2016-01-15, 16:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ännu ett exempel på när åklagarens Wenner viftar bort uppgifter som pekar på annat och säger att de samlade bevisen entydigt pekar mot NB.
Har det inte gått upp för dig ännu att det är just de gör? De samlade bevisen pekar
ut Nerijus skuld på ett så enormt övertygande sätt att inte ett uns av utrymme lämnas
för möjligheten av någon annan GM.
Att du inte vill ta till dig detta och andra med dig är ert problem.
Något problem för hovrätten att dra korrekta slutsatser utifrån det samlade faktamaterialet
lär det inte bli. Lika lite som för föregående rättsinstans.
Sen spelar det ingen som helst roll att det dyker upp en pensionerad polis långt om
länge som vittne och pratar om några bilar som setts till den aktuella dagen.
Det går inte att på så sätt trolla bort all den förkrossande tunga tekniska bevisning
som äcklet Nero har mot sig.
Bisarrt nonsens om planteringar och kontamination och annan bortförklarande skit
avsedd att lyfta av vederbörandes obestridliga skuld till mordet på Lisa kan skickas
raka vägen dit tramset hör hemma: ner i den berömda papperskorgen.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-15 kl. 16:25.
2016-01-15, 16:22
Bannlyst
Citat:
Jag sa inte att åklagaren viftar bort det, det är åklagarens Wenner, däribland du, som viftar bort det. En svart SUV som sågs vid kaféet strax efter stängningsdags pekar på en annan GM än NB, eftersom NB inte förfogade över en svart SUV. Men framförallt visar polisens agerande gentemot BB:s tips att det finns brister i utredningen.
Jag frågade min herre i mitt förra inlägg om han anser NB vara dömd på felaktiga grunder.
2016-01-15, 16:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det du tar upp är ett välkänt fenomen som heter konfirmeringsbias
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Om man från början har bestämt sig för att NB är oskyldig kommer hjärnan omedvetet att vara mer uppmärksam på information som stödjer ens tes samtidigt som hjärnan väljer bort information som inte stöder ens tes.

Och rent konkret i den här diskussionen är det väldigt tydligt: Alternativteoretikerna har en tendens att stirra sig blinda på enskilda detaljer (SUV:ar, grusgångar, avsaknad av andras DNA osv..) som kanske kan ge stöd till deras tes. Samtidigt väljer deras hjärna bort att titta på helheten.

Helhetsbilden är fullkomligt klar, i mina ögon.

Det finns inga tvivel.

Har väldigt svårt att se det "de andra" ser.
2016-01-15, 16:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har det inte gått upp för dig ännu att det är just de gör? De samlade bevisen pekar
ut Nerijus skuld på ett så enormt övertygande sätt att inte ett uns av utrymme lämnas
för möjligheten av någon annan GM.
Att du inte vill ta till dig detta och andra med dig är ert problem.
Något problem för hovrätten att dra korrekta slutsatser utifrån det samlade faktamaterialet
lär det inte bli. Lika lite som för föregående rättsinstans.
Sen spelar det ingen som helst roll att det dyker upp en pensionerad polis långt om
länge som vittne och pratar om några bilar som setts till den aktuella dagen.
Det går inte att på så sätt trolla bort all den förkrossande tunga tekniska bevisning
som äcklet Nero har mot sig.
Bisarrt nonsens om planteringar och kontamination och annan bortförklarande skit
avsedd att lyfta av vederbörandes obestridliga skuld till mordet på Lisa kan skickas
raka vägen dit tramset hör hemma: ner i den berömda papperskorgen.
Och du kan fortfarande inte visa på något som bevisar att NB har gjort sig skyldig till mer än brott mot griftefriden.
2016-01-15, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur vet du det? Och det behöver inte ha varit någon som han hade intresse av att skydda som dödade Lisa, han vill skydda sig själv mot att dömas för det skamliga brottet mot griftefriden.
Tänker du förklara ditt cirkelresonemang i den andra tråden som du skrev igår? Att nån annan hängt Lisa vill säga vs det går ett mord på tusen hängningar som du har som argument att NB snarare är nekrofil.
2016-01-15, 16:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Jag frågade min herre i mitt förra inlägg om han anser NB vara dömd på felaktiga grunder.
Nej, du frågade om NB är felaktigt dömd, och det är han inte, eftersom han har förklaringsbörda.
2016-01-15, 16:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt man på rätt plats.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Helhetsbilden är fullkomligt klar, i mina ögon.

Det finns inga tvivel.

I mina också.

Det finns helt riktigt inga tvivel. Rätt man på rätt plats.
2016-01-15, 16:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det du tar upp är ett välkänt fenomen som heter konfirmeringsbias
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Om man från början har bestämt sig för att NB är oskyldig kommer hjärnan omedvetet att vara mer uppmärksam på information som stödjer ens tes samtidigt som hjärnan väljer bort information som inte stöder ens tes.

Och rent konkret i den här diskussionen är det väldigt tydligt: Alternativteoretikerna har en tendens att stirra sig blinda på enskilda detaljer (SUV:ar, grusgångar, avsaknad av andras DNA osv..) som kanske kan ge stöd till deras tes. Samtidigt väljer deras hjärna bort att titta på helheten.

Det samma gäller också för dem som har bestämt sig för vem som är skyldig, knappast mottagliga för nya ingångsvärden, accepterar inte ens att ny information kommer upp till ytan, ingen får ens söka ny information, ett direkt motstånd och förlöjligande.
Dålig argumentation ifrån din sida tycker jag.

Man ska kanske inte heller glömma att det är omedelbarhetsprincipen som gäller i domstolen. Jag personligen resonerar och diskuterar med det för ögonen just nu, det som är sagt i tingsrätten gäller i princip inte nu. Domstolen har antagligen inte läst in sig på fallet som du har gjort och kan således knappast anse att det är fel att Billy Batong och allt vad de heter kommer till tals.

Du har ett facit som du tar med dig in i en helt ny kontext, du har bestämt dig, du söker bara bekräftelse på att du hade rätt, men det är inte därför NB sitter i Hovrätten.

Jag vill också säga att jag tror att jag förstår precis hur du tänker och vad du menar och respekterar att du och andra har en avvikande uppfattning, en önskan är att det vore ömsesidigt.
2016-01-15, 16:31
Medlem
Citat:
Jag håller med om att han borde berätta det. Han har förklaringsbörda och ska förklara, annars livstid. TR anser också att han har förklaringsbörda, den saknar förklaring på ett flertal punkter i domen.
Om man kollar din profil så ser det ut som att du skapat en profil som ifrågasätter en mördare som på mycket starka grunder blivit fälld i tingsrätt och kommer att bli det även i Hovrätt,men du vill inte tro detta och har nära 9000 inlägg om bara detta ärende?Personliga intressen i detta eller?
2016-01-15, 16:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag trodde inte det fanns någon som tog tokan Britta Svensson på allvar. "Empatisk och kunnig", knappast. Sentimental och enfaldig är en bättre beskrivning. Som journalist borde hon naturligtvis förhålla sig neutral och objektiv och inte ta ställning i skuldfrågan. Än mindre ska hon sätta sig till doms och uttala sig om vem som är god och ond som om hon var Gud själv. Rejäl hybris har tanten.
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Bra exempel på hur media är partiska och inte gör sitt jobb.
Eftermälet kommer att komma - även för denna krönikör.
Ni får väl för fan lära er skillnaden mellan artiklar och krönikor.
Citat:
Vad är skillnaden mellan nyheter, krönikor och ledare ?
På nyhetsplats publicerar vi artiklar och reportage som bygger på händelserapportering och/eller eget journalistiskt arbete där reporter och fotograf samlar in information, gör intervjuer och därefter väljer ut vilken information som ska finnas med i reportaget.Journalistiken är oberoende och politiskt obunden. Trovärdighet är ett av GP:s kärnvärden. På nyhetsplats finns också krönikörer. Det kan vara externa skribenter eller medarbetare som vid sidan av ledar- och kultursidorna tillåts bedriva opinionsbildning genom egna värderingar och ett personligt anslag.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....or-och-ledare-

Krönikören ifråga är alltså i sin fulla rätt att skriva precis som hon gör.
Att det inte råkar gå i den riktning ni två hade önskat kan man strunta högaktningsfullt i.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-15 kl. 16:37.
2016-01-15, 16:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag sa inte att åklagaren viftar bort det, det är åklagarens Wenner, däribland du, som viftar bort det. En svart SUV som sågs vid kaféet strax efter stängningsdags pekar på en annan GM än NB, eftersom NB inte förfogade över en svart SUV. Men framförallt visar polisens agerande gentemot BB:s tips att det finns brister i utredningen.

Det har du inte en aning om förrän polisförhör samt förhör i HovR är genomfört. Självklart går inte över 1000 tips till förhör.
Än vet ingen om det är ett tips som inte ansågs vara av värde direkt eller om spåret följdes upp och förkastades.
2016-01-15, 16:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har du inte en aning om förrän polisförhör samt förhör i HovR är genomfört. Självklart går inte över 1000 tips till förhör.
Än vet ingen om det är ett tips som inte ansågs vara av värde direkt eller om spåret följdes upp och förkastades.
Jo, det vet vi.
Citat:
"Vi har inte bedömt det som intressant", säger Johansson, och det är inte samma sak som "Vi har följt upp och avfört det".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in