2016-01-20, 22:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför det?

Det syns att det är utspätt för ett vant öga?
2016-01-20, 22:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
men uppfuktat blod måste ge ett annat värde än från fläck som består av 100% blod.

Nu kommer vi till pudelns kärna. Förklara nu varför det måste vara så, jag begriper det i alla fall inte. Din egen tro kan du lägga åt sidan nu, endast hårda fakta räknas, så, fram med vetenskapsböckerna och börja citera, jag väntar spänt.

Givetvis har det här en stor betydelse för bedömningen av blodbesudlingarna på Lisas kläder, men också för argumentationen i tråden anser jag.
2016-01-20, 22:40
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Och vart vill du komma? Du kan ha 100 +4 som bevisar allt annat än brott. Den tekniska bevisningen visar inte på ett övertygande sätt att NB dödade Lisa. Läs domen.
det enda som gäller 100% är fingeravtryck och det går inte att få, då dom finns överallt ändå. Det skulle funnits fingeravtryck på jeansknappen tex. Varför finns inte det? Hon hade säkerligen HL jackan knäppt/dragkedjan.
2016-01-20, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det syns att det är utspätt för ett vant öga?
Ögon ser inte DNA.
2016-01-20, 22:42
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nu kommer vi till pudelns kärna. Förklara nu varför det måste vara så, jag begriper det i alla fall inte. Din egen tro kan du lägga åt sidan nu, endast hårda fakta räknas, så, fram med vetenskapsböckerna och börja citera, jag väntar spänt.

Givetvis har det här en stor betydelse för bedömningen av blodbesudlingarna på Lisas kläder, men också för argumentationen i tråden anser jag.
+4, +2 etc är bara sannoliksbevis. I guess.
2016-01-20, 22:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om vi tittar på det här testet: http://www.homokozo.se/lh-fakta.php så kan jag inte se hur man kan avgöra vad som är vad.
Ett ovetenskapligt amatörtest, vi vet inte hur länge det har fått torka och så vidare, förmodligen tryckt med en blödande tumme eller liknande mot tyget på bild 1.
Har en speciell utvärdering av blodbesudlingarna gjorts som ställer hypoteser mot varandra, finns det protokollfört?
Ehh.. jo, jag har sett "amatörtestet".
Sen återigen:
Vem vet inte att blod 1. kan lösas upp och 2. och/eller överföras eller gnuggas in likt "testet".
Därmed fullständigt ointressant test och jag hänvisar till bild på ett område på jackärmen med NBs blod.

Så nej, jag anser inte det inte relevant i denna fråga. Lika lite som överföring av DNA från Lisa när hon i upptäckarglädje letade snören till midsommarkrans enligt samme skribent...
Senast redigerad av develi 2016-01-20 kl. 22:48.
2016-01-20, 22:46
Medlem
Annvonplatens avatar
Om blodfläckarna kommer från provrör innehåller det ett ämne som motverkar att blodet kougulerar.
Det borde ett oberonde analysföretag kunna anlysera om blodfläckarna innehåller dessa ämnen. De kan ju anlysera en miljondel av praktiskt taget ingenting. Detta ämne flyter inte i våra ådror.
Det vore otroligt intressant om en sådan test gjordes. Jag tycker advokat Rönnbäck ska kräva det, även om det är i sista minuten så dröjer det väl minst en månad före dom avkunnas.

http://www.ltdalarna.se/For-vardpers...-pa-provroren/
2016-01-20, 22:51
Medlem
Katten30s avatar
Lotta A: Hur mycket bevisvärde har egentligen DNA? Det bevisar väl bara att personen har varit på platsen vid något tillfälle men inte vad denne har gjort där?
Tony Möörk: Hej Lotta! Precis. Och egentligen bevisar det bara att personens blod finns på platsen....

Citat fr kriminalteknikerna.
Klarar inte av "hen" (vilken jävla rappakalja) översatt t "denne".
2016-01-20, 22:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Julia gick ju ut till sin moped som stod bredvid Lisas kl 18.20. Då stod ingen SUV där. Mopederna stod parkerade på baksidan.

FUP. citat;

Julia tog lång tid på sig innan hon åkte iväg. Julia kanske åkte kl. 17.20. I vilket fall hade inte Lisa kommit ut då Julia lämnade på sin moped. Julia lämnar cafét genom att åka ut till höger, dvs. norrut mot Kinnekleva.

När BB ser SUV:en har den kanske just svängt in på parkeringen för att se hur många mopeder som står bakom ladan. Kör därefter och ställer sig dolt bakom ett träd för att återkomma när Julia har kört.

Det finns ett tidsglapp mellan det att Julia har lämnat tills att de andra tre går ut. Fullt möjligt att en svart SUV har kört in bakom caféet under den tiden.

EDIT;Uppgiften 17.20 är korrigerad fram en timme, det är alltså 18:20 som avses, det framgår i senare förhör.
Senast redigerad av OY 2016-01-20 kl. 23:07.
2016-01-20, 22:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ögon ser inte DNA.

Blodet är utspätt, med DNA i sig.
2016-01-20, 22:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har mycket svårt att förstå dina urkassa och ofta rent felaktiga påståenden som du kommer med.
Vad spelar det för roll vilket yrke vederbörande har när han är där för att hjälpa en av sina kollegor att hitta dennes försvunna dotter?
Hur kan BS ha tillgång till militära fordon? Sid 434:
Citat:
En vit toyota hilux, samt tre eller fyra mercedes geländervagen.
2016-01-20, 22:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ehh.. jo, jag har sett "amatörtestet".
Sen återigen:
Vem vet inte att blod 1. kan lösas upp och 2. och/eller överföras eller gnuggas in likt "testet".
Därmed fullständigt ointressant test och jag hänvisar till bild på ett område på jackärmen med NBs blod.

Så nej, jag anser inte det inte relevant i denna fråga. Lika lite som överföring av DNA från Lisa när hon i upptäckarglädje letade snören till midsommarkrans enligt samme skribent...

Ser du då på den bilden att det blodet är direkt avsatt av NB och att det inte kan vara någon som med blöta handskar har torkat av sig på NB:s blodiga tröja för att därefter hantera Lisas jacka?

Finns det en protokollförd undersökning som NFC har gjort där man väger två hypoteser mot varandra?

Jag vara undrar därför att jag vill veta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in