2016-03-26, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fel. NB säger det på kvällen till AB i förbifarten när han är på väg in i köket i sitt eget hem på förhör. I köket sitter polisen och väntar. Du är ruggigt dåligt påläst med tanke på hur mycket korkade åsikter du har?
Det har ingen betydelse var Nerijus sagt att de skulle säga om de blev frågade att han fanns i bostaden innan 18.00, som han gjorde också, han fanns i bostaden innan 18.00 som kan bevisas.
Det som har gjorts vilket är kriminellt är att det spridits lögner, det har påståtts att han försökte skaffa falskt alibi att få Aivaras och Irina att ljuga.
Det här är falska missledande lögner mot Nerijus att folkmassan skulle tro att han var skyldig för något, därför han måste genom falska lögner få alibi.
Det är en stor skam och även kriminellt att sätta i system och sprida sådana lögner mot en helt oskyldig människa på det sättet.
Det mesta i fallet tycks ha gått ut på att sprida falska lögner om Nerijus och försöka misskreditera honom så mycket som möjligt.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-26 kl. 08:21.
2016-03-26, 08:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det har ingen betydelse var Nerijus sagt att de skulle säga om de blev frågade att han fanns i bostaden innan 18.00, som han gjorde också, han fanns i bostaden innan 18.00 som kan bevisas.
Det som har gjorts vilket är kriminellt är att det spridits lögner, det har påståtts att han försökte skaffa falskt alibi att få Aivaras och Irina att ljuga.
Det här är falska missledande lögner mot Nerijus att folkmassan skulle tro att han var skyldig för något, därför han måste genom falska lögner få alibi.
Det är en stor skam och även kriminellt att sätta i system och sprida sådana lögner mot en helt oskyldig människa.
Det mesta i fallet tycks ha gått ut på att sprida falska lögner om Nerijus och försöka misskreditera honom så mycket som möjligt.
Jag skriver att du ljuger igen om sakfakta och om brodern snarare uppfattar att han försökt få honom att tillstå en uppgift två ggr (och även frun) som inte kan förankras - så skiter omvärlden i dina försköningar gällande NB.
Det är snarare du som är en stor skam som förvanskar vad som AB säger i förhör.
Citat:
När de här tre Aivaras, Nerijus och Irina var på väg för att topsas skall Nerijus ha sagt om ni blir frågade, kom jag hem innan 18.00 inte senare.
Kan tillägga som komplement, eftersom du nämner Irina, att första gången han ber dem säga att han var hemma från kl 18 och inte senare, är när alla tre står ute och röker på trappan efter att ladan spärrats av.
Senast redigerad av develi 2016-03-26 kl. 08:59.
2016-03-26, 08:59
Medlem
Citat:
Det är en stor skam och även kriminellt att sätta i system och sprida sådana lögner mot en helt oskyldig människa på det sättet.

Tror du att Lisas pappa är involverad i det som du
kallar misskreditering av NB?
2016-03-26, 09:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Mordet på Olof Palme är ett mord bevittnat av ett flertal personer inklusive makan, precis som Kennedy-mordet.

Alla mord som inte bevittnas kan skyllas på brott mot griftefriden.

" Jag var inte där när hon dog, jag hittade henne död bara". Jag tog i henne för att se om hon var död, det var då jag lämnade spår. Måste vart nån annan som dödade henne innan jag hittade henne".

Elin Krantz-mordet är bara ett exempel.
Dåligt exempel eftersom GM försökte förklara med annan kontakt än sitt eget brott, och misslyckades. Det hade gått lika illa att skylla på griftefridsbrott.
2016-03-26, 09:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Mordet på Olof Palme är ett mord bevittnat av ett flertal personer inklusive makan, precis som Kennedy-mordet.

Alla mord som inte bevittnas kan skyllas på brott mot griftefriden.

" Jag var inte där när hon dog, jag hittade henne död bara". Jag tog i henne för att se om hon var död, det var då jag lämnade spår. Måste vart nån annan som dödade henne innan jag hittade henne".
Elin Krantz-mordet är bara ett exempel.
Det är precis som du skriver: Antingen kommer gärningsman med en långsökt förklaring (Krantz) som ska förklara kontakt med offret - eller så försöker gärningsman tiga och hoppas det går vägen.
Skulle man hårddra det hela och diskutera i termer att det enbart kan handla om griftefridsbrott så skulle det kräva bevittnat mord.

Därav är det vansinnigt fel att dra den slutsatsen " mord bevisar bara griftefridsbrott" eftersom det dels finns en förklaringsbörda då han påbörjat sin story med DNA på sin arbetsplats via tröjor och annat dravel. Den lyser med sin frånvaro och med tanke på DNA på insidan av hennes jeans, mängd och typ av DNA för övrigt (inklusive brottsplats) så finns det ingenting som talar för annat än de två domslut som finns.

Syvende och sist handlar det om sannolikhetsbedömning ihop med övrig bevisning, vittnen, brist på alibi, tidsspegel osv. När GM tiger får rätten utesluta de andra varianter som försvaret kommer med dvs alternativa förlopp.
Sen finns otaliga påhittade förlopp i trådarna om Lisa som givetvis inte presenterats men de är så långsökta (självmord, SOG, planteringar inlärda i Långtbortistan) att det vore rent pinsamt om så skedde.
Det räcker fullständigt med de fabler som Rönnbäck redan presenterat.
2016-03-26, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tror du att Lisas pappa är involverad i det som du
kallar misskreditering av NB?
Stefan är inte alls involverad i någon misskreditering mot NB, har aldrig sett att han sagt ett negativt ord om NB.
Han har skött den här tragiska händelsen föredömligt, som han skall ha all beröm för.
Jag själv tror att Stefan är en så förståndig man att han tror att NB är ingen gärningsman.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-26 kl. 10:05.
2016-03-26, 10:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är precis som du skriver: Antingen kommer gärningsman med en långsökt förklaring (Krantz) som ska förklara kontakt med offret - eller så försöker gärningsman tiga och hoppas det går vägen.
Skulle man hårddra det hela och diskutera i termer att det enbart kan handla om griftefridsbrott så skulle det kräva bevittnat mord.

Därav är det vansinnigt fel att dra den slutsatsen " mord bevisar bara griftefridsbrott" eftersom det dels finns en förklaringsbörda då han påbörjat sin story med DNA på sin arbetsplats via tröjor och annat dravel. Den lyser med sin frånvaro och med tanke på DNA på insidan av hennes jeans, mängd och typ av DNA för övrigt (inklusive brottsplats) så finns det ingenting som talar för annat än de två domslut som finns.

Syvende och sist handlar det om sannolikhetsbedömning ihop med övrig bevisning, vittnen, brist på alibi, tidsspegel osv. När GM tiger får rätten utesluta de andra varianter som försvaret kommer med dvs alternativa förlopp.
Sen finns otaliga påhittade förlopp i trådarna om Lisa som givetvis inte presenterats men de är så långsökta (självmord, SOG, planteringar inlärda i Långtbortistan) att det vore rent pinsamt om så skedde.
Det räcker fullständigt med de fabler som Rönnbäck redan presenterat.
Du fortsätter med "DNA bevisar bara griftefridsbrott", trots att jag har förtydligat med "DNA bevisar inte mer än griftefridsbrott". Åklagaren har bevisbörda och den tilltalade förklaringsbörda. Kan inte åklagaren motbevisa förklaringen ska den tilltalade inte dömas för mer brott än vad som framgår av förklaringen. Hittills har vi inte hört någon förklaring, och det går inte att bedöma trovärdigheten i en sådan förrän den eventuellt kommer.
2016-03-26, 10:16
Medlem
Citat:
Stefan är inte alls involverad i någon misskreditering mot NB, har aldrig sett att han sagt ett negativt ord om NB.
Han har skött den här tragiska händelsen föredömligt, som han skall ha all beröm för.
Jag själv tror att Stefan är en så förståndig man att han tror att NB är ingen gärningsman.

Ok, då va vi nästan överens, förutom det sista du skrev.
2016-03-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Regler finns. En polis som skall gripa en GM kan inte bete sig hur som helst utan kan agera inom ramen för de regler som gäller. Den kan ta egna "iniativ" inom ramen för vad uppgiften går ut på men inte utöver de regler som gäller. De tränar alltså på att fatta "rätt" beslut inom de gällande ramarna. Samma sak gäller naturligtvis inom det militära. Militären är i högre utsträckning reglerad av regler och klara beslutsordningar än den "civila" sfären. Den offentliga sektorn är dock ganska hårt reglerad när det gäller det mesta. Som du skriver så är ju chef inblandad och är fm den som tagit det initiala beslutet och delegerat en del befogenheter i det du beskriver. Det är alltså inga självständiga Rambos som utbildas utan kuggar i ett maskineri.

Det är min uppfattning att det som diskueras är att man inte hux flux kan använda försvarets medel till privata göromål även om det är en behjärtansvärd sak. Ett beslut bör tas om allmännyttan i det hela. Kanske har det gjorts i detta fall, kanske inte. Jag har inte sett något men jag har heller inte letat speciellt mycket efter det.

Tack för den. Nu förstår jag precis varför polisen klassade det som en "särskild händelse". Det var alltså "privata göromål". Visserligen tillräckligt "behjärtansvärt" men framför allt "privata". Det slutade i alla fall inte i privat domstol.
2016-03-26, 10:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du fortsätter med "DNA bevisar bara griftefridsbrott", trots att jag har förtydligat med "DNA bevisar inte mer än griftefridsbrott". Åklagaren har bevisbörda och den tilltalade förklaringsbörda. Kan inte åklagaren motbevisa förklaringen ska den tilltalade inte dömas för mer brott än vad som framgår av förklaringen. Hittills har vi inte hört någon förklaring, och det går inte att bedöma trovärdigheten i en sådan förrän den eventuellt kommer.
Det blir ingen skillnad även om du tycks tro dig ha justerat ditt repetativa mantra den senaste veckan och alla dina idéer, dvs vad du än kommit med sen juni 2015, anser jag som rena farsen. Däremot tycks det komplett ha skenat via den senaste varianten med trovärdighet noll.
Utöver detta skrev jag om de rövarhistorier som ses i trådarna. Skulle han däremot komma med nåt mer trovärdigt efter allt tigande ska jag gratulera - däremot ser jag ingenting som skulle förändra domslut.
Senast redigerad av develi 2016-03-26 kl. 10:40.
2016-03-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det låter som du skriver med sårad yrkesheder eller något liknande. Att vissa militärer, poliser, agronomer, dagispersonal, finnansmän, jägare, etc, etc inte går att lita på betyder ju inte att alla inte går att lita på.

Det är dock självklart att det är mer naturligt att brott och oegentligheter oftare sker på ett sätt som ligger nära och på något vis är kopplat till yrket. En finnansman ägnar sig säkert sällan åt att vanvårda boskap men oftare åt insideraffärer. En jägare ägnar sig nog snarare åt tjuvskytte än att misshandla misstänkta brottslingar. Det naturliga blir då att det vanligast vid förvanskande, både att förstöra och att plantera, bevis borde finnas bland dem som hanterar dem i sitt yrke.

Jag tycker inte man bör såra någons yrkesheder. Varken nån annans eller min egen.
Så militärer hanterar bevis yrkesmässigt? Särskilt DNA.
2016-03-26, 10:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det blir ingen skillnad även om du tycks tro dig ha justerat ditt repetativa mantra den senaste veckan och alla dina idéer, dvs vad du än kommit med sen juni 2015, anser jag som rena farsen. Däremot tycks det komplett ha skenat via den senaste varianten med trovärdighet noll.
Utöver detta skrev jag om de rövarhistorier som ses i trådarna. Skulle han däremot komma med nåt mer trovärdigt efter allt tigande ska jag gratulera - däremot ser jag ingenting som skulle förändra domslut.
Det är inte ett mantra, det är en sanning och jag måste upprepa den tills den går in i skallen hos vissa. DNA bevisar inte mer än griftefridsbrott, så innebär förklaringen att NB erkänner griftefridsbrott endast måste han bli misstrodd, åklagaren plocka fram nya bevis eller NB gå fri för mer än griftefridsbrott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in