2016-04-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det första du skriver om förstår jag ärligt talat inte vart du vill komma med. Jag bemötte några skribenter som minsann visste vilken kadaverdisciplin som råder inom försvarsmakten och förklarade att mindre än man tror sker via order. Det är snarare instruktioner och rutiner som följs respektive initiativ som tas. Inget märkligt med det. Var det jag som myntade "militärer i civila kläder"? Tänka sig. Eftersom det tydligen triggade igång vissa av er så var det väl måhända en illa vald benämning. "Frivilliga i Missing People som råkar ha anställning i försvarsmakten" kanske inte ger dessa ryggradsreflexer. Inte för att deras medverkan inte tål en granskning bör tilläggas.

Jag har sagt det förut. Björn Sahl försade sig inte som du tror. Framrycka i fordon och bedriva personsök är två oförenliga aktiviteter.

Beträffande väderstreck vet jag inte säkert om det är NNO med dragning åt ost eller NO med dragning åt nord så jag avstår från att uttala mig.

Svara nu hur Björn Sahl regiserade skitandet och det flerfaldiga runkandet i ladan. Approcherandet vid gömslet får du gärna berätta hur BS styrde. Liksom varför Nerijus var tvungen att hämta en kökskniv att ha i bilen.

Verkligheten överträffar som bekant dikten. Så ock i detta fallet.

Jag har redan givit svar på dina frågor om det regisserade kammarspelet i Martorp. Har du redan glömt? Precis som att du glömde det fetade ovan? Du kanske glömmer enligt ett visst schema också?
Nåväl jag lägger in mina inlägg igen

Tada: Kammarspelet i Martorp - favorit i repris.

"Bråttom" till Martorp, Mikaela kallas in
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Social smutskastning, "annan ordning på bokstäver" och det mystiska kadavret
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Pojkrumsromans och BS "intuition"

Torsdagskvällen, grupperingen och "vi flängde runt i krokarna"

Det ska vara ordning och reda på vad militären gör. De sägs ju ansvara för rikets säkerhet vid konflikt och krig. Ska de då "flänga runt i krokar" och hitta på lite vad som helst utan att ansvar kan utkrävas?
Det låter som du anser att Sverige är en bananrepublik vad avser Försvarsmakten. Här kan man hitta på att göra lite vad som helst - man kommer ändå att backas upp i efterhand och ingen kan ju granska för det är ju "hemligt".

Redogör gärna för skillnaden mellan att "Framrycka i fordon" och att "bedriva personsök". Detta särskilt med tanke på hur vanliga människor ska se att det "är två oförenliga aktiviteter". Lägg därtill att det pågick ett intensivt eftersök av Lisa Holm under denna period och hur det kan påverka vanliga människors perception (och att det var på Martorp som detta att framrycka skedde i, samma Martorp i vilket kroppen hittades några timmar senare).
Senast redigerad av nopomil 2016-04-24 kl. 13:43.
2016-04-24, 13:56
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Verkligheten överträffar som bekant dikten. Så ock i detta fallet.

Jag har redan givit svar på dina frågor om det regisserade kammarspelet i Martorp. Har du redan glömt? Precis som att du glömde det fetade ovan? Du kanske glömmer enligt ett visst schema också?
Nåväl jag lägger in mina inlägg igen

Tada: Kammarspelet i Martorp - favorit i repris.

"Bråttom" till Martorp, Mikaela kallas in

Social smutskastning, "annan ordning på bokstäver" och det mystiska kadavret

Pojkrumsromans och BS "intuition"

Torsdagskvällen, grupperingen och "vi flängde runt i krokarna"

Det ska vara ordning och reda på vad militären gör. De sägs ju ansvara för rikets säkerhet vid konflikt och krig. Ska de då "flänga runt i krokar" och hitta på lite vad som helst utan att ansvar kan utkrävas?
Det låter som du anser att Sverige är en bananrepublik vad avser Försvarsmakten. Här kan man hitta på att göra lite vad som helst - man kommer ändå att backas upp i efterhand och ingen kan ju granska för det är ju "hemligt".

Redogör gärna för skillnaden mellan att "Framrycka i fordon" och att "bedriva personsök". Detta särskilt med tanke på hur vanliga människor ska se att det "är två oförenliga aktiviteter". Lägg därtill att det pågick ett intensivt eftersök av Lisa Holm under denna period och hur det kan påverka vanliga människors perception (och att det var på Martorp som detta att framrycka skedde i, samma Martorp i vilket kroppen hittades några timmar senare).

Har du inte gett upp än med detta trams om militärer. Orkar inte föra en dialog med enkelspåriga foliehattar längre. Men vad är det för fel egentligen att militären hjälper till? Har aldrig riktigt klurat ut vad du hakar upp dig på. Militären deltar ofta i eftersök, så ock i detta fallet. Militärens underrättelsetjänst blev nog inkopplad tidigt. Var ligger det konstiga att om pappan och kollegor till pappan, ringde in kollegor för att hjälpa att söka efter Lisa - Borde inte prio ett vara att hitta Lisa?

I Vatchareeya Bangsuan fallet så var det också militärer med i söket, dom hittade dessutom kroppsdelar. Var det en stor konspiration med militärer inblandade då också? Är ganska genomskinligt att du är dum i huvudet, och hyser ett personligt hat mot militären och polisväsendet. Hur fan får du hållas i dom här trådarna. Militären kommer att fortsätta dyka upp i sök framöver också, vare sig du vill eller inte. Antagligen Kommer du att misstänka militären då också. Istället för att visa tacksamhet att dom faktiskt ställer upp och letar, utan att bli anklagade för någon uppdiktad konspiration. Till skillnad från dig, så gör dom faktiskt lite nytta.
Senast redigerad av henkess 2016-04-24 kl. 13:59.
2016-04-24, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Irina är nog i någon slags beroendeställning till Modern, ekonomiskt, ev boendet och kanske känslomässigt p.g.a Nerijus. En slags symbios av kontroll. Kändes som att Irinas vittnesmål i HR till stor del regisserats av NB/Rönnbäck med Modern som tongivande sufflös till IB. Så länge som Irina fortsätter att ha kontakt med Nerijus via tel.samtalen fortsätter nog hans och moderns kontroll. Hoppas att någon får upp ögonen på Irina och ser till att hon tar avstånd och försöker stå på egna ben, hennes föräldrar kanske?
Du har nog helt rätt i att det hänger på Nerijus - om hon skulle bli tvungen att försvara sig.
Man undrar också om Modern helt tagit avstånd från sin yngste son, Aivaras, efter att han berättade sanningen i förhören b.la om hur NB bett honom om falskt alibi två gånger, i tidningsintervju om det förnekade hon bara rakt av att AB skulle ha sagt så.
"Nerijus som alltid varit snäll, alltid skött sig och är så jävla VÄLUPPFOSTRAD" enligt modern, inte ska väl någon inbilla sig att han gjort det här hemska för vad skulle man då tro om Moderns uppfostringsmetoder och Nerijus barndom?

En driftig och undersökande journalist måste ta tag i det här när det blivit avslag av PT.
Vilka mörka familjehemligheter har inte funnits där och finns inte där nu? Vilken betydelse har relationen mor/son för NB:s utveckling till sexualsadistiskk mördare? Lars Norén - släng dig i väggen, här är ett riktigt mörkt drama.

Nåd, barmhärtighet och rättvisa - tycktes modern ropa tidigare men nu är det tyst...
Barmhärtighet är enligt bibeln och människors fullhet; det mest gudomliga hos Gud, men också det mest storslagna hos människorna.
Tyckte att både låttiteln "Mother Russia" och bandets namn, "Sisters of Mercy" passade in i denna härva på något vis.

Modern är sufflös till stora delar men står också till stora delar utanför. Då hon till stora delar är vad han lärt sig utav och slipats på. Hennes beroende av att vara behövd är min gissning ett grundläggande tema i deras amfiteater, resten är ringarna på vattnet.

Nerijus som sufflös till händelsekedjan är helt praktisk, när han på mest maximerade sätt visar sin vilja att vara behövd. Och speglar något han tidigare sett så många gånger. Men till sin första sufflös säger han något helt annat, än den rena spegling av övermänskliga innerligheten i att vara sprattlande behövd & takykardins taktökningar när inget finns att leverera. Sprickan uppstår ju i de som finns rätt emellan dvs brodern frun och andra. De hamnar i skottgluggen mellan dessa skickligt dominerande manipulatörers grepp om varandra.

Banden är nog ganska klara på ett sätt och sönerna har kontakt med sin mamma varje dag, minsann! Gissningsvis ligger brodern riktigt pyrt till hos mamman och vågar definitivt inte säga vad han sett och vet. Liksom med frugan samma sak och de vinklarna har de lärt sig av Neptun.

Maskletaren som både håller och letar i tragedin och dyngan av samma sak. Mocka i dimman av gräddfilens grunden. Spridande av en vilja av att vara behövd är att aldrig skapa självständighet, ringarna på vattnet i amfiteatern.
2016-04-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag tror att "hållhaken" är NB:s självbevarelsedrift. Han tänjer på gränserna så långt det är möjligt utan att själv rakt ut säga: "det var AB och IB som gjorde det". Han låter Hurtig säga det istället för även om NB står som upphovsman till idéerna (hahaha) så spelar nog NB ut "oskyldighets-kortet" till modern och frun, d.v.s "det är advokaten som skrivit så - jag har inte sagt det - advokaten sa att det är enda chansen och jag är ju oskyldig så jag måste lyssna på honom." (men det kan väl ingen tro på, eller?)
NB vill inte hamna i en situation där AB och IB blir förbannade, försvarar sig och berättar sanningen. (vilket jag skulle önska att de gör NU).

Ja, det låter rimligt. IB och AB kan tänkas veta allt möjligt besvärande. Taktiskt vågspel, design Hurtig. Det är bara ett stort problem: det ser ut just som så.
2016-04-24, 15:44
Medlem
Det finns inga konspirationer, kammarspel á la Agatha Christie, Twin Peaks-teman eller annat.

Det enda som finns är en sjuk sexualsadist NB som har spanat in tjejerna på kafét under en tid. Till slut räcker det inte för honom att leka med sig själv och fantisera, han bestämmer sig för att förverkliga sin sjuka fantasi. Troligtvis har han tänkt att göra detta redan på lördagen men det blir inget läge, dvs ingen ensam tjej kvar. Besviken åker han till affären och på hemvägen får han se joggerskan. Eftersom han troligtvis redan har förberett sitt dåd i ladan så försöker han att ge sig på henne bara 500 m från ladan, vilket dock inte lyckas pga av hennes vaksamhet.

På söndagen har NB (som står och spanar från sitt hörnrum) bättre lycka då en av tjejerna blir själv kvar. Snabbt beger han sig till baksidan av kafét och lurar, hotar eller använder våld för att få med sig LH till ladan.

Efter utfört dåd gömmer han henne i boden i syfte att komma tillbaka dagen efter och gömma henne permanent. Troligtvis har han med sig jackan och hjälmen in i boden men gömmer inte hjälmen där eftersom den inte får plats i skåpet. Hjälm och jacka göms därför i all hast hjälpligt i rishögen.
Pga av att sökinsatsen startar så tidigt blir det aldrig möjlighet att flytta LH, hjälm och jacka. Allt eftersom veckan går blir NB allt nervösare och till slut bidrar detta till att han röjer sig själv.

Svårare än så här är det inte, allt pekar på NB.

Case closed.
2016-04-24, 16:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Modern är sufflös till stora delar men står också till stora delar utanför. Då hon till stora delar är vad han lärt sig utav och slipats på. Hennes beroende av att vara behövd är min gissning ett grundläggande tema i deras amfiteater, resten är ringarna på vattnet.

Nerijus som sufflös till händelsekedjan är helt praktisk, när han på mest maximerade sätt visar sin vilja att vara behövd. Och speglar något han tidigare sett så många gånger. Men till sin första sufflös säger han något helt annat, än den rena spegling av övermänskliga innerligheten i att vara sprattlande behövd & takykardins taktökningar när inget finns att leverera. Sprickan uppstår ju i de som finns rätt emellan dvs brodern frun och andra. De hamnar i skottgluggen mellan dessa skickligt dominerande manipulatörers grepp om varandra.

Banden är nog ganska klara på ett sätt och sönerna har kontakt med sin mamma varje dag, minsann! Gissningsvis ligger brodern riktigt pyrt till hos mamman och vågar definitivt inte säga vad han sett och vet. Liksom med frugan samma sak och de vinklarna har de lärt sig av Neptun.

Maskletaren som både håller och letar i tragedin och dyngan av samma sak. Mocka i dimman av gräddfilens grunden. Spridande av en vilja av att vara behövd är att aldrig skapa självständighet, ringarna på vattnet i amfiteatern.

Jag tror inte denna mamman vill känna sig behövd, hon behövde snarare pengar för att ta fosterbarn, kanske Nerijus då fick flytta till mormor för att dessa skulle få plats.

Nerijus är snarare avvisad av sin mor vilket inte hindrar henne från att skryta över honom inför andra. Dock tror jag inte Nerijus har fått höra dessa lovord om sig själv. En avvisad klänger fast vid den som avvisat om den är beroende av denne, vill visa sig duktig. Nerijus har kontakt med sin mor dagligen.

En annan konsekvens är hat som inte vågar visas utan tas ut på andra.
2016-04-24, 16:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musslan23
Det finns inga konspirationer, kammarspel á la Agatha Christie, Twin Peaks-teman eller annat.

Det enda som finns är en sjuk sexualsadist NB som har spanat in tjejerna på kafét under en tid. Till slut räcker det inte för honom att leka med sig själv och fantisera, han bestämmer sig för att förverkliga sin sjuka fantasi. Troligtvis har han tänkt att göra detta redan på lördagen men det blir inget läge, dvs ingen ensam tjej kvar. Besviken åker han till affären och på hemvägen får han se joggerskan. Eftersom han troligtvis redan har förberett sitt dåd i ladan så försöker han att ge sig på henne bara 500 m från ladan, vilket dock inte lyckas pga av hennes vaksamhet.

På söndagen har NB (som står och spanar från sitt hörnrum) bättre lycka då en av tjejerna blir själv kvar. Snabbt beger han sig till baksidan av kafét och lurar, hotar eller använder våld för att få med sig LH till ladan.

Efter utfört dåd gömmer han henne i boden i syfte att komma tillbaka dagen efter och gömma henne permanent. Troligtvis har han med sig jackan och hjälmen in i boden men gömmer inte hjälmen där eftersom den inte får plats i skåpet. Hjälm och jacka göms därför i all hast hjälpligt i rishögen.
Pga av att sökinsatsen startar så tidigt blir det aldrig möjlighet att flytta LH, hjälm och jacka. Allt eftersom veckan går blir NB allt nervösare och till slut bidrar detta till att han röjer sig själv.

Svårare än så här är det inte, allt pekar på NB.

Case closed.

Mitt fetande.

Där misstar du dig alt, din teori om varför mördaren placerade ut Lisa's jacka & hjälm, fullt synliga i rishögen, håller inte alls.
Här är en bild på hur det bla. ser ut i boden där Lisa hittades, det finns 7 klädskåp där mördaren kunnat gömma jacka & hjälm, och i rummet bredvid står en kökssoffa som är så pass stor att krim-teknikern som hittade Lisa först trodde att hon låg nere i den.

Så HUR och VARFÖR (och av vem) Lisa's jacka & hjälm placerats ut i rishögen så att plaggen lätt kunde hittas, fullt synliga i rishögen, och därmed ledde sökgruppen/polisen til Lisa's kropp, ja det är en fråga som vi är många som gärna skulle vilja ha det sanningsenliga svar på.

Låter ju inte just som ett sätt en mördare skulle välja att gömma sitt offers blodiga jacka och hjälm på, eller hur? jag menar vilken mördare gömmer sitt offers tillhörigheter på ett sätt som gör det jättelätt för sökgrupp och polis att hitta mordoffrets kropp?

http://postimg.org/image/704v5uf0t/

Bild inne ifrån boden (Lisa ligger i det öppna klädskåpet, under kläd-bunken)
2016-04-24, 16:22
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Då kan man ju konstatera att de "viktiga fynden" inte spelade någon som helst roll för fallets upplösning. De som Fredman i princip ägnar hela den ovan länkade intervjun åt.

Dessa fynd har försvunnit helt från rättsprocessen. De hade bara betydelse för att utgöra en del av "den röda streckade linjen" som finns inlagt i fupen som då ska peka på hur mgm tog sig till Martorp. Men vips, när det blev problem, försvann dessa fynd från kartan dvs från intresset.

De flesta förstår nog att om mobilfynden vägts in hade inte NB kunnat fällas.

Det är också värt att ha i minne den presskonferens där Fredman och Trolläng, polisområdeschef i Skaraborg, bad om ro för "familjen".
Som Medierna har visat hittade hon på - det fanns ingen händelserapport.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2795

Varför har detta försvunnit? För att det visar på att oegentligheter, mörkande och lögner präglar hela utredningen från början till domen i HR.

Så tvångströjan har tagits av en stund igen
Se där ja , polisen är korrupt igen .
Skitsnack som vanligt utan några som helst bevis eller fakta som belägger det du skriver .
På vilket sätt skulle mobilfynden ha kunnat påverka domen ?
Faktum kvarstår , din runkpelle till kompis har mördat Lisa för att han är sjuk i skallen .
Faan , du glömde ju att man har mörkat när mopeden lämnades ut och varför .
En riktig kioskvältare som säkerligen också kunde ändrat domen tlll äckel-Nerijus fördel .
Jag fick aldrig någon förklaring på hur du kan påstå att Lisa aldrig var i ladan trots
att Hurtig och Nerijus skrev det i sin ansökan om PT ?
Och hur var det med den alternative gärningsmannen som du aldrig har presenterat ?
Undrar om spöken kan kopiera Nerijus DNA och bete sig lika svinigt ?
2016-04-24, 16:33
Medlem
O/T men här kommer en artikel om en HD ordförandes vardag http://www.vf.se/hela-livet/hds-ordf...-bast-pa-naset
2016-04-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Där misstar du dig alt, din teori om varför mördaren placerade ut Lisa's jacka & hjälm, fullt synliga i rishögen, håller inte alls.
Här är en bild på hur det bla. ser ut i boden där Lisa hittades, det finns 7 klädskåp där mördaren kunnat gömma jacka & hjälm, och i rummet bredvid står en kökssoffa som är så pass stor att krim-teknikern som hittade Lisa först trodde att hon låg nere i den.

Så HUR och VARFÖR (och av vem) Lisa's jacka & hjälm placerats ut i rishögen så att plaggen lätt kunde hittas, fullt synliga i rishögen, och därmed ledde sökgruppen/polisen til Lisa's kropp, ja det är en fråga som vi är många som gärna skulle vilja ha det sanningsenliga svar på.

Låter ju inte just som ett sätt en mördare skulle välja att gömma sitt offers blodiga jacka och hjälm på, eller hur? jag menar vilken mördare gömmer sitt offers tillhörigheter på ett sätt som gör det jättelätt för sökgrupp och polis att hitta mordoffrets kropp?

Det jag menar med att hjälmen inte fick plats i ett skåp är att frågan är om en hjälm får plats i ett så här smalt skåp, oavsett vilket av dem (måste väl finnas någon här som äger en hjälm och kan svara på om den går in i ett smalt skåp som detta). Gällande kökssoffan är det inte säkert att NB kände till att det gick att förvara något i den. Gällande placeringen i rishögen var det väl inte "jättelätt" att hitta, det krävdes väl att man gick runt på baksidan av den. Att det dock inte gömdes bättre tror jag dock beror på att tanken var att komma tillbaka väldigt snart.
2016-04-24, 16:45
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Vi har ju förklarat att han tänkte flytta , elda upp eller gömma sakerna bättre senare .
Rishögen var inte slutförvaringen .
Tidspressen att hinna hem och skypa med mamsen och köpa pizza som alibi gjorde att
han inte hann gömma sakerna bättre på söndagskvällen .
Sakerna låg ju inte direkt så att de syntes väl heller .
Brännässlor , jordhögar och annat var ju i vägen .
Som tur var så fick ju runkepellen Nerijus aldrig någon chans att gömma dom bättre på
grund av det stora sökpådraget som kom igång på direkten .
Är det så svårt att förstå ?
Varför lades sakerna i rishögen tror du ?
Och vem har lagt dom där om det inte är mördaren Nerijus ?
Är det militären kanske ?
Är du inne på en komplott mot mördaren Nerijus också ?
Eller kanske det är det osynliga spöket som alla ni tror är den skyldige .
Senast redigerad av boidis12 2016-04-24 kl. 16:47.
2016-04-24, 17:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja, det låter rimligt. IB och AB kan tänkas veta allt möjligt besvärande. Taktiskt vågspel, design Hurtig. Det är bara ett stort problem: det ser ut just som så.
Han spelar som om han hade triumf på hand men blir han synad så faller allt pladask.
Det vet ju Nerijus, det är därför som överklagan ser ut som den gör där Hurtig verkar ha överansträngt sig lite för att få till de rätt, så det verkligen ska se ut som att NB är med på ett hörn och menar vissa saker...eller kanske inte...
Lite abstrakt mystik i det hela

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in