2016-01-28, 06:57
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vill man hänge sig åt konspiratoriska tankar så kan man ju påpeka att iom att det varit fritt fram att vistas i ladan mellan avspärrningarna så kan man ju faktiskt påvisa att det är fullt möjligt att "plantera" dessa föremål. Det är ju ganska mycket som är som om det vore en TV-deckare. Spåren är liksom placerade som för att dra uppmärksamhet åt sig och det de vill berätta.

Fynd längs väg pekar mot Martorp där byssjan finns.
Jacka och hjälm pekar på byssjan där Lisa finns.
Snara runt hals pekar på lada.
Snörstumpar direkt under rör pekar på rör.

Allt är ju lite väl tydligt kan man tycka. Allt utom det väldigt tighta tidsschemat, som jag tycker snarare pekar mot ett snabbt förlopp som inträffat av en slump.

Men är tidsschemat så tajt verkligen? På något sätt har mördaren mycket snabbt fått in LH antingen i sin bil eller i ladan så att hon kommit utom synhåll. Sen vet vi ingenting om hur lång tid saker och ting har tagit.

När det gäller placeringen av kroppen i byssjan på Martorp säger logiken mig att en rationell mördare har väntat till det börjat skymma, så att de flesta sov och mörkret dolde honom när han bar in kroppen och tryckte in den i skåpet. Annars hade det varit ett väldigt riskabelt företag. Det lär ha funnits tid till det då Lisa formellt anmäldes försvunnen kl 21.47 och till en början har man sannolikt bara sökt i ladan och området kring kaféet.

Tillhörigheterna hittades ju först ett antal dagar efter försvinnandet så vi vet inte när de har lagts ut.

Jag har svårt att se att allt ska ha gjorts i panik. Då hade det varit mer naturligt att bara lämna kroppen på mordplatsen eller åka ut till någon skog och slänga den. Och föremålen borde ha slängts på samma ställe.

Spåren är för uppenbara för att de ska ha lämnats av en stressad och klantig mördare. Den personen skulle ha varit för dum för att inte åka fast. Och om vi talar om NB så är min uppfattning om honom att han definitivt är smart och kontrollerad nog att agera skickligare om han hade varit gärningsmannen.
2016-01-28, 07:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Du skriver så dumt!
Även om inte DNA-bevisningen funnits, hade det ändå varit tillräckligt för att han skulle blivit dömd! Det kan vara svårt, iaf för den yngre publiken, att förstå att NB är den som mördade LH och att brottet hade med sex att göra.

edit: trodde det var en annan skribent, men sak samma.
NB hade inte ens åtalats om DNA-bevisningen inte funnits, det hade inte funnits något som bundit honom till brottet.
2016-01-28, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Man tänder inte ljus och går därifrån och lämnar ljusen obevakade.

Min fråga är varför vill hon uppehålla sig i norra magasinet och varför tänder hon ljus där?

Jag vet inte varför Lisa tänder ljus. Jag vet inte om ljusen har något symboliskt värde för Lisa
Men jag vill ju försöka förstå var Lisas tankar var dagen för försvinnandet.

Varför det?
2016-01-28, 07:41
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Du måste inse att Litauen är ett EU land samma som Sverige och fallet rör en EU medborgare.
Alla länder som har gått in i EU måste ha ett rättssystem som är godkänd av EU, därför att Litauen har i sina regler att alla som vittnar skall svära ed är något som EU accepterar och gör vittnena mer trovärdiga.
Om vi antar att Hovrätten fäller NB det kommer helt säkert medföra att fallet tas upp i EU domstolen, och där blir utgången given att NB blir friad.
Kan bara beklaga att din fantasi skenar iväg med dig på nytt. EU domstolen har absolut ingenting med detta mål att göra, och man kommer självklart heller aldrig någonsin att pröva det.

Brottet är begånget i Sverige och prövas under svensk jurisdiktion.
Nivåerna tingsrätt och hovrätt har prövat ärendet, och nästa nivå HD kommer aldrig att utverka prövningstillstånd för detta juridiskt sett glasklara ärende.
Ärendet innehåller inget som föranleder något behov av att via HD skapa någon prejudicerande dom.

Det känns tryggt att ett av världens främsta rättssystem har prövat det vedervärdiga mordet på en ung oskyldig kvinna, som knappt hunnit påbörja något som hade kunnat bli ett fantastiskt och lyckligt långt liv.
2016-01-28, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Varför det?

För att om visste mer om det kunde vi försöka förstå mer av vad hon gör precis efter dörren till cafet stängts.

Gick hon direkt till moped?
Fick hon en ingivelse att köra och hälsa på nån på väg hem?
Möta upp nån?
Plocka blommor?
Titta in hos djuren på gården?
Be sina föräldrar hämta henne?

Det handlar inte om att man vill snoka i Lisas liv utan förstå vilket humör som styr hennes handlande precis efter stängning.

Är hon arg och rivstartar därifrån kör aggresivt lite vårdslöst? Orsakar själv en olycka?

Tänker hon skita i att köra hem?Hennes föräldrar får banne mig komma och hämta henne. Hon sätter sig och spelar på mobilen tills de kommer.

Är hon glad och upprymd och pigg på att prata med främlingar?

Lite så tänker jag men jag vet inte om det har någon betydelse.

Ibland kan för mycket fakta grusa det man behöver se.
2016-01-28, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En sak som är mycket typisk för alternativteoretiker är att de vill framställa sig som de enda intellektuellt öppna och opartiska. De som har en annan åsikt i skuldfrågan är fastlåsta vid en felaktig hypotes, eller böjer sig bara i fäaktig lydnad inför åklagarens auktoritet.

En annan sak som är högst typisk för alternativteoretiker är att de har en stor benägenhet att undervisa bona fide vetenskapsmän, i synnerhet naturvetenskapsmän, om hur vetenskap rätteligen ska bedrivas, också utan något som helst eget bagage inom naturvetenskaplig forskning. De har överhuvudtaget en gigantisk tilltro till det egna intellektet, dess kraft och dess räckvidd.

Det skulle inte vara några oöverstigliga problem för mig och ett antal andra akademiska molekylärbiologer på någorlunda nivå med rätt utrustning att åstadkomma en plantering av DNA av den typ som det behöver vara fråga om i det här fallet. De skulle heller inte vara något problem att göra det för folket på NFC. Det skulle också kunna finnas en och annan från FOI som klarar av det. Men random utredande polis klarar det absolut inte, och en konventionell officer i försvarsmakten klarar det i precis lika liten mån. Och för att NFC eller FOI ska vara inblandat, krävs det för det första en nationell korruptionskultur som ligger på en helt annan nivå än den som vi är medvetna om. Men för det andra finns det ingen rimlig anledning till att NFC eller FOI, oavsett hur korrupta de är skulle lägga ner den typen av resurser på att sätta dit en liten ointressant litauisk gästarbetare.

Att alternativteoretikerna i tråden känner sig föranlåtna att ta upp den typen av scenarier är något som inte har hänt tidigare på Flashback. Rimligen måste det faktum att man på alternativteoretiskt håll den här gången känner sig föranlåten att väcka möjligheten av att bevisningen är förfalskad av utredarna anses vara ett synnerligen gott betyg för bevisningens styrka.
Självklart har nopomil, jag med flera en gigantisk tilltro till det egna intellektet, dess kraft och dess räckvidd (varför inte, det är härligt, prova). Kunskap är inte alltid lika med intelligens (eller kreativitet) utan kunskap kan lätt plockas upp om lådan där uppe fungerar hyffsat (sen finns det naturligtvis begränsningar då kunskapsluckorna sedan gör sig gällande).

Du ska vara så omständig med metoderna, hade det varit ett fingeravtryck så blir det svårt eller om man inte har tillgång till tänkt GM:s tillhörigheter med DNA. Har man ett plagg eller annat med DNA från den man vill sätta dit så är det lugnt. Man behöver inte sitta i ett lab med en pipett och mikroskop och plantera med eget gjort DNA från tänkt GM. I det här fallet var det ju bara att blanda ihop kläderna som samlats in från NB och Lisa hos polisen så var det gjort, låt sedan slumpen avgöra var det hittas. Samtidigt så förklara det också IB:s DNA på Lisas trosor om polisen plockat plagg ur tvättkorgen. Sen finns andra alternativ för DNA från NB som från golvet i mjölkrummet om Lisa legat där eller från NB: kvarglömda kläder i ladan om en annan mördare brukat dom för att sprida DNA. Vi vet ju med all säkerhet att bra och mycket DNA från NB fanns i hörnrummet i slaktutrymmet men i övriga rum är det inte så noga undersökt.

Blodet då? Var det NB:s? Kan det ha varit gammalt och Lisas, är det undersökt? Var togs provet egentligen? Toppsades bara ytan för DNA eller gick dom ner i fibrerna? Går det att åldersbestämma blodet och fläcken (den blodlika besudligen). Är blodgrupp undersökt? Vad vi har är att NB:s DNA finns i en eller två blodlika besudlingar som verkar komma från droppat blod. Är det DNA från blodceller, hud, mjäll, sperma etc, vet vi?

Om vi ska plantera en blodfläck och inte är polis som har tillgång till nyligen tagna blodprov av NB så kan det räcka med gammalt blod. En blodig handske, papper eller plagg som legat där år eller månader. Har det legat öppet så solljus lyst emellanåt så blir DNA-innehållet i blodet ganska snart mycket dåligt (räcker med tid iof), om man nu har annans DNA än NB:s vill sägas. Lös upp det och droppa på och gnugga sedan med ett plagg från NB som ligger där och planteringen är färdig på en minut. Svårare än så är det inte för en snabbtänkt, kreativ mördare. Som sagt, det behövs bara 10-100 celler för ett lyckat resultat och det kan jag nog garantera att det finns bra mycket mer än så i ladan och i slaktutrymmet av DNA från NB.

Vill man göra det lite avancerat så är ingen större konst att ta fram blod utan använbara celler. Jag har köpt utrustning för att testa, billig centrifug, mikroskop, vätskor för celler och kärnor (Hematoxylin, eosin etc). Sambon har stuckit och sugit blod och jag har lekt lite i den fantastiska lilla, lilla världen. Testade tom. Xenias ide om att använda borrmaskin och det fungerar alldeles utmärkt som centrifug (design som dom första såg ut). Att låta blodet stå för separation fungerarde väl lite sådär måste jag erkänna, 1 av 3 tester. Jag menar, att kan en dåre (eller alternativteoretiker) som jag göra det så borde vilken polis eller kreativ mördare kunna.

Återigen för tusende gången känns det som, allt som finns mot NB i form av bevisning är i princip denna DNA, DNA som kan ha kommit dit på en hel del andra sätt. Det är inte ett synnerligen gott betyg för bevisningens styrka från utredarna. Hade det funnits DNA-spår i bil, arbetsbod eller på Lisas tillhörigheter vid grusvägen så hade man kunnat följa en tråd och då hade det nog också räckt för mig. Fingeravtryck, fibrer, skoavtryck, vettigt motiv eller liknande hade varit ännu bättre som stödbevisning och jag skulle inte haft något problem med livstids fängelse för NB.
2016-01-28, 08:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Rattfylla är en annan sak. DNA via s k blod (ev planterat) en annan.

Varför mörkar polisen det?

Haha, din lirare! Av allt jag svarade dig, väljer du ut att hänga upp dig på "rattfylla" som exempel.

Polisen har mörkat att man tankat tjänstefordon i Källby också. Inga bränslekvitton eller tjänsteanteckningar finns redovisade i fup. Hur mycket av skattebetalarnas medel som gått till all landsvägs-åka kommer vi aldrig få veta. Skandalöst.
Den oberoende Statliga Fordons & Drift-kommissionen behöver informeras.

Ring Johansson och fråga varför blodprov togs, om du väljer bort mitt svar. Han har garanterat svaret iaf. Om du nu kan sjunka så lågt som att självmant fråga en polis?
Varför skulle man inte ta blodprov?
2016-01-28, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Självklart har nopomil, jag med flera en gigantisk tilltro till det egna intellektet, dess kraft och dess räckvidd (varför inte, det är härligt, prova). Kunskap är inte alltid lika med intelligens (eller kreativitet) utan kunskap kan lätt plockas upp om lådan där uppe fungerar hyffsat (sen finns det naturligtvis begränsningar då kunskapsluckorna sedan gör sig gällande).

Du ska vara så omständig med metoderna, hade det varit ett fingeravtryck så blir det svårt eller om man inte har tillgång till tänkt GM:s tillhörigheter med DNA. Har man ett plagg eller annat med DNA från den man vill sätta dit så är det lugnt. Man behöver inte sitta i ett lab med en pipett och mikroskop och plantera med eget gjort DNA från tänkt GM. I det här fallet var det ju bara att blanda ihop kläderna som samlats in från NB och Lisa hos polisen så var det gjort, låt sedan slumpen avgöra var det hittas. Samtidigt så förklara det också IB:s DNA på Lisas trosor om polisen plockat plagg ur tvättkorgen. Sen finns andra alternativ för DNA från NB som från golvet i mjölkrummet om Lisa legat där eller från NB: kvarglömda kläder i ladan om en annan mördare brukat dom för att sprida DNA. Vi vet ju med all säkerhet att bra och mycket DNA från NB fanns i hörnrummet i slaktutrymmet men i övriga rum är det inte så noga undersökt.

Blodet då? Var det NB:s? Kan det ha varit gammalt och Lisas, är det undersökt? Var togs provet egentligen? Toppsades bara ytan för DNA eller gick dom ner i fibrerna? Går det att åldersbestämma blodet och fläcken (den blodlika besudligen). Är blodgrupp undersökt? Vad vi har är att NB:s DNA finns i en eller två blodlika besudlingar som verkar komma från droppat blod. Är det DNA från blodceller, hud, mjäll, sperma etc, vet vi?

Om vi ska plantera en blodfläck och inte är polis som har tillgång till nyligen tagna blodprov av NB så kan det räcka med gammalt blod. En blodig handske, papper eller plagg som legat där år eller månader. Har det legat öppet så solljus lyst emellanåt så blir DNA-innehållet i blodet ganska snart mycket dåligt (räcker med tid iof), om man nu har annans DNA än NB:s vill sägas. Lös upp det och droppa på och gnugga sedan med ett plagg från NB som ligger där och planteringen är färdig på en minut. Svårare än så är det inte för en snabbtänkt, kreativ mördare. Som sagt, det behövs bara 10-100 celler för ett lyckat resultat och det kan jag nog garantera att det finns bra mycket mer än så i ladan och i slaktutrymmet av DNA från NB.

Vill man göra det lite avancerat så är ingen större konst att ta fram blod utan använbara celler. Jag har köpt utrustning för att testa, billig centrifug, mikroskop, vätskor för celler och kärnor (Hematoxylin, eosin etc). Sambon har stuckit och sugit blod och jag har lekt lite i den fantastiska lilla, lilla världen. Testade tom. Xenias ide om att använda borrmaskin och det fungerar alldeles utmärkt som centrifug (design som dom första såg ut). Att låta blodet stå för separation fungerarde väl lite sådär måste jag erkänna, 1 av 3 tester. Jag menar, att kan en dåre (eller alternativteoretiker) som jag göra det så borde vilken polis eller kreativ mördare kunna.

Återigen för tusende gången känns det som, allt som finns mot NB i form av bevisning är i princip denna DNA, DNA som kan ha kommit dit på en hel del andra sätt. Det är inte ett synnerligen gott betyg för bevisningens styrka från utredarna. Hade det funnits DNA-spår i bil, arbetsbod eller på Lisas tillhörigheter vid grusvägen så hade man kunnat följa en tråd och då hade det nog också räckt för mig. Fingeravtryck, fibrer, skoavtryck, vettigt motiv eller liknande hade varit ännu bättre som stödbevisning och jag skulle inte haft något problem med livstids fängelse för NB.

Jag tycker inte heller DNA plantering låter så avancerat som det vill göras gällande här.

Kanske vill man inte sprida den upplysning till gemene man och det kan man väl förstå men vi borde ändå kunna diskutera bevisvärde av DNA öppet.

Som åklagare hade jag inte kännt mig trygg i att enbart luta mig på DNA liksom en till två droppar blod.

Motiv, erkännande och logiskt händelsekedja samt fingeravtryck hade kännts bättre.
2016-01-28, 08:36
Medlem
Så läget är alltså följande:2000 sidor fup,5000 sidor slask,två rättegångar ,men det enda som finns är några dnaspår som allt tyder på att de är planterade av en eventuell hobbykemist?

Jag förstår att de som begriper något är upprörda!
2016-01-28, 08:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Återigen för tusende gången känns det som, allt som finns mot NB i form av bevisning är i princip denna DNA, DNA som kan ha kommit dit på en hel del andra sätt.

Känns som?
Då kan du kanske ta åt dig följande, eftersom detta verkar handla om känslor.

Varför har Nerijus haft behov av att konstruera ett alibi gällande samma tidpunkt som Lisa försvann?
Hans egna bror berättar självmant om vad NB förmått honom att ställa in sig på utifall prat med polisen skulle bli aktuellt.
Även frun har medgett detta, även om hon både före och efter ändrat storyn.

Är samtliga vittnen till Nerijus bil, på både tid och plats, så lätt att helt bortse från? Är det verkligen rimligt att samtliga vittnen antingen konspirerat ihop, eller snurrat till tillvaron till den grad att man kan kasta utsagorna i papperskorgen?

Är konfrontationen på Martorp så gravt missuppfattad av MP, då ihop med att även den i detta läget oberoende polisen gör bedömningen att man bör ta in den litauiska trion för en pratstund?
Samt vid bostaden då, varför bojas Nerijus, men inte Aivaras eller Irina?
Varför motsätter sig Nerijus att följa med självmant? Han har ju tidigare under veckan visat öppen oro för den försvunna flickan. Borde han inte vilja hjälpa polisen när han tillfrågas?
2016-01-28, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det går säkert att plantera blod även om det inte är det lättaste. Frågan du borde ställa dig är varför någon skulle göra det? De har inte enbart lutat sig mot dna. Om en person har ett starkt alibi och inte kan utfört brottet får man fråga sig hur blodet hamnat på kläderna. Någon skrev att NB kunde ha fiender. Vad skulle deras motiv vara? Om han var ett stort hinder för dessa personer skulle det vara betydligt enklare att hänga honom istället för en oskyldig tjej och plantera en mängd spår och hoppas på att NB inte hade något alibi.

NB har inget alibi. Han hade möjligheten, vittnen har pekat ut honom och bilen. Han har dessutom blivit orolig, instruerat hustrun och brodern om vad de fick säga och inte säga. De skulle ljuga om när han varit hemma, att han inte burit de andra kläderna, de som blev tvättade efter mordet. Det finns en mängd indicier och bevis som en eventuell planterare omöjligt kunde förutse.

Jag ser tvärtom inte ett erkännande som bevis, såvida det inte innehåller uppgifter som inte lämnar några tvivel. Och det finns en logisk händelsekedja. Det borde du hålla med om?

Polisen topsade fyra personer när handsken hittades. De bestämde sig inte för att NB var mördaren. De visste inte då att Lisa var död och de arbetade förutsättningslöst. Men vartefter utredningen framskred pekade allt mer och mer på NB. Jag tycker att de gjort ett jävligt bra jobb.

Att polis skulle plantera spår är helt sjukt att tro. Vad hade hänt om en annan person än NB längre fram i utredningen faktiskt skulle träda fram och erkänna så att inga tvivel fanns? Då hade dom väl fått ha ihjäl honom också? Sluta fundera på plantering. ALLT visar att NB mördade Lisa.

Lämnar ett kortare svar nu så får jag se om ett längre behövs senare.

Ja, vad är motivet till polisens komplott mot NB om en sådan skulle föreligga?

Det kan fråga sig. Jag har grubblat mycket.

Det skulle kunna vara att man vill skydda någon annan. Dölja ett annat brott. Något med rikets säkerhet.

Hur har det gått till?

Dna är nog inte så svårt om kläder dras mot varann men blod från NB är svårare.

Jag är inte insatt i hur testerna gått till och därför blir det svårt men förslagsvis har man skickat flera provbitar till NFC.

Man kan helt enkelt skickat en bit från NBs jeans och sagt att man sänt in Lisas jeans och bett NFC fastställa dna.

Då hittas NBs dna. Ingen har planterat blod för blodbesudlingen fanns där sen innan från sår på NB och byxor beslagtogs av polis från NBs bostad vid husrannsakan.

En liten förväxlings har "råkat" hända. Men för NB blev det livsavgörande.

Bara en polis har kännedom om denna förväxling. Han fick order uppifrån. Typ så.
2016-01-28, 09:34
Medlem
Idag pratades det om på nyheterna att polisen befordrat en pedofil till hög polischef.
Efter att Aftonbladet grävt i detta har nu polischefen sagt upp sig på egen begäran.
Ni som tror att svensk polis aldrig gör fel eller begår brott är väldigt naiva.

Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Lämnar ett kortare svar nu så får jag se om ett längre behövs senare.

Ja, vad är motivet till polisens komplott mot NB om en sådan skulle föreligga?

Det kan fråga sig. Jag har grubblat mycket.

Det skulle kunna vara att man vill skydda någon annan. Dölja ett annat brott. Något med rikets säkerhet.

Hur har det gått till?

Dna är nog inte så svårt om kläder dras mot varann men blod från NB är svårare.

Jag är inte insatt i hur testerna gått till och därför blir det svårt men förslagsvis har man skickat flera provbitar till NFC.

Man kan helt enkelt skickat en bit från NBs jeans och sagt att man sänt in Lisas jeans och bett NFC fastställa dna.

Då hittas NBs dna. Ingen har planterat blod för blodbesudlingen fanns där sen innan från sår på NB och byxor beslagtogs av polis från NBs bostad vid husrannsakan.

En liten förväxlings har "råkat" hända. Men för NB blev det livsavgörande.

Bara en polis har kännedom om denna förväxling. Han fick order uppifrån. Typ så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in