2016-01-19, 20:52
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag lär väl också enligt dig hamna i facket alternativteoretiker alternativt rättshaverist, därför jag håller inte med om att denna utredning är så gedigen och exemplariskt som du hävdar att den är. Sen får framstående jurister och GW tycka det, men jag försöker alltid bilda mig en egen åsikt. Att du inte vill förklara varför du tycker att utredningen är så bra är märkligt. Det kan väl inte vara svårt Om den nu är så bra som du hävdar.

Leif GW Persson borde, om han är en ansvarskännande person, hålla tyst under pågående rättsfall eftersom många upplever honom som en auktoritet på området och tar vad han säger som kungsord. Man kunde se t.ex. här på Flashback hur många som nästan ordagrant upprepade GW:s ord efter att han lovprisat polisutredningen. Plötsligt var alla överens om hur "exemplarisk" och "gedigen" den var utan att någon kunde precisera på vilket sätt. Domstolsledamöter är också människor och kan påverkas.

GW är visserligen kunnig och intressant att lyssna på men han har aldrig varit bra på att lösa komplexa mordgåtor. Han utgår vanligtvis från statistik och förmår inte utvärdera de unika omständigheter som varje fall innehåller.

När han yttrade sig i Lisa Holm-fallet hade han uppenbart inte läst FUP:en särskilt noggrant. Han hade bl.a. övertygats om NB:s skuld genom att denne känt till vilken tid han behövde alibi för. Här hade GW missat att polisen varit och knackat på hos NB under söndagsnatten och upplyst honom om tiden för försvinnandet.

GW tyckte också att det framkommit "besvärande omständigheter" kring NB:s person. Och dessa skulle framförallt bestå av de 6 våldsporrbilderna man funnit i datorns fickminne, bilder som inte var nedladdade utan som troligtvis bara ploppat upp när NB varit inne på vanliga porrsajter. T.o.m. anklagarna på den här tråden verkar med tiden ha insett att detta saknar betydelse.

GW ansåg vidare att det fanns åtskilligt med vittnesbevisning när det i själva verket inte finns ett enda säkert utpekande av NB under den kritiska tiden. Att ett vittne som känner NB tycker sig ha sett honom vid sitt hem vid 19-tiden bortsåg han helt från.

Teknisk bevisning finns förvisso men mot bakgrund av övriga omständigheter måste den också ifrågasättas. Alla som har fördjupat sig lite i DNA vet att det är ett vanskligt bevismedel.

Jag fick emellertid intrycket att GW kände sig något mindre tvärsäker när han uttalade sig efter att ha varit på plats första dagen i hovrätten. Kanske börjar det gå upp ett ljus för farbrorn.
2016-01-19, 21:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Leif GW Persson borde, om han är en ansvarskännande person, hålla tyst under pågående rättsfall eftersom många upplever honom som en auktoritet på området och tar vad han säger som kungsord. Man kunde se t.ex. här på Flashback hur många som nästan ordagrant upprepade GW:s ord efter att han lovprisat polisutredningen. Plötsligt var alla överens om hur "exemplarisk" och "gedigen" den var utan att någon kunde precisera på vilket sätt. Domstolsledamöter är också människor och kan påverkas.
Men nu är ju inte Leif GWP den enda "experten" som tycker att polisutredningen är exemplarisk och gedigen. Ett flertal "experter" säger samma sak. Vad anser du om det? Är dom dumma allihop?
2016-01-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag lär väl också enligt dig hamna i facket alternativteoretiker alternativt rättshaverist, därför jag håller inte med om att denna utredning är så gedigen och exemplariskt som du hävdar att den är. Sen får framstående jurister och GW tycka det, men jag försöker alltid bilda mig en egen åsikt. Att du inte vill förklara varför du tycker att utredningen är så bra är märkligt. Det kan väl inte vara svårt Om den nu är så bra som du hävdar.

I denna mordutredning, som är ganska ovanlig, så till vida att det handlar om en 17-årig tjej som blivit strypt/hängd och väldigt brutalt intryckt i ett litet klädskåp och som det verkar helt slumpmässigt utvald. Jag menar då att det finns inget hot,svartsjuka eller familjenära samband, som man vanligtvis kan binda upp fallet på.

Men i det här fallet fick man den som "troligtvis" har utfört mordet serverat på ett silverfat. NB åker ju själv till Martorp och ber om att få bli misstänkt för mordet. Och utifrån det bedömer jag utredning. DNA-BITEN är stark. Hade jag vart IR hade jag begärt en "second opinion" av en utomstående bedömare. Hade nog varit enda chansen, som det är nu med lite dutt där och lite dutt här, nej finns ingen chans.

Det heter hela tiden att vi som är mer eller mindre kritiska inte kan se helheten. Men jag kan tala om att när man tycker sig se svagheter i vissa stycken, så faller helheten. Vi tar NBs bilåkandeschema.

GJ o VJ anser sig hela sett en ljus hantverksbil vid ladan ca 18.50. Och tingsrätten tycker därmed att det är fastslaget att så är fallet. Och vad man menar då, är att det skulle va NBS bil man sett. Mot det ska man ställa att inget annat vittne sett denna bil. Och GJ säger i förhör att hade det varit litauernas bil skulle han inte reagerat. Dessutom känner han igen deras bil. VG kommer först i tredje förhöret på att hon sett en ljus bil vid ladan och inget mer. Sen säger VG att hon blandar ihop lördag med söndag därför att dom varit hos AJ båda dagarna. Den andra brodern HJ hävdar med bestämdhet att han passerat ladan 19.10. Det är han som har råkoll på tiden och tittade på klockan strax innan han lämnade godset. Och stämmer HJS version faller bil schemat redan här.

Den andra observationen av NBS bil sker ca 19.05 . En bil med ett L i regnumret sladdar ut från en grusväg. Det dammar om bilen. De två vittnena ser inte vem som kör eller hur många det är i bilen. Nä det här går bort.

Så den tredje observationen. Två personer ser litauernas bil nära deras hem ca 19.30. Det är någon av bröderna som kör. En säger solglasögon en inte. Det har varit en förmiddagsobservation också. Den ene säger söndag medans den andre tvekar mellan lördag och söndag. TJ säger att han hämtade sin särbo på lördagen efter han slutade jobbet. Och särbon säger att hon är säker på att TJ hämtade henne på fredagen. Nä jag får inte ihop det här heller. Ska detta bevisa att NB åkt dessa sträckor?

Absolut ingen kritik av vittnena. Det är svårt att minnas. Men då får man ta det i beräkning.

Håller med dig! Att man från försvarets sida inte begär att man skickar för second opinion, är dumt när det finns så många frågetecken kring analyserat material, och när NB så ihärdigt hävdar att han inte träffat LH. Men det är konstigt att man i Sverige nästan aldrig gör det, till skillnad från vissa andra delar av världen där det är relativt vanligt att så görs.
2016-01-19, 22:02
Medlem
Katten30s avatar
Hör här. Den 7/6 enl AB åkte NB kl 16.00 till Gustav och fixade fönsterbläcket, åter ca 35 min - som i ett annat förhör utökades till åter 17.00-17.30 DÅ tvättades hans arbetsbyxor, leriga, IB skojar "var har du rullat runt"? MAO tvättade kläder före kl 18.00 inte vid 20 tiden
2016-01-19, 22:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

GW är visserligen kunnig och intressant att lyssna på men han har aldrig varit bra på att lösa komplexa mordgåtor. Han utgår vanligtvis från statistik och förmår inte utvärdera de unika omständigheter som varje fall innehåller.

När han yttrade sig i Lisa Holm-fallet hade han uppenbart inte läst FUP:en särskilt noggrant. Han hade bl.a. övertygats om NB:s skuld genom att denne känt till vilken tid han behövde alibi för. Här hade GW missat att polisen varit och knackat på hos NB under söndagsnatten och upplyst honom om tiden för försvinnandet.

GW tyckte också att det framkommit "besvärande omständigheter" kring NB:s person. Och dessa skulle framförallt bestå av de 6 våldsporrbilderna man funnit i datorns fickminne, bilder som inte var nedladdade utan som troligtvis bara ploppat upp när NB varit inne på vanliga porrsajter. T.o.m. anklagarna på den här tråden verkar med tiden ha insett att detta saknar betydelse.

GW ansåg vidare att det fanns åtskilligt med vittnesbevisning när det i själva verket inte finns ett enda säkert utpekande av NB under den kritiska tiden. Att ett vittne som känner NB tycker sig ha sett honom vid sitt hem vid 19-tiden bortsåg han helt från.

Teknisk bevisning finns förvisso men mot bakgrund av övriga omständigheter måste den också ifrågasättas. Alla som har fördjupat sig lite i DNA vet att det är ett vanskligt bevismedel.

Jag fick emellertid intrycket att GW kände sig något mindre tvärsäker när han uttalade sig efter att ha varit på plats första dagen i hovrätten. Kanske börjar det gå upp ett ljus för farbrorn.

Jag har läst artiklarna som det länkats till angående DNA.

En del är väldigt gamla och handlar om tiden innan teknikerna hade på sig skyddskläder och därmed kontaminerade.

Någon handlade om ambulanspersonal som kontaminerade en person efter att ha jobbat med ett akutfall.

En artikel handlade om ett lab i Miami som inte var ackrediterat och inte följde de rutiner som ett ackrediterat lab följer.

De flesta handlar om mycket små mängder Touch-DNA från hudceller där man inte kan utgå ifrån att den personen som lämnat cellerna är den person som begått brottet. Viktigt nog naturligtvis att man vet detta.

Men jag har inte sett någon artikel som visar att man kan manipulera med DNA i blod, och i "vårt" fall är det ju DNA från blod och sekret, ibland en blandbild från offer och förövare.

Jag håller alltså inte med dig om att DNA är ett vanskligt bevis förutom det jag skrev ovan.
2016-01-19, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Håller med dig! Att man från försvarets sida inte begär att man skickar för second opinion, är dumt när det finns så många frågetecken kring analyserat material, och när NB så ihärdigt hävdar att han inte träffat LH. Men det är konstigt att man i Sverige nästan aldrig gör det, till skillnad från vissa andra delar av världen där det är relativt vanligt att så görs.
Vilka frågetecken ser du kring analyserat material? I vilka "delar av värden" syftar du på?
2016-01-19, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
En viss person äger tre bilar, en är en svart Peugeot 307 ja en annan är mörkgrå BMW 330DXDRIVE. Den tredje bilen vet jag ingenting om. Varför kan man inte få veta hans alibi och förehavande just för denna viktiga stund...Varför är det så mycket hemligt?
Om en person inte är misstänkt för brott typ tex. på grund av alibi eller av helt andra skäl så finns det ingen anledning att denna person lämnas ut. Allra minst för att en "tants" nyfikenhet ska stillas.
2016-01-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Håller med dig! Att man från försvarets sida inte begär att man skickar för second opinion, är dumt när det finns så många frågetecken kring analyserat material, och när NB så ihärdigt hävdar att han inte träffat LH.

Ja, varför begär inte advokaten fler analyser? Hon kanske bedömer risken som sannolikt hög att man skulle hitta ännu mer DNA efter NB? Hittills har man ju inte hittat något DNA från annan okänd person.

Hur tror du hon gjort sin avvägning?
Senast redigerad av Remark 2016-01-19 kl. 22:48.
2016-01-19, 22:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

GW är visserligen kunnig och intressant att lyssna på men han har aldrig varit bra på att lösa komplexa mordgåtor.
Fallet Lisa Holm företer inga tecken på att behöva klassas som någon "komplex mordgåta".
Ett spaningsmord där det rätt snart stod klart med både vem gärningsmannen var och
vad mordet handlade om. Ett dödande utifrån ett sexuellt motiv. Och sexuellt motiv
förutsätter nu inte nödvändigtvis vid varje tillfälle att en penetration måste ha ägt rum.
För somliga aktörer i tråden tycks detta krävas dock för att man ska kunna medge
förekomsten av det. Komma i läge att begripa.
Ännu har många onekligen bra långt till att se mordet som det verkligen ser ut.
Som det råa, fruktansvärda sexualsadistiska lustmord Nerijus med sina sjuka drifter genomförde.
Man värjer sig, förstår inte eller vill helt enkelt inte befatta sig med vad verkligheten
bär fram av fasor kring detta som skett.

Lisas baneman är hittad och bunden vid sitt dåd. Det gick snabbt. Så ingen "mordgåta" finns
i realiteten att ägna sig åt. Man kan förlora sig i vanföreställningar om saken men är då
bortkastad möda.
Citat:
Han utgår vanligtvis från statistik och förmår inte utvärdera de unika omständigheter som varje fall innehåller.
Känns väldigt bekant men då är det inte direkt härrörande från herr Persson....närmare än så...
Citat:
Jag fick emellertid intrycket att GW kände sig något mindre tvärsäker när han uttalade sig efter att ha varit på plats första dagen i hovrätten. Kanske börjar det gå upp ett ljus för farbrorn
Konstigt att du fick det intrycket. Du kan inte ha missuppfattat, tro?
Citat:
Är du av uppfattningen att hovrätten kan komma till en annan slutsats än tingsrätten?

– Jag vet inte vad som skulle kunna hända då faktiskt. Det är omöjligt att bortförklara den här bevisningen, speciellt med tanke på den historia han själv har berättat.
http://www.expressen.se/gt/gw-om-ner...itta-pa-honom/

Vad skulle det gå upp för ljus för farbrorn menar du?
Att en ondsint planteringsmördare är i farten kanske? Att Nero haft en rent omänsklig otur
och det kontaminerats utav helvete? Är det ett sånt ljus som ska tändas mån tro hos
allas våran älskade professor GW?
Såna ljus betackar han nog sig för.
Han är nog lite mera verklighetsförankrad än så.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-19 kl. 23:42.
2016-01-19, 23:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det sket sig lika mycket som han sket i ladan.
Skitbra sammanfattning av fallet! – Det kan tilläggas att IB:s vittnesmål = 0, BB:s: 0, IR:s ”DNA-expert”: 0 (sannolikheten för så många exklusiva DNA-träffar: 0), sannolikheten för att joggerskan mött NB:s tvillingbror: 0, sannolikheten för att NB planerat gräva ned LH: 70.
Senast redigerad av letsdoit 2016-01-19 kl. 23:10.
2016-01-19, 23:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Skitbra sammanfattning av fallet!

Ja, jag tycker också att det är en sammanfattning som kan ligga nära sanningen, förutom en detalj.

När skulle NB elda upp rishögen utan att någon fattar misstankar? Är det NB:s jobb att elda upp rishögen? NB höll ju på med andra arbeten, och att elda rishög utan en uttrycklig arbetsorder är lite krystat tycker jag.
2016-01-19, 23:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Hör här. Den 7/6 enl AB åkte NB kl 16.00 till Gustav och fixade fönsterbläcket, åter ca 35 min - som i ett annat förhör utökades till åter 17.00-17.30 DÅ tvättades hans arbetsbyxor, leriga, IB skojar "var har du rullat runt"? MAO tvättade kläder före kl 18.00 inte vid 20 tiden
Det kan diskuteras huruvida NB från början tänkt dumpa LH i anslutning till ladan eller dess omedelbara närhet. – Han kan tidigare ha använt bl.a. teleskoplastaren för detta ändamål, och det kan också vara orsaken till att IB tvättat första gången. - När GJ råkade komma förbi stod NB:s bil framför öppningen (från baksidan kunde han inte se vad som hände på framsidan; vilka bilar som ev. stannat, osv); NB kan då ha varit i färd med att lasta in LH i bilen för att därefter fortsätta – inte mot Martorp – utan mot en plats i området kring ladan eller annat ställe han nu bedömde inte skulle hålla måttet. - Martorp kan pga GJ ha blivit en nödlösning; det kan ha skitit sig även här, med andra ord.

Så då var väl i princip varenda pusselbit på plats…
Senast redigerad av letsdoit 2016-01-19 kl. 23:20. Anledning: Skitdålig svenska

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in