Citat:
Ursprungligen postat av
hasselmuz
Mordet på Olof Palme är ett mord bevittnat av ett flertal personer inklusive makan, precis som Kennedy-mordet.
Alla mord som inte bevittnas kan skyllas på brott mot griftefriden.
" Jag var inte där när hon dog, jag hittade henne död bara". Jag tog i henne för att se om hon var död, det var då jag lämnade spår. Måste vart nån annan som dödade henne innan jag hittade henne".
Elin Krantz-mordet är bara ett exempel.
Det är precis som du skriver: Antingen kommer gärningsman med en långsökt förklaring (Krantz) som ska förklara kontakt med offret - eller så försöker gärningsman tiga och hoppas det går vägen.
Skulle man hårddra det hela och diskutera i termer att det enbart kan handla om griftefridsbrott så skulle det kräva bevittnat mord.
Därav är det vansinnigt fel att dra den slutsatsen " mord bevisar bara griftefridsbrott" eftersom det dels finns en förklaringsbörda då han påbörjat sin story med DNA på sin arbetsplats via tröjor och annat dravel. Den lyser med sin frånvaro och med tanke på DNA på insidan av hennes jeans, mängd och typ av DNA för övrigt (inklusive brottsplats) så finns det ingenting som talar för annat än de två domslut som finns.
Syvende och sist handlar det om sannolikhetsbedömning ihop med övrig bevisning, vittnen, brist på alibi, tidsspegel osv. När GM tiger får rätten utesluta de andra varianter som försvaret kommer med dvs alternativa förlopp.
Sen finns otaliga påhittade förlopp i trådarna om Lisa som givetvis inte presenterats men de är så långsökta (självmord, SOG, planteringar inlärda i Långtbortistan) att det vore rent pinsamt om så skedde.
Det räcker fullständigt med de fabler som Rönnbäck redan presenterat.