2016-01-22, 14:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast nä det var förväntat att hon skulle prata om kontaminering osv. Det är ju precis som innan att man är tillbaka på ruta 1. Alltså inget som förändrat det NFC redan sagt. Däremot ville hon påpeka att hans mjukisbyxor skulle undersökas. Att inte försvaret begärde det då? Inte tillräckligt intressant kanske? Sen är det 15 år sedan hon arbetade på SKL vilket åklagaren körde ner i halsen på henne.

Det framgår i FUP att kläder från tvättkorgen/tvättstugan tagits i beslag & undersökts i en kompletterande platsundersökning gjord av fyra st kriminaltekniker 15/6, och om man inte upptäcker någonting som är det minsta lilla att likna vid en intressant besudling så analyseras det inte, men det är inte enbart pga materialets beskaffenhet, utan beslut taget utifrån hela ärendets beskaffenhet.
2016-01-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
John Granlund: Du tog en bild sa du.
- Det var precis innan jag tog på mig hjälmen.
- Jag tog en selfie med halva mitt ansikte

John Granlund: Vad var klockan då?
- Ungefär 18.15.
Hur kan du veta det?
- Det står i personliggaren och jag gick direkt därifrån.
14:17
John Granlund: Hur gick det till när du åkte hem?
- Vi fyra tjejer skrev ut oss samtidigt. Sen frågade jag om jag kunde gå före dem.
- Så jag gick ut och de gjorde det sista. Så jag gick ut till min moped och åkte i väg. När jag skulle åka i väg tog jag okså en bild.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22127815.ab

Jaha, så då hade Billys vittnesmål alltså ingen som helst anledning att tas upp.

Verkligen inte, litar mer på en tjej som är utanför i ca 5min än en man som kör förbi "på några sekunder" och inte har koll på tiden.
2016-01-22, 14:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är viktigt att komma ihåg att vid tiden Irina och AB släpptes ur häktet hade de samstämmiga uppgifter; de gav varandra alibi. De berättade vid tiden att Nero hade bett dem om alibi, och att de inte förstod förrän i häktet vad Nero var misstänkt för. Alla vittnesuppgifter från dem båda hör ihop.

Irinas vittnesmål har inget självständigt värde utan att AB också blivit "hotad" av polisen, och vittnar om det. En utväg hade varit att Irina skyllt på AB, så som Inger Rönnbäck tidigare insinuerat.

Det vi såg var en lögnare som inte vågade ljuga hela vägen när det kom till kritan. Det beror på att det var inget trams i Litauen. Till skillnad från Sverige där ett vittne kommer undan med att ljuga, och slipper vittna under ed. Irina får fel signal, en klapp på axeln som anhörig när hon vill göra sin man en tjänst.
Det var väl den här vassa (helt förändrade) attityden FL beskrev om Litauenförhöret.
.. sicken motfråga mitt i förhör :
Citat:
IB: – Klockan 19, 19.35 låg han i sängen och vilade. Hur länge ska vi hålla på med det här?
ÅK: Ja, till jag är klar, svarar åklagaren. Nlt live
2016-01-22, 14:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är viktigt att komma ihåg att vid tiden Irina och AB släpptes ur häktet hade de samstämmiga uppgifter; de gav varandra alibi. De berättade vid tiden att Nero hade bett dem om alibi, och att de inte förstod förrän i häktet vad Nero var misstänkt för. Alla vittnesuppgifter från dem båda hör ihop.

Irinas vittnesmål har inget självständigt värde utan att AB också blivit "hotad" av polisen, och vittnar om det. En utväg hade varit att Irina skyllt på AB, så som Inger Rönnbäck tidigare insinuerat.

Det vi såg var en lögnare som inte vågade ljuga hela vägen när det kom till kritan. Det beror på att det var inget trams i Litauen. Till skillnad från Sverige där ett vittne kommer undan med att ljuga, och slipper vittna under ed. Irina får fel signal, en klapp på axeln som anhörig när hon vill göra sin man en tjänst.

Vittnen kommer inte undan med att ljuga.

Irina är ett specialfall, därför att hon är närstående (hustru) och därför STRAFFAS hon inte om hon skulle begå något som du (och jag) skulle straffas för om vi fore med osanning i rätten. Att åklagaren ville göra saken tydlig för rätten är en del av "en dag på jobbet" för honom. Att Irina nu vittnar, möjligen falskt, kan och skall prövas fritt, och att det inte föreligger straffansvar för den förhörde ingår i värderingen.
2016-01-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Irina är ett specialfall, därför att hon är närstående (hustru) och därför STRAFFAS hon inte om hon skulle begå något som du (och jag) skulle straffas för om vi fore med osanning i rätten. Att åklagaren ville göra saken tydlig för rätten är en del av "en dag på jobbet" för honom. Att Irina nu vittnar, möjligen falskt, kan och skall prövas fritt, och att det inte föreligger straffansvar för den förhörde ingår i värderingen.

Det snackades om att hon hade avlagt ed i Litauen, säkert påhitt iofs.
2016-01-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Verkligen inte, litar mer på en tjej som är utanför i ca 5min än en man som kör förbi "på några sekunder" och inte har koll på tiden.

Hmmm, men Julia hade inte heller så bra koll på tiden.
Ursprungligen sa hon att hon åkt hem en helt annan tid.
När det uppdagades att tiderna inte hängde ihop så korrigerade hon sig.
2016-01-22, 14:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Tack åklagaren!

Vet att de fick träff i hjälmen, men det behöver ju inte varit från denna dagen.
Kanske står i obduktionsrapporten, men den är sekretessbelagd, den ska inte hon ha tillgång till väl?

"Man har påvisat hennes blod på handleder, handryggen, bröstet och navelskrap." enligt HR-förhandlingen 13:54, 22 January 2016.

Intressant information. Detta har väl ej diskuterats offentligt tidgare (smärre skador nämndes förvisso, men inte blod i den utsträckning att överföring kunde ha gjorts till GM's kläder. Och NB's mjukisbyxor dna-testades inte). Varför inte?
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-01-22 kl. 14:33.
2016-01-22, 14:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Irina avlade ed i litauisk domstol innan vittnesförhöret startade.
Detta efter en kort överläggning mellan svensk resp litauisk rättsinstans.

Vet du hur anmärkningsvärt det kan tänkas bli när dom faller, om den nu faller ut med konstaterad mened för Irinas del?
2016-01-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Hmmm, men Julia hade inte heller så bra koll på tiden.
Ursprungligen sa hon att hon åkt hem en helt annan tid.
När det uppdagades att tiderna inte hängde ihop så korrigerade hon sig.

Jo, men de skrev ut sig från jobb, saker som kan kollas upp av polisen och personal, så hon har säkert ändrat sig efter det isf. Anser att hennes tider är mer trovärdiga nu ändå.
BB var väldigt säker nu på att klockan var 18.10 för "att han tittade på klockan i bilen" (7 månader efter) trots att han efter några dagar när han tipsade angav en tid 20-25 minuter tidigare.
2016-01-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
"Man har påvisat hennes blod på handleder, handryggen, bröstet och navelskrap." enligt HR-förhandlingen 13:54, 22 January 2016.

Intressant information. Detta har väl ej diskuterats offentligt tidgare. Varför inte?

Ah ok, det har jag missat då.
Antagligen för att det är del av obduktionsrapporten som är belagd med sekretess.
Hovrätten tyckte nog att detta inte var så farligt att avslöja.
2016-01-22, 14:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Irina avlade ed i litauisk domstol innan vittnesförhöret startade.
Detta efter en kort överläggning mellan svensk resp litauisk rättsinstans.

Vet du hur anmärkningsvärt det kan tänkas bli när dom faller, om den nu faller ut med konstaterad mened för Irinas del?

En ansökan om gränsöverskridande förhör genom videokonferens enligt 2000 års EU-konvention ska, förutom de allmänna uppgifter som ska finnas i en ansökan om rättslig hjälp i brottmål, även innehålla uppgift om skälet till att förhörspersonen inte är personligen närvarande vid förhöret. Vidare ska namnet på den myndighet och de personer som kommer att hålla förhöret anges (artikel 10.3). Konventionen innehåller förhållandevis utförliga regler för det praktiska förfarandet vid förhör genom videokonferens (artikel 10.4-10.8). I korthet innebär reglerna att det är det anmodade landet som ska se till att förhörspersonen inställer sig till förhöret. Det anmodade landet ska därvid tillämpa sina nationella regler. Förhöret ska som regel ledas av den ansökande myndigheten, men under överinseende av företrädare för det anmodade landet. Förhörspersonen ska ha rätt till tolk. I den mån något av ländernas lagstiftning innebär att förhörspersonen har rätt att vägra vittna ska detta gälla. Det anmodade landet ska upprätta ett protokoll över förhöret, vilket ska översändas till det ansökande landet. Kostnader i det anmodade landet för t.ex. videolänk och för tolkar ska på begäran ersättas av det ansökande landet. Det är i första hand det anmodade landets regler som ska gälla i fråga om sanktioner vid mened eller när en förhörsperson vägrar vittna eller inte inställer sig till förhör.

http://www.dvhandbok.domstol.se/int/...#_Toc264291911
2016-01-22, 14:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jo, men de skrev ut sig från jobb, saker som kan kollas upp av polisen och personal, så hon har säkert ändrat sig efter det isf. Anser att hennes tider är mer trovärdiga nu ändå.
BB var väldigt säker nu på att klockan var 18.10 för "att han tittade på klockan i bilen" (7 månader efter) trots att han efter några dagar när han tipsade angav en tid 20-25 minuter tidigare.
Det kan ju vara så att BB får betalt av advokaten, liksom en del andra vittnen har fått. Minnet kan ju som bekant bli både bättre och sämre med viss uppmuntran.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in