2016-01-19, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nu berättar han om sina iakttagelser vid Blombergs kafé den 7 juni – strax innan Lisa H senast sågs i livet.
– Jag och min fru hade varit på Kinnekulle
http://www.expressen.se/gt/han-ar-ny...-holm--fallet/

Är det här utdrag ur hans vittnesmål eller berättar han för media?
Om det är det sistnämnda så har han ju redan vittnat i media vilket sänker hans vittnesmål ytterligare.
Hur fan ska ett sånt vittnesmål vara tillförlitligt?
Borde inte advokaten - för vittnets skull och för sin klients skull - informerat sitt vittne om att han inte borde uttala sig i media? Intresset för fallet är ju stort och nu har han i princip redan sagt det han ska vittna om till pressen. Sen, har ju advokaten också påstått att vittnet IB har en hotbild mot sig, om det är sant borde hon insett att den risken även fanns för detta vittne?
Eller, så kan man ifrågasätta trovärdigheten i hoten, d.v.s finns det någon hotbild?
En annan aspekt är att det finns många som blivit upprörda av advokatens "taktik" i fallet, att man tycker att hon kränker LH och hennes familj med vissa saker hon spekulerat i och att vissa då tagit väldigt illa upp och då går det ut över hennes vittnen, den frustrationen.
Hur som helst, verkar tämligen osmart att vittnet "vittnat" i pressen innan HR.
2016-01-19, 02:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Hade NB varit mördaren och velat göra sig av med sitt offers tillhörigheter, men av någon anledning inte hunnit göra detta på ett ordentligt sätt direkt efter mordet, så hade han med all sannolikhet begett sig tillbaka till rishögen så fort som möjligt, troligtvis redan samma kväll, och gömt sakerna på ett bättre sätt alternativt tagit med sig dem och gjort så att de försvann för gott.

Citat:
Åklagaranhängarna missar det uppenbara. Lisas saker har inte gömts, de har placerats ut för att de ska hittas och leda polisen till kroppen.
Åklagaranhängarna har inte missat ett dugg - vi anser att det inte är en sanning det du kommer med förstår du. Däri ligger skillnaden.

Nu är det som så att NB åker hem (vittnesiakttagelser) och skypar loss med morsan, får brallorna tvättade och sen till Källby för man blir tydligen inte mätt på ryska blinier.
Utöver detta har NB redan varit ute sen klockan 16 och klockan är bortåt 20.30 när han ätit klart (tidigast).
Att åka ut sen hade nog inte varit en höjdare va? Ett par ord från AB och IB och hans sk alibiförsök försvinner totalt. Lägg ihop det med att ha försökt få dem säga att han kom hem kl 18 och var inte ut mer.

Så nej - NB var inte tänkt att åka ut mer så att nån av dem fattade misstanke och riskera spräcka hans kvällsalibi. Att sen portera bort en död kropp tar nog lite tid. Hon var tillfälligt dumpad, skulle säkert flyttas men sen kom ett eftersök som han inte förväntat sig. Rishögen skulle brinna upp eller så tänkte han hämta allt samtidigt (varför riskera att åka dit två ggr..). Upp och jobba, med brorsan hack i häl och sen kommer nerverna igång ordentligt när ladan spärras av och Blombergs aktivitet tilltar.
Det sket sig lika mycket som han sket i ladan.
Senast redigerad av develi 2016-01-19 kl. 02:11.
2016-01-19, 02:13
Bannlyst
Citat:
Du menar att NB ska ha gått där och vaktat sitt lik. Varför skulle han göra det? Om han lyckats avleda Missing People från att leta i området, vad skulle vara nästa steg då? Skulle han i sällskap med Aivarus gå in i byssjan, med stor möda dra ut kroppen ur skåpet, lasta över den i bilen i fullt dagsljus och sedan åka iväg och bränna upp den? Och detta först fem dagar efter mordet när liket med all säkerhet har börjat ruttna. Känns det realistiskt?

Den som placerat kroppen i byssjan har naturligtvis insett att den förr eller senare skulle hittas. Annars hade det varit enkelt att förbereda en grop eller dylikt att dumpa den i. Om NB visste var kroppen låg hade han bara kunnat hitta på någon förevändning att gå in i byssjan och låtsas vara den som upptäckte liket, rört vid det så att DNA-spåren från honom blev förklarliga och gjort det omöjligt att fälla honom för mordet. Men han har inte gjort minsta ansats till detta utan bara varit och letat mask och sedan åkt iväg.

Du har väldigt konstiga frågor. Förstår du verkligen inte hur han "tänkte"?
Eftersom han hade gömt ett lik på ett ställe där folk dyker upp och letar så ville han naturligtvis försöka få dom att lämna stället så fort som möjligt. Nu fick han ju inte möjlighet att vidta några nästa steg eftersom han gjorde bort sig totalt och greps bara en stund efter sitt så kallade maskletande. Får jag fråga vem du tror det är som har mördat flickan och gömt kroppen i byssjan om det inte är er kära favvobalt. Eftersom du inte tror att baltäcklet är skyldig så måste du ju ha en alternativ gärningsman eller hur?
2016-01-19, 02:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Borde inte advokaten - för vittnets skull och för sin klients skull - informerat sitt vittne om att han inte borde uttala sig i media? Intresset för fallet är ju stort och nu har han i princip redan sagt det han ska vittna om till pressen. Sen, har ju advokaten också påstått att vittnet IB har en hotbild mot sig, om det är sant borde hon insett att den risken även fanns för detta vittne?
Eller, så kan man ifrågasätta trovärdigheten i hoten, d.v.s finns det någon hotbild?
En annan aspekt är att det finns många som blivit upprörda av advokatens "taktik" i fallet, att man tycker att hon kränker LH och hennes familj med vissa saker hon spekulerat i och att vissa då tagit väldigt illa upp och då går det ut över hennes vittnen, den frustrationen.
Hur som helst, verkar tämligen osmart att vittnet "vittnat" i pressen innan HR.

Att vittna i media är ju dödsstöten för ett vittne som ska upp i domstol. Begriper inte en fd polis detta? Att försvaret ska fatta detta är nog för mycket med tanke på allt hon fått från tråden här.
Mycket märkligt att han är så glad i att prata i media. Det säger en del om persontypen tycker jag.
Det ska bli intressant vad Hovrätten kommer anse om just Billy. Åklagaren kommer ju säkerligen platta till honom med vittnet som gick lite innan Lisa. Försvaret bryr sig inte om familjen H det minsta utan hon ska fria sin klient (tror hon). Brottsoffer har fortfarande en liten ställning i brottmålsprocesserna. Det är lite så att ta nu dina 50000 och så är det bra. Nej, fy fan jag tror inte man kan föreställa sig hur familjen upplever det här. Det innefattar att dom upplever det här som värsta mardrömmen. Så kommer det en stollig kärring till advokat och pratar om spöken i princip.
Ja, vad ska man säga? Det är ju tillåtet tyvärr.
2016-01-19, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FAKTA hördudu är att Adriana i Tingsrätten beskrivit kart-mannens bil så här:
I Tingsrätten säger Adriana (börjar beskrivning av bilen 7:10 inne i förhöret) att det är:
"en mindre hantvärkarbil"
"med bara 2 fönster och bara förarsäte och passagerarsäte"
"och resten är som en låd-bil"
"en liten hantvärkarbil med bara 2 säten där fram"
Så FAKTA är att Adrianas beskrivning av kart-mannens bil överhuvudtaget INTE passar på NBs VW Sharan!
Hördudu!
Feta inte texten jämt, du verkar så arg?!

Du tar upp petitesser. Just bilbeskrivning är inte det viktiga här och kan man inget om bilar (som jag!) så beskriver man lite luddigt. Dessutom, är man i en situation som man upplever som hotfull så har man fokus på hotet, d.v.s NB, inte bilen. Man fokuserar på hotet samt sin flykt.
Allt i Adrianas vittnesmål känns MYCKET trovärdigt. Såklart var det NB som stoppade henne.
Kolla själv igen på sammanställningen #develi gjort. Allt blir klart och tydligt!
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Normalt platsval för en annan person? Signalement sammanfaller starkt med NB och det är sen ytterst orimligt att en annan person skulle parkera där och invänta en person för en vägbeskrivning. Kör in med fronten och står och ute väntar på en helt ödslig vägsträcka? Att det råkar komma en person där? Mellan två orter/befolkade platser med restid 6 minuter?
Aldrig i havet.
https://www.google.se/maps/@58.54327...7i13312!8i6656

2. Tid stämmer: Det sammanfaller sen helt med tiden NB är vid kopplingsstation relaterat till övervakningskamera samt kortbetalning då han lämnar Källby. Han säger själv han åkte den vägen och Adriana minns tiden väl eftersom hon var sen till en middag" Ja, det vet jag ju för vi skulle äta middag och jag var sen till middagen så klockan måste ha varit strax före klockan hav åtta." Hon vet när hon kom hem.

3. Klädfärg stämmer: Redan dagen efter mordet ger hon signalement. Han har svarta/grå/vita fritidskläder på sig. Ses på övervakningskamera. Han har således inte färggranna kläder, ej T-shirt. han har inte kostym och han har inte jeans - oavsett om hon sen säger arbetskläder i "mörkare färger".

4. Ålder och hår stämmer: "Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år"

5. Längd stämmer: "ca 180-183 cm"

6. Hudfärg stämmer: "ganska blek".

7. Nationalitet stämmer: " typisk östeuropé", "Han såg ut som en polack säger Adriana."

8. Språk stämmer: "Han talade engelska med henne.", " bröt kraftigt på engelska" och i TR uppger hon att den är dålig: Bra engelska?'Nej, det var lite hackigt så. Lite knaggligt." NB har aldrig lärt sig engelska i skolan - han säger i TR att det var via åren i England.

9. Doften stämmer: Han röker 2 paket om dagen enligt IB, han tvättar sig knappt. A: "Han luktade väldigt mycket rök"

10. Nr 10 är mest lik: Adriana uppger i TR att hon var osäker via bilderna. Trots detta säger hon vid bägge visningarna att nr 10 är mest lik: "A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla", "Ja, han är den som är mest likt". Hon ratar bort 10 st och det kvarstår två bilder av 12. Det enda som sen diskuteras är att han känns för kraftig på bilden, hon tycket han hade smalare ansiktsform.
(som en blandning mellan 10 och 12).

11. Bilens färgton stämmer: Bilen ser hon endast bakifrån, uppkörd en bit. "jag vet inte men den var ljus, om den var grå eller om den var vit det vet jag inte" jag såg den bakifrån". Hon säger även att hon är dålig på bilar: "jag kan lite om bilar" - dock finns färg uppfattat: " vit alt silvrig till färgen", "vit eller ljus" dvs samma färg som de som till och med känner till bilen uppger (snarare än ljusgrå).

Hon har fokus på dels att visa karta, dels NB som hon uppfattar obehaglig: "Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig" säger hon och " Adriana anade oråd" står det i FUP.

12. Han har mördat på sin arbetsplats. Kopplingsstationen leder till hans andra arbetsplats Blomberg 10. Är det en strategiskt vald plats med bilens front vänd inåt?
Citat:
Fastigheten kan även nås via en väg som börjar vid en gammal kopplingsstation ca 100 meter söder om fastigheten.

13. A associerar direkt till en anställd hos AJ 8 juni. Hon säger redan den 8 juni att " Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson."
Detta är anledningen till att hon stannar öht. vilket framkommer även i TR:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

14. Samt ett utpekande: "Ja, jo men det är han. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle känna igen honom, för det var svårt på bilderna, men det är han."

Sammantaget är det en slående likhet och med tanke på ett mord där Lisa högst troligt blivit lurad över vägen är det en starkt sammanfallande händelse.
2016-01-19, 02:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Han får ta sig till Hovrätten ändå den gamla skojaren. Det har lagmannen i Hovrätten meddelat idag.
Så antingen tar han sig dit eller så blir det inget vittnesmål.
Han vill ha telefonförhör.
Citat:
En före detta polis vill inte vittna på plats i Lisa Holm-målet.
Citat:
Ett flertal påhopp gör att han inte vill närvara.
– Jag vill slippa det. Ska jag vittna så vill jag att det sker per telefon, säger han till Nya Lidköpings-Tidningen.

Citat:
– Det har framförts hot mot familjen för att han ska vittna, säger advokaten Inger Rönnbäck till sla.se.
På frågan om han har blivit hotad säger mannen själv:
– Nej, hotad är ett starkt ord, men det har kommit samtal där man sagt "jävlar om du ser till att han blir frisläppt". Jag ska ringa domaren i morgon med en begäran, säger han om att få vittna i telefon.
http://www.skovdenyheter.se/article/...ttna-pa-plats/
2016-01-19, 02:54
Bannlyst
Citat:
Varför blir alltid försöken att förklara NB:s beteende vid olika tillfällen så långsökta när man utgår från att han är skyldig?
.......
Hade NB varit mördaren och velat göra sig av med sitt offers tillhörigheter, men av någon anledning inte hunnit göra detta på ett ordentligt sätt direkt efter mordet, så hade han med all sannolikhet begett sig tillbaka till rishögen så fort som möjligt, troligtvis redan samma kväll, och gömt sakerna på ett bättre sätt alternativt tagit med sig dem och gjort så att de försvann för gott.
......
Åklagaranhängarna missar det uppenbara. Lisas saker har inte gömts, de har placerats ut för att de ska hittas och leda polisen till kroppen.
Jag tycker att det är alldeles tvärtom, det är ju de som ifrågasätter hans skuld som gör sina alternativ så oerhört komplicerade. Allt som är uppenbart och självklart, som DNA-bevisning, vittnesbevisning samt avsaknad av alibi - sådant får de mest sanslösa och osannolika bortförklaringar. Är som att precis vem som helst i hela världen kan vara skyldig till mordet - förutom NB.
Angående teorin om" utplacering av LH:s saker för att de ska leda till kroppen", är inte det otroligt långsökt om något? Då måste det alltså finnas någon form av konspirations/planteringsteori bakom, vilket är att verkligen komplicera till verkligheten plus att man måste inneha en ganska stor dos av faktaresistens. LH:s saker var ett sekundärt problem för NB, att bli av med kroppen det primära. Efter att han gömt kroppen har han bara gjort sig av med sakerna, allt eftersom han upptäckt dem. De större tillhörigheterna som han tryckt ner i rishögen, dessa har han säkert upptäckt i bagageutrymmet efter att han tryckt in kroppen i skåpet. De är lagda på baksidan av rishög där inga människor rör sig, det vet han. Hade säkert tänkt elda upp rishögen sen. Kroppen var nog lagd i byssjan som mellanförvaring, den hade han tänkt dumpa på annat ställe sen, förmodligen samma kväll. Det gick ju inte då eftersom det kom folk och började söka i området samma kväll. NB hade ju bråttom hem för att skypa med mamman, se till att fixa alibi, trodde han.

I "Veckans brott, avsnitt 6, Leif GW Persson ger sin teori om uppkomsten av "snitslade banan" av LH:s tillhörigheter. Professorns teori 47 min in i klippet. Han beskriver det hela på ett enkelt sätt, överensstämmer ganska bra med hur jag tänkt det hela.
http://www.svtplay.se/video/4982554/...g-11-avsnitt-6
Citat:
Jag är ganska så säker på att det är han som - inte placerat - utan slängt ut sakerna.
Först så inträffar gärningen och samband med gärningen är han så monumentalt upptagen
med den så han ser inte om hon tappat saker.

Sen, när han är klar med döljandet-av-kroppen-fasen så kommer han naturligtvis upptäcka
att här finns en massa föremål som han ej får sättas i samband med och så slänger han ut dem
och de ligger ganska väl utkastade i enlighet med hans körschema.

Det här är små grejer och vi talar om en körsträcka på flera kilometer och i det här läget,
han har säkert tänkt klarare och mer logiskt, men i det här läget vill han bara bli av med
grejerna, tänker att det här kommer de aldrig att hitta.
Det har skett i den takt han har upptäckt dem.

Jag har inga problem med spårbilden alls utan jag är ganska övertygad om att det gått till så här.
Finns enstaka fynd som kan avvika och det är nog bara för att han upptäckt dem senare,
när han hade annat körschema
.
2016-01-19, 02:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Papper tillhands men för ett annat syfte är en möjlig tolkning. Men därav lampkupan tycker jag inte riktigt. Det borde funnits något annat att ta till i så fall, utan att gå till sin skvätt-plats.
Ja, varför inte.
Pappret kan ha återanvänts när han sket efteråt. Tyvärr kunde det väl inte särskiljas vad som är vad.
Citat:
Papper som låg i avföringen under stenen.
På pappret (del av besudling) påvisades DNA. Resultaten talar
extremt starkt för att DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius
(Grad +4)
Eftersom jag tror han hade handskar för att förhindra DNA överföring (dock höll inte planen) så tror jag även denna del är genomtänkt. Seriemördaren Rader hade en näsduk, andra trär på kondom i förväg - så varför inte detta papper.
Att han grisat ner i ladan tror jag har skett innan samt vid upprepade tillfällen.
2016-01-19, 03:11
Medlem
Citat:
Att vittna i media är ju dödsstöten för ett vittne som ska upp i domstol. Begriper inte en fd polis detta? Att försvaret ska fatta detta är nog för mycket med tanke på allt hon fått från tråden här.
Mycket märkligt att han är så glad i att prata i media. Det säger en del om persontypen tycker jag.
Det ska bli intressant vad Hovrätten kommer anse om just Billy. Åklagaren kommer ju säkerligen platta till honom med vittnet som gick lite innan Lisa. Försvaret bryr sig inte om familjen H det minsta utan hon ska fria sin klient (tror hon). Brottsoffer har fortfarande en liten ställning i brottmålsprocesserna. Det är lite så att ta nu dina 50000 och så är det bra. Nej, fy fan jag tror inte man kan föreställa sig hur familjen upplever det här. Det innefattar att dom upplever det här som värsta mardrömmen. Så kommer det en stollig kärring till advokat och pratar om spöken i princip.
Ja, vad ska man säga? Det är ju tillåtet tyvärr.

Bara en fundering kanske lite off men dessa personer som ringt och försöker påverka honom att inte vittna begår väl övergrepp i rättssak? Med andra ord om polisen där i trakten vill ha kvar förtroendet så ska ju dessa personer åtalas för detta. Man får inte försöka påverka vittnen åt något håll genom hot etc.
2016-01-19, 03:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, varför inte.
Pappret kan ha återanvänts när han sket efteråt. Tyvärr kunde det väl inte särskiljas vad som är vad.

Eftersom jag tror han hade handskar för att förhindra DNA överföring (dock höll inte planen) så tror jag även denna del är genomtänkt. Seriemördaren Rader hade en näsduk, andra trär på kondom i förväg - så varför inte detta papper.
Att han grisat ner i ladan tror jag har skett innan samt vid upprepade tillfällen.
Vilken gris-nivå det blir när man pratar om NB. Det måste ju vara för att han är ett riktigt svin.
Återanvänt spermabesudlat papper att torka av sig skiten med - mycket möjligt.
Han kan också stoppat spermaindränkt papper i fickan och kastat sen eller i förväg ställt in lampkupan i närheten för att använda den till sin äckelsperma och sen ställt in den på toan. Kanske i samband med att han eventuellt sket - i toaletten - för ovanlighetens skull. Nu vet jag inte ens om den toaletten fungerade eller inte?
2016-01-19, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsexy
Bara en fundering kanske lite off men dessa personer som ringt och försöker påverka honom att inte vittna begår väl övergrepp i rättssak? Med andra ord om polisen där i trakten vill ha kvar förtroendet så ska ju dessa personer åtalas för detta. Man får inte försöka påverka vittnen åt något håll genom hot etc.
Det förstår nog den f.d polisen i så fall. D.v.s att om han anser att det bör anmälas så gör han det.
2016-01-19, 03:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
LH:s saker var ett sekundärt problem för NB, att bli av med kroppen det primära. Efter att han gömt kroppen har han bara gjort sig av med sakerna, allt eftersom han upptäckt dem. De större tillhörigheterna som han tryckt ner i rishögen, dessa har han säkert upptäckt i bagageutrymmet efter att han tryckt in kroppen i skåpet.
Ja, det är vad jag tror. Han tog ur kroppen, la den på golvet (höjdskillnad mark-tröskel, släpspår) tryckte in henne i skåpet. Hämtade kläder och ställde dunken framför. När han väl kommer ut tillbaka till bilen igen inser han att han har jackan, hjälmen, hörlurarna kvar. Han vill uppenbart inte gå in tillbaka och göra om arrangemanget. Ser sig om, se rishögen och trycker in det på baksidan. Kan inte tro att detta var slutstation, däremot enkelt för snabb dumpning. Tänker återkomma, kanske nästa kväll, när arbetarna lämnat gården och åka iväg och hämta alltihop. Att det var en bra plats märks väl via att det dröjer 6 dar trots ett enormt sökpådrag.

Han gavs aldrig en chans att komma dit. På måndag så är det telefontolkning med poliser i bostaden. NB verkar ha fullt sjå med poliser kring benen hela måndagen:
På förhör, kör AB till polisen vid ladan, sen är de hem för att vänta på att åka till Lidköping för tolkning, sen stoppar NB en polis på utsidan för att få veta när det ska ske och de verkar vänta länge.
Sen kommer polisen hem till deras bostad för telefontolkning kl 19.50.
Citat:
Och sen dom ringde mot kvällningen så kom två personer ja och tog uppgifter .
Mmm
Jag tror det var till och med Saab bil, och sen dom bad om vi får gå in i rummet och sen var
tolk på telefon.
Mmm, fortsätt.
Och sen på väg till köket du vet då min bror sa om någon frågar säg att klockan sex jag var
hemma.

Snacka om störningar i ämbetet - polis ända in i hemmet på kvällen. Det kanske är brorsans utdragna väntan på polisförhör som ställer till det.
Senast redigerad av develi 2016-01-19 kl. 03:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in