2016-08-11, 14:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Detta är absolut inte svar på min fråga som löd:
Vad kan det finnas för anledning att sekretessbelägga dessa viktiga detaljer i obduktionsprotokollet om undersökningen har utförts?

Frågan syftar enbart på änet som jag försökte diskutera, d v s likfläckar.

Jag förtydligar frågan:
Vad kan det finnas för anledning att sekretessbelägga dessa den mediska bedömningen avseende likfläckarna troliga uppkomst i obduktionsprotokollet om en sådan analys har blivit gjord.?

Jag har inte frågat efter några obduktionsbilder. Jag håller med om bilderna ska vara sekretessbelagda, har aldrig uttalat något annat.

Jag hänvisade till ett FAKTABLAD som som få skribenter i tråden har kompetens att ifrågasätta.

Var har jag skrivit texten som du har satt inom citattecken om försvunna likfläckar? Din misstolkning av vad jag har skrivit å det grövsta.
Tror att du ibland läser inläggen som Fan läser bibeln. Menade naturligtvis att du verkar tro att endera har ej likfläckarna undersökts eller så har man mörkat information om det. Att informationen tycks försvunnen för dig. Är det information som du tycker ska finnas tillgänglig för allmänheten istället för att värna om den personliga integriteten och sekretessbelägga? För att tillfredsställa nyfikna alternativteoretiker?
2016-08-11, 14:35
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gud bevare mig väl så trög!
BILDERNA handlar om SEKRETESS och utifrån detta rättsfall uppstod en diskussion ända upp på regeringsnivå om SEKRETESSFRÅGOR - därav skulle du kunna dra nytta via att ta del av detta då det behandlar SEKRETESS vid rättsfall rent generellt.

Utöver detta har jag hänvisat till lagar om SEKRETESS som du kan förkovra dig i.

Sen förklarade jag VARFÖR det är sekretess utifrån efterlevande och brottsoffer -jag svarade således på frågan från vart enda jävla hörn PLUS jämförde med patienter och patientjournal om du nu skulle råka begripa det bättre.
Det r du som är trög som inte kan skilja på att bedöma en enskild rapport och den övergripande frågeställningen. Enligt ditt resonemang borde HELA obduktionsrapporten vara sekretessbelagd vilket den inte är.

Jämförelsen med patientjournaler är inte relevant då man beaktar olika kriterier.
2016-08-11, 14:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Det r du som är trög som inte kan skilja på att bedöma en enskild rapport och den övergripande frågeställningen. Enligt ditt resonemang borde HELA obduktionsrapporten vara sekretessbelagd vilket den inte är.
Jämförelsen med patientjournaler är inte relevant då man beaktar olika kriterier.
Nej jag är inte trög. Jag har snarare insikt i flertal mordfall (FUP) och vet varför det är sekretess - om det så är partiellt eller helt. Utöver detta inbillar jag mig inte att denna undersökning saknas vid en utvidgad obduktion:
Citat:
Jag har inte påstått att redogörelsen saknas, bara att det inte finns med i FUP kanske p g a sekretess. Men om det saknas är det allvarligt.
Citat:
Finns det inget om det i det sekretessbelagda materialet heller, anser jag att det är en allvarlig brist i utredningen.
Jag undrar osökt hur du ställer dig till pedofilbrott eller våldtäktsmål där nästintill allt är sekretessat gällande det sexuella:
Är du lika paranoid och inbillar dig att övergreppet, själva penetreringen inte hänt?
2016-08-11, 14:51
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tror att du ibland läser inläggen som Fan läser bibeln. Menade naturligtvis att du verkar tro att endera har ej likfläckarna undersökts eller så har man mörkat information om det. Att informationen tycks försvunnen för dig. Är det information som du tycker ska finnas tillgänglig för allmänheten istället för att värna om den personliga integriteten och sekretessbelägga? För att tillfredsställa nyfikna alternativteoretiker?
Svammel.
Likfläckar har ingen koppling till offrets personliga integritet men kan ge värdefull information om hur förövaren har hanterat kroppen. Har du läst bladet som jag hade länkat till?
2016-08-11, 15:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Svammel.
Likfläckar har ingen koppling till offrets personliga integritet men kan ge värdefull information om hur förövaren har hanterat kroppen. Har du läst bladet som jag hade länkat till?
Värdefull för vem? Dig som rätten skiter fullständigt i och som ser bilderna själva? Som tar del av obduktionen under rättegången för att döma en mördare?

För att du inte ser vissa delar betyder det inte att de saknas. Det är ett sjukt antagande i sig gällande just obduktion vid mord och rutiner.
2016-08-11, 16:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ja , det är verkligen troligt att hon tycker det är bra att en skock mindre vetande sitter och
ifrågasätter om mördaren Nerijus är den skyldige till mordet .
Tala om jävligt osmakligt sätt att uttrycka sig på .
Helt rubbat påstående. Inte ett ord om Lisas vedervärdiga lidande - det handlar bara om stackars NB hela tiden.
Sen kommer att "Lisa i sin himmel" troligen är tacksam för att ett nöt sitter och gnäller.

Dag ut och dag in sen över ett år tillbaka utan att komma med nåt som påminner om en sannolik gärningsbeskrivning, troligt motiv eller kan rubba bevisningen.

Snacka om hybris och brist på självinsikt.
2016-08-11, 17:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ingen kan påvisa några som helst vettiga bevis för komplotten .
Inte heller kan fan-cluben presentera ett hållbart händelseförlopp som kan
visa på att mördaren Nerijus är oskyldig till mordet .
Nej det lyser med sin frånvaro. Det kommer på sin höjd några stödord:
slangade diesel - blev arg. Runkade - blev arg. Pippade med frun i ladan - blev arg.

Ville våldta - satte snaran runt halsen för att dölja handavtryck. Skulle spola vatten - det fanns inget. Får då info om att NB vet vart kranen sitter. öhhh...jaha? Skulle spola vatten - blev störd?
2016-08-12, 00:02
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Xenianskt evighetsdravel var budskapet.
Det ser inte likadant ut med hemmakokta tönttester, vilket oavsett formulering var hennes budskap.
Den blodbesudling på jackan går till och med att se via ett foto att det inte är nåt upplöst blod - det är mörkt och det har tydliga avgränsade kanter - så då lär det vara väldigt enkelt att utröna att det är primär överföring via att titta i ett mikroskop.
Sakfrågan gällde att det inte gjorts nån analys om överföring har skett från äldre blod som fuktats.
Hovrätten inser att dna kan ha avsatts från äldre blod som råkat fuktas, men i Lisafallet anses det vara osannolikt pga mängden spår och VAR på kläderna det avsatts (tex insidan av byxlinningen).
Det formuleras väldigt tydligt i domen.

(Dina s.k. "hemmakokta tönttester" är nån slags fantasi hos dig, liksom dina slutsatser från fotot).

Citat:
Det jag ser är omskrivningar från vissa nick och det ter sig inte friskt för fem öre att försvara en dömd mördares beteende gällande avvikande sexualitet, våld och fatal hygien och det är vad jag tog upp.

Det handlar med andra ord inte om " en liten detalj" - vilket är ännu en omskrivning om din och andras desperata framfart mot ett domslut som är klart för länge sen.
just det, du tycker dig se "omskrivningar", som en paranoja.
Det som egentligen är kritik mot någon detalj i utredningen, eller att man inte delar dina hypoteser i alla detaljer, behöver inte handla om att "försvara" mördaren. Det är min poäng.

Du har missuppfattat vad som avsågs med "liten detalj". Det kan gälla mindre detaljer som avviker från domstolens hypotes, t.ex uppgifterna om tröjan, eller Adrianas uppgifter, men inget avgörande för domen.

Citat:
Misslyckade, rubbade försök att göra NB till en finare mördare med samma taktik.
Och nu repeterar du igen att folk med annan åsikt än dig har nån slags agenda att göra NB till en "finare" mördare. Undrar om du inser hur sjuk du låter.

Citat:
Du kände väl att du var tvungen att peta in några ord om offret via det jag skrev.
Nej, man behöver inte ha nån " ödmjuk inställning" till patetiska personer likt dig, som utan grund försvarar vidriga mördare med sexuella störningar
nejdå, det petades in pga din brist på ödmjuk inställning till den ovisshet som faktiskt finns kring mordets händelseförlopp. Inte att du skulle ha ödmjuk inställning till MIG

Och så tittar paranojan fram igen, "försvarar vidriga mördare med sexuella störningar".

Citat:
NB är dömd och toalt rökt.
Att domslut är klart osv betyder inte att det är fritt från ifrågasättande, vissa domar stöts o blöts många år ute i stugorna, på fb osv.

Citat:
Runkar eller slangar diesel är dock det enda värdelösa du presterat.
"det ENDA värdelösa", då är de andra sakerna jag tagit upp åtminstone inte värdelösa. Fast å andra sidan är "värdelöst" faktiskt en slags komplimang när det kommer från dig.

Alltså jag ifrågasätter inte din mani på nåt sätt, jag ville bara göra dig uppmärksam på att det är rejält sjukt att utgå ifrån att folk som har andra åsikter än dig har en agenda att göra Nejus till en "finare" mördare som du uttrycker det.

Nu har jag sagt mitt om detta, jag tänker inte gå i polemik.

Citat:
Ödmjukhet och en vilja att komma sanningen nära är inget man förknippar med dig, därför blir din "omtanke" om offret till smaklös ironi.

fast det beror på dig själv, hur du "förknippar" saker o ting

Citat:
Åklagarens och domstolens "version" är så nära sanningen men kan komma med den solida, tunga tekniska bevisning som är det centrala i fallet och med vittnesbevisning som stödjer och bekräftar händelseförloppet.

jag syftar inte på dna-spåren utan det runtomkring inkl de svaga/obefintliga vittnesmålen. Nejus sitter som han ska. Men betydande delar av händelseförloppet är okänt.

Och som sagt, Lisa i sin himmel kanske tycker det är bra att någon ifrågasätter domstolens version om den inte stämmer fullt ut. Dvs om sanningen ser annorlunda ut än domstolens hypoteser, och om hon föredrar sanning vilket man nog kan utgå från att hon gjorde.
Senast redigerad av vFox 2016-08-12 kl. 00:11.
2016-08-12, 00:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
fast det beror på dig själv, hur du "förknippar" saker o ting
Jag är nog inte den enda som inte förknippar dig med ödmjukhet och sanning, men förstår att detta inte är något problem för dig. Det är din grej helt enkelt.

Citat:
jag syftar inte på dna-spåren utan det runtomkring inkl de svaga/obefintliga vittnesmålen. Nejus sitter som han ska. Men betydande delar av händelseförloppet är okänt.
Oj, då har du ödslat tid på att posta en massa onödiga inlägg där du ifrågasätter DNA-analyserna. Varför har du gjort det när du ändå inte "syftar på DNA-spåren" kan man fråga sig.
"Nejus sitter som han ska"? Varför skriver du så när du har skrivit att hans bror lika gärna kan vara skyldig?

Citat:
Och som sagt, Lisa i sin himmel kanske tycker det är bra att någon ifrågasätter domstolens version om den inte stämmer fullt ut. Dvs om sanningen ser annorlunda ut än domstolens hypoteser, och om hon föredrar sanning vilket man nog kan utgå från att hon gjorde.
"Lisa i sin himmel" skulle nog föredra att människor som engagerat sig är sådana som:
tror på sanningen, har förmåga till logiskt tänkande, tror på rättvisan, har ett gott hjärta samt uppvisar respekt.
Till den kategorin hör inte du.
2016-08-12, 01:13
Medlem
develis avatar
Citat:
(Dina s.k. "hemmakokta tönttester" är nån slags fantasi hos dig, liksom dina slutsatser från fotot).
Nej det kommer från Moretex, Klurigkluring och Xenia - dessa har suttit och stuckit hål på sig själva och duttat blod och den sistnämnda har tänkt sig sila blodkroppar i en nylonstrumpa samt snurrat med en borr för att framställa planteringsblod.
Citat:
Det som egentligen är kritik mot någon detalj i utredningen, eller att man inte delar dina hypoteser i alla detaljer, behöver inte handla om att "försvara" mördaren. Det är min poäng.
Men jag skiter väl i dina poänger? DU har svarat på ett inlägg där JAG tar upp exakt vad jag anser sammanfaller med en sexualbrottslings dåraktiga försvar - att det är slående likheter med försvaret i tråden gällande Nerijus mord med sexuellt motiv och Nerijus egenskaper som person.
Blanda inte äpplen och päron i diskussionen.
Citat:
nejdå, det petades in pga din brist på ödmjuk inställning till den ovisshet som faktiskt finns kring mordets händelseförlopp. Inte att du skulle ha ödmjuk inställning till MIG
Dina extremt kassa argument är vad som ifrågasätts och jag ämnar inte visa nån ödmjukhet åt ren dumhet.
Citat:
Att domslut är klart osv betyder inte att det är fritt från ifrågasättande, vissa domar stöts o blöts många år ute i stugorna, på fb osv.
Nej det står dig fritt. Tvivla på du för all del. Problemet är att du inte har nåt som överträffar varken domslut eller ÅK och däri ligger kritiken. Kom med nåt trovärdigt så ska du få stående ovationer.
Citat:
ÅK beskrivning är betydligt mer verklighetsförankrad än dina stödord (runka, slanga, pippa och bli arg) gällande vad som hände i ladan och du nuddar topplistan på kassa gärningsbeskrivningar. Näst efter självmord, nekrofiler och midsommarkransar vill säga.

Vad Lisa anser ska du inte ens spekulera om eftersom hon inte kan värja sig och försvara sig.
Lämna henne utanför denna fråga. Däremot visar det att du inte har minsta moral och är en smaklös jävel.
Senast redigerad av develi 2016-08-12 kl. 01:23.
2016-08-12, 01:18
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Och nu repeterar du igen att folk med annan åsikt än dig har nån slags agenda att göra NB till en "finare" mördare. Undrar om du inser hur sjuk du låter.

Och så tittar paranojan fram igen, "försvarar vidriga mördare med sexuella störningar".

Alltså jag ifrågasätter inte din mani på nåt sätt, jag ville bara göra dig uppmärksam på att det är rejält sjukt att utgå ifrån att folk som har andra åsikter än dig har en agenda att göra Nejus till en "finare" mördare som du uttrycker det.
Nu var det inte jag som skulle svara men gör det i alla fall då jag helt instämmer i vad #develi skrivit om det här.
Du tar åt dig väldigt mycket och överreagerar på det som #develi tar upp.
Förnekar och dementer å det bestämdaste, tar t.o.m till personangrepp för att tala om hur "fel" hon har. Inte riktigt sunt.
Just det hon skrivit om förskönande och normaliserande av mördaren och hans personlighet stämmer ju väldigt väl in på vad du åstadkommit hittills.
Så även försöken till förminskningen av vidrigheterna i mordet och det totala avståndstagandet till att mordet var av sexualsadistisk karaktär. Försöka göra mordet till något banalare, något som "råkade" hända, göra mördaren lite mindre hemsk än han är.

Och så när någon ifrågasätter detta - det som låter som mördarens förnekelseförsvarstal - så reagerar du som du gör med arga påhopp, dementier och förnekande.
Vilket ytterligare bekräftar det förnekelsebehov som #develi så väl beskrivit, som finns hos sexualbrottslingar där förnekelsen och lögnerna är ren överlevnadsstrategi.
"Så hemsk är jag faktiskt inte som de beskrivit i domen, jag är ju ganska snäll och normal, det som hände råkade bara hända." Typ.
2016-08-12, 01:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Just det hon skrivit om förskönande och normaliserande av mördaren och hans personlighet stämmer ju väldigt väl in på vad du åstadkommit hittills.
Så även försöken till förminskningen av vidrigheterna i mordet och det totala avståndstagandet till att mordet var av sexualsadistisk karaktär. Försöka göra mordet till något banalare, något som "råkade" hända, göra mördaren lite mindre hemsk än han är.
Vederbörande jobbar hårt på att dementera sexuellt motiv - men lyckas inte värst bra så jag förstår att liknelsen väcker anstöt.
Det är bh:ar som dragits upp av krimtekniker, NB som bara tog en skön runk i ladan, satte på sin fru eller slangade diesel och Lisa kom och störde och NB blev så rasande att han mördade henne. Där slutar den fantastiska gärningsbeskrivningen.
Trovärdigt? Not.

Btw har jag tittat tillbaka på Rader igen då mordet på Josie är grymt lika. Fick fram att hon vägde 52 kg så det torde vara i Lisas viktklass. Hon hittades som sagt hängande i ett vattenledningsrör stående på tåspetsarna och med trosorna nere vid anklarna.
F.d. FBI-agenten och profileraren Douglas kontaktades för att hjälpa polisen i Wichita med morden.
Jag har översatt hans ord (originaltext i spoiler) då det är intressanta reflektioner från en mycket erfaren polis med tanke på att Lisa utsattes för samma horribla hängning.

" Allt jag kunde tänka på var Josephine Oteros ögon då jag satt där med mina studier - BTK: s elvaåriga offer i hans första serie av mord, den som han hade hängt från ett rör i källaren i familjens hus efter att han strypt hennes föräldrar och yngre bror.

Inget i min karriär kunde förbereda mig på tanken vad denna oskyldiga lilla flicka måste ha uthärdat innan hon slutligen dog av kvävning. Jag hade arbetat med mer mordfall gällande barn än jag kunde komma ihåg, men något i detta fall var annorlunda.
Den här mördaren kändes inte mänsklig.

Alla män jag hade jagat och studerat var monster, men ändå kunde jag vanligtvis ana något välbekant och mänskligt även hos de värsta av dem. Oavsett hur fruktansvärt deras slaktande var så hittade jag en uns av skörhet inom dem. Men jag kunde inte finna detta hos mördaren i Wichita. När jag trodde att jag hade studerat och klassificerat varje variant av ondska så framträder detta missfoster. Han var en klass för sig själv."

Originaltext:
Citat:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in