Citat:
Ursprungligen postat av 1080
Tjena, fyra månader sedan jag låg under kniven. Tänkte kolla lite med er experter om lite diverse.
(1)Först och främst: vad är gränsen mellan hel och halv omskärelse. Hade ingen längre diskussion med mannen som opererade men han uttryckte det som att "vi tar bort allt". Jag har strängen kvar och när jag vid operationstillfället frågade om man kunde ta bort den så verkade han nästan omedveten om att det var ett alternativ. Har fortfarande "en del att arbeta med" så att säga. Är en hel omskärelse per definition att man även tar bort strängen?
En halv omskärelse är när man bara tar bort en del av toppen på förhuden. Förhuden kommer då av sig själv fortfarande täcka en stor del av ollonet. Vid en hel omskärelse håller sig huden kvar på skaftet om man inte själv drar fram den. Huruvida man tar bort strängen eller inte är helt orelaterat till hel eller halv omskärelse. Tyvärr verkar många svenska kirurger tro att man ska behålla strängen till varje pris. Fick själv höra "den vill du inte bli av med". Jo, det vill jag visst, precis som ett par miljoner andra män, liksom. Nerverna finns kvar där fastän man kapar den, det borde en kirurg förstå.
Det går att själv förlänga strängen med nål och tråd, jag gjorde det själv vid två tillfällen innan min första operation. Finns en del att hitta om man söker på engelska på Google.
[QUOTE =1080](2)Vid själva ärret är det fortfarande ojämnt om man säger så. På många "efterbilder" man ser är det helt slätt och bara lite annan färg där kniven varit om man säger så. Vet att det kan ta lång tid men kan det fortfarande bli mindre ojämnt från fyra månader och framåt?[/quote]
Det tar uppåt två år innan huden har blivit helt återställd. Mestadels handlar det om att ärret bleknar och att alla småsvullnader lägger sig helt, blodkärl letar nya vägar, osv. Kan inte lova att det blir mycket jämnare, men så länge det bara är ojämnheter i ärret och inte olika längd på huden så kommer det bli mycket mindre påtagligt och antagligen se rätt bra ut.