2016-01-20, 02:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Absolut, och den misstänkte är oftast skyldig. Men det finns undantag, och DNA måste användas med försiktighet som bevis. Om vi går in specifikt på det brott vi diskuterar i den här tråden så bevisar DNA bara vad som hände efter Lisas död, och ändå har någon dömts som ansvarig för Lisas död på framförallt DNA-bevis.
Nu är vi där igen: vad skulle då i dina ögon räcka till i bevisväg för att övertyga dig om att
vederbörande även ansvarar för själva dödandet?
Var nu konkret och ange detta är du hygglig. Vad är det du begär alltså som behöver finnas?

Det finns ju ganska gott om fall där DNA och blodspår fått utgöra den huvudsakliga bevisningen.
Och man dömts på detta.
Lika lite i de fallen finns det vittnen, ett erkännande eller en inspelning av det skedda.
Men ändå anses det bevisat utom rimligt tvivel att man är skyldig.

Det är slutligen inte rimligt någonstans i just detta fall att inbilla sig att någon råkar
knalla förbi en lada och hitta en människa som hänger död i ett rör. Och sedan
tillåter sig att blotta offret avseende kön och bröst för att förlusta sig en stund. Samt
anstränger sig med att ösa på med massor av silvertejp runt hela huvudet och ansiktet på den
som hänger. För att därefter transportera bort den döda.
Det tillhör det verkligt långsökta och det behöver ingen svensk domstol fästa minsta
avseende vid och skulle inte göra det heller.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-20 kl. 02:19.
2016-01-20, 02:16
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Du har väldigt konstiga frågor. Förstår du verkligen inte hur han "tänkte"?
Eftersom han hade gömt ett lik på ett ställe där folk dyker upp och letar så ville han naturligtvis försöka få dom att lämna stället så fort som möjligt. Nu fick han ju inte möjlighet att vidta några nästa steg eftersom han gjorde bort sig totalt och greps bara en stund efter sitt så kallade maskletande. Får jag fråga vem du tror det är som har mördat flickan och gömt kroppen i byssjan om det inte är er kära favvobalt. Eftersom du inte tror att baltäcklet är skyldig så måste du ju ha en alternativ gärningsman eller hur?

Om NB hade lagt LH:s kropp någonstans i närheten och täckt över den med jord i hopp om att den skulle multna bort så hade det varit förståeligt att han inte ville att någon skulle leta i området. Men liket var ju inte alls omsorgsfullt gömt, inte begravt. Det var placerat på ett ställe där det garanterat skulle hittas förr eller senare. Och med tanke på hur det var intryckt i ett skåp så att det krävdes fyra personer för att få ut det kan man dra slutsatsen att det inte rörde sig om någon tillfällig förvaringsplats.

Nej, jag förstår inte så du får förklara. Låt oss leka med tanken att Missing People inte hade fattat några misstankar utan gett sig av och lämnat NB och AB ensamma på platsen. Vad föreställer du dig då att NB skulle göra härnäst? Kom ihåg att det är ljust ute, liket har med all sannolikhet börjat ruttna och han är i sällskap med sin bror som inte vet någonting om mordet.

Jag har ingen teori om någon specifik alternativ gärningsman, det måste man inte ha för att tro att någon är oskyldig. Det finns fall som aldrig klaras upp där man inte ens lyckas gripa någon misstänkt. Det är inte omöjligt för en brottsling att passera under polisens radar. Dock hade chansen varit mycket större att polisen kommit den riktige mördaren på spåren om man inte så ensidigt fokuserat på litauerna.
2016-01-20, 02:32
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu är det som så att NB åker hem (vittnesiakttagelser) och skypar loss med morsan, får brallorna tvättade och sen till Källby för man blir tydligen inte mätt på ryska blinier.
Utöver detta har NB redan varit ute sen klockan 16 och klockan är bortåt 20.30 när han ätit klart (tidigast).
Att åka ut sen hade nog inte varit en höjdare va? Ett par ord från AB och IB och hans sk alibiförsök försvinner totalt. Lägg ihop det med att ha försökt få dem säga att han kom hem kl 18 och var inte ut mer.

Så nej - NB var inte tänkt att åka ut mer så att nån av dem fattade misstanke och riskera spräcka hans kvällsalibi. Att sen portera bort en död kropp tar nog lite tid. Hon var tillfälligt dumpad, skulle säkert flyttas men sen kom ett eftersök som han inte förväntat sig. Rishögen skulle brinna upp eller så tänkte han hämta allt samtidigt (varför riskera att åka dit två ggr..). Upp och jobba, med brorsan hack i häl och sen kommer nerverna igång ordentligt när ladan spärras av och Blombergs aktivitet tilltar.
Det sket sig lika mycket som han sket i ladan.

Jag kan faktiskt köpa ditt resonemang angående varför han inte skulle vilja bege sig tillbaka till dumpningsplatsen samma kväll. Dock borde han ha försökt ta sig dit så fort som möjligt de följande dagarna om det var något han kommit på att han slarvat med och var tvungen att ordna. Det finns emellertid inga uppgifter om att NB ska ha gjort några som helst försök att ta sig till byssjan eller rishögen innan mötet med Missing People.

Det är för övrigt väldigt svårt att tänka sig vad som skulle ha hindrat honom att gömma jackan och hjälmen på ett bättre sätt under mordkvällen. Det hade ju inte tagit många sekunder i anspråk att trycka in dem djupare i rishögen och göra dem osynliga för förbipasserande. För mig är det solklart att dessa föremål inte var gömda utan utplacerade för att de skulle upptäckas.

Det finns inget som talar för att byssjan var tänkt som tillfällig dumpningsplats. Som jag skrev i mitt inlägg till Citrusdoft så var kroppen ordentligt intryckt i ett skåp så att det krävdes stor kraft för att få ut den. Om mordet var planerat och gärningsmannen inte ville att kroppen skulle hittas hade det varit enkelt att välja en plats i förväg där liket kunde begravas eller brännas upp. Att tillfälligt lämna ett mordoffer i en byggnad som inte är ens egen utan som vem som helst kan gå in i vore extremt våghalsigt och sannolikt inget den nervkänslige NB skulle ge sig på.

Det finns en kategori av lustmördare som finner tillfredsställelse inte enbart i själva mordet utan även i uppmärksamheten från polisen och media efteråt och gärna vill visa upp sitt offer och ge hintar om hur gärningen gått till. Jag tror Lisas mördare är en sådan person och det är därför han har lagt ut hennes tillhörigheter på det vis som gjorts och placerat henne i byssjan.
2016-01-20, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Om NB hade lagt LH:s kropp någonstans i närheten och täckt över den med jord i hopp om att den skulle multna bort så hade det varit förståeligt att han inte ville att någon skulle leta i området. Men liket var ju inte alls omsorgsfullt gömt, inte begravt. Det var placerat på ett ställe där det garanterat skulle hittas förr eller senare. Och med tanke på hur det var intryckt i ett skåp så att det krävdes fyra personer för att få ut det kan man dra slutsatsen att det inte rörde sig om någon tillfällig förvaringsplats.

Nej, jag förstår inte så du får förklara. Låt oss leka med tanken att Missing People inte hade fattat några misstankar utan gett sig av och lämnat NB och AB ensamma på platsen. Vad föreställer du dig då att NB skulle göra härnäst? Kom ihåg att det är ljust ute, liket har med all sannolikhet börjat ruttna och han är i sällskap med sin bror som inte vet någonting om mordet.

Jag har ingen teori om någon specifik alternativ gärningsman, det måste man inte ha för att tro att någon är oskyldig. Det finns fall som aldrig klaras upp där man inte ens lyckas gripa någon misstänkt. Det är inte omöjligt för en brottsling att passera under polisens radar. Dock hade chansen varit mycket större att polisen kommit den riktige mördaren på spåren om man inte så ensidigt fokuserat på litauerna.

Du kan leka med vilka tankar du vill.
Han gjorde bort sig och avslöjade sig, det är kontentan av det hela.
Fortsätt du att tro på att maskarna var hans huvudsyfte med besöket på Martorp.
Polisen fokuserade på rätt personer vilket visade sig i tingsrätten.
Om du tror att det blir någon skillnad i hovrätten så grattis i så fall.
Där kommer bara de sista spikarna att slås in i kistlocken för baltäcklet.
2016-01-20, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Hur som haver så är det en mycket osmaklig lek som kränker både offret och hennes familj.
Att sitta och försvara ett sånt vidrigt svin som den skitaktige balten som har mördat en oskyldig flicka ter sig väldigt konstigt i mina ögon.
Att vara så verklighetsfrämmande så man tror att han tagit vid efter att döden inträffat är så långt från all rimlighet man kan komma.
Ja, så långt ifrån all rimlighet man kan komma.
Instämmer också i att det är en osmaklig lek som kränker offer med familj.
Är som att kränkningarna av offret aldrig slutar, det var NB som började.
2016-01-20, 03:28
Medlem
QUOTE=citrusdoft|56075038]Kan du kommentera detta inlägg som du skrev den 27/10-2015 kontra det du skriver om i tråden just nu så vore jag tacksam.
"Sedan jag läst igenom förundersökningen är jag helt övertygad att det är gärningsmannen som sitter bakom "lås och bom".
Det måste erkännas att det är en mycket bra utredning som har gjorts i fallet, det finns bindande tekniska bevis mot gärningsmannen som är mycket viktigt i mordfall, jag kan inte se att någon skall kunna ifrågasätta att det är fel gärningsman.
NB får räkna med att det blir livstid i Tingsrätten när man ser till brottets art, det finns inga förmildrande omständigheter, det blir sannolikt en enhällig dom.
NB måste vara en mycket störd person och skall stå till svars för sin gärning, och det finns ingen annan inblandad i hans begångna dåd."
Det här har du själv skrivit och nu sitter du ändå och försvarar baltäcklet.
Hur får du detta att gå ihop skulle jag gärna vilja veta?[/quote]

När jag skrev inlägget 27/10 trodde jag att DNA m.m. som påträffats i ladan var säkra bevis mot NB och att jag hade gjort tidigare en felbedömning.
Men sedan jag gjorde en noggrann analys om de här bevisen i ladan ändrade jag helt uppfattning och ansåg jag var rätt ute från början.
Bland annat fick jag fram uppgifter att DNA kan planteras från ett föremål till annat, som jag inte kände till tidigare.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-20 kl. 03:37.
2016-01-20, 03:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jag kan faktiskt köpa ditt resonemang angående varför han inte skulle vilja bege sig tillbaka till dumpningsplatsen samma kväll. Dock borde han ha försökt ta sig dit så fort som möjligt de följande dagarna om det var något han kommit på att han slarvat med och var tvungen att ordna. Det finns emellertid inga uppgifter om att NB ska ha gjort några som helst försök att ta sig till byssjan eller rishögen innan mötet med Missing People.

Det är för övrigt väldigt svårt att tänka sig vad som skulle ha hindrat honom att gömma jackan och hjälmen på ett bättre sätt under mordkvällen. Det hade ju inte tagit många sekunder i anspråk att trycka in dem djupare i rishögen och göra dem osynliga för förbipasserande. För mig är det solklart att dessa föremål inte var gömda utan utplacerade för att de skulle upptäckas.

Det finns inget som talar för att byssjan var tänkt som tillfällig dumpningsplats. Som jag skrev i mitt inlägg till Citrusdoft så var kroppen ordentligt intryckt i ett skåp så att det krävdes stor kraft för att få ut den. Om mordet var planerat och gärningsmannen inte ville att kroppen skulle hittas hade det varit enkelt att välja en plats i förväg där liket kunde begravas eller brännas upp. Att tillfälligt lämna ett mordoffer i en byggnad som inte är ens egen utan som vem som helst kan gå in i vore extremt våghalsigt och sannolikt inget den nervkänslige NB skulle ge sig på.

Det finns en kategori av lustmördare som finner tillfredsställelse inte enbart i själva mordet utan även i uppmärksamheten från polisen och media efteråt och gärna vill visa upp sitt offer och ge hintar om hur gärningen gått till. Jag tror Lisas mördare är en sådan person och det är därför han har lagt ut hennes tillhörigheter på det vis som gjorts och placerat henne i byssjan.

Hantering av kroppen efter dådet skedde i affekt och för den nervige nb föreföll det bäst för stunden att trycka in kroppen i skåpet för att det var den enda plats i boden där kroppen kunde vara någorlunda svår att upptäcka.
Att överhuvudtaget gömma den i boden beror på att nb är allt annat än en lustmördare av lammen tystnar-snitt utan han kände ångest av att ha låtit det gå långt som det gick. Han hamnade i en återvändsgränd både bildligen och bokstavligen och boden framstod som en tillräckligt bra lösning på ett akut problem.
2016-01-20, 04:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

När jag skrev inlägget 27/10 trodde jag att DNA m.m. som påträffats i ladan var säkra bevis mot NB och att jag hade gjort tidigare en felbedömning.
Men sedan jag gjorde en noggrann analys om de här bevisen i ladan ändrade jag helt uppfattning och ansåg jag var rätt ute från början.
Bland annat fick jag fram uppgifter att DNA kan planteras från ett föremål till annat, som jag inte kände till tidigare.
Beskriv hur du gick tillväga när du gjorde din noggranna analys så är du vänlig. Berätta också hur planteringen av DNA gick till och vem som utförde planteringen.
2016-01-20, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jo, de är trovärdiga men det är inte du.

I FUP s.413-421 berättar Lars o Malin var de observerar NB. Från parkeringen till Martorps-fallen kör de mot Västerplana, efter ca 200-300 meter kommer en bil snabbt ut från vänster där en grusväg den sista biten delar sig i 2 utfarter. Det är vid adress Skogen (och inte utefter "fyndvägen") Lars o Malin har dessutom kryssat på karta var detta hände, finns i FUP.

FUP s. 413

Var är bevisen för att det var NB's bil? Fanns fler utlandsreggade bilar i området vid den tiden. T.ex den som sågs vid Gerds torp. (FUP s 345). Verkar mer logiskt att NB kört "fyndvägen" mot Martorp och då bör han inte passerat Lars och Malin.
2016-01-20, 05:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Bra. Då är vi överens att söndag kväll inte ingick i planen att flytta kroppen. Fortfarande är NB vid detta tillfälle helnöjd:
Han tog sig runt i enlighet med sin plan.
Fortsatt plan är då att flytta kroppen inkl. hjälm och jacka nån av nästkommande dagar.

MÅNDAG
På natten kl. 03 när poliserna knackar på är han verbal och lugn - han berättar sakligt om sina förehavanden och lägger till den mystiska Jeepen som de sett vid cafét när de for till Källby. Detta leder till att det larmas ut till alla enheter som ett möjligt spår (enligt logg FUP).

Sen drar oron igång rejält på måndag då ladan spärras av 11.40 och de får gå hem (ber om alibi från kl 18, att inte uppge tvätt av hans kläder, pratar om spår i ladan, om hur DNA avsätts om nån vidrör samt tröjan).

På måndag är han på förhör. Han väntar besked om att köra brorsan på tolkförhör i Lidköping och han stoppar även en polisbil för att försöka få mer information. Sen kommer besked om att de ska ordna med telefontolk och polis ska komma till deras bostad. Det drar ut på tiden, brorsans förhör börjar inte förrän kl 19.50. I köket, i förbifarten, ber NB återigen sin bror att säga att han var hemma från kl 18.

Hela måndagen fram till sen kväll är det stor aktivitet i Blomberg - ödehus och uthus genomsöks, hundpatruller anländer (ledningssök) helikopter söker över området (anländer 17.38). Tekniker inkommer, bilar stoppas vid ladan av polis. Munkängarna, Fågelsjön och stora områden genomsöks, sumpmarker, skogsområden etc. ytterligare hundpatruller inkommer på kvällen. Helikoptern kollar stenbrottet, kustområdet etc. Räddningstjänsten är där och söker. Närsöksområden indelas i A, B, C, D, E.

1. Området är extremt bevakat.
2. NB inväntar polis till sin bostad som inte kommer förrän 19.50.

... Det ges ingen chans att åka till Martorp för att flytta kroppen.

IB berättar att han var lugn på söndag, men att han förändras på måndag och ingen av dem känner igen honom under resten av sökveckan:
Citat:
På söndagen då märkte jag inget ovanligt, men sedan måndag och resten av veckan vägrade han och äta, och var ute på trappan och rökte hela tiden
AB:
Citat:
han ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi svarade inget
Senast redigerad av develi 2016-01-20 kl. 05:56.
2016-01-20, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Det ger också polisen ett vapen att få någon fälld i domstol, som de tror är skyldig.

DNA-tester kan också användas för att utesluta misstänkta från vidare polisutredning. DNA är ett bra "vapen" i många andra fall också, inte bara rättsliga prövningar. Det kan användas för faderskapsbestämningar och för sjukdomsdiagnostik också. Det används vid t.ex. in-vitro-fertilisering som ett "vapen" för att utesluta att spermiedonatorer bär anlag för en recessivt ärftlig sjukdom som finns hos kvinnan och hennes make. Fast inom sjukvården så använder man inte ordet 'vapen' utan kallar olika tekniker och metoder för 'verktyg'.

Och syftet för polisen är att bidra med objektiva svar på frågor som styrker eller avfärdar misstänkta (= "som de tror är skyldiga"). Sen är det ändå åklagare som bestämmer vidare om vem hen ska "tro är skyldig" och kanske åtala. Åklagare får bara åtala under villkor att det är troligt att det kommer att bli en fällande dom. Lisa Holms far hade bara en fråga, för att tro på den åtalades oskuld: Hur kom NB:s DNA på insidan av Lisas byxor? (Inte bara där, men där också).

Det tycks som om NB skjutit sig själv i foten genom att sprida sina spermier och sitt DNA som om han inte haft en aning om att DNA finns och kan analyseras. Eller att det är personligt.

Den fd SKL-anställda som ska vittna på fredag för försvarssidan kan tillföra vad? Information om risker i samband med insamling och analys av prover? Vad är risken för att hennes DNA ska spridas till byxornas insida på någon av de i rummet närvarande? Tror hon själv att de anställda på NFC inte är medvetna om kontaminationsriskerna? Hennes fd arbetskollegor.
2016-01-20, 06:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra. Då är vi överens att söndag kväll inte ingick i planen att flytta kroppen. Fortfarande är NB vid detta tillfälle helnöjd:
Han tog sig runt i enlighet med sin plan.
Fortsatt plan är då att flytta kroppen inkl. hjälm och jacka nån av nästkommande dagar.

MÅNDAG
På natten kl. 03 när poliserna knackar på är han verbal och lugn - han berättar sakligt om sina förehavanden och lägger till den mystiska Jeepen som de sett vid cafét när de for till Källby. Detta leder till att det larmas ut till alla enheter som ett möjligt spår (enligt logg FUP).

Sen drar oron igång rejält på måndag då ladan spärras av 11.40 och de får gå hem (ber om alibi från kl 18, att inte uppge tvätt av hans kläder, pratar om spår i ladan, om hur DNA avsätts om nån vidrör samt tröjan).

På måndag är han på förhör. Han väntar besked om att köra brorsan på tolkförhör i Lidköping och han stoppar även en polisbil för att försöka få mer information. Sen kommer besked om att de ska ordna med telefontolk och polis ska komma till deras bostad. Det drar ut på tiden, brorsans förhör börjar inte förrän kl 19.50. I köket, i förbifarten, ber NB återigen sin bror att säga att han var hemma från kl 18.

Hela måndagen fram till sen kväll är det stor aktivitet i Blomberg - ödehus och uthus genomsöks, hundpatruller anländer (ledningssök) helikopter söker över området (anländer 17.38). Tekniker inkommer, bilar stoppas vid ladan av polis. Munkängarna, Fågelsjön och stora områden genomsöks, sumpmarker, skogsområden etc. ytterligare hundpatruller inkommer på kvällen. Helikoptern kollar stenbrottet, kustområdet etc. Räddningstjänsten är där och söker. Närsöksområden indelas i A, B, C, D, E.

1. Området är extremt bevakat.
2. NB inväntar polis till sin bostad som inte kommer förrän 19.50.

... Det ges ingen chans att åka till Martorp för att flytta kroppen.

IB berättar att han var lugn på söndag, men att han förändras på måndag och ingen av dem känner igen honom under resten av sökveckan:

AB:

Citat:
han ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi svarade inget

Citatet talar i någon mån för att NB inte hade tänkt att flytta på offret och det som låg i rishögen tycker jag. Han kände sig trygg hela söndagen, plötsligt(antagligen under natten, när polisen knackar på) så börjar tankar kring DNA att spöka, han frågar då under måndagen hur DNA överförs och skräcken kommer, därför mår han dåligt måndag till fredag.

Det blir värre av att han inte kan göra något åt saken på grund av det massiva sökpådraget. Han kan inte slappna av en enda sekund därför att han inte vet om offret har hittats, han får ett enormt kontrollbehov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in