Citat:
Ursprungligen postat av
arkmike
Fantasin som tidigare tjänat som en tankeflykt från den grå vardagen börjar undan för undan materialiseras. Dröm och verklighet flyter ihop. Brottsplatsen är riggad. Rovdjuret gör entré, Jekyll blir Hyde. När akten är utförd kilar han snabbt hem. Dr Jekyll gör entré och ringer plikttroget mamsen.
Nämnde den forna diskussion om stress som triggerfaktor och det finns en fortsatt reflektion i det hela.
Grundfaktorer :
Verklighetsflykt (dagdrömma, fantisera) och få utlopp via sexualitet - infantilt beteende för att hantera stressrelaterade situationer och ångest som fortsätter i vuxen ålder som copingstrategi dvs ett sätt att ta tillbaka makt och skapa kontroll.
Aktuella faktorer i miljön:
Stressen i den direkta nutiden kulminerar (jobbet) och stressfaktorer finns även i framtiden (brodern flyttar) och mitt i detta är morsan på ingående.
Trigger:
Jag har tittat tillbaka för att se om det finns en trigger eftersom det inte är mycket som behöver vara själva katapultknappen (gräl ses ofta vara den utlösande faktorn) och mord sker då under irritation eller ilska. Flertal av de som mördar har bråkat med en partner eller förälder innan när det handlar om mord med sexuellt motiv.
Kombinationen med att manuset redan finns i hjärnan gör att fantasin iscensätts snabbt när det väl är dags (överfall, okänt offer).
Erinrar mig i skrivande stund att KA som överföll Ida hade bråkat med sin far och var irriterad då han tog sin promenad och sen sa sig få en "impuls" - dvs slumpen gör urvalet i kombination med en marginell tidsram som gör det möjligt på offentlig plats dagtid/kväll.
NB känns som en kombination - han har fantiserat, han har tänkt iscensätta och han testar med Adriana. Han verkar darra på manchetten i mötet med A vilket kan vara en kombination av iver och att vara oslipad. Planen höll inte hela vägen då hon visade på mobilen istället för kartan i bilen.
Däremot börjar jag undra om han verkligen tänkte göra en framstöt direkt dagen efter.
Hela scenariet låg således i luften som en tickande bomb - men att han kan ha triggas på söndag. Han är nämligen irriterad redan när han åker ut och han verkar lova runt rejält som brodern uppger, dvs säger ja och amen till det mesta och är fjäskande/inställsam - han försöker väl leva upp till rollen som den perfekte, lojale hantverkaren (hålla skenet uppe/fasaden utåt) vilket är en konstant stressfaktor i sig:
Citat:
Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket.
.. samt att han verkar ha dålig impulskontroll:
Citat:
Om vi gör något som inte går som det skall så blir han väldigt irriterad.
GJ är återigen på honom för att få fönsterblecket ditsatt. NB:
Citat:
det var ju kanske två veckor innan min gripande och då hann jag under denna veckan så att säga det var väldigt eh, stressig vecka jag hade väldigt mycket jobb och sen kom han ytterligare en gång och bad mig och då var det lördag och då svarade kanske kan komma idag och få ordning på min fönsterbleck och då jag tror att det regnade lite eller jag minns inte och då svarade idag jag kommer inte men i morrn, verkligen jag kommer och då åkte jag dit
Han uppger att han "låtsades" vilja göra jobbet inför GJ:
Citat:
Var det någonting att du inte ville åka dit eller?
Hm då låtsades jag, jag var inte sugen och åka dit men min hustru sa ju att nu får du åka du
vet det har du lovat.
IB tjatar rejält på honom att utföra det han lovat:
Citat:
sedan säger jag att du, du lovade ordna med det här fönsterbläcket, det är som skydd mot regn, och du lovat och göra det, när tänker du och göra det, du bara säger jag ska göra, jag ska göra, men då ( ohörbart ) och det var klockan fyra när jag krävde det av honom och göra, då sa jag till honom, gå och gör det
AB säger att han var irriterad då han var hem emellan:
Citat:
Nej han sade inte att han träffat någon men han sade att han var missnöjd med arbetet. Han
var irriterad eller missnöjd.
NB bekräftar detta då han säger det krånglar:
Citat:
Okej, han säger även att du är missnöjd eller irriterad när du kommer hem.
Ja det stämmer, jag sa till min fru att jag var missnöjd med att den här då detaljen inte
passade, att jag måste göra om den.
Summa summarum har han "lovat runt men håller tunt", försöker upprätthålla sin image som den bäste arbetaren, han är överhopad av jobb och stressad (pådriven av AJ för att det ska vara klart innan resan). Han vill inte alls åka men Irina tjatar på honom och AB säger att han är irriterad då plåten krånglar.
Det här tror jag inte är en lyckad kombination och kan vara en utlösande faktor i sammanhanget: Han är irriterad (troligen rent förbannad invärtes på tjatet och att det krånglar) och vid ladan då han hämtar verktygen och hinnan mellan "världarna" blir för tunn: Han fattar det ödesdigra beslutet.
Tillbaka till inledningen:
Verklighetsflykt (dagdrömma, fantisera) och få utlopp via sexualitet - infantilt beteende för att hantera stressrelaterade situationer och ångest som fortsätter i vuxen ålder som copingstrategi dvs ett sätt att ta tillbaka makt och skapa kontroll.
Kombinationen med att manuset redan finns i hjärnan gör att fantasin iscensätts snabbt när det väl är dags (överfall, okänt offer).