Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
Jag kan faktiskt köpa ditt resonemang angående varför han inte skulle vilja bege sig tillbaka till dumpningsplatsen samma kväll. Dock borde han ha försökt ta sig dit så fort som möjligt de följande dagarna om det var något han kommit på att han slarvat med och var tvungen att ordna. Det finns emellertid inga uppgifter om att NB ska ha gjort några som helst försök att ta sig till byssjan eller rishögen innan mötet med Missing People.
Bra. Då är vi överens att söndag kväll inte ingick i planen att flytta kroppen. Fortfarande är NB vid detta tillfälle helnöjd:
Han tog sig runt i enlighet med sin plan.
Fortsatt plan är då att flytta kroppen inkl. hjälm och jacka nån av nästkommande dagar.
MÅNDAG
På natten kl. 03 när poliserna knackar på är han verbal och lugn - han berättar sakligt om sina förehavanden och lägger till den mystiska Jeepen som de sett vid cafét när de for till Källby. Detta leder till att det larmas ut till alla enheter som ett möjligt spår (enligt logg FUP).
Sen drar oron igång rejält på måndag då ladan spärras av 11.40 och de får gå hem (ber om alibi från kl 18, att inte uppge tvätt av hans kläder, pratar om spår i ladan, om hur DNA avsätts om nån vidrör samt tröjan).
På måndag är han på förhör. Han väntar besked om att köra brorsan på tolkförhör i Lidköping och han stoppar även en polisbil för att försöka få mer information. Sen kommer besked om att de ska ordna med telefontolk och polis ska komma till deras bostad. Det drar ut på tiden, brorsans förhör börjar inte förrän kl 19.50. I köket, i förbifarten, ber NB återigen sin bror att säga att han var hemma från kl 18.
Hela måndagen fram till sen kväll är det stor aktivitet i Blomberg - ödehus och uthus genomsöks, hundpatruller anländer (ledningssök) helikopter söker över området (anländer 17.38). Tekniker inkommer, bilar stoppas vid ladan av polis. Munkängarna, Fågelsjön och stora områden genomsöks, sumpmarker, skogsområden etc. ytterligare hundpatruller inkommer på kvällen. Helikoptern kollar stenbrottet, kustområdet etc. Räddningstjänsten är där och söker. Närsöksområden indelas i A, B, C, D, E.
1. Området är extremt bevakat.
2. NB inväntar polis till sin bostad som inte kommer förrän 19.50.
... Det ges ingen chans att åka till Martorp för att flytta kroppen.
IB berättar att han var lugn på söndag, men att
han förändras på måndag och ingen av dem känner igen honom under resten av sökveckan:
Citat:
På söndagen då märkte jag inget ovanligt, men sedan måndag och resten av veckan vägrade han och äta, och var ute på trappan och rökte hela tiden
AB:
Citat:
han ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi svarade inget