2016-03-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Gnetig på skattekronorna skall man vara som ansvarskännande medborgare. Jag erinrar mig bara min egen miltärutbildning då detta inpräntades. "Om man nu fått en körorder från A till B, inga tider specifiserade, kunde man ta en kort avstickare och handla nåt på vägen? Vad tänker skattebetalarna?" Nivån på "civilt bruk av militära fordon" klarade vi ut resonemangsvis på min tid.

Det finns militärer över hela Skaraborg som förflyttar sig från A till B. Ibland ser man militärer i affärer och gröna fordon på tillhörande parkering. Så klart de gör en liten avstickare. Det är väl inget med det. Nu måste jag göra dig besviken men jag tror att man även nuförtiden för den sortens resonemang som jag beskrev ovan.

Så till den inledningsvis "civila/privata" insatsen vid Blomberg. Det blir i högsta grad en "avstickare" och ovanstående resonemang räcker inte till. Uppenbarligen fanns kronans fordon vid Blomberg till nopomils stora förtret. Någon med befogenhet såg till att så skedde. Alternativt någon med civikurage gick utanför sina befogenheter men slapp efterräkningar. Till skillnad från dig och nopomil tyckte någon att det var ett behjärtansvärt syfte. Varför tog man inte civila bilar? Man trodde nog att terrängframkomlighet kunde vara ett plus.

"Gubbdagiset på utflykt" tillsammans med polis och MP såg till att det inte blev ett till Helena Andersson-fall. Efter omständigheterna är det en framgång ja. Den totala framgången hade ju din kelgris Nerijus sett till att omöjliggöra.

Tänjande på gränser kan lätt leda till större avvikelser än man tänkt sig. Tror inte att dagispersonal eller undersköterskor på äldreboende kan göra "avstickare". Men det går tydligen militär tydligen enligt dig.

Du skriver:
Någon med befogenhet såg till att så skedde. Alternativt någon med civikurage gick utanför sina befogenheter men slapp efterräkningar.

Detta är ju jätteintressant! Militären var där hela veckan. Militärhelikopter var där första kvällen enligt boende. Är det också att betrakta som en avstickare?

Jag saknar dock svar på frågan om det bara är muntliga godkännanden eller om det dokumenteras. Jag menar om 50 år när sekretessen släpper (?) är det ju viktigt att få veta om det finns dokument.
2016-03-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är ett mycket märkligt uttalande som görs i domen:
"Omständigheterna talar dock varken för eller emot Nerijius Belivicius som gärningsman".
Sedan döms han till livstids fängelse.

Ja, dom gör en helomvändning. Och HR väljer bort de problem de själva tar upp. De har bestämt sig tidigt för utfallet - troligen innan förhandlingen. Det är farligt för rättvisan när det inte finns någon som vågar tänka/analysera självständigt/kritiskt utan alla inblandade köper rätt av åklagarens fria fantasier.
2016-03-24, 19:19
Medlem
Citat:
Irina delgavs brott Grovt Skyddande av brottsling.
Förhörsledaren påstår att Irina riskerar fängelse därför hon har tvättat NB:s byxor.
Det här gör att Irina börjar gråta, troligen tänker hon på sin son som är 11 år och kan bli utan förälder.
Irina ändrar en viss tid sannolikt för att tillmötesgå förhörsledaren.
När NB kom från jobbet hos Gustav hade han sökt verktyg sannolikt i en verktygslåda, i en dammig lokal och stått på knä, som gjorde knäna på byxan blev dammiga, och när han kom hem NB föreslog Irina att hon tvättar byxorna med annat som kunde tvättas. Med det dammet på knävecken hotade förhörsledaren att sätta in Irina i fängelse, inte underligt att hon blev psykiskt stressad.
Det är samma visa med Irinas förhör som med Aivaras de försöker få henne att säga NB var inte hemma 18.00.
Vid förhöret i Litauen blir hon frågad varför hon ändrade tiden i Sverige.
Enligt tolk svarar hon: Förhörsledarna hade dåligt beteende och hon hade det mycket svårt.
Det var psykologiskt tvång. Irina var mycket pressad då. Förhörsledarna försökte förvirra henne och det sades väldigt hårt. När hon sa att hon inte visste, så fick hon veta att det inte passade.
Det var polisen som var ganska bestämda och till sist var hon så pressad att hon sa ja till dessa frågor. Hon kände sig mycket dålig. Polisen sade du måste komma ihåg.
I Litauen anklagar de svenske NB för att ha mördat Lisa och en massa grymheter dras upp för henne som jag anser finns ingen mening med.
Till slut tas bilder fram som visar där Lisas kropp fanns intryckt i ett litet skåp, det här medför att Irina reser sig och faller ihop avsvimmat att läkare måste tillkallas.
Om den här visningen av bilderna berodde på att hon kom med skarp kritik av rättssystemet i Sverige får vara osagt.
Det är en sak man måste komma ihåg och det är att Irina och även Aivaras vet, om NB är oskyldig eller inte till mordet på Lisa.

Det är också välkänt att det bästa sättet att få någon att säga det man vill är hindra vederbörande från att sova. IB mådde mycket dåligt i häktet och vågade/kunde inte sova. Tre dagar utan sömn säger vem som helst vad som helst. Man har ingen kontroll över något då.
2016-03-24, 19:23
Medlem
Citat:
Mina inlägg rörande militärers deltagande var svar på din fråga vem som kunde beordra något sådant. Ungefär som om underlydande personal hellre ville göra vapenvård eller öva strid i bebyggelse och måste beordras att delta i söket. Ett "top down" förfarande således. Jag tror mer på ett " bottom up" förfarande. Underlydande var väldigt sugna på att göra en insats och behövde inte tvingas via order. Snarare än att ta emot en order om saken bad de själva att få delta i söket. Sedan tror jag nog att det var en hemsk upplevelse för dem som deltog att inte kunna hitta Lisa vid liv.

Edit: Beträffande garnisonschefen:
Hans inblandning är högst hypotetisk. Han är sista instans om det skall utdelas någon erinran om att något fel begåtts. Det slapp han.

Hur kan högsta chefens ansvar vara hypotetiskt?
2016-03-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Från TR:

A: jag vet inte vem jag såg den dagen men jag såg en av de. Jag har inte sett de bredvid varandra.
-Så du kan inte skilja på de, för du vet inte vilken som är vilken?
15:36, 29 October 2015
A: nej, jag vet inte ens om jag sett båda bröderna. Den första kommer jag inte ihåg.

Som du säkert vet handlar ovanstående inte om möter vid AT-stationen utan vad som utspelade sig vid silon. Adriana var helt säker på att det var den tilltalade hon mötte då hon joggade.
2016-03-24, 19:37
Medlem
Citat:
Om man skall få en klar bild om den misstänkte är skyldig eller inte måste man kunna förundersökningen i fallet.
Den viktiga biten är förhören som förhörsledarna gör och där måste man jämföra förhören att de stämmer med varandra. De enskilda förhören måste stämma rakt igenom.
Det är mycket lätt att komma fram till om de förhörda talar sanning eller inte.
Sedan finns vittnesuppgifter där man lätt kan inse om de ljuger medvetet eller säger sanningen.
Nu kan man inte anklaga någon för att ljuga även om man tror det.
Förhören med NB är på 333 sidor i förundersökningen.
Förhören med Aivaras är på 191 sidor.
Förhören med Irina är på 82 sidor.
Därför måste du inse att det fordras mycket energi och intresse för att läsa igenom alltsammans och memorera det också.
Jag skulle tro att det är ett fåtal som lägger ned den energin, utan de tror media och vad andra tror, de följer drevet kan man påstå.

De flesta journalister har sannolikt bara läst de första 38 sidorna som beskriver fallet. Har aldrig sett att polis gjort så i en utredning. Det är en liten berättelse som förföriskt ska ge intryck av professionalitet när det egentligen är precis tvärtom. Ingen har frågat utredarna varför de gjort på det här sättet. Jag menar att det är ett rent propagandasyfte.
Tar man sig tid att verkligen läsa fupen, vilket jag tror att mkt få journalister gjort, så är den ologisk och rörig. Media har inte den tiden. Det är därför de 38 sidorna är allt de har när de hovsamt låter utredarna dribbla bort dem.

Men börjar man nysta i fupen upptäcker man snabbt att hålen i den är stora och blir större och större ju mer man läser.
2016-03-24, 19:41
Medlem
Citat:
Tänjande på gränser kan lätt leda till större avvikelser än man tänkt sig. Tror inte att dagispersonal eller undersköterskor på äldreboende kan göra "avstickare". Men det går tydligen militär tydligen enligt dig.

Du skriver:
Någon med befogenhet såg till att så skedde. Alternativt någon med civikurage gick utanför sina befogenheter men slapp efterräkningar.

Detta är ju jätteintressant! Militären var där hela veckan. Militärhelikopter var där första kvällen enligt boende. Är det också att betrakta som en avstickare?

Jag saknar dock svar på frågan om det bara är muntliga godkännanden eller om det dokumenteras. Jag menar om 50 år när sekretessen släpper (?) är det ju viktigt att få veta om det finns dokument.
Du verkar driva en personlig vendetta mot militären, polisen och en var som var ute och letade.
Vad var det för fel att söka efter LH? Vad har du emot henne?
2016-03-24, 19:46
Medlem
Citat:
Som du säkert vet handlar ovanstående inte om möter vid AT-stationen utan vad som utspelade sig vid silon. Adriana var helt säker på att det var den tilltalade hon mötte då hon joggade.

Menar du att A ljuger i TR? Det jag hänvisade till var just det mötet vid AT-stationen.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Joggerskan
Jag är fortfarande osäker på vem jag såg vid ladan men vem jag såg när jag var ute och sprang är jag inte längre osäker på
15:39, 29 October 2015
Jag vet inte vem jag såg den dagen men jag såg en av de. Jag har inte sett de bredvid varandra.

Administratorn
10:00, 2 November 2015
Hon (joggerskan) har skickat en bild till gårdsägaren ungefär hur den skulle ha sett ut. En vit caddy eller en Citroen.
Bilden stämmer inte överens med 35-åringens bil, säger vittnet.

Joggerskan är en utav pinsamheterna i det här rättsfallet. En utav många.
2016-03-24, 19:48
Medlem
Citat:
Det är också välkänt att det bästa sättet att få någon att säga det man vill är hindra vederbörande från att sova. IB mådde mycket dåligt i häktet och vågade/kunde inte sova. Tre dagar utan sömn säger vem som helst vad som helst. Man har ingen kontroll över något då.
Hur skulle det se ut om folk mådde jättebra i häktet. Då ville var enda jäkel vara inlåst.

Det var inget fel på de förhören. Enda konstiga är varför inte NB pressades hårdare.
2016-03-24, 21:05
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Eftersom Nerijus fanns i bostaden sammanhängande tid från 18.00 till 20.00 då han och Irina åkte och köpte pizza i Källby, kan Nerijus inte vara den som orsakat Lisas död.
Det är endast att läsa förhöret, som förhörsledarna har med Irina, Nerijus och Aivaras och man kan inse att han fanns i bostaden när Lisa försvann och blev mördad.
Det finns ett bra riktmärke och det är när Gustav kommer till herrgården strax innan 19.00 och då fanns NB på trappen framför huset, finns ingen möjlighet att dribbla med den tiden.
Du skall inte tro att alla tre hade kunnat ljuga ihop någonting det är en omöjlighet.
Du kan inte skylla på polisen om en utredning gått fel, polisen gör alltid ett bra jobb, utredare, tekniker m.m.
Dem du skall skylla på är spaningschefen och åklagaren som leder utredningen och där åklagaren är chefen.
Sedan vill jag poängtera att svenska polisen sysslar inte med planteringar, det är gjort planteringar i Lisa fallet men det är inte polisen som gjort dem.
Några bevis finns inte mot Nerijus därför han är helt oskyldig, det finns felaktiga vittnesuppgifter mot Nerijus, men som är mycket lätt att inse de är felaktiga.
Eftersom Nerijus fanns i bostaden från 18.00-20.00 är vittnesuppgifterna felaktiga, en mycket enkel logik.
Jag anser att Nerijus utsågs till gärningsmannen den 8 juni har en indikation på det.

TR och HR ansåg att Nerijus saknade ett tillförlitligt alibi för den tid då Lisa Holm måste ha överfallits och dödats. Irina är en lögnare som sagt, som ändrar sin historia upprepade gånger. Det var nog väldigt nära att hon åkte dit för falskt vittnesmål samt skyddande av brottsling. Klockan 19 kan Nerijus ha varit hemma anser jag. Men det är ett glapp ca 18:00 - 18:45 vad gjorde han då? Han har inget alibi då, däremot så försökte sig Nerijus på ett falskt alibi när han påtalade att han skulle ha varit hemma innan 18:00 för Aivaras.

Du har helt rätt att Polisen gjorde ett bra jobb, dom följde bevisningen som ledde till Nerijus. Vi vet var mordplatsen är och det finns massvis med teknisk bevisning som blod och Dna. Vem kan ha planterat det. Gissar att ditt svar är så oseriöst så att det hamnar i andra tråden. Ingen alternativ gärningsman har framkommit. Du har bestämt dig i förväg för att han är oskyldig - därför vill du gärna ljuga och klippa och klistra efter eget behag, så det passar ihop med din teori.
Senast redigerad av henkess 2016-03-24 kl. 21:11.
2016-03-24, 21:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
TR och HR ansåg att Nerijus saknade ett tillförlitligt alibi för den tid då Lisa Holm måste ha överfallits och dödats. Irina är en lögnare som sagt, som ändrar sin historia upprepade gånger. Det var nog väldigt nära att hon åkte dit för falskt vittnesmål samt skyddande av brottsling. Klockan 19 kan Nerijus ha varit hemma anser jag. Men det är ett glapp ca 18:00 - 18:45 vad gjorde han då? Han har inget alibi då, däremot så försökte sig Nerijus på ett falskt alibi när han påtalade att han skulle ha varit hemma innan 18:00 för Aivaras.

Du har helt rätt att Polisen gjorde ett bra jobb, dom följde bevisningen som ledde till Nerijus. Vi vet var mordplatsen är och det finns massvis med teknisk bevisning som blod och Dna. Vem kan ha planterat det. Gissar att ditt svar är så oseriöst så att det hamnar i andra tråden. Ingen alternativ gärningsman har framkommit. Du har bestämt dig i förväg för att han är oskyldig - därför vill du gärna ljuga och klippa och klistra efter eget behag, så det passar ihop med din teori.
NB saknade alibi för griftefridsbrottet. Polisen har gjort ett bra jobb. Det går alltid att klanka på FUP, det finns fel och det saknas delar, men denna är i stort sett bra. Problemet är att fel slutsats drogs av utredningen. Du har bestämt dig i förväg för att han är skyldig - därför vill du gärna ljuga och klippa och klistra efter eget behag, så det passar ihop med din teori.
2016-03-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NB saknade alibi för griftefridsbrottet. Polisen har gjort ett bra jobb. Det går alltid att klanka på FUP, det finns fel och det saknas delar, men denna är i stort sett bra. Problemet är att fel slutsats drogs av utredningen. Du har bestämt dig i förväg för att han är skyldig - därför vill du gärna ljuga och klippa och klistra efter eget behag, så det passar ihop med din teori.

NBs enda bidrag är i stort att han aldrig ens sett Lisa.
Att han kommer att ändra sin ståndpunkt därvidlag finns det väl inget som tyder på? Nu är hans trovärdighet försumbar och skammen kvarstår.

Frågan är när Hurtig kliver av fallet, snarare. Utan en förklaring från NB är en prövning i HD än mer mikroskopisk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in