Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Eller tänk exempelvis ett par i övre medelåldern/yngre pensionärer som säljer en stor villa i en dyr förort för att satsa på innerstadsliv. De har gjort en rejäl slant på villan, barnen har flugit ut, lönen är hög och så har de en del inkomster av kapital.
I brist på nya objekt så vill jag också kommentera och utveckla denna diskussion. Ursäkta OT.
Jag vill inte snöa in på en diskussion om bostadspolitik eller överhettad bostadsmarknad, men visst är det så att ett äldre par från villaförorten absolut är potentiella köpare av innerstadslägenheter när pensionärslivet hägrar. Men om man tar det ett steg längre, vem är potentiella köpare på deras villa?
Potentiella köpare borde vara ett yngre par med småbarn eller som är på väg att få barn och vill ha ett objekt att växa i. Men en villa i förorten ligger på 5-6 mille. Vilken yngre par med medellön har har kontantinsats till något sådant eller för delen klarar av räntorna på lånet när dom börjar stiga?
Det kräver att man gjort en bostadskarriär innan och gjort sig en hacka.
Man brukar säga att man skall sätta sitt barn i bostadskön så fort åldern tillåter, i min mening är det snarare att se till att barnet kommer in på bostadsmarknaden snarast möjligt när de blir myndiga, om det så är en torparstuga.