Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
En sak som är mycket typisk för alternativteoretiker är att de vill framställa sig som de enda intellektuellt öppna och opartiska. De som har en annan åsikt i skuldfrågan är fastlåsta vid en felaktig hypotes, eller böjer sig bara i fäaktig lydnad inför åklagarens auktoritet.
En annan sak som är högst typisk för alternativteoretiker är att de har en stor benägenhet att undervisa bona fide vetenskapsmän, i synnerhet naturvetenskapsmän, om hur vetenskap rätteligen ska bedrivas, också utan något som helst eget bagage inom naturvetenskaplig forskning. De har överhuvudtaget en gigantisk tilltro till det egna intellektet, dess kraft och dess räckvidd.
Det skulle inte vara några oöverstigliga problem för mig och ett antal andra akademiska molekylärbiologer på någorlunda nivå med rätt utrustning att åstadkomma en plantering av DNA av den typ som det behöver vara fråga om i det här fallet. De skulle heller inte vara något problem att göra det för folket på NFC. Det skulle också kunna finnas en och annan från FOI som klarar av det. Men random utredande polis klarar det absolut inte, och en konventionell officer i försvarsmakten klarar det i precis lika liten mån. Och för att NFC eller FOI ska vara inblandat, krävs det för det första en nationell korruptionskultur som ligger på en helt annan nivå än den som vi är medvetna om. Men för det andra finns det ingen rimlig anledning till att NFC eller FOI, oavsett hur korrupta de är skulle lägga ner den typen av resurser på att sätta dit en liten ointressant litauisk gästarbetare.
Att alternativteoretikerna i tråden känner sig föranlåtna att ta upp den typen av scenarier är något som inte har hänt tidigare på Flashback. Rimligen måste det faktum att man på alternativteoretiskt håll den här gången känner sig föranlåten att väcka möjligheten av att bevisningen är förfalskad av utredarna anses vara ett synnerligen gott betyg för bevisningens styrka.
Självklart har nopomil, jag med flera en gigantisk tilltro till det egna intellektet, dess kraft och dess räckvidd (varför inte, det är härligt, prova). Kunskap är inte alltid lika med intelligens (eller kreativitet) utan kunskap kan lätt plockas upp om lådan där uppe fungerar hyffsat (sen finns det naturligtvis begränsningar då kunskapsluckorna sedan gör sig gällande).
Du ska vara så omständig med metoderna, hade det varit ett fingeravtryck så blir det svårt eller om man inte har tillgång till tänkt GM:s tillhörigheter med DNA. Har man ett plagg eller annat med DNA från den man vill sätta dit så är det lugnt. Man behöver inte sitta i ett lab med en pipett och mikroskop och plantera med eget gjort DNA från tänkt GM. I det här fallet var det ju bara att blanda ihop kläderna som samlats in från NB och Lisa hos polisen så var det gjort, låt sedan slumpen avgöra var det hittas. Samtidigt så förklara det också IB:s DNA på Lisas trosor om polisen plockat plagg ur tvättkorgen. Sen finns andra alternativ för DNA från NB som från golvet i mjölkrummet om Lisa legat där eller från NB: kvarglömda kläder i ladan om en annan mördare brukat dom för att sprida DNA. Vi vet ju med all säkerhet att bra och mycket DNA från NB fanns i hörnrummet i slaktutrymmet men i övriga rum är det inte så noga undersökt.
Blodet då? Var det NB:s? Kan det ha varit gammalt och Lisas, är det undersökt? Var togs provet egentligen? Toppsades bara ytan för DNA eller gick dom ner i fibrerna? Går det att åldersbestämma blodet och fläcken (den blodlika besudligen). Är blodgrupp undersökt? Vad vi har är att NB:s DNA finns i en eller två blodlika besudlingar som verkar komma från droppat blod. Är det DNA från blodceller, hud, mjäll, sperma etc, vet vi?
Om vi ska plantera en blodfläck och inte är polis som har tillgång till nyligen tagna blodprov av NB så kan det räcka med gammalt blod. En blodig handske, papper eller plagg som legat där år eller månader. Har det legat öppet så solljus lyst emellanåt så blir DNA-innehållet i blodet ganska snart mycket dåligt (räcker med tid iof), om man nu har annans DNA än NB:s vill sägas. Lös upp det och droppa på och gnugga sedan med ett plagg från NB som ligger där och planteringen är färdig på en minut. Svårare än så är det inte för en snabbtänkt, kreativ mördare. Som sagt, det behövs bara 10-100 celler för ett lyckat resultat och det kan jag nog garantera att det finns bra mycket mer än så i ladan och i slaktutrymmet av DNA från NB.
Vill man göra det lite avancerat så är ingen större konst att ta fram blod utan använbara celler. Jag har köpt utrustning för att testa, billig centrifug, mikroskop, vätskor för celler och kärnor (Hematoxylin, eosin etc). Sambon har stuckit och sugit blod och jag har lekt lite i den fantastiska lilla, lilla världen. Testade tom. Xenias ide om att använda borrmaskin och det fungerar alldeles utmärkt som centrifug (design som dom första såg ut). Att låta blodet stå för separation fungerarde väl lite sådär måste jag erkänna, 1 av 3 tester. Jag menar, att kan en dåre (eller alternativteoretiker) som jag göra det så borde vilken polis eller kreativ mördare kunna.
Återigen för tusende gången känns det som, allt som finns mot NB i form av bevisning är i princip denna DNA, DNA som kan ha kommit dit på en hel del andra sätt. Det är inte ett synnerligen gott betyg för bevisningens styrka från utredarna. Hade det funnits DNA-spår i bil, arbetsbod eller på Lisas tillhörigheter vid grusvägen så hade man kunnat följa en tråd och då hade det nog också räckt för mig. Fingeravtryck, fibrer, skoavtryck, vettigt motiv eller liknande hade varit ännu bättre som stödbevisning och jag skulle inte haft något problem med livstids fängelse för NB.