2016-02-12, 08:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Ja, det var ju redigt med DNA från Nerijus, många träffar och PRECIS på de ställen där de skulle sitta för att det skulle bli en DNA-JACKPOT. Håller med dig om att Niklas Lindström var oerhört lugn och snäll. Jag blev väldigt överraskad över hans tålamod, hans totala lugn och pedagogik. Kändes lite som att det var en terapeut som försökte få mördaren att våga säga som det var. Går det alltid till på det sättet, jag trodde det skulle vara lite tuffa tag?! Ja, kanske han borde gå en kurs i förhörsteknik hos KGB, förhören med Nerijus borde varit mycket tuffare. Inte bara "snäll" polis utan köra tricket med att ta in en "dum" polis ibland också?!
Här har du ett förhör att jämföra med: https://www.youtube.com/watch?v=DE8Zbt4XCPU
Det handlar om ett annat mycket uppmärksammat mordfall i landet där det tog sin tid
innan mördaren fick vad han förtjänade. Dömdes för att skjutit ihjäl en ung kvinna i hennes
egen säng. Ett skott rakt genom huvudet. Kroppen emballerades och gömdes ute i
ödemarken. Där låg den i cirka två års tid innan folk från MissingPeople hittade den.
Även den här mördaren, som kom att dömas till 14 eller 16 års fängelse för mord, lyckades
frakta sitt offer utan att spår hittades i bilen han använde, offrets egen bil för övrigt.

Som Niklas Lindström agerade gentemot "vår" litauiske flickmördare under förhören
är nog ganska vanligt att det ser ut i svenska förhörssituationer. Lugnt och städat och
kanske lite "mesigt" emellanåt. Nog genomgående frånvaro av några verkligt "tuffa tag".
Någon "t o r t y r" som nån rabiat rättshaverist i tråden skrikit sig fördärvad om har
givetvis aldrig förekommit i fallet med trion från öst.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-12 kl. 08:50.
2016-02-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det finns många teorier exakt vad som hände och ev. vem som gjorde vad, jag tänkte skriva mit.
t eget förlopp som jag tror, men det spelar ju ingen roll längre.
Mannen är d. än I d, förmodligen blir det ingen mnstans, den vinner laga kraft.
Sedan får vi alla sitta och vänta på om han knäcks och berättar exakt vad som hände, eller så träder nån annan fram eller så händer ingenting och vi får alla leva i ovisshet.

Stackars Lisas anhöriga =P

Trotts alla 10 DNA, tror jag inte att han har något att berätta. Om han skulle gjort detta skulle han för länge sedan erkänt.
Det finns en enkel förklaring varför han säger :" Jag vet inte" - Han säger sanningen. Men ingen litar på honom. Han är balt, han är gästarbetare. Kan man lita på en balt från andra sidan av Östersjön? I många inlägg i tråder skrevs hatfulla kommentarer. Han blev mördare redan från början. Om man läser i media varje dag - N är mördare, så lägger sig hos människor i hjärnan. Det hetter hjärntvätt.
Men om man har förmåga att tänka själv borde förstå att det räcker inte DNA bevis för att dömma människa för livstid om det inte finns koppling till själva gärningen. Och man borde förstå att det saknades objektivitet i utredares och
åklagarens arbete.
2016-02-12, 08:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det finns inga problem med Develi. Problemet med dig är att du inte förstår att en sadist kan plåga sina offer utan att göra det fysiskt. I det här fallet har sadisten utsatt sitt offer för både fysikt och psykiskt lidande.
Jupp - det handlar om tiden innan hon är död eller medvetslös och vad som är essensen i sexualsadism. Han uppfyller hela förloppet på ett övertydligt sätt; dubbelliv, cirkulerar för offer (modus) samt hur mordet är utfört inklusive dess attribut.
Hakar man däremot upp sig på 20 sekunder i hela detta förlopp då lär man få problem..
2016-02-12, 08:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jupp - det handlar om tiden innan hon är död eller medvetslös och vad som är essensen i sexualsadism. Han uppfyller hela förloppet på ett övertydligt sätt; dubbelliv, cirkulerar för offer (modus) samt hur mordet är utfört inklusive dess attribut.
Hakar man däremot upp sig på 20 sekunder i hela detta förlopp då lär man få problem..
Du har alltså givit upp argumentationen för att tejpen visar på sadism. Vad finns det då kvar? Dubbelliv?
2016-02-12, 08:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Trotts alla 10 DNA, tror jag inte att han har något att berätta. Om han skulle gjort detta skulle han för länge sedan erkänt.
Han gör som många mördare gör - blånekar trots överväldigande bevisning. Era argument till försvar gällande NB stinker verkligen.
2016-02-12, 08:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du har alltså givit upp argumentationen för att tejpen visar på sadism. Vad finns det då kvar? Dubbelliv?
Jag har skrivit ett långt inlägg nyss om sexualsadism - så dina argument är helt ovidkommande.
Gällande mordets karaktär är det blottat kön, strypning och hängning - ihop med flera meter tejp runt huvudet som är vanligt bland sexualsadister.
Gällande hans modus - dvs lura offret - är det en klassiker bland sexualsadister som mördar. Dagen innan var det Adriana.
Som mördare som ser man att det är ett dubbelliv han levt - vilket också är vanligt bland sexualsadister som mördar. De organiserade.

Vad har du att falla tillbaka på? Själv har jag mängder av hänvisningar till vetenskap i tråden förutom två eniga domar i tingsrätt och HovR som hänvisar till sexuellt motiv som i sin tur återfaller på sakkunnigutlåtande.
2016-02-12, 08:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har skrivit ett långt inlägg nyss om sexualsadism - så dina argument är helt ovidkommande.
Gällande mordets karaktär är det blottat kön, strypning och hängning - ihop med flera meter tejp runt huvudet som är vanligt bland sexualsadister.
Gällande hans modus - dvs lura offret - är det en klassiker bland sexualsadister som mördar. Dagen innan var det Adriana.
Som mördare som ser man att det är ett dubbelliv han levt - vilket också är vanligt bland sexualsadister som mördar. De organiserade.

Vad har du att falla tillbaka på? Själv har jag mängder av hänvisningar till vetenskap i tråden förutom två eniga domar i tingsrätt och HovR som hänvisar till sexuellt motiv som i sin tur återfaller på sakkunnigutlåtande.
Inlägg om sexualsadism är ovidkommande. Jag har visat att silvertejp applicerades efter Lisas död, så det sadistiska inslaget finns inte. Blottat kön, strypning och hängning visar inte på sadism, inte Adriana heller. Domarna visar bara att de saknar förklaring från NB.
2016-02-12, 08:58
Medlem
Citat:
Han gör som många mördare gör - blånekar trots överväldigande bevisning. Era argument till försvar gällande NB stinker verkligen.

I andra fall räckte inte för fallande dom dna bevis eftersom saknades koppling till gärningen.
I detta fall saknas objektivitet. Det borde du som är så påläst förstå. Att man hittade dna bara från 4 personer säger mycket om hur utredningen gick. Läs lite mer om dna och hur man kan lämna dna. Det behövs inte saliv eller blod. Dna finns på kläder, sängkläder osv.
2016-02-12, 09:04
Medlem
Citat:
Du använder tejpen som argument för att dödsfallet var sexualsadistiskt, men om tejpen applicerades efter Lisas död finns det inget kvar som bevisar någon sadism.

Om där är väldigt viktigt. Du vet. Eller rättare tror dig veta att det var så. Jag tror snarare att tejpen kom på efter att Lisa varit på väg att få av sig snaran. Men du vet så klart att du har rätt.
2016-02-12, 09:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Inlägg om sexualsadism är ovidkommande. Jag har visat att silvertejp applicerades efter Lisas död, så det sadistiska inslaget finns inte. Blottat kön, strypning och hängning visar inte på sadism, inte Adriana heller. Domarna visar bara att de saknar förklaring från NB.
Du har inte visat någonting annat än att du inte förstår ett enda dugg av vad det här rör sig
om för gärning.
Silvertejpen anbringades medan LH fortfarande var i livet med all sannolikhet.
Blottläggning av bröst och kön demonstrerar givetvis hur övertydligt som helst att det
handlar om en sexualsadistisk handling. Det är konstaterat för länge sedan och skit samma
om du vägrar begripa nånting av det.
Domarna visar att man är helt övertygade om baltens skuld till Lisas död från alla
ledamöternas sida. Punkt.
Man hade inte fäst något alls avseende vid vilken förklaring aset än kunnat leverera.
Solklart är det så. Jag vet vad jag talar om till skillnad från dig.
2016-02-12, 09:12
Moderator
blomvattnares avatar
Tjafsande och annat OT raderat.

/Mod
2016-02-12, 09:15
Medlem
develis avatar
Citat:
1. När du påstår att din teori stämmer till 99% - så är det snarare tecken på hybris eftersom du inte kan förankra ditt påstående och dess rimlighet i vetenskap och forskning.
2. Det påvisar även hybris iom att du säger dig veta förmer än TR och HovR som dömt NB till mord.
Utöver detta så har GM inte sagt ett ord och om han berättat din story så hade de skakat på huvudet likt folk gör här - eftersom domslut faller tillbaka på rimlighet.
Inget låter ens vettigt och du har inget stöd i vetenskap. Detta är de två komponenter domen faller tillbaka på utöver teknisk bevisning etc.

Att Lisa blev medvetslös snabbt behöver ingen tvivla på med tanke på snaran och all tejp så den kommentaren är helt irrelevant:
Däremot föregås detta av tid innan som innebär lidande och skräck och det är där det handlar om hybris igen för din del - Lisa gör inte ett kvantskutt från mopeden och är tejpad. Hela förloppet innan innebär ett enormt lidande nämligen och där inkommer sexualsadismen.
Försvårande omständigheter - ett horribelt lidande - innebär livstidsdom.
Senast redigerad av develi 2016-02-12 kl. 09:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in