Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 15:41
  #111925
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att luras över vägen är att gå/springa dit frivilligt. Det är ett val eller via en instinkt som benen sätter fart.

1. Vi kan utgå från pappans nödsituation eftersom det är vad du skriver om som hänvisning: pappans ord.

2. NB låtsas således vara i nöd - skadad, ropar på hjälp.

3. Rent instinktivt, på bas av sin empatiska förmåga, lämnar Lisa moped med nycklar och påse vind för våg. Hon springer dit. Lisa luras således till ladans framsida, nånstans vid porten eller bilen.

4. När hon är framme slår han till direkt: aggressivt, våldsamt, målmedvetet. Han drar in henne i ladan.

5. Lisa försöker komma loss. Hon kan ha försökt springa rakt igenom ladan när hon väl inser allvaret. Den är öppen rakt igenom och där nånstans hittas handsken. NB har försökt greppa tag i henne och den ramlar av.

6. Jackan är skitig förutom hans blod. Det kan indikera på att hon ramlat omkull på den sandiga/jordiga marken under tiden hon har den på sig (dvs innan mjölkrummet då han drar i kläderna för att blotta hennes kön och bröst).

7. Han får tag i henne och släpar in henne i dörren till vänster till stalldelen. Där uppstår antingen en ny kamp där hon försöker slita sig loss eller så ramlar de av via det grepp han tar (örhängena ramlar lätt av).

8. Jag tror en kniv kan finnas med i sammanhanget eftersom han uppenbarligen har en sen då han ska skära ner henne.
Så han skrek så det hördes i blåsten tvärs över vägen och uppfattades runt hörnet. Knappast.
Hon lämnade nyckel och moped vind för våg och rusade till ladan. Knappast.
Han väntade minst tolv minuter efter att kaféet låstes med att ropa. Knappast.
Varför krångla till det så? Lisa gick självmant.
2016-01-12, 15:42
  #111926
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, trist med alla upprepningar. Du tycks ha känt Lisa bättre än hennes pappa. Hon hade aldrig följt med en främmande person in i ladan.
Hur meningsfullt tycker du det är att älta detta om hur Lisa kom in i ladan den kvällen?
Vad ger det att uppehålla sig i 100-tals inlägg om den saken? Hur många gånger har
det inte redan dryftats till leda?

Nu är på det obestridliga viset att i ladugårsbyggnaden - en snar rivning av densamma
med tillbyggnad är synnerligen önskvärd för övrigt - blev det att hon hamnade och
snart var hennes liv över. På något sätt skedde det och det spelar absolut ingen som helst roll
för skuldfrågan och den fällande dom som följer snart hur det än skedde för skedde
gjorde det som sagt.
Du kan inte förstå hur NB fick in Lisa i ladan och hänger därvid upp dig vid några
uttalanden om att Lisa aldrig skulle ha följt med någon okänd man. Att hon var för blyg,
för försiktig för att så skulle ske.
Kring detta låser du dig vid och förlorar dig som vanligt vid nån detalj som inte har
någon betydelse för helheten. I möte med helheten har du en baltisk gästarbetare som
är överbevisad om att ha bragt Lisa om livet och idag var han tillbaka där han utförde
allt av det vedervärdiga och skulle jag gissa så tror jag att han blev mer än nöjd med
att få återse platsen.
Det blir nog läge för en munter handtralla för hans del i kväll i häktescellens sköna
avskildhet.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-12 kl. 15:44.
2016-01-12, 15:44
  #111927
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så han skrek så det hördes i blåsten tvärs över vägen och uppfattades runt hörnet. Knappast.
Blåsten hade avtagit, enligt Rhona.
Citat:
Hon lämnade nyckel och moped vind för våg och rusade till ladan. Knappast.
Där har du fått svar 1000 gånger och du kan uppenbarligen inte tänka dig in i situationen ifråga.
2016-01-12, 15:44
  #111928
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Ponera att NB använde kökskniven för att få Lisa att följa med in i mjölkrummet. Då följer hon med vare sig hon vill eller inte. Då har hon inte mycket till val.
Man tappar inte örhängen för att man hotas med en kniv. Varför hoppar du in i en diskussion utan att läsa från början, mitt inlägg var svar på ett om örhängen.
2016-01-12, 15:44
  #111929
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Definitivt när det gäller hur människor agerar.
Tex att pappan sagt som han gjorde om garaget tar du som belägg för att det vore omöjligt att Lisa lämnat nyckeln i. Men man handlar olika givet situationen. Människor är inga robotar.
Jag förvånas faktiskt över oförmågan. Är det delen som handlar om empati som är svår att begripa och hur sen människor agerar utifrån den fina egenskapen?
2016-01-12, 15:45
  #111930
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man tappar inte örhängen för att man hotas med en kniv. Varför hoppar du in i en diskussion utan att läsa från början, mitt inlägg var svar på ett om örhängen.
Är du dum? Hon tappar dem väl för fan via hans grepp, av själva kampen.
2016-01-12, 15:46
  #111931
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant ordval - trist med alla upprepningar.. det kan kanske bero på mottagaren? Ovilja att förstå eller oförmåga? Hur många upprepningar med förklaringar ska det till månntro.

Hjälpsam är det samma som empatisk - upptäck en människa som är i nöd (alternativt låtsas som NB) och voila.. Ja, personen kommer att hjälpa till om denna goda egenskap finns i personligheten.

Det ska upprepas i oändlighet. Ja, - Tillsammans med den begränsade livserfarenheten som Lisa hade, så borde det inte behöva vara så komplicerat kan man tycka. Men uppenbarligen så är det komplicerat för vissa, handlar nog om ovilja att ta åt sig informationen som ges. Oavsett hur det exakt gick till, så är diskussionen onödig - då gärningen fortfarande blir detsamma även fast vi inte vet hur Lisa blivit lurad att gå in i ladan. Det är fortfarande mord oavsett. Och med den starka DNA-bevisningen som finns mot NB, kan inte alternativ personerna i tråden komma runt. Inte heller IR då TR dömde NB till livstids fängelse.
2016-01-12, 15:47
  #111932
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur meningsfullt tycker du det är att älta detta om hur Lisa kom in i ladan den kvällen?
Vad ger det att uppehålla sig i 100-tals inlägg om den saken? Hur många gånger har
det inte redan dryftats till leda?

Nu är på det obestridliga viset att i ladugårsbyggnaden - en snar rivning av densamma
med tillbyggnad är synnerligen önskvärd för övrigt - blev det att hon hamnade och
snart var hennes liv över. På något sätt skedde det och det spelar absolut ingen som helst roll
för skuldfrågan och den fällande dom som följer snart hur det än skedde för skedde
gjorde det som sagt.
Du kan inte förstå hur NB fick in Lisa i ladan och hänger därvid upp dig vid några
uttalanden om att Lisa aldrig skulle ha följt med någon okänd man. Att hon var för blyg,
för försiktig för att så skulle ske.
Kring detta låser du dig vid och förlorar dig som vanligt vid nån detalj som inte har
någon betydelse för helheten. I möte med helheten har du en baltisk gästarbetare som
är överbevisad om att ha bragt Lisa om livet och idag var han tillbaka där han utförde
allt av det vedervärdiga och skulle jag gissa så tror jag att han blev mer än nöjd med
att få återse platsen.
Det blir nog läge för en munter handtralla för hans del i kväll i häktescellens sköna
avskildhet.
Det finns mer saker jag hänger upp mig på, framförallt att det inte finns ett enda bevis på att NB mördade Lisa, och att det går ett mord på tusen hängningar.

Men nu var det hur Lisa kom in i ladan som vi diskuterade, och då måste jag älta samma sak som jag har ältat länge nu. Den ena förklaringen, konstigare än den andra, om hur Lisa kom in i ladan presenteras, medan alla bortser från den enklaste, Lisa gick självmant.
2016-01-12, 15:48
  #111933
Medlem
Om det va så mycket blod........... Hade han något eller några sår på armarna?
"sjukdomssåren" syntes dom under undersökningen som gjordes?
2016-01-12, 15:50
  #111934
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är du dum? Hon tappar dem väl för fan via hans grepp, av själva kampen.
Hur argumenteras nu?
- Det var kamp.
- Kamp hade givit spår.
- Det användes kniv.
- Hon tappade örhängen.
- Det var kamp.
2016-01-12, 15:51
  #111935
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det ska upprepas i oändlighet. Ja, - Tillsammans med den begränsade livserfarenheten som Lisa hade, så borde det inte behöva vara så komplicerat kan man tycka. Men uppenbarligen så är det komplicerat för vissa, handlar nog om ovilja att ta åt sig informationen som ges. Oavsett hur det exakt gick till, så är diskussionen onödig - då gärningen fortfarande blir detsamma även fast vi inte vet hur Lisa blivit lurad att gå in i ladan. Det är fortfarande mord oavsett. Och med den starka DNA-bevisningen som finns mot NB, kan inte alternativ personerna i tråden komma runt. Inte heller IR då TR dömde NB till livstids fängelse.
.. jag är inte helt säker längre faktiskt - oförmåga börjar ligga närmare till hands och då blir inte förloppet lätt att förstå heller. Det kommer alldeles för många underliga frågor kring detta.
Hur kan en människa luras? Hur agerar en människa om nån är i nöd? Hur kan det handla om att hon frivilligt hamnade i ladan på just detta sätt?
2016-01-12, 15:52
  #111936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hjälpsam och mycket blyg betyder att hon hjälper folk som hon känner.

Jag betecknar mig som hjälpsam vilket även inkluder människor jag inte känner. Dock är jag inte naiv längre, som när jag var ung och utsatte mig ibland för onödiga risker.

Nu har jag förmågan att göra riskbedömningar på ett helt annat sätt och kan se till hela situationen, bedöma vad som är lämpligt att göra (t.ex. tillkalla och uppmärksamma andra så jag inte är ensam eller gå min väg). Men naturligtvis hjälpa om omgivningen bedöms trygg.

Lisa var ung och jag tror att hon kände sig trygg där i den ljusa sommarkvällen. Vilket hon borde ha kunnat vara. VEM hade kunnat förutspå att det några meter från cafeét fanns en planerande sadistisk lustmördare som spanat in sitt byte på förhand?

Ingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in