2016-04-15, 21:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det spelar ingen roll om vi har hovrätter om de inte analyserar utan ägnar sig cirkelresonemang.
MA, som uttalade sig pressen, framstod närmast som ointelligent dumsnut. Är det sådana som ska fatta beslut om livstid på 10 ologiska och sporadiska ( och förutsagda) DNA-bevis tycker du? Känns det bra?
Hade det inte varit bättre om vi hade haft höga jurister som besitter intelligens och självständigt tänkande? Jag tror många blev negativt överraskade av hur billigt välbetalda hovrättsråd beter sig.

Nu ska du inte vara purken för att vi har ett väl fungerande rättssysten i Sverige .
Det tycker jag känns väldigt bra att man plockar bort drägg som Nerijus från gatan .
Du tycker väl inte att vidriga mördare som Nerijus ska slippa straff ?
Alla har gjort helt rätt i alla instanser . Applåd för de duktiga personer som har
gjort ett bra arbete med att bura in och döma en brutal kvinnomördare som Nerijus .
Skönt att rättvisan ännu en gång har segrat .
2016-04-15, 21:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det har jag skrivit om tidigare men ok:

sid 1530

Ja, har ni några frågor på detta?
Ja, jag har en fråga
Ja
Om det finns yppandeförbud, förbud, hur kan Litauisk media så att säga redan skriva om mig som en
mördare? Hur kunde dom få veta det?
Mmm, det är på det sättet att när domstolen beslutar i olika frågor, till exempel att du får en
offentlig försvarare men även att du ska va häktad… då är det beslutet offentligt… och beslutet
omfattar vem det är som är häktad… och för vilket brott… sen lämnar man ingen ytterligare
information… man kan tycka vad man vill om det… men det är på det sättet att anledningen till
det är att samhället inte ska kunna då frihetsberöva nån i skymundan utan att man förstår var
den är… på så sätt får tidningar din födelsetid och ditt namn… och sen spekulerar dom fritt
därefter… vi lämnar ingen information… men yppandeförbudet är gjort så att åklagaren kan
välja då sin förundersökningsledare att lämna information… och detta är informationen som
då är lämnad omfattas inte av yppandeförbudet längre då
… så förenklat är det på det sättet
dom får veta om det… förstår du?

Det här visar inte på någon läcka,
Beslut om häktning är alltid offentligt och vilket brott det gäller och sen lämnar man ingen ytterligare information. Så du har fel där, som vanligt.

Du skulle också visa källa på att polisen läckt info om utredning till internetforum.
Kanske du kan lyckas bättre med den källan än den ovan.
Blir spännande att få källa på polisens läckor till forum på nätet!
2016-04-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Man måste ju ge Hurtig rätt i detta iom att det ju är himla jädra märkligt att detta inte utretts

http://www.skovdenyheter.se/article/...lagat-till-hd/

"Man ifrågasätter också att det inte har gjorts någon fördjupad DNA-analys av huvudhår i Lisa Holms trosor"

Det kanske hade varit klokare att tiga om djurhåren med tanke på NB: katt. Denne stackare först blir han sparkad och nu kanske misstänkt för delaktighet i mord.
2016-04-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Man måste ju ge Hurtig rätt i detta iom att det ju är himla jädra märkligt att detta inte utretts

http://www.skovdenyheter.se/article/...lagat-till-hd/

"Man ifrågasätter också att det inte har gjorts någon fördjupad DNA-analys av huvudhår i Lisa Holms trosor"
FUP sid 492:
I materialet iakttogs inte några hårstrån som var lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik.

Så vad menar advokaten ? Ska NFC lyfta sig själva i håret ?
2016-04-15, 21:13
Medlem
PeterNosters avatar
Undrar vad detta är för datoraktivitet. Det verkar som utredningen gjort en tabbe och tagit fel på dator.
Om denna tekniska bevisning håller så frias NB. Det behövs ingen förklaring till DNA. Det blir lika värdelöst som de utkastade fynden.

Citat:
Bland annat ska datoraktivitet som i utredningen har redovisats komma från Nerijus brors dator i stället ha kommit från Nerijus egen dator, vilken anses kunna indikera att han var i sin bostad när Lisa Holm attackerades.
2016-04-15, 21:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Eller rådjur eller annat hjortdjur. Kommer att stärka åklagarens gärningsbeskrivning avseende mordplatsen för dem som tvivlar.

Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kossor. Jag sätter en femma på att det är NB:s katt som varit framme.
Kossor, rådjur, hjortdjur, katt. Samma soppa. Man kan ju undra hur Hurtig tänker sig att dom här djurhåren skulle kunna fria NB.

Det låg en massa kläder ovanpå Lisas kropp. Det är väl självklart att det fanns hår på dom här kläderna och att dom hamnade på Lisa. Och sen kanske även hår från NB's katt och mordplatsen.

Jag tror att Skarp flinar åt Hurtig i detta nu. Hon verkar ha ett ganska lätt arbete framför sig. (Tror jag, som lekman.)
2016-04-15, 21:15
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, det är precis så jag också har uppfattat händelsen. Därav förvåningen när någon i tråden kallar händelsen för "trivial" och "internt skämt".

Du har fattat helt fel......LH har aldrig kallat den gästen för SIN pojkvän,
Läs på hela fallet om du ska kunna bidra med något i denna tråd.

FÖ, undrar jag om BH tror på sin överklagan själv, det fattar ju vemsomhelst att HD kommer
garva sig harmynta åt det skit han kommer med (förutsatt att det som står i media stämmer).

Det är helt orimligt att dom tar upp detta, tror inte ens dom skulle ta upp det om han kom med nån
halvosannolik förklaring till allt DNA han spridit på exakt "rätt" ställen.

Att dom skulle reagera på ett oundersökt hårstrå i trosan är ju bara nonsens, det skulle inte innebära ett skit för utredningen oavsett vem det skulle tillhöra, möjligen stärka indicierna om det var NB:s eller Irinas, i övrigt skulle det ha zippzero bevisvärde. Djurhåret om det existerar är ju oxå helt ointressant....

VARFÖR skulle det finnas ens en chans att HD tar upp detta, nån seriös skribent som har någon rimlig idé om detta?
2016-04-15, 21:15
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag undrar hur den person som beställde 2 soppor har förklarade sin bekantskap med L.
Han kanske aldrig sett henne?
Hur kom han till café? Vem var med? Hut såg han ut? Hur såg hans kompis ut?
Vilken bil körde?

Släpp sopptallriken nu va .
Soppätarna är utredda och är avskrivna från fallet .
Det är inget brott att beställa soppa , inte ens om den är slut .
2016-04-15, 21:16
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Jaha , var det allt superadvokaten Hurtigrutten hade att komma med? Hade nog förväntat mig mer, typ rättegångsfel eller nåt. Men det är nog som Vresrosen säger: Här håller man varandra om ryggen. Kumla nästa för neroboy

Ja , helt otroligt !
Hur förklarar det här alla DNA träffar ?
Irina spelar på deras Dator hela tiden .
Djurhår ! Jag gissar på SVINPÄLS .
God Natt Hurtig
2016-04-15, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
FUP sid 492:
I materialet iakttogs inte några hårstrån som var lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik.

Platt fall är min analys. Hur fasiken ska idioten Hurtig kunna ta detta till HD. Ett vältrande i en annan fam olycka med att desperat försvara en tigande mördare, som inte kommer med något nytt. Irina gav väll dessutom brodern alibi. Djurhår, men oj överraskande när hon släpats i en lada och byxor dragits ner. Sen som du skriver, hårstrån som ej var lämpade för analys. En kropp som hittats flera dagar senare i sommarsverige.

Stackars, stackars familj. Låt detta elände få ett snabbt slut.
2016-04-15, 21:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
FUP sid 492:

NFC har alltså beordrats av polisen att bara använda standardmetodiken. Inget extra får kostas på för "vi har redan den skyldige".
Man tar sig för pannan

Djurhår och Irinas DNA på trosan tyder väl på att det är hennes bäver som varit där.
2016-04-15, 21:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
FUP sid 492:

Hm, den här ansökan om PT börjar likna "finn fem fel".

Jag undrar hur Hurtig tänker. Han borde skriva en förklarings-bilaga.
Senast redigerad av ReedMe 2016-04-15 kl. 21:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in