2016-02-20, 11:23
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns en otäck förklaring till varför LS skulle kunna tala sanning, nämligen om delar av förundersökningen finns varken i FUP eller slask. Åklagaren kunde inte rätta advokaten med en sådan uppgift, för då hade bristen avslöjats. Men i så fall undrar man vad mer saknas i FUP och slask, och varför undanhålls det?

Visst kan man tänka sig att så är fallet men Occam föreslår att det inte är gjort och att LS bara antar det för cafét var avspärrat och det brode ha gjorts. Ungefär som så många skribenter här antar att saker gjorts bara för att det borde ha gjorts om utredningen hade varit så bra som de hävdar.

Vad skulle det annars finnas för anledning att undanhålla/dölja en sådan detalj?
2016-02-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Det var inte svar på min fråga.

Det är ett svar, för du vet vem vi diskuterar, och visst är det fiffigt att ett namn definierar så väl, vem personer är.
2016-02-20, 11:24
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Varför kallar ni GM för NERO?

Det framgår av FUP att en del i Kinnekulle skämtsamt gett NB det smeknamnet. Dvs Nero är ett smeknamn.
2016-02-20, 11:36
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad är relevansen? Har det betydelse var man sökte efter Lisa, om det är platser som saknar relevans i bevishänseende?

Att du inte ser relevansen tyder på att du är förblindad av andra faktorer. Allt som pekar på att utredningen är bristfällig talar till försvarets fördel. Finns det brister här kan det finnas brister på andra ställen. Finns det brister på väldigt många ställen så kan bevisen i sig börja ifrågasättas. Man kan då med viss relevans fråga sig om även de kommit fram eller hanterats på ett bristfälligt/felaktigt sätt.
2016-02-20, 11:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad är relevansen? Har det betydelse var man sökte efter Lisa, om det är platser som saknar relevans i bevishänseende?

Om Kaféet inte har med mordet att göra som plats för själva gärningen, mordet, så har det ingen betydelse vad ägaren till kafféet säger, och det är ingen idé att ens värdera om hon ljuger eller ej. Har hon inte det svårt, så det räcker?

Varför får man aldrig ut något konkret från dina motstridiga inlägg? Det är inte så här i verkliga livet att man kan vara både för och emot. Man måste ta ställning och inte gömma sig bakom pseudojuridik och juridikens floskler.

Du känner till ord som omedelbarhetsprincipen men framför allt möjligt knasigt som tyder på att du inte känner till innebörden av denna centrala princip, och nu är du kränkt för att vi kommer in på det som är kärnan i denna diskusson.
Det är konstaterat flera gånger idag att om advokaten kom med osann uppgift om att kaféet inte var genomsökt hade åklagaren tillrättavisat henne. Läs gärna det.

Jag är inte kränkt av diskussionen, däremot av ditt personangrepp. Angrip gärna mina argument, men inte min person. Det skapar bara dålig stämning i tråden.
2016-02-20, 11:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns en otäck förklaring till varför LS skulle kunna tala sanning, nämligen om delar av förundersökningen finns varken i FUP eller slask. Åklagaren kunde inte rätta advokaten med en sådan uppgift, för då hade bristen avslöjats. Men i så fall undrar man vad mer saknas i FUP och slask, och varför undanhålls det?
... Herregud.
Rekommendation: INNAN allt blir supermystiskt , "otäck förklaring", går det väldigt bra att ta reda på själv hur ett larm går till samt läsa tjänsteanteckningen.
Citat:
I samband med att vi kommer fram till platsen så kommer också cafeé-ägarinnan och låser upp lokalerna. Dessa söks igenom utan resultat.

Gällande polisens insatser den inledande tiden finns händelserapport (larmtider vilka bilar som är larmade, detaljer om vad som sker etc etc) en datalogg över all radiotrafik utifrån anmälan RAR (rationell avrapporteringsrutin) - dvs ett rapporteringssystem/datasystem (PUST).
Kan utöver detta nämna att radiotrafiken inom räddning är krypterad och kallas RAKEL till skillnad från förr då folk lekte Fleksnes och LA8PV i varenda stuga med en komradio...

FUP har sammanställts och resten är i slasken. Det som ses i FUP är larmrapporten/RAR samt en tjänsteanteckning över tider första dygnet.
Ska man efterlysa dygn 2 också och framöver? Varför är detta inte med? Är det supermystiskt?

Samt ÅTERIGEN en reminder om att allt inte finns med för att få ner storleken på en redan stor FUP.

Citat:
Förhörsprotokoll, promemorier, loggar, beslag och annan dokumentation som inte bedömts vara relevant till detta förundersökningsprotokoll har inte bilagts utan finns tillgängligt, efter sedvanlig sekretessprövning, hos Grova Brott, Skövde.
2016-02-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Ja, men den anonyme hotaren har uppenbarligen varit tillräckligt smart och insatt i DNA-teknik för att inte lämna några DNA-spår...

"Vi har gjort spårsökning på kuverten, som var igenklistrade – men vi har inte fått fram DNA." enligt kommissarie Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/hot-tving...ottsaker-vast/

Undrar om de skickade det till NFC? Borde inte de ha fått fram något eftersom det behövs så lite?
(Som vi lärt oss i detta fallet.)
2016-02-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Vart har alla herrtidningar av typen Lektyr, FIB-Aktuellt och Veckans Brott tagit vägen? Finns inte motsvarigheten kvar nånstans? Nån företagsam reporter från en sån tidning kunde ju likt en blodhund leta sig fram till Aivarus. Över en flaska vodka kunde säkert ett intressant samtal utspinna sig. Tänker lite fritt bara.

Du efterfrågar att gamla porrtidningar (omskrivet till "herrtidningar") skulle blanda sig i det här?
2016-02-20, 12:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Herregud.
Rekommendation: INNAN allt blir supermystiskt , "otäck förklaring", går det väldigt bra att ta reda på själv hur ett larm går till samt läsa tjänsteanteckningen.

Gällande polisens insatser den inledande tiden finns händelserapport (larmtider vilka bilar som är larmade, detaljer om vad som sker etc etc) en datalogg över all radiotrafik utifrån anmälan RAR (rationell avrapporteringsrutin) - dvs ett rapporteringssystem/datasystem (PUST).
Kan utöver detta nämna att radiotrafiken inom räddning är krypterad och kallas RAKEL till skillnad från förr då folk lekte Fleksnes och LA8PV i varenda stuga med en komradio...

FUP har sammanställts och resten är i slasken. Det som ses i FUP är larmrapporten/RAR samt en tjänsteanteckning över tider första dygnet.
Ska man efterlysa dygn 2 också och framöver? Varför är detta inte med? Är det supermystiskt?

Samt ÅTERIGEN en reminder om att allt inte finns med för att få ner storleken på en redan stor FUP.
Svara på det supermystiska, om du inte tycker det finns något mystiskt. Varför tillrättavisade inte åklagaren advokaten när hon sa att kaféet inte är genomsökt?
2016-02-20, 12:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Svara på det supermystiska, om du inte tycker det finns något mystiskt. Varför tillrättavisade inte åklagaren advokaten när hon sa att kaféet inte är genomsökt?

Nu har som sagt cafét sökts igenom och det står i FUP så era förfasanden var felaktiga.
Citat:
om du inte tycker det finns något mystiskt.
Nej, jag ser det som ren paranoia om man direkt förfasas utan att dubbelkolla.
Det är mycket väsen för lite ull i denna tråden.

Rönnbäcks pläderingar i både TR samt HovR var extremt långa - flertal timmar - jag tror HovR tog tre timmar i anspråk om jag inte missminner mig. Det finns flertal saker hon säger som inte stämmer och som jag redan tagit fram i tråden.

Skulle ÅK avbryta för detaljer så hade det aldrig blivit klart och hennes taxa vore väl på 2 miljoner (*Ironi*) och jag undrar om inte vissa partier som tas upp kan finnas med som pappersmaterial likt de förhör som åberopas. Det krävs dock att det är med i rätten muntligt. Jag undrar således om vissa partier är med redan utifrån ÅK gärningsbeskrivning.
Rätten läser givetvis inte FUP för övrigt.

När ÅK däremot gick in och protesterade så tog Rönnbäck upp det som inte fanns med - dvs hon pratade om broderns förhör i Litauen. ÅK åberopade förtal då brodern är en friad person och att han inte fanns med i rättegången.
Senast redigerad av develi 2016-02-20 kl. 12:21.
2016-02-20, 12:24
Medlem
Citat:

Därför att han lät alla ovidkommande idiotier passera, för att inte få bort fokus från det åtalet handlade om.
2016-02-20, 12:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu har som sagt cafét sökts igenom och det står i FUP så era förfasanden var felaktiga.

Nej, jag ser det som ren paranoia om man direkt förfasas utan att dubbelkolla.
Det är mycket väsen för lite ull i denna tråden.

Rönnbäcks pläderingar i både TR samt HovR var extremt långa - flertal timmar - jag tror HovR tog tre timmar i anspråk om jag inte missminner mig. Det finns flertal saker hon säger som inte stämmer och som jag redan tagit fram i tråden.

Skulle ÅK avbryta för detaljer så hade det aldrig blivit klart och hennes taxa vore väl på 2 miljoner (*Ironi*) och jag undrar om inte vissa partier som tas upp kan finnas med som pappersmaterial likt de förhör som åberopas. Det krävs dock att det är med i rätten muntligt. Jag undrar således om vissa partier är med redan utifrån ÅK gärningsbeskrivning.
Rätten läser givetvis inte FUP för övrigt.

När ÅK däremot gick in och protesterade så tog Rönnbäck upp det som inte fanns med - dvs hon pratade om broderns förhör i Litauen. ÅK åberopade förtal då brodern är en friad person och att han inte fanns med i rättegången.
Klart att åklagaren avbryter med tillrättavisningar så ofta han kan. Han ger sken av att advokaten är dåligt påläst, och det gynnar inte försvaret under förhandlingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in