Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Kan du inte hålla med om att detta låter väldigt långsökt?
Nej.
Citat:
NB är alltså så iskall att han väljer framsidan av ladan till att parkera för att lasta in en plastinsvept Lisa. Han måste dessutom ha hämtat bilen från något gömt ställe
Nej. Han angriper henne på framsida där bilen iakttas, utför sin makabra handling och kör sen runt till baksidan och lastar in.
Citat:
Detta resonemang innebär ju att NB skulle ha valt ut Lisa och att han dessutom vet att hon ska åka moped för första gången just denna söndag. Han är överlycklig och full av adrenalin för på kvällen ska Lisa bli kvar själv sist utanför cafét vid sin moped. Hur har han fått reda på detta?
Nej. Han förbereder och
hoppas att planen ska lyckas. Det sket sig dagen innan, men han lyckades tyvärr på söndag. Hon kan vara iakttagen, dvs ett
lämpligt offer - men inte speciellt utvald som person.
Sårbarhet och tillgänglighet är kombinationsfaktorer jag nämnt tidigare för urval offer. Han kan ha sett henne på morgonen då hon passerar hans hus, han kan ha åkt mot cafét och sett mopeden. Han kan på samma sätt ha sett Adriana jogga dagen innan. Öppettider inkl tid för stängning har han koll på.
Citat:
Detta rovdjursaktiga ("predatory") beteende du beskriver borde väl ha visat sig långt tidigare? Till och med i rätten säger ju tex GJ att de inte alls kan förstå att NB skulle vara skyldig till detta. Ingen tycks ha märkt av detta beteende tidigare.
Nej. Det kallas att leva dubbelliv och är inte alls ovanligt (Hagamannen, Rader, Williams, Ledzion är några exempel som nämnts)
Citat:
Den tekniska bevisningen finns men iaktagelser, förutom Adrianas ganska osäkra vittnesmål om dagen innan, lyser med sin frånvaro. Borde det inte finnas fler iaktagelser som tyder på detta beteende?
Nej. Även om hans fantasier funnits länge så har han tydligen och slutligen bestämt sig att iscensätta detta IRL i Blomberg efter ett par år. Har det hänt nåt angrepp innan? Ingen aning. Har han mördat innan? Ingen aning men då kallas det cooling-off period om så skett.
Citat:
Jag tycker varken synd om NB eller vill att han skall bli fri men jag får fortfarande inte ihop allt med alla vittnesmål och de bevis som finns och det föreslagna händelseförloppet. Det föreslagna förloppet känns mer som något spekulativt filmmanus.
Ja, i din värld. Jag och den eniga Tingsrätten anser nåt annat.
Citat:
Om det gått till enligt den tidtabellen så måste NB haft en ofantlig tur att inte bli "tagen på bar gärning" vid ett flertal tillfällen.
Tur inledningsvis måhända. Men tack och lov avsatte han flertal DNA.