Jag försvara sidan som helhet som av vissa inte anses vara objektiv på grund av det lilla som jag har skrivit själv. Ni får gärna göra er lustiga över mig som person, jag bryr mig inte. Brukar ni även såga en bra bok i sin helhet p g a ett kapitel som ni inte gillar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in