2016-01-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Och om han/hon varit hemma då?
Jag skulle tänka igenom hur det kunde komma sig. Skulle jag inte hitta någon logisk förklaring skulle jag tro att testresultatet måste vara fel.
2016-01-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Med slutsatsen att man inte kan lita på testresultat och NFC är ju frågan varför man har skapat NFC överhuvudtaget om man inte kan lita på dem och deras testresultat. Visst kan det bli fel, det medger jag, men man får inte göra undantagen till huvudregel. I alla kommande rättsfall kan man ju alltid hävda att NFC inte går att lita på. Blodbesudling och DNA har då tappat allt sitt värde vid bevisvärderingar.

Läs artikel:https://www.newscientist.com/article...t-court-cases/
Citat: Problems may also arise when evidence or bodies are examined on supposedly clean laboratory surfaces. Thorsten Schwark at the University Hospital of Schleswig-Holstein in Kiel, Germany, and his colleagues swabbed the shoulders and buttocks of six cadavers after they had rested on autopsy tables. They found that four of them were contaminated with DNA from bodies that had previously rested on the table – in two cases with DNA from more than one person (Forensic Science International, DOI: 10.1016/j.forsciint.2011.09.006). “This may seriously influence the interpretation of trace analysis results taken during autopsies,” says Nicole von Wurmb-Schwark who was also involved in the work. For example, fragments of DNA from previous autopsies could mask or confuse DNA profiles from genuine assailants.
2016-01-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
NB planterade ofrivilligt sin frus dna på offrets trosor.

Det finns möjligheten att det inte var NB som planterade.
Senast redigerad av Sudharma 2016-01-24 kl. 12:42.
2016-01-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Hur kan det ha gått till då om det inte var NB?
2016-01-24, 13:01
Medlem
Citat:
Det finns ju flera iakttagelser från edsvurna oberoende vittnen att de sett i alla fall hans bil, låt vara att det kunde ha varit AB som körde, den aktuella tiden.

Vilka har bevisligen sett hans bil? Finns liknande bilar (större silverfärgade) som förekommer i utredningen.
2016-01-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja den starka DNA bevisningen talar för att han inte fanns i bostaden vid denna tidpunkt. Men jag förstår att ni tvivlare gärna vill låtsas om som att det skulle sakna betydelse. Bättre då att utan minsta lilla tvivel tro på en fru som ändrar sin berättelse gång på gång. Ett vittne som säger sig ha sett några "utan ansikten" sitta på trp. Men de uppgifterna granskas inte särskilt mycket av er.

Oavsett är det inte vittnen från försvaret, eller åklagaren som kommer vara den störst bidragande orsaken till att hovrätten låser in N på livstid för mordet på Lisa Holm.
Du försöker klassa ned förhörsledarna som att de är odugliga att få fram om de förhörda ljuger, när Irina och NB förhörs de korsar frågorna mot dem båda och de måste stämma överens annars ljuger någon av dem. Vid förhören av NB och Irina stämmer svaren de ger till förhörsledarna överens och förhörsledarna grillar dem hårt vid förhören, de går till botten med alltsammans.
FUP sid 1293
Förhörsl. Du säger att han eventuellt är hemma runt 19.00, när är det i förhållande till när han sitter på trappan och röker ?
Irina: Ja jag går ut och han sitter där och röker och jag gick ut för att röka också och Gustav han var på väg därifrån. Vem var på väg därifrån ?
Irina: Gustav
FUP 1304
Förhörsl. NB kom hem sista gången innan ni åkte till handlaren och du hörde att han prata med Gustav.
Irina: Nej jag såg bara att Gustav var på väg att åka därifrån.
Förhörsl. Okej han pratade aldrig med Gustav ? Hejade ?
Ja, svarade Irina.
Gustav kom till herrgården runt 19.00 som NB ensam ser när han kommer dit, sedan när Gustav åker från herrgården fanns Irina på trappen och både Irina och NB ser när Gustav åker från herrgården.
Gustav stannade i herrgården en kort stund möjligen kom han några minuter innan 19.00.
2016-01-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vilket förvånar oss alla. Skumt.

Vilket indikerar att det inte alls var en kidnappning.
2016-01-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag hoppas att HR inte köper planteringsteorin. Gör dom det har vi ett prejudikat hur man i framtiden ska bedöma DNA och blodspår. Räcker inte de här besudlingarna så vad ska då krävas i framtiden? Det finns ingenting hittills som framkommit som skulle tyda på plantering. Ingenting utom den naturlag som alternativteoretikerna åberopar som säger att alla andra förutom NB kan vara skyldig till mordet.
2016-01-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lika lite som NBs DNA skulle flugit till innersidan på hennes jeansbyxa och knapp, flyger en död Lisa från Ladan till ett litet plåtskåp på Martorp. Det finns en handling av en person för det, nämligen den vars DNA signatur finns "all over the place" - NB.

Nu använder du fupens ord.

Du förväxlar också insida och utsida. Vi vet väldigt lite om hur Lisa "baxades" ut och varför vissa kläder hanterades som de gjorde. Var är skärpet förresten?
2016-01-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är lite tråkigt det där.

Jag tvivlar inte alls på att han är skyldig, möjligen ett litet tvivel
om att någon varit delaktig i något moment. Tänker inte utveckla det.

Det som är synd är att advokatens förmåga troligen kommer att diskuteras
i all oändlighet. Focus kommer sannolikt ligga där minst lika mycket som på domen.

Men inget intresse finns på valet av Tore Brandtler. Vad säger det?
2016-01-24, 13:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag håller med dig om att stödbevisningen är så osäker. Det finns ju flera iakttagelser från edsvurna oberoende vittnen att de sett i alla fall hans bil, låt vara att det kunde ha varit AB som körde, den aktuella tiden. Naturligtvis skulle inte enbart dessa vittnesiakttagelser lett till en fällande dom men man får lägga ihop vittnesuppgifter och den tekniska bevisningen för att få en helhet vid bedömningen.

Nej, vi tycker ju olika om det och det är väl lugnt 😉
Det finns ju även vittnen som är säkra på att bilen som sågs där inte är NB:s. Jag tycker även att det finns fler vittnen som borde kallats att vittna under ed.
Sen saknar jag även en fullständig analys av blodbilden (besudlingarna) som passar in i åklagarens gärningsbeskrivng. Har frågat här förut om ngn kan hänvisa till sida i fup, för jag hittar den inte.
2016-01-24, 13:15
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det finns några möjliga skäl till att han inte skulle tala även om han vet något:

Lojalitet
Pengar
Hot
Att han är medskyldig och ändå blir fälld för mord och inget har att vinna på att berätta
En kombination av ovanstående

Nja,

Lojalitet som håller ända in i finkan på livstid finns bara film
Pengar, osannolik att det finns summor på spel som betalar livstid i finkan
Hot, vilket hot skulle kunna få honom att välja livstid i finkan?

Han är skyldig, och som någon sa tidigare har man en fungerande tankeverksamhet så inser man det.

Han håller käft av en två anledningar,:

#1 Han har inget att vinna på att snacka, absolut ingenting, det är den ena anledningen.

#2 Skammen är den andra, hur skall han kunna erkänna detta och ha någon av sina gamla bekanta kvar att hålla kontakt med?

Frågor på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in