2016-01-19, 00:33
Medlem
Mooskys avatar
Nu berättar han om sina iakttagelser vid Blombergs kafé den 7 juni – strax innan Lisa H senast sågs i livet.
– Jag och min fru hade varit på Kinnekulle
http://www.expressen.se/gt/han-ar-ny...-holm--fallet/

Är det här utdrag ur hans vittnesmål eller berättar han för media?
Om det är det sistnämnda så har han ju redan vittnat i media vilket sänker hans vittnesmål ytterligare.
Hur fan ska ett sånt vittnesmål vara tillförlitligt?
2016-01-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Högafflar förvaras inte i personalutrymme. Det va nycklar som han hade blivit ombedd av NB att hämta. Förmodligen för att NB ville prata ostört med Björn.

Ja, och när AB hämtat nycklarna ropade NB att han skulle lägga tillbaka dom, de behövdes inte. AB vet inte vad nycklarna skulle användas till, han bara gjorde det NB sa.

Skapa tid, är ordet.
2016-01-19, 00:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Sid 426:

"Den andra mannen har under tiden gått in i den gula utbyggnaden och när han kommer ut har
han en högaffel och en plastbytta i samma storlek som en matlåda ungefär, Björn vet inte om
han har något med sig när han går in i byggnaden."

Notera att den person som vittnar här tidigare i FUP i en skriftlig rapport har använt ord som klart ligger utanför gemene mans vokabulär om rutiner och företeelser på ett jordbruk. Självklart vet han skillnaden på en högaffel och en grep.

Varför är nu detta intressant? Det är en viss skillnad på en grep och en högaffel. En grep är det bättre valet om man skall gräva i gödsel. Typiskt har den fyra eller fem spröt mot högaffelns två. Ändå föll valet på en högaffel. Det var säker AB som hämtade redskapen och NB som skötte snacket. Men AB är så osjälvständig och tar order av NB så det var rimligen på NB:s uppmaning. En annan skillnad mellan grep och högaffel är att högaffeln typiskt är smalare i själva gaffeln och längre. Alltså mer lämpad än en grep att justera läget på en ut och in-vänd rosa jacka i en rishög. Planen var nog att kollra bort MP men också att göra något åt rishögen med dess avslöjande innehåll.

Så detta med kadavren som fick BS att tänka "nu räcker det". Om man läser hans rapport så blir det tydligt att han tänker att häromkring gräver man tydligen (emot alla regler) ner kadaver. "Måhända har man grävt ner Lisa och tänker blanda bort korten med hjälp av ko-kadaver." Ungefär så.
Här kan inflikas att NB i förhör (s. 1450) upplyser om att den aktuella "högaffeln" hade fyra grepar, var ett trädgårdsredskap och hade tagits från det gemenskapshetsutrymme som man förfogade över intill bostaden. - AB hämtade gaffeln i bilen.
2016-01-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då kan det förklara varför han inte hade handskar på sig. Han var noga i vissa lägen men hade inte tänkt på den lilla detaljen, brottet var påbörjat och tiden knapp, han hade inget annat val än att ta av sig en handske eller två för att kunna fullfölja övergreppet. Jag tror att det är så det ligger till, verkar rimligt, alla mördare begår ju misstag sägs det.

Han visste väl inte att Lisa hade jeans under joggingbyxorna.

mycket möjligt joggerskan från dagen innan hade nog åxå joggingbyxor

Nu valde han nog inte offer utifrån hur byxorna såg ut men jag tror inte att han fick upp någon annans byxor med grova arbetshandskar på sig
2016-01-19, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här kan inflikas att NB i förhör (s. 1450) upplyser om att den aktuella "högaffeln" hade fyra grepar, var ett trädgårdsredskap och hade tagits från det gemenskapshetsutrymme som man förfogade över intill bostaden. - AB hämtade gaffeln i bilen.

OK. Så NB hade sett till att den redan fanns i bilens skuff. Oavsett vilket exakt verktyg det var.

Då förstår jag än mer varför AB inte fattade varför han skulle gå in i personalbyggnaden, leta reda på nycklar i en skrivbordslåda, hitta dom och få order att lägga tillbaka dom.

Det fanns ingen mening med det. Än att skapa tid för NB.
2016-01-19, 00:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
mycket möjligt joggerskan från dagen innan hade nog åxå joggingbyxor

Nu valde han nog inte offer utifrån hur byxorna såg ut men jag tror inte att han fick upp någon annans byxor med grova arbetshandskar på sig

Det tror jag att han gjorde, det är en gemensam nämnare för de här två personerna. Lätta att dra ner, likaså hade han själv joggingbyxor titt som tätt har jag för mig. Han gick på en mina, Lisa hade jeans under joggingbyxorna, det förstörde hans plan, allt tog längre tid än han tänkt sig, och han tvingades att ta av sig handskarna.
2016-01-19, 00:50
Medlem
Citat:
Han hade papper tillhands. Men det var för ett annat syfte. Han blev tvungen att rusa ut mitt i leken och göra ifrån sig. Snöpligt att papperet tog slut. Därav lampkupan. Är en möjlig tolkning.

Papper tillhands men för ett annat syfte är en möjlig tolkning. Men därav lampkupan tycker jag inte riktigt. Det borde funnits något annat att ta till i så fall, utan att gå till sin skvätt-plats.
2016-01-19, 00:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK. Så NB hade sett till att den redan fanns i bilens skuff. Oavsett vilket exakt verktyg det var.

Då förstår jag än mer varför AB inte fattade varför han skulle gå in i personalbyggnaden, leta reda på nycklar i en skrivbordslåda, hitta dom och få order att lägga tillbaka dom.

Det fanns ingen mening med det. Än att skapa tid för NB.

NB ville såklart inte att AB skulle förstå att NB var intresserad av MPS och att NB luskade, det kunde väcka misstänksamhet och frågor hos AB, särskilt med tanke på att AB hade hört IB:s fråga till NB om det var han som hade gjort det. NB var pressad ifrån alla håll.
2016-01-19, 01:15
Medlem
Citat:
Det tror jag att han gjorde, det är en gemensam nämnare för de här två personerna. Lätta att dra ner, likaså hade han själv joggingbyxor titt som tätt har jag för mig. Han gick på en mina, Lisa hade jeans under joggingbyxorna, det förstörde hans plan, allt tog längre tid än han tänkt sig, och han tvingades att ta av sig handskarna.

NB hade hängselbyxor (arbete), mysbyxor(fritid) och vid särskilda tillfällen jeans (stadsbesök). Söndagen var det mysbyxorna som gällde.

Lisa hade joggingbyxor ovanpå jeansen.

Japp, jag tror som du .... det hade han inte förväntat sig. Blixtlås och knappar ... Då for nog handskarna av, för då var det bråttom.

Sedan när hjärnan förflyttat sig från grenen till huvudet, då kom handskarna på plats igen.
2016-01-19, 01:23
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Då kan det förklara varför han inte hade handskar på sig. Han var noga i vissa lägen men hade inte tänkt på den lilla detaljen, brottet var påbörjat och tiden knapp, han hade inget annat val än att ta av sig en handske eller två för att kunna fullfölja övergreppet. Jag tror att det är så det ligger till, verkar rimligt, alla mördare begår ju misstag sägs det.

Han visste väl inte att Lisa hade jeans under joggingbyxorna.
Bra resonemang faktiskt.
Man undrar ju varför han klantat sig med detta, när han i samtalen med familjen visat att han mycket väl känt till vad DNA-spår innebär.
Sen har vi ju broderns påpekande att Nerijus lätt tappar fattningen, och hela grejen med att överfalla Lisa var nog rätt nervpåfrestande.
2016-01-19, 01:28
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Sid 426:

"Den andra mannen har under tiden gått in i den gula utbyggnaden och när han kommer ut har
han en högaffel och en plastbytta i samma storlek som en matlåda ungefär, Björn vet inte om
han har något med sig när han går in i byggnaden."

Notera att den person som vittnar här tidigare i FUP i en skriftlig rapport har använt ord som klart ligger utanför gemene mans vokabulär om rutiner och företeelser på ett jordbruk. Självklart vet han skillnaden på en högaffel och en grep.

Varför är nu detta intressant? Det är en viss skillnad på en grep och en högaffel. En grep är det bättre valet om man skall gräva i gödsel. Typiskt har den fyra eller fem spröt mot högaffelns två. Ändå föll valet på en högaffel. Det var säker AB som hämtade redskapen och NB som skötte snacket. Men AB är så osjälvständig och tar order av NB så det var rimligen på NB:s uppmaning. En annan skillnad mellan grep och högaffel är att högaffeln typiskt är smalare i själva gaffeln och längre. Alltså mer lämpad än en grep att justera läget på en ut och in-vänd rosa jacka i en rishög. Planen var nog att kollra bort MP men också att göra något åt rishögen med dess avslöjande innehåll.

Varför blir alltid försöken att förklara NB:s beteende vid olika tillfällen så långsökta när man utgår från att han är skyldig?

Hade NB varit mördaren och velat göra sig av med sitt offers tillhörigheter, men av någon anledning inte hunnit göra detta på ett ordentligt sätt direkt efter mordet, så hade han med all sannolikhet begett sig tillbaka till rishögen så fort som möjligt, troligtvis redan samma kväll, och gömt sakerna på ett bättre sätt alternativt tagit med sig dem och gjort så att de försvann för gott.

Nu ska han enligt X-pert istället ha väntat i fem dagar för att till slut komma till platsen med sin bror, och med maskletande som förevändning plocka fram en högaffel som han sedan tänkt smyga bort till rishögen med för att peta in jackan och hjälmen lite djupare så att de kanske aldrig upptäcks utan bränns upp vid nästa eldning.

Men kroppen då? Förr eller senare kommer den ju hittas i vilket fall. Liklukten blir efter ett tag så påtaglig att någon som går in i byssjan kommer att känna den och upptäcka vad som finns där. Varför ens bemöda sig med att pilla in en jacka i en rishög med en högaffel när man inte ens gjort något försök att göra sig av med den döda kroppen?

Åklagaranhängarna missar det uppenbara. Lisas saker har inte gömts, de har placerats ut för att de ska hittas och leda polisen till kroppen.
2016-01-19, 01:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NB hade hängselbyxor (arbete), mysbyxor(fritid) och vid särskilda tillfällen jeans (stadsbesök). Söndagen var det mysbyxorna som gällde.

Lisa hade joggingbyxor ovanpå jeansen.

Japp, jag tror som du .... det hade han inte förväntat sig. Blixtlås och knappar ... Då for nog handskarna av, för då var det bråttom.

Sedan när hjärnan förflyttat sig från grenen till huvudet, då kom handskarna på plats igen.
Låter rimligt, nåt krånglade och kåt var han superäcklet..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in