2016-06-03, 02:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Äh. Det har inte med rasen att göra. Hundarna reagerade instinktivt på hunger - oavsett ras.
Skulle de satt sig ner och sörjt?
För att ytterligare korrigera överdriftsmedia så dödade de inte (cachat):

Lisa skulle haft en sån härlig hund. Då hade NB inte haft skuggan av en brakskit att komma nära.
Jäklar vad stora de kan bli... Respektingivande minst sagt.

Ja, tänk om Lisa hade haft en sån kämpe till hund med sig eller schäfer eller nån annan tuff
ras som fått ett svin som Nerijus att verkligen tänka efter noga om det skulle vågas på en attack.
Hur jävla lysten han än skulle ha varit så hade det nog blivit ett beslut om att avstå.
Om hans eget liv var honom kärt så hade väl blotta anblicken av särskilt den väldiga
ryska björnhunden fått honom att krypa ihop och tappa allt vad mordlust hette
och i rappet överge allt av överfallsplaner.

Vill det sig väl får han stifta bekantskap med vovvar av det här slaget nån gång framöver...
Det rådde bekymmersam arbetslöshet bland ovtjarkan länge och väl efter
den östtyska kommunistdiktaturens sammanbrott och murens fall, men
arbetsmarknaden blev efter några år åter bättre och nu har man fullt upp med att
inte minst ha koll på buset borta i Litauen så att det inte behagas rymmas...

http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarkavakt.htm
Senast redigerad av Grandioso 2016-06-03 kl. 02:40.
2016-06-03, 02:42
Medlem
Ringuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Alla vet ju att om man ber sin maka/make att tvätta smutsiga kläder, så har man mördat någon.

Det är ju uppenbart att om det överhuvudtaget inte finns några spår efter ett mordoffer i min bil, så betyder det bara att jag är otroligt skicklig på att transportera mordoffer i min bil.

Alla vet ju att om man frågar någon (t.ex om man möter någon som är ute och joggar) om vägen, så betyder det att man inom en mycket snar framtid kommer att mörda en helt annan person.

Det är en kriminologisk sanning att om man köper pizza vid en viss tidpunkt så har man mördat någon för runt en timme sedan.

Det är välkänt i den forensiska forskningen att en typisk mördare luktar öl, svett och letar mask.

En person som blir nervös och osäker när hemmiljön invaderas av militärfordon, 1000-tals personer som går skallgång, polishelikoptrar och journalister - ja, en sådan person är en mördare.
Nerijus var aldrig annars intresserad av att tvätta sig och duschade typ 1 gång i månaden och hans fru fick tjata på honom att göra det. Kläderna fick också hans fru tjata för att han skulle bry sig om lägga i tvätten. Då är det märkligt att Nerijus plötsligt en dag slänger kläderna i tvätten och vill frun ska tvätta dem.

Likhunden markerade inte på Nerijus bil vilket är en märklig sak. Hur Lisas kropp flyttats från ladan till arbetsboden är väl fortfarande ett mysterium? Eller kan det vara så att kroppen när den flyttades var så färsk att ingen liklukt kommit än?

Att Nerijus frågade om vägen i ett område han bott i flera år är märkligt.

Att Nerijus och hans bror blir nervösa och säger till militären att de redan varit där och letat i det området är märkligt när det var lögn.
2016-06-03, 05:57
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringuu
Nerijus var aldrig annars intresserad av att tvätta sig och duschade typ 1 gång i månaden och hans fru fick tjata på honom att göra det. Kläderna fick också hans fru tjata för att han skulle bry sig om lägga i tvätten. Då är det märkligt att Nerijus plötsligt en dag slänger kläderna i tvätten och vill frun ska tvätta dem.

Likhunden markerade inte på Nerijus bil vilket är en märklig sak. Hur Lisas kropp flyttats från ladan till arbetsboden är väl fortfarande ett mysterium? Eller kan det vara så att kroppen när den flyttades var så färsk att ingen liklukt kommit än?

Att Nerijus och hans bror blir nervösa och säger till militären att de redan varit där och letat i det området är märkligt när det var lögn.
Liten, enkel sammanfattning, som svar på dina frågor;

Nerijus ville bara tvätta bort bevis mot honom, precis som vissa skribenter här förgäves försöker tvätta bort hans skuld.

Förmodligen hade Nerijus täck/byggplast i bagaget i bilen som han slängde efter att ha fraktat Lisas kropp.

Nerijus frågade Adriana efter vägen för att försöka locka henne till bilen. Självklart visste han var Medelplana låg. Dåligt trick bara - "kom till bilen och visa på min karta" (så mördar jag dig sen med sexualsadistiskt tema)

Nerijus bror Aivaras var vid Martorp för att han och Nerijus skulle leta mask - trodde han.
Nerijus lurade med sig Aivaras dit för att fejka maskletning när han egentligen var nervös för att söket närmade sig byssjan där han gömt kroppen. Nerijus försökte sen genom lögner att mota bort söket från byssjan, han sa att det var "waste of time" för att det var redan genomsökt där.
MP anade givetvis oråd pga Nerijus lögner och dåliga skådespelartalanger.

Aivaras, intet ont anande, gick sen och fiskade.
Det gjorde inte Nerijus. Han försökte enbart fiska information om söket och avstyra att de närmade sig hans gömställe för Lisas kropp.

PS: Vissa skribenter hävdar fortfarande att Nerijus visst var i Martorp för att leta mask och som bevis för detta tar man upp att det minsann låg typ tre maskar i Aivaras burk när de var klara. Så du vet, det gäller att sålla informationen här och veta vad som är just information och vad som är desinformation i syfte att få Nerijus-gullet att framstå som oskyldig.
2016-06-03, 06:20
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
EU-projektet Turnstone granskar kriminaliteten i Östersjöregionen och även om det inte är mord är det nog inga puddingar det handlar om. Det är till och med mijöfarligt gods som smugglas via färjorna som kan explodera.
Undrar om det bara var en stulen tv, rattfylla i oskattad bil gällande NB... det är nog hög risk att den jäveln har varit nog slug att komma undan med både det ena och andra.
Finns säkert intressanta uppgifter om Nerijus framfart som hans mor, hans X-fru och Aivaras skulle kunna berätta men jag förmodar att ingen av dessa vill kännas vid de misstankar och frågor de ställt sig om Nerijus genom åren. Jobbigt, skamligt.

Är en underlig situation då en 35-årig man skypar varje kväll med sin mamma, om det nu var så.
Låter inte riktigt sunt, känns mer som ett tvångsbeteende, ett kontrollbehov.
Kände modern att hon behövde kontrollera Nerijus eller var det bara en naturlig fortsättning av hur det varit hemma? Kraftig kontroll från moderns sida utan det naturliga känslomässiga band som skall finnas mellan mor och son?
Tyckte kanske Nerijus att han aldrig dög riktigt för sin mor? Att hon inte älskade honom tillräckligt?
Fick han aldrig någon bekräftelse? Bra för honom att ha Aivaras vid sin sida på jobbet. Aivaras var den mest kunnige av dem båda och då kunde Nerijus i alla fall få bekräftelse av arbetsgivaren, d.v.s ta åt sig äran för väl utfört arbete. Gällde för Nerijus att ligga bra till hos de han själv kunde ha nytta av.
2016-06-03, 10:00
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Vet att det är en ganska sen premiär jag gör i denna maratontråd. Men har av och till följt tråden och har även då och då läst lite ur FUP:en. Jag vill och verkligen understryka att jag anser att rätt man är dömd utifrån de förutsättningar och bevis som finns. Det går helt enkelt inte att blunda för den tekniska bevisningen i kombination med de oklara alibin som Nerijus har.

Det finns dock en hel del saker som är märkliga och förbryllande med fallet och jag tänker mig vissa frågor som ni kan se som retoriska och allmänt funderande, men som ni gärna kan få svara/diskutera på/om. Säkert har dessa frågor tagits upp tidigare... men ändå.

- Är det inte märkligt hur Nerijus så benhårt nekar till brottet då han (nästan) utan omsvep erkänner både bajsningen i ladan och runkandet i tillbyggnaden? Om han hindras att erkänna brottet pga att det är ett så grovt tabu-brott, varför kan han då erkänna sådana tabubelagda saker som att bajsa i ladan och runka i tillbyggnaden?

- Är det inte besvärande att det varit så svårt att identifiera Nerijus bil? De enda som kunnat det fullt ut är paret som ser honom 19:30 på söndagen. Övriga har mer eller mindre vaga bilder av bilen. En del träffar rätt på bilmärke, en del på färg. Personligen tycker jag att en sådan gammal Sharan är ganska iögonfallande och borde kunna identifieras åtminstone när man konfronteras med bild av den.

- Är det inte lite konstigt hur medgörlig brodern blir i sin redogörelse för broderns förehavanden under söndagen? Jag får en känsla av en begraven hund. Att brodern kanske skyddar sig själv? Bara en vag känsla måste jag erkänna.

- Är det inte märkligt hur fru Irina vacklar fram och tillbaka? Hur hon ändrar sig, verkar osäker, ena stunden verkar tro att Nerijus är skyldig och andra stunden bestämt hävdar Nerijus oskuld?

- Finns det något rapporterat i FUP om eventuell pejlning av Nerijus mobil? Var den befunnit sig under dagen, var broderns och fruns mobiler befunnit sig? Hittar nämligen inget matnyttigt där.

- Finns ingen möjlighet att se i en bild dator när den körts? Vilka klockslag den varit påslagen?

I övrigt måste jag säga, efter att för första gången lyssnat på Tore Brandtlers "oturs"-tal i tingsrätten, att det är det mest talande av alla sammanfattningar av fallet. Så mycket "otur" är det inte rimligt att någon har. Det är bortom all rimlig sannolikhet och tvivel.
Ändå, som sagt, gnager vissa saker i hela narrativet för mig. Och det vore så skönt om det bara kunde komma ett erkännande och en förklaring. För det är svårt att släppa något som har så många frågetecken och gåtfullheter.

Vila i frid Lisa Holm!
2016-06-03, 10:42
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mictlancihuatl
Vet att det är en ganska sen premiär jag gör i denna maratontråd. Men har av och till följt tråden och har även då och då läst lite ur FUP:en. Jag vill och verkligen understryka att jag anser att rätt man är dömd utifrån de förutsättningar och bevis som finns. Det går helt enkelt inte att blunda för den tekniska bevisningen i kombination med de oklara alibin som Nerijus har.

Det finns dock en hel del saker som är märkliga och förbryllande med fallet och jag tänker mig vissa frågor som ni kan se som retoriska och allmänt funderande, men som ni gärna kan få svara/diskutera på/om. Säkert har dessa frågor tagits upp tidigare... men ändå.

- Är det inte märkligt hur Nerijus så benhårt nekar till brottet då han (nästan) utan omsvep erkänner både bajsningen i ladan och runkandet i tillbyggnaden? Om han hindras att erkänna brottet pga att det är ett så grovt tabu-brott, varför kan han då erkänna sådana tabubelagda saker som att bajsa i ladan och runka i tillbyggnaden?

- Är det inte besvärande att det varit så svårt att identifiera Nerijus bil? De enda som kunnat det fullt ut är paret som ser honom 19:30 på söndagen. Övriga har mer eller mindre vaga bilder av bilen. En del träffar rätt på bilmärke, en del på färg. Personligen tycker jag att en sådan gammal Sharan är ganska iögonfallande och borde kunna identifieras åtminstone när man konfronteras med bild av den.

- Är det inte lite konstigt hur medgörlig brodern blir i sin redogörelse för broderns förehavanden under söndagen? Jag får en känsla av en begraven hund. Att brodern kanske skyddar sig själv? Bara en vag känsla måste jag erkänna.

- Är det inte märkligt hur fru Irina vacklar fram och tillbaka? Hur hon ändrar sig, verkar osäker, ena stunden verkar tro att Nerijus är skyldig och andra stunden bestämt hävdar Nerijus oskuld?

- Finns det något rapporterat i FUP om eventuell pejlning av Nerijus mobil? Var den befunnit sig under dagen, var broderns och fruns mobiler befunnit sig? Hittar nämligen inget matnyttigt där.

- Finns ingen möjlighet att se i en bild dator när den körts? Vilka klockslag den varit påslagen?

I övrigt måste jag säga, efter att för första gången lyssnat på Tore Brandtlers "oturs"-tal i tingsrätten, att det är det mest talande av alla sammanfattningar av fallet. Så mycket "otur" är det inte rimligt att någon har. Det är bortom all rimlig sannolikhet och tvivel.
Ändå, som sagt, gnager vissa saker i hela narrativet för mig. Och det vore så skönt om det bara kunde komma ett erkännande och en förklaring. För det är svårt att släppa något som har så många frågetecken och gåtfullheter.

Vila i frid Lisa Holm!

Alla de punkter du tagit upp har diskuterats och redogjorts för i tråden.

Ingen av "tvivlen" i punkterna bygger på något konkret. Hur personer beter sig i nära relation till GM är individuellt.

Att vittnesmål angående en bil man sett i förbifarten kan vara något oklara är inget enastående. Sådana vittnesmål är enbart indicier.

Angående mobilen så hävdas från ett håll att informationen från masterna inte var tillräcklig för att ringa in exakt position, medans andra hävdar att man kunde veta exakt var han befann sig, (men att informationen av lagskäl (?) inte gick att ta använda. Denna fråga kan säkert någon svara bättre på.

Summan är att inga av dina punkter har något rent konkret att utvärderas ifrån i form av bevisvärde.
2016-06-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringuu

Och det är också bevisat i samma anda som allt annat, att han tvättade sig en gång i månaden? Det var hans fru som tyckte att hans kläder borde tvättas denna söndagskväll, intressant eller hur?

Är inte sanningen den att det underligt nog är hans bror som kommer med den uppgiften då utredarna undrar över tvätten? NB:s fru uppger att han duschade en gång i veckan. Vem vet mer?

Att kroppen var "färsk" (lite obehaglig formulering om Lisa) är väl knappast troligt med åklagarens version av händelseförloppet så hunden borde ha markerat bilen. Ja, om flickan mördades direkt och kvickt transporterades iväg så skulle hunden troligen missa.

Ja, då var det kanske inte NB då som frågade efter vägen från någon som joggar och troligen bor där, vore väl hemskt korkat eller hur?

Nej det var ingen lögn, han hade fått den uppgiften av en av Arnes anställda att militären sök där.
2016-06-03, 13:37
Medlem
Citat:

Vila i frid Lisa Holm!

Jag har själv undersökt det mesta av Adrianas vittnesmål. Det tar minst en halv minut att gå från musiklyssnande på mobilen till att få fram en kartbild i lämpligt översiktlig skala att förklara vägen mellan kopplingsstationen och Medelplana utifrån. Kanske snarare minst en minut. Med bilen inkörd i gömslet av sly syns bara aktern. Det tar 20 sekunder med bil från där Nerijus kan ha observerat Adriana till kopplingsstationen. Adriana har 1:40 minuter till närmare 2 minuter löpning på sig. Detta har jag provsprungit själv. Adrianas fokus pendlade mellan mobilens kartapp och Nerijus som var "lite svettig, stressad och komplicerad". Sammantaget resulterade hans agerande i att Adriana tyckte det var olustigt och sprang vidare. Det är inte jättekonstigt att hon är svajig i sitt vittnesmål om bilen. Bry dig inte om Ingers försök att två gånger betygsätta Adrianas utpekande som "90-procentigt".
2016-06-03, 13:42
Medlem
Citat:

Vila i frid Lisa Holm!
Bra funderingar.

Tore Brandtlers "oturs"-tal ger jag inte mycket för mer än att det var effektivt men mycket av det är lögn och överdrifter. Lögn iom att han påstår att det är NB som ses då någon med solglasögon kör som en biltjuv. Lögn att Lisa ligger i bakluckan på bilen då det inte är bevisat etc, etc ...
2016-06-03, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Bra funderingar.

Tore Brandtlers "oturs"-tal ger jag inte mycket för mer än att det var effektivt men mycket av det är lögn och överdrifter. Lögn iom att han påstår att det är NB som ses då någon med solglasögon kör som en biltjuv. Lögn att Lisa ligger i bakluckan på bilen då det inte är bevisat etc, etc ...

Nerijus-Bilevicius - ÖDE. Otur staplas i en s. k. oturslista där enbart FAKTA förs fram..

Lisas pappa han förtår att något är fel – OTUR
Nero säger vet inte", "har aldrig träffat Lisa" låter som ett förnekelsens
pinsamma mantra.– Otur.
Neros blod hittas på Lisa,s kläder – Otur.
Neros blod hittas på flera repstumpar – Otur.
Neros bajs hittas i ladan – Otur.
Neros sperma hittas på väggar och handfat – Otur.
Lisas tillhörigheter hittas efter vägkanten – Otur.
Att vittnen sett honom köra till och från Martorp i snabb fart – Otur.
Att joggerskan pekade ut just honom som den som ville få in henne i bilen - Otur.
Ariana känner igen honom - Otur.
Att han hade hudavskrapningsskador som kunde avsätta blod vid mordet - Otur.
Grannarna pekar ut honom när han återvänder från Martorp - Otur
Vittne ser en bil med ett L nationsbeteckning på väg mot Martorp – Otur.
Lillebror och lilla frun vägrar ge alibi - Otur
Militär kommer till Martorp – Otur.
Polisen hindrar honom att gå in i ladan senare – Otur.
MP kommer till Martorp – Otur.
MP fortsätter leta trots NB,s avrådan – Otur.
NB och hans bror hittar bara några få maskar – Otur
Lisa,s hjälm och jacka hittas i rishögen – Otur.
Lisa hittas i skåpet – Otur.
NB blir DNA testad – Otur.
NB har inget alibi – Otur.
Vittnen har sett bilar i området som stämmer
in på den bil som han färdats i. – Otur
NB,s hustru vacklar i sitt vittnesmål – Otur.
Fruns pengar är slut och hon har ingen lust att vittna. Otur.
Frugan har gjort slut på alla hans pengar – Otur.
NB,s bror berättar negativa saker – Otur.
Hustruns DNA hamnat på Lisas trosa. – Otur.
NB kan inte förklara varför hans DNA har hamnat där de har. – Otur.
NB blir anhållen misstänkt för mord – Otur.
NB blir dömd av Tingsrätten till livstid för mord – Otur.
NB kommer troligen att bli dömd i Hovrätten – Otur.
NB blir betraktad som ett fegt kräk och odjur – Otur.
NB får hotelser till häktet – Otur.
NB har skaffat sig många fiender i hela Sverige – Otur.
NB har också skaffat sig många fiender i sitt eget land som anser att han har
kränkt hela sitt land – Otur.
Han kommer troligen att få ett helvete inne på anstalter – Otur.
Att alla advokater med vett tackar nej att hjälpa honom – Otur.
Han har inget alibi – Otur.
Man har sett bilar i området som stämmer
in på den bil som han färdats i. – Otur

Och så stämmer det väl in på den gärningsmannaprofil
som man upprättat hos polisen. – Otur.

Jag har aldrig i hela mitt liv sett en person som har en sådan – OTUR
2016-06-03, 15:11
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
.. Har full koll på mina källor eftersom jag dubbelkollar uppgifterna mot andra.

verkar snarare tvärtom. Vilka källor är det då? (dvs om Jerome Brudos och Richard Valenti).
2016-06-03, 15:51
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
verkar snarare tvärtom. Vilka källor är det då? (dvs om Jerome Brudos och Richard Valenti).

Bevisbördan ligger på dig.
Sätt igång lite egen research vFox

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in