2016-04-14, 03:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ena stunden svärmorsdröm i allas ögon och i nästa sekund en brutal beräknande mördare .
Den här stressade, hormonstinna och irriterade buffeln mötte Lisa. Den som var sur och inte alls ville göra jobbet han lovat. Den som IB tjatar på att ge sig iväg:
Citat:
du lovat och göra det, när tänker du och göra det, du bara säger jag ska göra, jag ska göra
Den som slår som en galning med kofot när arbetet krånglar, som det slår slint i skallen på och som det inte går att prata tillrätta. Den tamejfan inte sansade och "världens lugnaste"..
AB om sin bror då han är tillfälligt hemma strax innan mordet:
Citat:
.. han sade att han var missnöjd med arbetet. Han var irriterad eller missnöjd.
NB:
Citat:
Okej, han säger även att du är missnöjd eller irriterad när du kommer hem.
Ja det stämmer, jag sa till min fru att jag var missnöjd med att den här då detaljen inte
passade, att jag måste göra om den.
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 03:19.
2016-04-14, 03:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt. Det är NB själv och hur han framställer sig som är det mest intressanta i sig: Han ljuger som en häst travar om sin högtidliga nubbe - vilket går hand i hand nästintill identisk med mamsens kommentar.
Utöver detta finns sidor som de andra aldrig ser och beskriver honom som lugn och sansad.
AJ:
GJ:
Brodern arbetar dock nästan in i röven på honom och ser andra saker. Ihop med honom törs han visa sitt rätta jag och får väl utlopp får sin dagliga maskerad:
Han verkar vara en diametral motsats mot sin bror som får göra klart jobb han river sönder eller släpper rätt av i vrede.
Irina:
TACK för dina två utmärkta inlägg som tyddliggör det som vissa verkar ha svårt att förstå, nämligen Nerijus tillrättalagda, inställsamma personlighet - den han använder när han måste, när han har nåt att vinna på det som i kontakten med arbetsledare och chef. Den "officiella" bilden.
Sen den mer inofficiella bilden, den som bara hans närmaste känner till, de som är "under" honom i hans rangordning. Dåligt humör, kort stubin, inget tålamod, frun och broderna verkar styrda och närmast rädda för honom och hans nycker. "Bäst att hålla sig på rummet", ungefär.
2016-04-14, 03:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
TACK för dina två utmärkta inlägg som tyddliggör det som vissa verkar ha svårt att förstå, nämligen Nerijus tillrättalagda, inställsamma personlighet - den han använder när han måste, när han har nåt att vinna på det som i kontakten med arbetsledare och chef. Den "officiella" bilden.
Sen den mer inofficiella bilden, den som bara hans närmaste känner till, de som är "under" honom i hans rangordning. Dåligt humör, kort stubin, inget tålamod, frun och broderna verkar styrda och närmast rädda för honom och hans nycker. "Bäst att hålla sig på rummet", ungefär.
Ja, det finns två sidor av myntet att se och det framträder även ett mönster på söndagen den 7 juni av irritation över arbetet som brodern beskriver leder till vredesutbrott:
Impulsiv och förbannad versus lugn och sansad.

.. och det är just vad han är denna sena eftermiddag strax innan mordet.

Ja, det finns nog mycket mer som Irina skulle kunna berätta skulle jag kunna tro. Att han är dubbelbottnad råder ingen tvekan om.
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 03:33.
2016-04-14, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Signalementet som pizzamannen ger av den man som sågs komma ut från ladan är lite lätt haltande. - Vittnet körde bara förbi ladan och fick då ett intryck i förbifarten av mannen som kom gående. Även klädseln är vittnet osäker på – och han ”uppfattade det som att håret var rufsigt”. – NB var kortklippt, men hade hår (inte horn) i pannan som mycket väl kan ha stått rakt upp i blåsten – t.ex. – Om man undantar tidpunkten för vittnets iakttagelse så skulle mannen kunna vara en helt ovidkommande person som bara varit nyfiken på ladan och velat titta runt lite, innan han skulle ta sin bil och fara vidare. Men någon sådan person har inte hört av sig så man bör nog utgå från att det var NB vittnet såg; lite hopkurad i den hårda blåsten och med försiktiga och avvaktande kliv framåt, och detta inte minst med tanke på pizzakvittot och vittnets beräknade körtid.

Jag tycker folk i denna tråd har alldeles för liten förståelse kring vittnesuppgifter/minnen. Det är väl självklart att man inte lägger märke till alla detaljer runt omkring sig? Fråga mig vad jag såg på min senaste biltur och jag har absolut ingen aning.

När jag arbetade inom handel genomgick vi ett "test" ifall vi skulle bli rånade. En person som föreläst i ca 30 min gick plötsligt ut från rummet. Vi fick sedan i uppgift att beskriva honom. ALLA i rummet (ca 20 personer) hade fel om i princip ALLT!
"Jeans och vit t-shirt" skrev jag. Personen hade gråa arbetskläder. VÅRA arbetskläder!

Min poäng: om vittnet vetat exakt vad personen hade för längd på håret under den lilla skynten i bilfärden, hade nog denne haft fotografiskt minne.

Testa själv att minnas alla människor du såg sist du var ute och körde..
2016-04-14, 03:40
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Den här stressade, hormonstinna och irriterade buffeln mötte Lisa. Den som var sur och inte alls ville göra jobbet han lovat. Den som IB tjatar på att ge sig iväg:
Den som slår som en galning med kofot när arbetet krånglar, som det slår slint i skallen på och som det inte går att prata tillrätta. Den tamejfan inte sansade och "världens lugnaste"..
AB om sin bror då han är tillfälligt hemma strax innan mordet:

NB:

Fy faan vilken vidrig typ han är .
Jag tror bestämt att bilden av en svärmorsdröm har hamnat på sniskan rätt rejält .
Man kan inte annat än tycka synd om Aivaras som har levt under förtryck av ett sånt svin .
Liiite värre att tycka synd om Irina som trots allt ljög för hans skull .
Undrar om det har hänt nåt i övrigt som har gjort att det slog slint till slut ?
Något som har utlöst den sista droppen som fick bägaren att rinna över ?
2016-04-14, 04:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror bestämt att bilden av en svärmorsdröm har hamnat på sniskan rätt rejält .
Man kan inte annat än tycka synd om Aivaras som har levt under förtryck av ett sånt svin .
Undrar om det har hänt nåt i övrigt som har gjort att det slog slint till slut ?
Han är hemsk. Han är en inställsam smilfink som rövslickar omgivningen, dricker mycket och tappar konceptet. Men han har även dålig impulskontroll nykter.
.. och han är väldigt mån om att ge sken av att vara en fin person utåt.
Ja, jag tror att stress senaste tiden är en faktor och mycket kan ha att göra med att brodern ska flytta för gott. Han verkar ju vara hans dräng, hans ventil, hans container. Åker med som en vante och lyder minsta order. Kan inte språket och får stå bakom.
Det är nästintill alltid sådana faktorer med i bilden vid mord (livshändelser).
... och mitt i allt detta finns det väl dolda som kanske absolut ingen fått ta del av och då handlar det om mordet och dess aspekter.
Jag tror att han var en tickande bomb i juni som beslutat sig för att sjösätta sina planer men att nåt triggar honom på söndagen och många ggr är det ett gräl som är en utlösande faktor. Eller irritation och ilska över nåt.
Sen mitt i detta uppstår det gyllene tillfället för predatorn.

Men jag kan absolut inte tro att han varit helt felfri fram till 35 års ålder. Men det vete fan vad eller när. Försökt tejpa prostituerade? Iofs har andra som levt dubbelliv enbart onanerat och stulit trosor eller nöjt sig med att binda sig själv..
Men potential har han och jag tror han hade fortsatt om han inte åkt fast.
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 04:25.
2016-04-14, 04:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Man förstår verkligen varför Aivaras drog!
Han ville komma så långt bort från sin f.d bror som han kunde. Vilken skam, vilken mardröm att tänka att de är av samma kött och blod.
Fy fan, livslång ångest!
Irina agerar utifrån sin situation, som hon är van. Hon är van att bli styrd av NB. Även när han suttit häktad så fortsatte hans kontroll över henne. Tänk alla tel.samtal de haft innan hovrättsförhandlingen. Rönnbäck gjorde också sitt till i att styra upp vad Irina skulle säga i förhöret, hon blev ju NB:s förlängda arm då i hans kontroll över frun. Finns nog flera aspekter att tänka på när det gäller Irina.
RÄDSLA för att NB skulle kunna bli frigiven. SKAM över att vara gift med en sexualsadistisk mördare. EKONOMISKT BEROENDE var Irina av NB också.
Det jag har svårt att förstå är hur Irina ska klara av att leva med sina lögner?
Att hon ljugit för att försöka skydda sin sexsadist-mördare till man, hur ska hon förklara det för sin son när han växer upp? Hur förklarar hon det för vänner och familj?
Har hon inga skrupler, skäms hon inte?
2016-04-14, 05:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Irina agerar utifrån sin situation, som hon är van. Hon är van att bli styrd av NB. Även när han suttit häktad så fortsatte hans kontroll över henne. Tänk alla tel.samtal de haft innan hovrättsförhandlingen. Rönnbäck gjorde också sitt till i att styra upp vad Irina skulle säga i förhöret, hon blev ju NB:s förlängda arm då i hans kontroll över frun. Finns nog flera aspekter att tänka på när det gäller Irina.
RÄDSLA för att NB skulle kunna bli frigiven. SKAM över att vara gift med en sexualsadistisk mördare. EKONOMISKT BEROENDE var Irina av NB också.
Det jag har svårt att förstå är hur Irina ska klara av att leva med sina lögner?
Att hon ljugit för att försöka skydda sin sexsadist-mördare till man, hur ska hon förklara det för sin son när han växer upp? Hur förklarar hon det för vänner och familj?
Har hon inga skrupler, skäms hon inte?
Jag tror faktiskt hon bytt fot helt och totalt blundar. Förälskad och kuvad sen länge och dehydrerad på rätt sorts kärlek.. handen som slår och smeker samtidigt. Kunde hon lämna sin son för denna mansgris för markservice så tror jag hon kan ta den här svängen med. Hon är nära sanningen när hon säger att hon är rädd för hennes och sonens säkerhet gällande NB men sen drämmer hon igen den dörren tvärt. Givetvis fick hon hjälp på traven i projekt rädda-Nerijus när hon skulle användas för att vittna. Uhuj - det råder det ingen tvekan om.
Tror hon fullt och fast på sin man så behöver hon inte känna skam och inte tycker hon att hon ljuger heller. Praktiskt som ett kinderägg - tre önskningar i ett.
Nej, men ärligt tror jag hon valt den utvägen av de val som finns, ett sätt att psykologiskt reagera.
Brodern valde en annan.
2016-04-14, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du skriver är funderingar advokaten Rönnbäck borde ha haft, omedelbart, när bevisningen styrkte att denne man Nero, var ett monster.

Som advokat är det mycket märkligt att hon inte lät psykiatrin yttra sig, innan hon i stället snärjde in klienten och sig själv i nonsens och rättsvidriga idiotier. Som advokat borde hon veta, att med dessa bevis, och med den gärningsbeskrivning som är styrkt, så är det livstid enligt den rätt hon har att förhålla sig till. Till och med en blind åsna hade listat ut vilken dom som väntar Nero.

Det är långsökt med dottern, men ändå inte, eftersom Nero inte genomförde samlag på sitt offer. Det kan har funnits en spärr mot incest hos Nero, om det är förvirrade tankar om dottern, kvinnor i övrigt, med en mix av porrens inflytande och hämnd som fått utlopp.

Det är ju självklart att vi alla undrar då detta är en kvinnoplågare som gått flera steg längre än vad man tidigare hört talas om. Detta är en mördare som har mycket ilska inom sig, som riktas mot en random flicka han aldrig haft med att göra tidigare. Utan något motiv vi kan förstå. Men som finns där för psykiatrin att ta reda på.

Så kan det faktiskt vara - indirekt straffar han sin dotter och ex-fru som har avvisat och ratat honom
2016-04-14, 07:53
Medlem
Citat:
Det var bra du dök upp igen då du skrev att FL ljög senast. Höll på att glömma det. Du kan väl citera in den meningen där han påstod att denna var nyrakad?

Här du inte läst? Det står på sidan 1740 i FUP.
2016-04-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Signalementet som pizzamannen ger av den man som sågs komma ut från ladan är lite lätt haltande. - Vittnet körde bara förbi ladan och fick då ett intryck i förbifarten av mannen som kom gående. Även klädseln är vittnet osäker på – och han ”uppfattade det som att håret var rufsigt”. – NB var kortklippt, men hade hår (inte horn) i pannan som mycket väl kan ha stått rakt upp i blåsten – t.ex. – Om man undantar tidpunkten för vittnets iakttagelse så skulle mannen kunna vara en helt ovidkommande person som bara varit nyfiken på ladan och velat titta runt lite, innan han skulle ta sin bil och fara vidare. Men någon sådan person har inte hört av sig så man bör nog utgå från att det var NB vittnet såg; lite hopkurad i den hårda blåsten och med försiktiga och avvaktande kliv framåt, och detta inte minst med tanke på pizzakvittot och vittnets beräknade körtid.

Man ser i bilder på NB att han är kortklippt.
Förstår du inte vad menas med - mellanlåg hår? Mellanlåg är inte kort.
Det kan blåsa så mycket som helst, men man med korta hår blir inte med mellanlånga hår av det.
Och NB hade ingen skäggstubb.
2016-04-14, 08:09
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Nej det fanns inga "snaror". Det låg ett vitt snöre/rep där när kopplingsstationen undersöktes. När gjordes "undersökningen"? Kan vi vara säkra på att det fanns där när Adriana var i närheten? Kan vi vara säkra på att det vita snöret/repet inte låg där ett år innan Adriana befann sig där?

Du tror det var NB som Adriana såg. Jag avstår från att tro. Varken att det var eller inte var NB. Jag konstaterar bara att sannolikheten för att det är vad det ser ut att vara är större än sannolikheten för att det är något det inte ser ut att vara.

Att sannolikheten är högre för en sak betyder inte att det aldrig inträffar saker med lägre sannolikhet.

Fortfarande knepigt det här med sannolikhet.

Jag håller självfallet med om att det inträffar saker med lägre sannolikhet, för hade sannolikheten varit 1 att det var NB som försökte locka Adriana till bilen så var det inte sannolikt NB som lockade henne till bilen, utan då var det NB som lockade henne till bilen.

Hur skulle sannolikheten fördela sig mellan dessa händelser tror du efter allt vi vet om detta?
Att det var NB som stoppade Adriana? 0,999
Att det inte var NB som stoppade A ? 0,001

Vad är det som är knepigt med sannolikhet, eller det du menade var att det är knepigt att få fram en siffra i detta fallet, vilket jag kan hålla med om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in