2016-04-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
...eftersom han kan förebära plausibla skäl att åka dit en sväng faktiskt när som helst

Jag väntar fortfarande på en förklaring på skillnaden mellan att
"Framrycka i fordon"
och
"bedriva personsök"
och på vilket sätt de "är två oförenliga aktiviteter".

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

1. Vad är "framrycka i fordon"?
2. Om inte militären ägnade sig åt att "bedriva personsök" vid Martorp på torsdag kväll/natt- vad gjorde de då? Med tanke på det Stora försvinnandet.
3. Om det nu är "oförenliga aktiviteter" finns all anledning att dyka ner vad militären egentligen gjorde där denna kväll/natt.

Till sist:
4. Hur ska då vanliga människor veta skillnaden på "framryckning"/icke personsök och personsök? Tex CB och NB?
2016-04-25, 12:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Boden i Martorp var nog inte uttänkt i förväg som gömställe för kroppen. Det verkar irrationellt.

Tvärtom skulle jag vilja säga, även om beslutet och färden dit nog varit ganska spontan.
Boden och denna plats är känd av honom, han vet att det inte är mycket rörelse här, så jag skulle hålla det för troligt att det var ett rationellt val som gjordes ungefär när han startade avfärden från ladan.

Jag tror även rishögen har en tydlig betydelse här.
2016-04-25, 12:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Lars Johansson: "– Utnyttja möjligheten att som fu-ledare belägga advokaten och hörda med uppenbarandeförbud".

Uppenbarandeförbud? Eh?

Läste också det och skrattade till lite.. Det var ett förbud jag aldrig hört om.
God tanke dock. Tänk hur bekvämt det vore om polisen bara kunde förbjuda både brottslingar och advokater att helt sluta uppenbara sig.
2016-04-25, 12:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Läste också det och skrattade till lite.. Det var ett förbud jag aldrig hört om.
God tanke dock. Tänk hur bekvämt det vore om polisen bara kunde förbjuda både brottslingar och advokater att helt sluta uppenbara sig.

En freudiansk felsägning, mao
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-04-25 kl. 12:57.
2016-04-25, 13:05
Medlem
Citat:
Lars Johansson: "– Utnyttja möjligheten att som fu-ledare belägga advokaten och hörda med uppenbarandeförbud".

Uppenbarandeförbud? Eh?

Citat:
En freudiansk felsägning, mao

Nej.

Citat:
Yppandeförbud, eller uppenbarandeförbud som det också kallas
http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=156994
2016-04-25, 13:06
Medlem
Det var dock pappans kollegor som bidrog med flera avgörande fynd längs den så kallade fyndvägen där flera av Lisas tillhörigheter anträffades, en situation som vid något tillfälle oroade spaningsledningen.
– Varför hittade pappans bekanta ledtrådar? Försökte någon lura oss att flytta sökområdet? Vid ett tillfälle hölls ett krismöte mellan yttre kommissarien och pappans bekanta. Denna oro kunde då snabbt avfärdas

http://polistidningen.se/2016/04/sid...holm-utredare/

Hur då?

Det är ungefär samma nivå som när domstolarna fastslår att det är osannolikt att spåren skulle vara planterade för att det är osannolikt.
2016-04-25, 13:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej.

Citat:
Yppandeförbud, eller uppenbarandeförbud som det också kallas

http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=156994

Men konstigt ändå.

Ordet "uppenbarandeförbud" finns inte med i SAOL. Och när man googlar på ordet är det bara totalt två (!) träffar, varav den ena går till Lars Johanssons uttalande och den andra till en 14 år gammal länk från Sveriges Radio.

Mao ett extremt sällan använt uttryck
2016-04-25, 13:26
Bannlyst
Höggradigt motiverade personer med insatstänkande
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Under Svenska Narkotikapolisens årskonferens helgen 22-24/4, höll kommissarie Lars Johansson föredrag om Lisa Holm-utrednings inledningsskede med eftersök och utredning:

Finns att läsa här:
http://polistidningen.se/2016/04/sid...holm-utredare/
Intressanta reflektioner. Det torde inte tillhöra vanligheten att 40 personer med hjärta för insatsen släpper allt och går löst tekniskt och matematisk för att beta av uppgiften, steg för steg, timme för timme. Analytiskt avbetande når sin täckning.

Kanske inte så konstigt att de initialt är de som också får de flesta napp rent fyndtekniskt. Tills Missing peoples finmaskigare nät slås på. Militär och militär, de är faderns arbetskompisar och är inte militärer utan privatpersoner vilka visar sig ha en gedigen och bra bakgrund för uppdraget. Trotts sina nära band med den drabbade familjen lyckas de hålla huvudet kallt, kanske tack vare att de har insatstänkande mer eller mindre i blodet.

Min gissning är att det också här läggs grunden till att Nerijus kunde stoppas. Nog har han stått i det lilla torpet med sina märglösa tänder lättgurglande med mjölk och funderat över stearinljusens vid sin egna sängs och deras brinntid. Planterade vid en dunk som händelsevis råkar antända allt i närheten då Nerijus har försett sig med totala sociala bevis för sin oskuld eller sover hemma. Vita ljus, vit dricka. Men Nerijus var helt oförberedd på den snabba resoluta reaktionen. Dock fick han tillträde till platsen där handsken hittades efteråt och han nog förstöra många tänkbara fynd kring teleskoptraktor och annat vid den fyndplatsen. (vilket är ren spekulation från min sida, vilken dock bygger på flera tecken bland annat hundmarkering vid just den platsen) Men vem kunde där och då veta vilket helvete som låg bakom försvinnandet.
2016-04-25, 13:45
Medlem
Vokaals avatar
Citat:
Men konstigt ändå.

Ordet "uppenbarandeförbud" finns inte med i SAOL. Och när man googlar på ordet är det bara totalt två (!) träffar, varav den ena går till Lars Johanssons uttalande och den andra till en 14 år gammal länk från Sveriges Radio.

Mao ett extremt sällan använt uttryck

Rättegångsbalken. 23 kap 10 § 7 stycket.

Undersökningsledaren får besluta att det som förekommit vid förhör inte får uppenbaras.

Jag antar att det är därifrån det kommer.
2016-04-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vokaal
Rättegångsbalken. 23 kap 10 § 7 stycket.

Undersökningsledaren får besluta att det som förekommit vid förhör inte får uppenbaras.

Jag antar att det är därifrån det kommer.

Tack. Make sense.
2016-04-25, 14:05
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag väntar fortfarande på en förklaring på skillnaden mellan att
"Framrycka i fordon"
och
"bedriva personsök"
och på vilket sätt de "är två oförenliga aktiviteter".

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

1. Vad är "framrycka i fordon"?
2. Om inte militären ägnade sig åt att "bedriva personsök" vid Martorp på torsdag kväll/natt- vad gjorde de då? Med tanke på det Stora försvinnandet.
3. Om det nu är "oförenliga aktiviteter" finns all anledning att dyka ner vad militären egentligen gjorde där denna kväll/natt.

Till sist:
4. Hur ska då vanliga människor veta skillnaden på "framryckning"/icke personsök och personsök? Tex CB och NB?
Ingen militär har varit delgiven misstanke om brott i detta fall, de var enbart där för att hjälpa till i sökandet efter Lisa.
Varför spammar du tråden med hatiska och nedlåtande inlägg om de som var militärer och hjälpte till?
2016-04-25, 14:29
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ingen militär har varit delgiven misstanke om brott i detta fall, de var enbart där för att hjälpa till i sökandet efter Lisa.
Varför spammar du tråden med hatiska och nedlåtande inlägg om de som var militärer och hjälpte till?

Man kan ju undra varför någon öht tycker att det är något negativt eller suspekt, när frivilliga militärer och anhöriga ställer upp och letar efter Lisa. Militärer är ofta med i sök, man ska vara vara glada att det finns frivilliga. Jag tycker att det börjar bli dags för denna skribent att hosta fram bevis på militärens inblandning i denna "konspiration". Börjar nästan bli lite löjligt, med tusentals inlägg som enbart har med personligt hat mot militären och Polisväsendet att göra. Då är man inte i rätt tråd och skriver.
Senast redigerad av henkess 2016-04-25 kl. 14:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in