2016-02-27, 00:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, du behöver bara svara på frågorna.
På vilket sätt visar tejpningen av en medvetslös eller död Lisa på sadism? Hur många gånger måste jag upprepa frågan innan du svarar?
Du börjar bli pinsam via alla förklaringar och svar du fått från mig och andra - att du inte begriper vad sadism handlar om kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Varför ska jag förklara DINA påhitt om sadism när hon är död?

Jag lånar dock Grandiosos ord om hennes hemska lidande. Lägg därtill att NB sexuellt njuter av det så kanske det klarnar:
Citat:
Kämpade förtvivlat efter att få luft och kunna andas igen.
Att skräcken, paniken, rädslan, dödsångesten och det rent fysiska lidandet varade bara
alldeles för länge innan allt var över med fasorna och livet.
2016-02-27, 00:40
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det är precis det som Hurtig får nog ifrågasätta. Alltså hela ladan sekvensen. Hurtig måste då doch hitta en trovärdig alternativ förklarning hur kom dessa repstumpar in i ladan.

Det är inte det han behöver ifrågasätta, det är klarlagt att Lisa dog i ladans tillbyggnad. DNA- bevisen är det han måste förklara utan att påstå att hela Svea rikes myndigheter har en komplott mot Nerijus.
2016-02-27, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Nu ska vi se här. Lisa var medvetslös eller död när tejpen kom på. Är detta ett antagande eller är det fakta? Är det kanske nåt som du brukar skriva att du "har visat"? Du går på som en upphakad grammofonskiva om att Lisa var medetslös eller död när hon tejpades. Red ut en gång för alla om det är ett antagande du gör.

Jag väntar också otåligt på ett klargörande.
2016-02-27, 00:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BowGirl
Men...Vad har detta med Lisa Holm ärendet att göra. ??

Att hängning inte "måste" vara bevis om sexualsadism. Bl.a.
2016-02-27, 00:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det är precis det som Hurtig får nog ifrågasätta. Alltså hela ladan sekvensen. Hurtig måste då doch hitta en trovärdig alternativ förklarning hur kom dessa repstumpar in i ladan.
Ska Hurtig få PT öht så lär han väl behöva hitta ny bevisning i sammanhanget (resning) eller nåt som ger prejudikat alt. rättegångsfel.

NB ska inte till Hovrätten. Det är Högsta domstolen.
2016-02-27, 00:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä. Hon kan kanske nyttjats som ett verktyg i tidigare händelse, eller att någon nyttjat annat barn, kanske utomlands för uppgiftt av militär karaktär. Det räknas inte som riktigt acceptabelt bland stater som vill se sig som civiliserade. Jag nämnde tidigare Diana Spencer när hon är utomlands och använde sina barn (som tillika är tronföljare) vid sin skilsmässa samtidigt som kungafamiljen avlyssnades, ivrigt påhejad av östrogenmaffian och diverse kändisar som antagligen inte (liksom henne själv) förstod den tänkbara konsekvensen (som medlem av kungahuset hade hon ju också åtalsimmunitet, och journalisterna gick väl inte att utreda förän skafan var skedd). Trist när sådant händer dock, liksom det här mordet på Lisa nu (om det nu är kopplat till någon allvarligare felaktighet).

Helt osannolikt pladder från dig nu.
2016-02-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, mordet har ju en karaktär av avrättning enligt domstolen och förloppet var snabbt.
Det tyder på något helt annat än ett sexmord.

När Lisa hittades så skrev jag att jag tror att detta är en hämnd.
2016-02-27, 00:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du börjar bli pinsam via alla förklaringar och svar du fått från mig och andra - att du inte begriper vad sadism handlar om kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Varför ska jag förklara DINA påhitt om sadism när hon är död?

Jag lånar dock Grandiosos ord om hennes hemska lidande. Lägg därtill att NB sexuellt njuter av det så kanske det klarnar:
Jag har läst vad sadism handlar om, och det är inte tejpning av en medvetslös eller död person. Alltså, tejpningen har inget med sadism att göra, syftet var att skyla munpartiet medan han njöt av att titta på Lisas döda kropp. Nekrofili (nylatin necrophilia, av grekiska nekros ’död’ och philia ’kärlek’, ’vänskap’) är en sexuell avvikelse som yttrar sig i sexuell attraktion till den döda (människo)kroppen (lik).

Och om tejpningen är det enda som bevisar sadism, och tejpningen inte berodde på sadism, så finns det inget som bevisar sadism vid Lisas död.
2016-02-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"1. Kan tejpningen, upphängningen och dödandet vara sexuellt motiverat?" Ja, det kan det, svarar han, och han ser indikationer på sexuellt sadistiska impulser. Men han säger inte att Lisa råkade ut för en sadist. Sadism är en trådsanning skapad av vissa skribenters fantasi, inga andra påstår att Lisas död har med sadism att göra.

På den direkta frågan om tejpning och upphängning kunde vara sexuellt motiverat har han så vitt jag kan se svarat jakande. Vidare förde han in specifikt sexualsadism. Är det så svårt att förstå att han ser just detta i detta fall? Han säger inte "nej det hela är musikaliskt motiverat. Specifikt vill jag nämna absolut gehör som drivkraft."
2016-02-27, 00:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
På den direkta frågan om tejpning och upphängning kunde vara sexuellt motiverat har han så vitt jag kan se svarat jakande. Vidare förde han in specifikt sexualsadism. Är det så svårt att förstå att han ser just detta i detta fall? Han säger inte "nej det hela är musikaliskt motiverat. Specifikt vill jag nämna absolut gehör som drivkraft."
Inser du att du skrev "kunde vara sexuellt motiverat", alltså inget påstående om att det var sadism.
2016-02-27, 00:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att hängning inte "måste" vara bevis om sexualsadism. Bl.a.
Du skrev:
Citat:
Jag har haft en kusin som ska ha varit tvungen att hängt sig för att ha blivit insyltad i en del skit i Colombia
Detta ser du som en relevant sak att kontra med? Hon är mördad i Blomberg via ett överfallsmord utan nån bakomliggande mystik.
2016-02-27, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag undrar över detta fetade:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.47...vicius-advokat

Vad menar han med "så pedagogisk som möjligt"?
Gäller det själva överklagan, att förklara saken för justitieråden på ett begripligt sätt? Eller handlar det om hur han själv ska angripa problemet?

Här kommer en av mina favoriter:

At age forty, Abraham Lincoln studied Euclid for training in reasoning, and as a traveling lawyer on horseback, kept a copy of Euclid's Elements in his saddlebag. In his biography of Lincoln, his law partner Billy Herndon tells how late at night Lincoln would lie on the floor studying Euclid's geometry by lamplight. Lincoln's logical speeches and some of his phrases such as "dedicated to the proposition" in the Gettysburg address are attributed to his reading of Euclid.

Lincoln explains why he was motivated to read Euclid:

"In the course of my law reading I constantly came upon the word "demonstrate". I thought at first that I understood its meaning, but soon became satisfied that I did not. I said to myself, What do I do when I demonstrate more than when I reason or prove? How does demonstration differ from any other proof?

I consulted Webster's Dictionary. They told of 'certain proof,' 'proof beyond the possibility of doubt'; but I could form no idea of what sort of proof that was. I thought a great many things were proved beyond the possibility of doubt, without recourse to any such extraordinary process of reasoning as I understood demonstration to be. I consulted all the dictionaries and books of reference I could find, but with no better results. You might as well have defined blue to a blind man.

At last I said,- Lincoln, you never can make a lawyer if you do not understand what demonstrate means; and I left my situation in Springfield, went home to my father's house, and stayed there till I could give any proposition in the six books of Euclid at sight. I then found out what demonstrate means, and went back to my law studies."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in